1 När Hard Discount-butiken kom till byn 1. Hur har allivsbutikerna påverkats? 2. Hur differentierar sig allivsbutikerna? 3. Går det att dra några generella.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

2-årigt samverkansprojekt
Utredning angående handelspolicy för Malmö stad
Varför växer inte vissa företag? Visby 6 juli 2011Lars Jagrén, Företagarna.
MELLANKRIGSTIDEN.
1 Intervjuer med 39 Kvinnliga företagare i Vara Kommun Genomförda under juni – augusti 2006, av Ingrid Ullberg, Mångfald i Vinköl inom projektet Utveckling.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Case, Friskvård Redovisning av omvärldsanalys gällande friskvård för medarbetare i Vetlanda kommun.
SAMHÄLLSEKONOMI.
© 2014 HUI RESEARCH Maj 2014 Servicehandelsindex - Servicehandelns utveckling första kvartalet 2014 HUI Research På uppdrag av Svensk Servicehandel & Fast.
Miljarder möjligheter på en plats!
Lars Ove Jonsson ICA handlare på ICA Åsätra
Kortare text Vår butik är Svanenmärkt! Miljön, klimatet och en hållbar utveckling är frågor som ligger oss nära. Därför har vi tagit steget till att.
Kapitel 10 Kalkyler med täckningsbidrag.
Menigo ”Vår kunskap — din framgång”
Hälsa och Kondition.
Södertörns nyckeltal 2008 kultur och fritid
1 GfK Consumer TrackingLidl & Netto Fredrik Ydell Februari 2010 Exempel på undersökningens layout och vilka nyckletal som redovisas. De varugrupper som.
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
FÖRETAG OCH MARKNAD KALKYLER OCH BESLUT.
Resmål och resvägar Val av transport.
Ränta och inflation Företagen Ränta Konsumenter
Remiss 8 januari till 14 februari Vad ville vi veta? Är analysen relevant och korrekt? Kontroll av uppgifter om butiker o bensinstationer i kartorna Ger.
Räkenskapsanalys Teoriboken: block 5
1 GfK Consumer TrackingVilka andra kanaler handlar man i? Fredrik Ydell Juni 2009 Vilka andra kanaler handlar man i? Undersökningen har gjort på detta.
Affärsidé - företagets vägvisare
Svensk Handels indikator på optimismen och framtidsförväntningarna bland handelns företag Handelsbarometern Svenskt Tenn, Stockholm Foto: Björn Mattisson.
4. Nulägesanalys. Marknadsföring, Gleerups. S Fürst mfl
Kostcirkeln del 1 – Potatis och Rotfrukter
marknadsförarens verktygslåda
Kap 6: Marknadsstrategier
Av: Mikael, Arvid, Daniel, Pontus, Michael
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
CASE Nässjö Ledarutveckling över gränserna
Proteinrik glass gjord på svensk kvarg
1 GfK Consumer TrackingLidl 6 år i Sverige Fredrik Ydell Oktober 2009 Lidl 6 år i Sverige Exempel på undersökningens layout. De varugrupper som redovisas,
Marknadsföring av turism Kapitel 10. Marknadsplan sid 172 Utgå från fyra frågor 1. Vart står vi nu? 2. Vart vill vi komma? 3. Hur når i dit? 4. Hur långt.
Företaget – Andmotion  Bildades år 2010 och ägs av eEquity  Främst inriktade på vinter- och vattensport inom näthandeln  Affärsidé ” Att genom e-handel.
Dissekera ett mobiltelefonerbjudande. Det utvidgade erbjudandet Grundläggande erbjudande Tjänstens tillgänglighet Interaktion med tjänsteorganisationen.
1 Välkommen till Axfood Klimatcertifiering av mat. 15 juni 2010 Åsa Domeij, miljöchef.
Hälsa och Kondition.
Kost och Hälsa Då är det två timmar med kost och hälsa, Socialstyrelsens nationella riktlinjer för levnadsvanor när det gäller kosten, patientfall, Dietistens.
Marknadsföring av turism
Energigivande näringsämnen
Butikens marknadsföring
Teknologisk utveckling i Kina: trender och implikationer Fredrik Sjöholm Institutet för Näringslivsforskning.
Försäljning Edet Soft Sundsvall Hockey. 2  Vi har gjort en fördelaktig uppgörelse med SCA om att sälja SCAs konsumentprodukter från Lilla Edet.  Första.
Särskilt driftsstöd till dagligvarubutiker i sårbara och utsatta lägen.
Oktober 2015 Handelsbarometern Svensk Handels indikator över framtidsförväntningarna bland handelns företag.
CITYKLIMATET 2015 OKTOBER 2015 FASTIGHETSÄGARNA SYD.
Kosmetiska och hygieniska produkter för barn Projekt på miljö- och hälsoskyddsförvaltningen i Solna under 2006.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Miljömålstyrd tillsyn på kommunal nivå En intervjustudie om några kommuners erfarenheter Martina Norberg Miljövetarprogrammet, Linköpings universitet.
Den bästa förutsättningen för att prestera bra får du om du äter 2-3 timmar före träningen Den bästa återhämtningen och den optimala effekten av träningen.
INLEDNING Presentera dig själv, dagordningen och eventuell information om möteslokalen. BESTÄM DISKUSSIONSNORMER Gå igenom “grundregler” för diskussionen.
Sammanfattning: Kedjornas nyckeltal 2016, och utveckling 2015.
Servicehandelsindex HUI Research
WP6D Lastbilsparkeringar med ITS
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Produkt, pris, plats och påverkan
Handelsbarometern Svensk Handels indikator över framtidsförväntningarna bland handelns företag December 2017.
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Destination Gotland

