Sida 1 Så planerar svensken sin semester 2006 Synovate Temo för Nordea SVERIGE Ingela Gabrielsson 2006-06-16.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Carina Begquist Palm, 12 april
Advertisements

Syfte och upplägg Syftet med undersökningen är att få information om svenskarnas kunskap och inställning till samarbete mellan våra grannländer utifrån.
Allmänheten om inköp av hjälp till hemmet T Målaremästarna:Tina Thorsell Synovate Temo: Arne Modig Datum:
Rapport Allmänheten om vegetarisk mat Djurens Rätt
Julshopping 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
Svenskarnas shoppingmotiv – förnuft eller glädje? Ingela Gabrielsson, privatekonom 1.
Folkbildningspolitikers attityder till studieförbunden 2013
AB HANDELNS UTREDNINGSINSTITUT RAPPORT TILL ALCOHOL UPDATE 2009 SVENSKARNAS ATTITYDER TILL GRÄNSHANDEL MED ALKOHOL.
Restauranger och service Våren 2005 T SHR: Leif Holmström Temo: Arne Modig, David Ahlin Datum:
Så kan vi tänka oss att använda en skatteåterbäring 1 • Ingela Gabrielsson Privatekonom
Semesterekonomi 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom
Jul klappar och övriga julutgifter Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
Fickpengar 2013 Ingela Gabrielsson Privatekonom
Oväntade utgifter – något att räkna med Ingela Gabrielsson, privatekonom
Fritidshusundersökning Fastighetsbyrån Mars 2013.
Markör Marknad och Kommunikation AB
Nordeas boendebarometer- om bostadspriser och boräntor Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
Pensionsplanering dröm och verklighet Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
Veckohandling eller impulsköp - så påverkas din hushållsekonomi Ingela Gabrielsson, privatekonom.
Jobs and Society uppföljning 2007 Hur går det för kunderna? Ansvarig undersökare på Synovate Temo: Arne Modig Beställare på Svenska Jobs and Society:Harry.
Dopgåvor så mycket lägger vi på presenterna
Nordeas boendebarometer- förväntningar och attityder Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Föräldrar, barn och ekonomi Ingela Gabrielsson, privatekonom Nordea
TEMO AB Gun Pettersson Peter Blid T Hushållens bild av Dalarna Telefonundersökning till allmänheten.
Studerande 2012 – ekonomi, boende och framtidsval Ingela Gabrielsson Privatekonom.
Attitydundersökning – Myrorna 2010
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2009 April 2009 Project #:
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2010 Juni 2010 Project #:
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
Allmänheten om julens mat och dryck S Spendrups: Synovate Temo: David Ahlin Datum:
1 Attitydundersökning fast telefoni Rapport från opinionsundersökning 10 juli 2009 Arne Modig Viktor Wemminger.
Novus Opinion Allmänheten om hushållsnära tjänster Arne Modig 1620.
Hälsa på lika villkor Presentation för förbundsdirektionen 10 mars 2015, Umeå.
