Introduktion till vetenskapsteori och till bild/ikt & media Monica Langerth Zetterman Institutionen för utbildning, kultur och medier Uppsala universitet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Den hermeneutiska metoden
Advertisements

Seminarieboken Kapitel 4 – Metodmedvetenhet
Naturvetenskap.
Informationsteknologi och didaktiska perspektiv
regler för orsaksforskning John Stuart Mills ( ) regler för orsaksforskning fyra (eller 5) induktiva metoder (enligt Nordisk familjebok)
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Deduktion och induktion ”Välgrundade” vetenskapliga (slut)satser förutsätter giltiga eller åtminstone trovärdiga slutledningar.
Föräldramöte 12 september 2011
Vetenskapsteori och forskningsmetodik
Vetenskaplig Metod.
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Det svenska politiska systemet: Introduktion
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Vetenskapligt arbete Eva Friman, HUB 2010.
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Den vetenskapliga undersökningen Metod. Att välja problem - att inse vad som man inte vet - att se vad som går att ta reda på - att se vad som är värt.
FRÅN PROBLEM TILL SLUTSATS
Introduktion fallstudie ATHF01 Ht Gatradhus i Landskrona, Elding och Oscarson.
Empirismen 1600-talet. En ny tid Avståndstagandet från skolastiken Ord och ting Nya sätt att söka kunskap: - rationalism - empirism.
Vetenskaplighet En gissning blir inte vetenskap för att den råkar visa sig vara sann. Vetenskap handlar om att ge tillräckligt goda /rimliga skäl för att.
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Kunskap 3: Rationalism och Empirism
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Ett naturvetenskapligt arbetssätt
Om kunskap som förmedlas genom ord
Diskutera denna hamburgare som om du vore Platon.
Kvantitativ strategi viktiga begrepp 1
Septem artes liberales musik aritmetik geometri astronomi trivium quadrivium grammatik retorik dialektik.
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
Forskningsmetodik och vetenskapsteori
Vetenskapsfilosofi En traditionell indelning av vetenskap som ofta används på universitet och högskoler är följande: Naturvetenskap (Exempelvis: Fysik,
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
Grupparbete Nr 4 Grupp 1 Grupp 2 Grupp 3 Grupp 4 Grupp 5 Grupp 6
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Om skrivande av uppsats
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål ge teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, ge kunskap om metoder.
Institutioner och aktörer
Vetenskapshistoria Antikens grekland 600 f.v.t. De första tecknen finns på att människor börjar avskärma sig från vidskepligt eller religiöst tänkande.
Klassificering av vetenskaper
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål ge teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, ge kunskap om metoder.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Klassificeringen av vetenskaper bygger åtminstone delvis på skillnader i metodik. Klassificeringen av vetenskaper kan även baseras på forskningsområden.
Kvantitativ metod + Att skriva rapport Matts Dahlkwist, 2012.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Metod i samhällsvetenskap s Ur centralt innehåll och kunskapskrav  Tillämpning av samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder.
VETENSKAPLIGT SKRIVANDE SSA 220/230 MAGISTER/MASTERUPPSATS I SVENSKA SOM ANDRASPRÅK JULIA PRENTICE.
8:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Syften med marknadsundersökningar Marknadskartläggningar Konsument- och köpvanestudier Kunskaps-, motiv-
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
1 UNDERSÖKNINGSMETODIK Ett gemensamt syfte för alla undersökningar är att få ökad kunskap om ett visst problemområde Statistiska undersökningar kan vara.
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik Design 1.
STATISTISK METODIK 1. INLEDNING / VAD ÄR STATISTIK? 2. UNDERSÖKNINGSMETODIK 3. DESKRIPTION 4. SAMBAND.
Kulturantropologi A1 VT 2015 Föreläsning 7 Antropologisk metod och arbetssätt + Gästföreläsning med Charlotta Widmark.
Metod i samhällsvetenskap. Analysmodell: Letar kausala samband OrsakFöreteelseKonsekvens Åtgärd.
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Vetenskap och vetenskaplighet II
generellt deduktion induktion specifikt Deduktiva slutsatser är giltiga och med nödvändighet och sanna, om premisserna är sanna. Induktiva slutsatser.
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Frågor om kunskap och existens
Vetenskapsteori (och metod).
Föreläsning 7 Observation som datainsamlingsmetod
Sociologi Introduktion.
Att göra en vetenskaplig undersökning Bollnäs Folkhögskola – Svenska 3
Ungdomskulturer 100 p Introduktion.

Hur bör vetenskaplig forskning bedrivas?
Etnologi och folkloristik – en introduktion I
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Religion och vetenskap
Presentationens avskrift:

Introduktion till vetenskapsteori och till bild/ikt & media Monica Langerth Zetterman Institutionen för utbildning, kultur och medier Uppsala universitet

Översikt Kursansvariga lärare: Staffan Lövgren Monica Langerth Zetterman Intro till kursen & kursplanen Kursinfo och inlämning i PingPong Självständigt arbete – vad innebär det? Upplägg vetenskapsteoretisk del av kursen Seminarier (litteratursem, examinationssem)

Vetenskapsteoridel av delkurs 1 Litteraturseminarier 1 längre skrivuppgift om metod - redovisas v 12 2 kortare skrivuppgifter om litteraturen (forskningsmetod, vetenskapsteori etc) – redovisas v 9 & 11 v 3 21/1v 9 3/3 v 11 15/3 + 18/3v12 23/3

Vetenskapsteori – vad är det? ?

