För att ta reda på det, använder vi källor!  Något som ger oss information om det som hänt i förfluten tid.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vilka källor kan du lita på?
Advertisements

Referat En sammanfattning.
Vem ska jag tro på?.
Källkritik på Internet
Textrespons Vad är bra i berättelsen? En händelse? En formulering
Källkritiska kriterier
Informationssökning och källkritik
Källkritik.
Att inte tro på allt vi läser och ser…
Formellt, skarpt och snyggt
Källkritik.
Reportage Något som bärs eller förs tillbaka!
STOCKHOLMS UNIVERSITETSBIBLIOTEK Te l e f o n v x l: F ax: w w w.s u b.s u.se Källkritik Värdera sanningshalt Bedöma trovärdighet.
”Brottsplats: Storegårdsskolan”
Källkritik på Internet
Vad är plagiat och hur unviker man det?
Vad är historia?.
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Källkritik.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Källkritik - kontrollera fakta
TEXTER Texter i tidningen
Källkritik.
Källkritik.
KÄLLKRITIK.
Källkritik ID1A 25/ Svenska.
Metodkurs 21 februari 2008 Björn Thuresson MDI-gruppen
Vad är sant? Vem kan man lita på?
Källkritik.
= samlingsnamn på metoder för granskning av källor
Några källkritiska frågor att ställa i historia
”Böckernas bok” ”Den heliga skrift” ”Guds ord”
Mannen som hatar julen Det var en gång en man som hata julen.
Hur kan vi veta vad som hänt i det förflutna?
Formellt, skarpt och snyggt
Att söka information och bli källkritisk
 Kvarlevor (sånt som lämnats kvar) tex: mynt, byggnader, statyer, runstenar, bilder  Berättande källor tex: dagboksanteckningar, brev, krönikor, bouppteckningar,
Källmaterial och källkritik
Källkritik.
{ Historiska källor. Källa: ur LGR 11 Förmåga: kritiskt granska, tolka och värdera källor som grund för att skapa historisk kunskap, Kunskapskrav: Eleven.
ETT BROTT BEGÅS. Så här kan det gå till…. Tre killar begår tillsammans en väskryckning. De åker moped och kör upp jämsides med en äldre dam och rycker.
Källor och källkritik. Källa? En plats där du kan få information –Böcker –Tidning –Faktatexter –TV –Radio –Intervju med någon –Dagböcker från förr i tiden.
INTERVJUTEKNIK. Vad är en intervju [Norstedts Ord för Ord] samtal, utfrågning, (ibl. nära) enkät intervju' [Norstedts svenska ordbok] subst. intervjun.
Hur kan vi veta vad som har hänt? Historiska källor.
dw. Källkritik och Historiska Källor Med fokus på hur man tillämpar ett källkritiskt förhållningssätt i studier.
1 Metodpraktikan Del II Hur man samlar in och analyserar data kapitel 15 Källkritik Esaiasson, Peter, Gilljam, Mikael, Oscarsson, Henrik & Wängnerud, Lena.
SKRIVA TEXTER Vad är uppgiften? Berätta om det inte något annat! Skriv mycket! Bättre med lång text och fel än lite och rätt. Några exempel på bisatser.
Källor Ett samarbete mellan svenska och religionskunskap ht- 15.
Etik och Källkritik Det största hotet mot sanningen är inte lögnen, utan myten John F Kennedy.
Vad är källkritik? En metod som du använder för att granska den information du får från olika källor. Du tränar kritiskt tänkande för att bli bättre på.
Att skriva en nyhetsartikel
Inför det nationella provet i svenska - skriva
KÄLLKRITIK Då man bedömer källor är det viktigt att man är källkritisk. Det blir allt viktigare ju mer information som samlas i molnet, i internet.
Källkritik 101.
Texttyper inför NP Vi färskar upp minnet och går igenom de vanligaste texttyperna. Anteckna och följ med i din handout!
INTERVJUTEKNIK.
KÄLLKRITIK En metod.
Vad händer när ett brott begåtts?
Källkritik för högstadiet
Etnologi och folkloristik – en introduktion I
Källkritik & vetenskaplig hederlighet Föreläsning
Hur kan vi veta vad som hänt i det förflutna?
Att skriva en utredande text
Källkritik Historia.
Källkritik.
Fallet 1) Ambulans och polis; frågar vad som hänt.
Källors relevans och trovärdighet
Källkritik och historiska källor
Inför det nationella provet i svenska - skriva
Berätta kort vem du är och varför du är på besök idag?
Presentationens avskrift:

För att ta reda på det, använder vi källor!

 Något som ger oss information om det som hänt i förfluten tid.

 Vad var det som hände? - Bevis från brottsplatsen, fingeravtryck, kulor, allt som finns på platsen kan användas. - Vittnen – som har sett vad som har hänt - Vem är offret/gärningsmannen? Ex dagsboksanteckningar, mejl, sms…. - LÄGGER ETT PUSSEL

Kvarlevor – fysiskt föremål, som finns kvar - krukor, byggnader, mynt, skelett Berättande källa – dagbok, brev, tidningsartikel, berättelse, intervju - Skriftligt och muntliga källor

 Vad står det i källan? Vad visar bilden?  Vad är det för slags källa? (kvarleva, berättelse, primär, sekundär, äkta/oäkta?)  Vem har skapat källan? I vilket syfte?  Berättar källan allt, eller bara vissa saker?

1) Är källan äkta eller falsk? 2) Vilka andra källor är källan beroende av? 3) Berättar källan om något som hänt nyss i tid eller för länge sedan? 4) Är källan vinklad eller inte vinklad? (vilken tendens har den?) FYRA KRITERIER – fetstilt!!

... Ä KTA – äkthetskriteriet … O BEROENDE – beroendekriteriet … S AMTIDA – tidskriteriet … T ENDENS – tendenskriteriet

 En äkta källa är en källa som är det som den utger sig för att vara  Motsatsen till en äkta källa är en förfalskning  Ex på historiska förfalskningar:

- Är källan beroende av någon annan eller har källan förstahandsinformationen? - Ett vittne till ett rån har förstahandsinformation om händelsen… - …men polisen som får informationen är andrahandskälla… - …och när reportern ska intervjuar polisen och skriver artikeln är hon tredjehandskälla.

 FÖRSTAHANDSKÄLLA- primärkälla - En förstahandskälla ska själv ha upplevt det den beskriver.  ANDRAHANDSKÄLLA- sekundärkälla - Har fått information från någon annan, men har inte upplevt det som hon berättar om

 Kommer du ihåg vad du gjorde 13 april 2009?  Ju längre tid som går mellan en händelse och när en källa berättar om den, desto mer kan man glömma  Dagbok 70 år har gått

 Tendensiöst – vinklad – partisk – subjektiv Tendensfri – ej vinklad – opartisk – objektiv  Tredje part