Sida 1 Så planerar svensken sin semester 2006 Synovate Temo för Nordea SVERIGE Ingela Gabrielsson
Sida 2 6 av 10 har planerat för sommaren Har du några planer för sommarens semester? *) Barnfamiljerna mer välplanerade. 68% har planer för sommaren. *) Intervjuerna genomfördes mellan den 22 maj och den 30 maj
Sida 3 Sverigesemester vanligast Vart kommer du att ha semester denna sommar? Att semestra i Sverige är det vanligaste resmålet och därefter kommer Europa. Endast 11 procent planerar resa till övriga Norden. Yngre personer mellan år planerar i större utsträckning än andra att semestra utomlands, totalt 67 procent. I Sydsverige planerar man i högre grad att semestra i Europa (45 procent). *) Andelen som planerar semester någonstans i Sverige (både hemma och/eller på andra platser) **) Andelen som planerar semester någonstans utanför Sverige
Sida 4 Svensken söker nöje och avkoppling Vilken betydelse har följande faktorer för valet av semester i år? Att det ska vara kul är viktigt för alla, men mest för de yngre. Att det ska vara avkopplande och bekvämt är viktigt för alla, men mest för de äldre. Stora skillnader finns mellan olika gruppers värderingar.
Sida 5 Svenska hushåll spenderar kronor i snitt och 45 miljarder totalt Hushåll med lite äldre barn (6-15 år) kommer att lägga cirka kronor i genomsnitt på sommarsemestern. De som ska semestra utomlands planerar att sommarsemestern får kosta cirka kronor. De som planerar att semestra hemma har en budget på kronor. De som lever i singelhushåll lägger i genomsnitt kronor på sommarsemestern och de som lever i hushåll med två personer lägger totalt kr och hushåll med tre eller fler hushållsmedlemmar lägger cirka kronor. Hur mycket planerar du att sommarsemestern ska kosta?
Sida 6 Majoriteten sparar spontant Man sparar lite då och då när det passar. Personer i åldern år sparar i högre grad ett belopp varje månad (48 procent). Personer i åldern år sparar i högre grad lite då och då (70 procent). Vad stämmer bäst in på semestersparandet? (Fler svar möjliga)
Sida 7 De flesta betalar med kort på resmålet Hur tror du att du kommer att betala för utgifter på själva semestermålet? (Fler svar möjliga) I snitt används 1,6 betalningssätt per person. Personer med barn i åldern 0-15 år använder i högre grad kort utan kredit (67 procent), Alla använder medtagna kontanter i ungefär lika stor utsträckning. Kontanter som tas ut på semestermålet används främst av personer i åldern år.
Sida 8 Trots semesterbudget blir kostnaderna större De som gör en budget (8%) anger att kostnaderna ändå blir större än planerat. Kostnader som blir högre är oftast utgifter för restaurangbesök och shopping. Även bensinkostnader/ resekostnader och utgifter för nöjen brukar bli högre. Vilket av följande alternativ stämmer bäst in på hur din verkliga semesterkostnad brukar stämma överens med den du planerat? Bas: De som gör budget, 223 personer.
Sida 9 Fler familjer väljer Europa före Norden Trenden är att barnfamiljerna har ökat sitt resande till Europa. Norden har minskat i popularitet de senaste åren. Var kommer ni att ha er gemensamma semester denna sommar?
Sida 10 Sammanfattning Majoriteten av svenskarna, 62 procent, har planerat för semester, och barnfamiljer ännu mer. Semester i Sverige är vanligast (69 procent) och därefter kommer Europa. Att det ska vara kul, avkopplande och bekvämt är viktigt för alla vid valet av semester. De yngre vill i högre utsträckning ha kul och de äldre vill att det ska vara intressant och lärorikt. Mycket valuta för pengarna på resmålet samt att kunna shoppa billigt är viktigare för kvinnor. Det genomsnittliga beloppet för semestern är kronor vilket innebär att svenskarna tänker spendera 45 miljarder kronor i sommar. Semestern ska betalas med sparade pengar. Man sparar lite då och då när det passar (59 procent av dem som sparar). 40 procent sparar regelbundet varje månad. Kortbetalning är det vanligaste betalningssätten på själva resmålet (55 procent). Därefter kommer kontanter man tar med sig (52 procent). De som gör en budget ( 8 procent) anger att kostnaderna ändå blir större än planerat, t ex restaurangbesök och shopping. Jämförelse med tidigare mätningar av svenska barnfamiljers semesterplaner visar inga större skillnader.Resandet till Europa har dock ökat. Budgeten ligger på samma nivå i år som förra året, men vid en jämförelse med 2003 så har barnfamiljernas semesterbudget stigit med 27 procent.
Sida 11 Fakta om undersökningen – Metod, målgrupp och omfattning Bakgrund: Nordea önskar veta mer om svenskarnas semesterplaner inför sommaren Studien har även genomförts i Norge, Danmark och Finland under samma tidsperiod. Nordea i Sverige har tidigare genomfört likande studier om semesterplaner, men då med målgruppen barnfamiljer (år 2002, 2003 och 2005). Målgrupp:Allmänheten i åldern år Fältperiod: 22 maj – 30 maj 2006 Metod:Undersökningen har genomförts via Synovate Temo:s Telefonomnibus. Intervjuerna genomförs kvällstid av utbildade intervjuare. Antal intervjuer:1123 stycken