Viktiga begrepp Vetenskap, kunskap, data, sanning Olika typer av frågor –Hur? –Varför? –Vad? Kvalitativa och kvantitativa metoder

Vad är vetenskap? Skillnad vetenskap och kunskap Vetenskap = kritisk reflekterande Vetenskap är en form av social praktik Vetenskap är pluralis Vetenskap är att hitta svar på frågor på ett inom vetenskapen accepterad sätt

Vetenskap på NE vetenskap, systematiskt samlad och organiserad kunskap. Vetenskap är resultatet av den verksamhet som enligt vissa regler försöker konstruera redskap för att förstå, förklara, beskriva och ibland förutsäga olika företeelser i världen. Metodmässigt brukar man indela vetenskapen i rationell eller deduktiv vetenskap (t.ex. matematik och logik) och empirisk eller induktiv vetenskap (t.ex. biologi och historia). /…/ man skiljer mellan naturvetenskap och humaniora, men med tilltagande specialisering blir det allt vanligare med en mer detaljerad indelning (t.ex. datavetenskap, geovetenskap, samhällsvetenskap). Den vetenskapliga revolutionen på 1600-talet (från Galilei till Newton) innebar ett genombrott för moderna vetenskapliga metoder. (

Systematiskt samlande? sinnen och förnuft / empirism och rationalism –Empirism: all kunskap om verkligheten härstämmer från sinnes-erfarenheter (och induktion) – Locke bl.. a –Rationalism: förnuftet är källan till all kunskap om verkligheten (grundläggande sanna satser och logik) – Descartes bl. a

Vad är "sanning" inom vetenskap? Peer-review system "Konstens regler" –Objektiv / intersubjektiv –Kontrollerbar (transparens) –Generaliserbar

Kunskapsteori Objektiv vs subjektiv Kunskap som stapelvara eller socialt konstruerat

Olika typer av frågor Kunskapsfråga fyllet en lucka i kartan eller kunskapsfråga undrar hur kartan ser ut Typer av uppsatsämnen: –Utveckling –Jämförelse –utvärdering –Att förstå en situation –Undersökandet av ett fenomen –Företagsuppdrag av fenomen/artefakt

Kvalitativ metodik Litteraturstudier Avgränsningen av företeelsen Fastställande av: 1.Teoretisk perspektiv 2.Datasamman- fattningsmetod 3.Datainsamlingsmetod 4.Urvalsmetod Insamling av data Tydlig- görande av data Samman- fattning av data i ett begrepp Den begreppsligt-induktiva forskningsprocessen

Kvalitativ metodik Världsbild: –Relation mellan forskare och forskningsobjekt är intersubjektivt (subjekt-subjekt) –Studieobjektet studeras bäst i sin naturliga kontext –Forskningsresultatet är beroende av tankekedja –”Holistisk”

Kvalitativa datainsamlingsmetoder Innebördsstruktur (förståelsedata) ”objekt”SjälvAndra Styrd av -”subjekt”forskarebåda IntrospektionPassiv eller aktiv empati Samtal eller intervju Samspel

Kvalitativa datainsamlingsmetoder (forts.) Observation av materiella aspekter (sinnesdata) ”objekt”SjälvAndra Styrd av-”subjekt”forskarebåde Självobserv ation Direkt observation Kvalitativa experiment Deltagande observation

Resonera förnuftigt / vetenskaplig diskurs Rationalitet Argumentera Logik –Deduktion –Induktion

Kvantitativ metodik Den logisk deduktiva kunskapsmodelen begreppGenerell teori teoretisk hypotes Teoretisk definition av kvaliteterna i hypotesen Intervjuer med experter Inläsning av litteratur Eget tänkande Operationell definition av kvaliteterna i hypotesen Operationell hypotes Prövning på ett representativt urval av exemplar av företeelsen Stödjer eller förkastar

Kvantitativ metodik Problem som måste lösas: –Mät”instrumentet” Validitet Reliabilitet Precision Representativitet –Kontroll över variablerna

Kvantitativ metodik Världsbild: –Relation mellan forskare och forskningsobjekt är subjekt-objekt –Forskningsobjektet kan enbart studeras genom ett mätinstrument –Resultaten av mätinstrumentet är oberoende av den som mäter –”Atomistisk”

Vetenskapsteori – vad är det? ! Vetenskap är att ställa rätt fråga/frågor och utreda den/dem systematiskt på ett lämpligt sätt

Citat av John Locke (citerat i N. Hampson, Upplysningen – En analys av dess attityder och värde, Symposion, 1993) om vetenskap, kunskap, kontext och name-dropping Att andra människors åsikter flyter omkring i våra hjärnor ökar inte vårt vetande det minsta, även om dessa åsikter är sanna. Det som för dem var vetenskap är för oss bara åsikter; vi ger bara vårt erkännande åt de stora namnen och använder inte som de vårt eget förnuft för att förstå de sanningar som gav de deras rykte. Aristoteles var förvisso en kunnig person, men inte därför att han blint omfattade och beskäftig gav luft åt andras åsikter … I vetenskapen besitter man bara det man verkligen vet och begriper, det man bara tror och litar på är enbart trasor, som oavsett hur väl de passar in i helheten, inte nämnvärt utökar kunskapsmängden hos den som samlar på dem. Sådan lånad rikedom är likt trollguld, vilket är guld i händerna på de som skänker ut det men blott vissna löv och stoft när det skall användas.

Källor –Hur mäter man ”vackert”? – Grunbok i kvalitativ metod. Bo Eneroth, Natur och Kultur –Upplysningen – En analys av dess attityder och värde. N. Hampson, Symposion, 1993 –Vetenskapligt tänkande – Från kunskapsteori till metodteori. Jan Hartman, Studentlitteratur, –Kurslitteraturen