T a m p e r e e n k a u p u n k i 22.9.2016 1 Den nya verksamhetsmodellen i Tammerfors stad Tuula Martikainen 7.9.2007.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Balanserad styrning och uppföljning i Region Skåne
Vilken riktning och hurudana tjänster ?
Socialfondens regionala plan. Styrkor - Stockholm är en fungerande och funktionell region där lokala problem kan lösas regionalt - Stockholm har en stor.
Avtalet mellan staten och SKL 2013 • Båda spänner över socialtjänstens olika verksamhetsområden • Inom båda områdena är hanteringen av standardiserad och.
Stöd för analys och förbättring
Esitelmän pitäjän nimi Helsingfors stads strategiprogram 2009–2012.
Policy för miljö och hållbar utveckling
Några viktiga krav i ISO9001:2000
KOMMUNKOMPASSEN - vad är det?
Ett arbete med att etablera
SKL:s återrapportering 6 december 2012 Överenskommelsen inom det sociala området Anna-Karin Berglund Avd. för ekonomi och styrning.
Vad ser du? Anne Bylund.
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
Processorienterat förbättringsarbete
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
1. Cultural Planning i Finland Cultural Planning,som en process i 8 faser, har inte slagit igenom ännu i Finland. Men kultur och kulturella aspekter har.
Effektivitet. Vad är effektivitet? En kundorienterad, effektiv och högklassig verksamhet förbättrar arbetsmotivationen bland de anställda och inverkar.
Att styra mot och följa upp mål i offentlig upphandling
Befolkningsföreträdare och behov
Att bilda opinion för bibliotek 1. Utgångsläget 2.
HelGe-biblioteken NIO KOMMUNER – ETT BIBLIOTEK
Europeiska regionalfonden Medborgarbudget. Varför medborgarbudget? För att öka medborgarnas möjlighet till inflytande över budget och resurser Vilka har.
Det digitala kulturarvets framtid Norvalla, Vörå
Vision, mål och uppdrag Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
Att tillsammans påverka!

En demokratiskt styrd hälso- och sjukvård som utgår från befolkningens behov Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
En demokratiskt styrd hälso- och sjukvård som utgår från befolkningens behov Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
Våga visa resultat i kulturverksamhet! Lena Dahlstedt Biträdande stadsdirektör
Nytta per skattekrona - Arbetsmodell för att öka, utvärdera och upphandla nytta i offentliga verksamheter Johan Gunnars, Chef Strategiska Projekt.
Välkomna!.
Tidigt ingripande och förebyggande stöd för elever inom allmän undervisningen.
Göran Hellmalm SKL. Jagar hungriga vargar bäst? Behov Resurser Tid.
Organisera vattentjänsterna för framtiden. Vattentjänstorganisationernas utmaningar Klimatförändringen ställer nya krav på dricksvattenproduktion och.
Kommunerna och Kontaktcenter Framtida utmaningar Kommer offentlig sektor i framtiden att växa i samma takt som nu ? Vad tyder på motsatsen ? Befolkningens.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Samverkan – hindrande och främjande förhållanden Örebro 27 januari 2012 Berth Danermark
VAD TÄNKER FINLÄNDARNA OM SOCIAL- OCH HÄLSOVÅRDSTJÄNSTERNA SERVICE OCH DESS FRAMTID?
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
Europa 2020 Sabine Mayer. Utmaningar Ekonomiska krisen Arbetslöshet Fattigdom Högutbildade kvinnor måste välja mellan jobb och familj Lågt barnafödande.
Personalpolitisk inriktning
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Visioner för Stockholmsregionens EU-samarbete Per Spolander, VD Stockholmsregionens Europakontor Pre-Info Day Järfälla, 5 maj 2010.
Kompetensutveckling inom Lunds Universitets Bibliotek - LUB Karin Ohrt Biblioteksdirektionen.
L E D A R S K P International Aluminium Casting Sweden AB s produktionssystem Ständiga förbättringar 1 Prioritering Säkerhet/Miljö Kvalitet Leverans Ekonomi.
Presentation Förbundsmötet 2016 Etapp 1, Organisationsutredning.
1 Det kommunala uppdraget! 2 Verksamhetsidé för SKL En fråga om demokrati. SKL är en arbetsgivarorganisation för kommuner och landsting.
Jämställdhet i kommuner och landsting SKL:s stöd till jämställdhetsintegrering.
Skatteförvaltningen. Innehåll Insamling och utdelning av skatter Vår strategiska riktning Organisation och personal.
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Ekonomistyrning - styra mot ekonomiska mål
Ett treårigt utvecklingsprojekt
Projektplan för /2017.
på personer i behov av hjälp
Strategi för Bästa Heby
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Verktyget Utmärkelsen….
Ökat välmående genom samarbete mellan kommunen och landskapet
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
Ekonomistyrning - styra mot ekonomiska mål
En stad för alla Göteborgarnas livschanser ska utjämnas Budget 2014
Förbättra klubbkvalitet
Gnosjö kommuns styrmodell
Hur styrs landstinget?.
Presentationens avskrift:

