DAGENS LEKTION  Varför har jag den här kursen?  Filosofi  Principer  I klassrummet  Kursinfo  Kontaktuppgifter  Vad innehåller kursen?  Fundera.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkommen till Forskarhjälpen 2012! Medicinjakten Guldjakten ?
Advertisements

Solanderskolan presenterar
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Storyline Storyline är en pedagogisk metod och ett pedagogiskt förhållningssätt som ursprungligen utvecklades i Skottland 1965 fick Skottland en ny läroplan.
Välkomna till Företagets Logistik
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Att skriva projektrapport
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Eller formativt lärande…
Linköping 9 december 2013 Britt Uddegård Områdeschef och rektor Projektledare Vinna!
ORDNINGSREGLER FÖR SYLTESKOLAN 7-9.
Föräldraråd
Så här söker du kurser på Svenska Matte Företagsekonomi Spanska Historia Biologi Religion Affärsjuridik Entreprenörskap Sociologi Samhällskunskap Fysik.
Presentation 5 p (kräver närvaro hela lektionen) Fundera under presentationen på hur de olika bakgrunderna fungerar ! SRH.
Välkomna! Andreas Tel.nr Igor
Föräldrar till elever i åk 6-9.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Vad är bra och vad kan bli bättre? Utvärdering med Ekjur12 15/
Kandidatuppsats Redovisning HT 2014
Föräldramöte årskurs 6 2 mars.
Lär- och forskningscentrum PriMa Umeå Berghemsskolan Det matematiska samtalet.
Den retoriska arbetsprocessen Från tanke till tal
Välkommen! Föräldramöte HT B.
Fjordskolans förväntningar på elever och föräldrar
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Idrott och hälsa 1.
0 1 Anställningsintervju Ett möte mellan den arbetssökande och arbetsgivaren!
Bollnäs Fotboll pojkar-04 Säsongen Kvällens innehåll Kommande säsong – träningstider och match Cupspelande Medlemsavgift Möjlighet till bättre ekonomi.
Digitalisering av text Kursintroduktion Mats Dahlström 30 Mars 2005.
Föräldramöte 2015 Herrängensskola.
Religionskunskap 1 och 2.
Idrott och hälsa 1. Vem är MT? Maria Talevska Hemsida: mariatalevska.weebly.com.
Idrott och hälsa 1. Vem är MT? Maria Talevska Larsson Hemsida: mariatalevska.weebly.com.
1. Registrera dig själv. 2. Se till att det är bockat för kursen 3. Tryck Finish.
Läkarprogrammet, Uppsala universitet Ht-2015 Självständigt Arbete (SSA) - en översikt.
Mini och den magiska stenen Sid. JT 6-9 För att kunna läsa måste man inte bara kunna ljuda ihop bokstäverna, man måste även förstå det man läser.
IDROTT OCH HÄLSA 1 ROS15 HT16 Mia Jönsson. UPPFÖLJNING ÅK 1 Halva kursen har ni redan gjort Betyget baseras på allt ni har gjort i åk 1 och åk 2. Hårt.
Vad är det som avgör om du lyckas med dina studier eller ej?
Hur vi jobbat Regelbundna möten, ca sex ggr per år Regelbundna möten, ca sex ggr per år Diskussioner om vilka kunskaper vi behöver i ett klubbhus Diskussioner.
Nationella prov i engelska våren När? Var? Tisdagen den 19:e april i klassrummet Vad? Läsförståelse och hörförståelse Hur? 9:00 – 10:15 Läsförståelse.
ROS16 VÄLKOMNA TILL ARLANDAGYMNASIET! SAM beteende/Risk- och räddningsprogrammet, Rosersberg Mia Jönsson & Astrid Claeson.
Välkommen!! Förskoleklass hösten 2017.
Idrott och hälsa 1.
Texttyper inför NP Vi färskar upp minnet och går igenom de vanligaste texttyperna. Anteckna och följ med i din handout!
Tips för det praktiska ledarskapet
Föräldraenkät 2017 Förskola
Föreläsning 7 Observation som datainsamlingsmetod
Kursen i Arbets- och miljömedicin Läkarprogrammet termin 11 Ht 2017
5A - LÄXOR v.12 Vad händer vecka 12? Vad händer längre fram?
Användarnamn: lc-elev Lösenord: lcelev
Fredagsmys Vecka 47.
TEKNIK HT17 – ÅK 7.
TEKNIK HT17 – ÅK 9.
Föräldramöte P05 Majorna
Martin Luther King Jr (f. 1929, d. 1968) – USA
Kroppsspråk, röst och artikulation
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Anpassningar för struktur och tydlighet
/X Är du trafiksmart?.
Karin Johansson Att vara ledare Varför, vem och hur?
Välkommen på föräldraråd
Dags för gymnasievalet
Dags för gymnasievalet
Religionskunskap 1.
Välkommen till mitt utvecklingssamtal Sätt in en bild på dig själv här ÅK 5 VT 2018.
Religionskunskap 1 och 2.
Studieverkstaden Akademiskt skrivande Presentationsteknik Studieteknik
Att vara läkarstudent vid Linköpings universitet
Presentationens avskrift:

