Stöd och Behandling nyutveckling Integration av visuell kommunikation och vårdsystem 1 Rita Bodin/Maria Berglund
Projektidé; leverans och nytta 2 Integrationsramverk för video, appar och journal: Hitta optimala lösningen för att uppnå målet med integration i stöd och behandling. Ej bygga in en lösning i plattformen stöd och behandling, utan möjliggöra för integration. Resultatet skapas genom leverans av teknisk utveckling och anpassning till tjänstekontrakt i enlighet med det nationella regelverket. Vårdgivare ska efter levererat resultat få tillgång till anvisningar för vilka tekniska förutsättningar som gäller för integration/anslutning. Dessa anvisningar ska användas för att delge leverantörer som erbjuder video, appar och journalsystem.
Nyutveckling 2016 Nyutvecklingen kommer att fokusera på följande områden; 1.Stöd för visuell kommunikation (Video) i pilotdrift sedan 7/3 2.Journalintegration ; överföring av uppgifter från SoB till Vårdsystem etablering fas 3.Anslutning av externa applikationsprogramvara (Appar) som interagerar med plattformen uppstart fas
1.Projektet ska resultera i att pilot för utvärdering av videomöten kopplade till behandling är genomförd 2.Ramverk för anslutning (process och arkitektur samt manual) ska tas fram 3.Projektet ska resultera i att det är tekniskt möjligt för olika videotjänstleverantörer att ansluta sig till stöd och behandlingsplattformen 4.Projektet ska ev lämnas över till förvaltning för Stöd och Behandling till Projektmål Videointegration 4
Piloter videointegration SoB 5 Storumans sjukstuga, Västerbotten läns landsting -KBT Behandling via videomöten -Patienter geografiskt spridda, och för vissa är videomöten enda möjligheten till behandling -Stor kunskap och vana kring videomöten Internethabiliteringen, Stockholms läns landsting -Utbildning om Asperger -Invånare geografiskt spridda, föredrar videomöten framför fysiska -Stor kunskap och vana kring Stöd och behandling
Tidplan Videointegration 6 System och acceptanstest – februari 2016 Release till pilotdrift – mars 2016 Utvärdering av pilotdrift – mars-maj 2016 Rättnings- och förbättringssprint – maj 2016 Överlämning till interimsförvaltning – slutet på maj 2016 Överlämning till förvaltning för Stöd och behandling senast 2017
Förutsättningar Videointegration Förutsättningar för att kunna använda videomöten i Stöd och behandling: Videoleverantör – separat avtal för varje vårdgivare, Uppfyller framtagna krav på teknisk standard Vårdgivaren har aktiv behandling som videomöten ingår i Invånare/patienter som har viljan och möjlighet att använda sig av videomöten Användning av Plug in för att kunna starta videomöte Krav på exempelvis webbläsare, operativsystem samt bandbredd mm 7
Sprintdemo Länk till sprintdemo med presentation av videolösning i SOB:
Enkät – behov av videointegration 9
Journalintegration 10
Avsedd användning SOB Plattformen är avsedd att användas av vård- och omsorgstagare och vårdgivare i hälso- och sjukvård och kommunal vård och omsorg. Produkten är en plattform avsett för vårdgivaren att ansluta olika verktyg/metoder som möjliggör för vård- och omsorgstagare att få stöd och behandling via internet. Plattformen är inte avsedd för permanent lagring av journalinformation; plattformen är ett stödsystem som kompletterar vårdgivarens primära verksamhetssystem för journalföring.
12
13
Mer information om projektet Information om projektet samt demo-filmer