T a m p e r e e n k a u p u n k i Den nya verksamhetsmodellen i Tammerfors stad Tuula Martikainen

T a m p e r e e n k a u p u n k i Framtidens utmaningar …… befolkningen åldras behov av välfärdstjänster växer hela tiden ekonomiska och andra resursser räcker inte till behovet av alla nödvändiga tjänster med nuvarande metoder hälften av stadens personal blir pensionerad inom nästa 7 år (ca 8000) Grundfrågan var hur kan vi svara på det växande behov av välfärdstjänster när resurserna ökar inte i samma takt ?

T a m p e r e e n k a u p u n k i Målen för den nya verksamhetsmodellen 1. Förstärkning av det politiska beslutsfattandet –öka stadsfullmäktiges makt i den strategiska ledningen –göra det politiska ledningssystemet genomsynligt –klarlägga arbetsfördelningen mellan de politiska ledarna och tjänstemännen –differentiera verksamhet av beställarna och utförarna 2. Effektivering av serviceproduktionen –utveckla alternativa produktionssätt –koncentrera sig på kärnverksamhet –differentiera verksamhet av beställarna och utförarna 3. Förstärkning av det strategiska ledandet –förnya koncernledningen –stärka ägarens roll i stadens egna bolag

T a m p e r e e n k a u p u n k i Tre huvudpunkter i förändringen borgmästaren beställare-utförarenya deltagarformer 1.Att förnya det politiska ledandet i borgmästarmodellen 2.Fungerande beställar-utförarmodellen - omorganisationen av nämnder och organisationer - processtänkandet 3. Kommuninvånarnas ökande påverkan

T a m p e r e e n k a u p u n k i Tammerfors reform av versamhetsmodellen Tammerfors är den första staden i Finland som började med fulltidspolitiker i stadsförvaltningen beställar- utförarmodellen togs i bruk i alla verksamheter hela struktur av stadsbudget reformerades från början av 2007 beställarnämnder, som består av de fullmäktige, fick större frihet att bestämma om påtryckningar inom budget deltagandemöjligheter och påverkandet av våra invånare i alla åldrar förbättrades representanter av ungdomar i nämndernas möten (ungdomsforum) barnparlamentet (7-14 år) Alvari (regionala forum) och Valma (internet)

T a m p e r e e n k a u p u n k i Organisationsstruktur 2007

T a m p e r e e n k a u p u n k i Borgmästarmodell i Tammerfors Borgmästare en heltidsanställd borgmästare stadsfullmäktige väljer för en valperiod (den första perioden ) stadsfullmäktige kan också avsätta borgmästaren väljs bland förtroendemän sitter som stadsstyrelsens ordförande leder både beställar- och utförarorganisationer ingen stadsdirektör vid sidan av borgmästaren

T a m p e r e e n k a u p u n k i Borgmästarmodell i Tammerfors Biträdande borgmästare fyra biträdande borgmästare heltidsanställda förtroendemän stadsfullmäktige väljer för en valperiod stadsfullmäktige kan också avsätta en biträdande borgmästare väljs bland förtroendemännen sitter som ordförande i nämnder leder inte beställar- eller utförarorganisationer

T a m p e r e e n k a u p u n k i Beställar-utförarmodellen är ett verktyg för förnyelse utgångspunkten är att förändringen innebär en radikal förnyelse av den egna produktionen av tjänster och den ständigt växande andelen av köpta kommunala tjänsterna. beställar-utförarmodellen i Tammerfors fungerar i första hand som ett verktyg för att genomföra förändringar med hjälp av beställar-utförarmodellen kan man: –förnya det politiska styrningssystemet –göra ”produkten” dvs. den tjänst som kunden får mera synlig –utveckla egna produktionsorganisationer –ta alternativa produktionssätt i användning –förnya ledningsmodeller

T a m p e r e e n k a u p u n k i Beställar-utförarmodellen 2007 i Tammerfors

T a m p e r e e n k a u p u n k i Beställar-utfärarmodellen BeställarenUtföraren avtal - besluter om de tjänster som utförs - utreder alternativa sätt för produktion av tjänster - väljer utförarna av tjänsterna - finansierar systemet (budget) - godkänner tjänstavtal - utvärderar produktionssystemet - ansvarar för produktionen av tjänster - utvecklar tjänster - utvecklar kvalitetarbetet - finansierar sin versamhet - tävlar inom marknaden - sköter om kundkontakterna Stadsstyrelsen Koncernadministration