Resebarometern 2011 NORRBOTTENS LÄN. Om du fick välja fritt, vilken svensk stad reser du helst till i sommar? 1. Stockholm (46%) 2. Göteborg (31%) 3.
Rapport Allmänheten om utevistelse för hönor Djurens Rätt.
Undersökning om åldersgränser i arbetslivet September 2015 Dan Adolphson, Trygghetsekonom AMF,
Rapport Djurens Rätt. oktober Förord  Undersökningen har genomförts inom ramen för Demoskops månatliga telefonomnibus med allmänheten.
Sida 1 1 Ung ekonomi 2007 Så ser unga på sin ekonomi Synovate för Nordea Ingela Gabrielsson Privatekonom
Välfärdens finansiering 1. Hur ska det gå för Christina? 2.
Sida 1 Svenskarnas semesterplaner 2008 Pengar - Resor - Miljö Baserat på en undersökning från Synovate för Nordea Anna Bäcklund Privatekonom Juni 2008.
HALMSTAD KULTURFÖRVALTNING - KULTURUNDERSÖKNINGEN 2015 Anna Ragnarsson Senior Consultant Tel: Kontakt: Maria Gellert.
Sida 1 Så ser svensken på fritidshus 2007 Synovate Temo för Nordea Anna Bäcklund
Semesterekonomi och planer 2016 Ingela Gabrielsson, privatekonom
1 Novus Opinion Allmänheten om olovlig nedladdning och streaming av TV-program Jenny Franzén.
Sida 1 Så ser svensken på sin semester 2007 Synovate Temo för Nordea Ingela gabrielsson
Sida 1 Så planerar nordborna sin semester 2006 Synovate och Toy för Nordea JÄMFÖRELSER MELLAN DE NORDISKA LÄNDERNA Ingela Gabrielsson
Sida 1 Så oroas svensken inför förändringar En nordisk studie genom Synovate Temo för Nordea Anna Bäcklund Privatekonom Nordea SNR
Sida 1 Så finansierar svensken och övriga nordbor sina större inköp En nordisk TEMO-undersökning för Nordea Nordisk Rapport Ingela Gabrielsson
Sida 1 Så julhandlar svenskarna 2007 Synovate Sweden för Nordea Anna Bäcklund
Undersökning om svenskarnas inställning till digitalisering i välfärden Genomförd av TNS Sifo våren 2016 på uppdrag av Sveriges Kommuner och Landsting.
© Landja Marknadsanalys ABSäkerhet och olycksrisker Sveriges Lantbruk våren Sveriges Lantbruk våren 2013 En undersökning bland lantbrukare Jörgen.
Företagare om momsinbetalningar T Svenskt Näringsliv: Anders Ydstedt Temo AB: Arne Modig, David Ahlin Datum:
Blockstabila och blockbytare i valet 2006 Sammanfattning av Synovate-undersökning
Riksidrottsförbundet
Nordeas boendebarometer- om bostadspriser, boräntor och boendeekonomi
Julfirande 2016 – inköpsplaner för stora och små
Toivo Sjörén Mikaela Ekblad
Rapport Nya postrutiner
Allhelgonaundersökning
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Applåd och Hjärtefrågor
Ekonomiska ficktjuvar och impulsköp
Skyddsfaktorer Riskfaktorer Livsvillkor Levnadsvanor Hälsa Ekonomiska konsekvenser Vårdkontakter Jämställdhet Jämlikhet Skyddsfaktorer Riskfaktorer.
Vuxenutbildning 2018 i Stockholms län
Sveriges Trafikskolors Riksförbund
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så mycket lägger vi på våra trädgårdar och trädgårdsutrustning
Korta fakta om staten som arbetsgivare
Presentationens avskrift:

Sida 1 Så planerar svensken sin semester 2006 Synovate Temo för Nordea SVERIGE Ingela Gabrielsson

Sida 2 6 av 10 har planerat för sommaren Har du några planer för sommarens semester? *) Barnfamiljerna mer välplanerade. 68% har planer för sommaren. *) Intervjuerna genomfördes mellan den 22 maj och den 30 maj

Sida 3 Sverigesemester vanligast Vart kommer du att ha semester denna sommar? Att semestra i Sverige är det vanligaste resmålet och därefter kommer Europa. Endast 11 procent planerar resa till övriga Norden. Yngre personer mellan år planerar i större utsträckning än andra att semestra utomlands, totalt 67 procent. I Sydsverige planerar man i högre grad att semestra i Europa (45 procent). *) Andelen som planerar semester någonstans i Sverige (både hemma och/eller på andra platser) **) Andelen som planerar semester någonstans utanför Sverige

Sida 4 Svensken söker nöje och avkoppling Vilken betydelse har följande faktorer för valet av semester i år? Att det ska vara kul är viktigt för alla, men mest för de yngre. Att det ska vara avkopplande och bekvämt är viktigt för alla, men mest för de äldre. Stora skillnader finns mellan olika gruppers värderingar.

Sida 5 Svenska hushåll spenderar kronor i snitt och 45 miljarder totalt Hushåll med lite äldre barn (6-15 år) kommer att lägga cirka kronor i genomsnitt på sommarsemestern. De som ska semestra utomlands planerar att sommarsemestern får kosta cirka kronor. De som planerar att semestra hemma har en budget på kronor. De som lever i singelhushåll lägger i genomsnitt kronor på sommarsemestern och de som lever i hushåll med två personer lägger totalt kr och hushåll med tre eller fler hushållsmedlemmar lägger cirka kronor. Hur mycket planerar du att sommarsemestern ska kosta?

Sida 6 Majoriteten sparar spontant Man sparar lite då och då när det passar. Personer i åldern år sparar i högre grad ett belopp varje månad (48 procent). Personer i åldern år sparar i högre grad lite då och då (70 procent). Vad stämmer bäst in på semestersparandet? (Fler svar möjliga)

Sida 7 De flesta betalar med kort på resmålet Hur tror du att du kommer att betala för utgifter på själva semestermålet? (Fler svar möjliga) I snitt används 1,6 betalningssätt per person. Personer med barn i åldern 0-15 år använder i högre grad kort utan kredit (67 procent), Alla använder medtagna kontanter i ungefär lika stor utsträckning. Kontanter som tas ut på semestermålet används främst av personer i åldern år.

Sida 8 Trots semesterbudget blir kostnaderna större De som gör en budget (8%) anger att kostnaderna ändå blir större än planerat. Kostnader som blir högre är oftast utgifter för restaurangbesök och shopping. Även bensinkostnader/ resekostnader och utgifter för nöjen brukar bli högre. Vilket av följande alternativ stämmer bäst in på hur din verkliga semesterkostnad brukar stämma överens med den du planerat? Bas: De som gör budget, 223 personer.

Sida 9 Fler familjer väljer Europa före Norden Trenden är att barnfamiljerna har ökat sitt resande till Europa. Norden har minskat i popularitet de senaste åren. Var kommer ni att ha er gemensamma semester denna sommar?

Sida 10 Sammanfattning Majoriteten av svenskarna, 62 procent, har planerat för semester, och barnfamiljer ännu mer. Semester i Sverige är vanligast (69 procent) och därefter kommer Europa. Att det ska vara kul, avkopplande och bekvämt är viktigt för alla vid valet av semester. De yngre vill i högre utsträckning ha kul och de äldre vill att det ska vara intressant och lärorikt. Mycket valuta för pengarna på resmålet samt att kunna shoppa billigt är viktigare för kvinnor. Det genomsnittliga beloppet för semestern är kronor vilket innebär att svenskarna tänker spendera 45 miljarder kronor i sommar. Semestern ska betalas med sparade pengar. Man sparar lite då och då när det passar (59 procent av dem som sparar). 40 procent sparar regelbundet varje månad. Kortbetalning är det vanligaste betalningssätten på själva resmålet (55 procent). Därefter kommer kontanter man tar med sig (52 procent). De som gör en budget ( 8 procent) anger att kostnaderna ändå blir större än planerat, t ex restaurangbesök och shopping. Jämförelse med tidigare mätningar av svenska barnfamiljers semesterplaner visar inga större skillnader.Resandet till Europa har dock ökat. Budgeten ligger på samma nivå i år som förra året, men vid en jämförelse med 2003 så har barnfamiljernas semesterbudget stigit med 27 procent.

Sida 11 Fakta om undersökningen – Metod, målgrupp och omfattning Bakgrund: Nordea önskar veta mer om svenskarnas semesterplaner inför sommaren Studien har även genomförts i Norge, Danmark och Finland under samma tidsperiod. Nordea i Sverige har tidigare genomfört likande studier om semesterplaner, men då med målgruppen barnfamiljer (år 2002, 2003 och 2005). Målgrupp:Allmänheten i åldern år Fältperiod: 22 maj – 30 maj 2006 Metod:Undersökningen har genomförts via Synovate Temo:s Telefonomnibus. Intervjuerna genomförs kvällstid av utbildade intervjuare. Antal intervjuer:1123 stycken