DAGENS LEKTION  Varför har jag den här kursen?  Filosofi  Principer  I klassrummet  Kursinfo  Kontaktuppgifter  Vad innehåller kursen?  Fundera och diskutera

VARFÖR HAR JAG DEN HÄR KURSEN?  Uppsala universitet  Ledarskap och grupprocesser  Lärande och kommunikation  Identitetsformering  Mittuniversitetet  Sociologi: Ledarskap och organisationsteori  Yrkesliv  Lärare  Programlagsledare  Chef, Mjölkbaren  Gruppbefäl 13.Säkbat ledningspluton (lumpen)  Teamchef, Gröna Lund  Servicechef, Gröna Lund  HR-assistent, Gröna Lund

FILOSOFI  Höga förväntningar och krav  Kommunikation  Variation i metoder och examinationer  Lektionerna i sig är betygsgrundande  närvaro viktigt!  Tydlighet gällande insats och betyg  Studiebesök och fältstudier  Praktiskt och teoretiskt  Grunderna först!

PRINCIPER  Omdömen, betyg etc. i IST Lärande  Skriva – lämna in – revidera – lämna in igen  DEADLINES!

I KLASSRUMMET  Ordningsregler + klassrumsguide  Läraren först in i klassrummet  Rätt material = biljett till lektionen  Mobiltelefon i skåpet, fickan eller lådan  Fast placering vid behov  Sena ankomster antecknas och registreras  Stanna i klassrummet hela lektionen, annars frånvaro  Pauser i klassrummet vid behov  Om du är sen: knacka och vänta. Du släpps in när det finns tillfälle i lektionen! Läraren bestämmer när detta är.

KURSINFO  Dubbelklass: tisdagar  ROS14A: fredagar  ROS14B: fredagar  Kursgång på hemsidan – var i fas!

KONTAKTUPPGIFTER  Mail:  Inlämningar:  Telefon:  Facebook: Mia Agy Jönsson  Hemsida: miaagyjonsson.weebly.com  Övrigt

VAD INNEHÅLLER KURSEN? ÄMNESPLANEN I EN TANKEKARTA

TIDIGARE LÄSÅR  Prova på-ledarskap 20 min  Bergiusprojektet på brandfältet (åk 9)  Friidrottsdag med Eddaskolan (åk 2-5)  Uppsala universitet  Domkyrkan i Uppsala  Stockholms nation, Uppsala  Ambulansenheten Akademiska sjukhuset, Uppsala  Luftstridsskolan, Uppsala  Gröna Lund, Stockholm  Militärpolisövning, Livgardet  Fältstudier i valfri organisation

FUNDERA  Brainstorma själv. Tänk på en bra ledare som du har mött. Det kan t.ex. vara en lärare, tränare eller chef. Hur var den personen? Vad gjorde personen som gjorde honom/henne till en bra ledare?  Jämför med en mindre bra ledare som du har mött. Hur var den personen? Vad gjorde personen som gjorde honom/henne till en mindre bra ledare? Skriv upp dina tankar.  Brainstorma i era studiegrupper. Kom överens om de fem viktigaste sakerna för en bra ledare.  Presentera muntligt vid tavlan.

DISKUTERA  Hur är en bra ledare?  Varför är det så många olika ord på tavlan?  Är vissa egenskaper viktigare än andra? Varför? Varför inte?  Vad påverkar hur vi uppfattar ledarskapet?  Är det bara ledaren som ansvarar för om en grupp lyckas?  Är det lätt eller svårt att vara ledare?

NÄSTA LEKTION  Terminsplanering  Ni får påverka innehåll och examinationer  Uppgift 1 - ”Jag som ledare”