T a m p e r e e n k a u p u n k i Beställarchefens uppgifter förberedandet i beställarnämnden att förbereda utredningar av kundernas behov av tjänster att utreda alternativa sätt för produktion av tjänster och utifrån dem välja den som är mest ändamålsenlig med tanke på staden att presentera och välja producenter för tjänster inom de bestämda gränsarna att förbereda serviceavtal med producenterna att förbereda planen för anskaffning av tjänster att befrämja kommuninvånarnas möjligheter att delta i utvecklandet och ordnandet av tjänsterna

T a m p e r e e n k a u p u n k i Nämnden för bildning och livskvalitet  Kultur- och fritidstjänsterna Bibliotek Museer Kultur och orkester Idrott Fritt bildningsarbete

T a m p e r e e n k a u p u n k i Biblioteket – några fakta Huvudbiblioteket och 14 filialbibliotek, två bokbussar, internetbussen Netti-Nysse och fem bibliotek på lasaretter och ålderdomshem Produkterna: bibliotekssamlingen, bibliotekets grundtjänsterna och tjänsterna av informationssamhället Budgeten: beställningen milj. € + bibliotekets inkomster Statistiken: biblioteksbesök 2,9 milj, 14 besök/invånare lån 5,1 milj, 25 lån/invånare besök på nätbiblioteket 4,3 milj. Aktuellt: ökning till anskaffningsbudgeten 15 % (Finlands kuturfond) biblioteksnätet mediapedagog regionalt bibliotekssystem PIKI (22 kommuner)

T a m p e r e e n k a u p u n k i Beställar-utförarmodellen Nu: Nämnden för service för barn och unga beställar kulturtjänsterna till barnen och museitjänsterna, workshops osv till barnen, ungdomstjänsterna och konstens grundundervisning Nämnden för åldringsservice beställar kulturtjänsterna till åldringar Nämnden för service i bildning och livskvalitet beställer alla andra kultur- och fritidstjäster I framtiden Nämnden för service för barn och unga beställar tjänster till barnen från biblioteket, museet, kulturen, orkestern, idrotten och fritt bildningsarbete Nämnden för åldringsservice beställar tjänster till åldringar från biblioteket, museet, kulturen, orkestern, idrotten och fritt bildningsarbete

T a m p e r e e n k a u p u n k i Förnyelse av verksamhetsmodellen och biblioteket 1.Beställarnämnder blir processer En nämnd beställer bibliotekstjänster senare: flera nämnder beställar tjänster (nämnden för barn och unga samt de äldre)? Hot och problem bibliotekets betydelse i förhållande till social- och hälsovårdstjänster svag? svårt att skapa produkter och prissätta tjänster Möjligheter stark strategisk bas: stadens vision, värderingar, kritiska framgångsfaktorer bibliotekets betydelse som del av välfärden kan stärkas bibliotekets betydelse i olika kärnprosessser förstärkas bibliotekstjänster blir intressanta för andra beställarnämnder

T a m p e r e e n k a u p u n k i Förnyelse av verksamhetsmodellen och biblioteket 2. Utvecklandet av produktionsorganisationer inom välfärdstjänsterna Bibliotekstjänsterna som en del av bildningstjänsterna administrativ ställning förändras Hot och problem bibliotekets betydelse i förhållande till social- och hälsovårdstjänster Möjligheter äkta samarbetsmodeller nya organisationer nya producenter som är nära användaren

T a m p e r e e n k a u p u n k i Förnyelse av verksamhetsmodellen och biblioteket 3.Regionala verksamhetsmodellen Utgångsläget i regionmodellen: grundutbildningen och dagvården Ändamålet att förena alla välfärdstjänster till en enhet (senare) Mål för regional verksamhet regionala nätverk mellan tjänsteproducenter öka medborgardemokrati enhetliga arbetstsätt och jämnare kvalitet Regional verksamhet förutsätter nytt ledarskap: bredare synvinkel och ledandet via nätverken bygga upp nya resultatansvariga tjänsteenheter

T a m p e r e e n k a u p u n k i Förnyelse av verksamhetsmodellen och bibliotekst 4.Allmänt Modernare ledarskap lägre hierarki kreativiteten och nya verksamhetsmodeller motiverande belöningssystem Avtalsstyrning problem med tjänsteproduktion: helhetspris eller pris per åtgärd? effektivitetskrav kvalietskrav Politisk styrning valmöjligheter, prioritering; hur klarar biblioteket sig?

T a m p e r e e n k a u p u n k i Till slut Verksamheten blir mera synlig Modernt, nytt processtänkande Administrativa hinder försvinner Systematisk kvalitetsarbete Avtal förutsätter ömsesidigt förtroende Avtal med helhetstjänster Mångsidiga mätare för produktion och effektivitet Tunn administration, låga kostnader Kundbehov viktigaste kvalitetskrav Samarbetet ökar (flera projekter: kvalitetskriterier, nätet av tjänsterna, främjandet av hälsa, anskaffningsmetoder osv.) Den nya verksamhetsmodellen är inte hot, den kan vara möjlighet Kultur- och fritidsverksamheten är med i stadens framtid!