Där idéer blir verklighet
Spelarutbildningsplan
Konsumenterna och miljön 2018
Handelsbarometern April 2019.
Elevhälsa Vilka behov ser vi? Hur kan vi förebygga? Marie Aspfors
Handelsbarometern Maj 2019.
Presentationens avskrift:

1 När Hard Discount-butiken kom till byn 1. Hur har allivsbutikerna påverkats? 2. Hur differentierar sig allivsbutikerna? 3. Går det att dra några generella slutsatser om vilka åtgärder som är bra respektive dåliga? Syftet med studien Antal livsmedelsbutiker och genomsnittlig omsättning i Sverige

2 Hur vi gick tillväga 10 besöksintervjuer, 20 telefonintervjuer Handlare och butikschefer i allivsbutiker (Coop, ICA och Hemköp) Omsättning, lönsamhet mm, för hela butiken och olika produktkategorier Butikens agerande innan, vid och efter den nya konkurrentens etablering. Vad gör man när platsen inte längre fungerar som konkurrensmedel? McCarthy, 1960

3 När är man grannar? Netto ICA Supermarket

4 Hur har allivsbutikerna påverkats? Omsättning och lönsamhet i hela butiken Flertalet av butikerna upplevde en nedgång i lönsamhet i direkt samband med konkurrentens etablering Majoriteten återhämtade sig snabbt De butiker som klarade sig dåligt var: - belägna i områden med svag köpkraft och/eller - passiva innan konkurrentens etablering

5 Hur har allivsbutikerna påverkats? Omsättning och lönsamhet för drycker Vissa produktkategorier påverkades hårdare Även om de flesta allivsbutikerna generellt sett klarade sig bra upplevde majoriteten en minskning i omsättning och lönsamhet inom specifika produktkategorier. Kategorier där Netto och Lidl är starka är till exempel drycker, kakor, konfektyr men även Frukt & grönt.

6 Hur differentierar sig allivsbutikerna? Satsa på färskvaror Brett och djupt sortiment Tilläggstjänster Priskonkurrera med förstånd, dvs satsa på strategiskt viktiga produkter och utnyttja egna varumärken Agera i tid Var redo!

7 För liten differentiering = fara ICA SupermarketNetto

8 Stormarknader och Soft Discount är ofta ett större hot

9 Några ord om externhandeln eventuella hot mot cityhandeln Externhandel (stormarknader) med dagligvaror påverkar city relativt hårt Externhandel med sällanköpsvaror har mindre påverkan då utbudet är mer av kompletterande karaktär. Externhandel kan gynna handeln i city genom att kommunens totala utbud ökar (överspillning) Proaktivitet är viktigt för att lindra effekterna av externhandelns expansion

10 Tack! Henrik Vestin