Läspedagogiska interventioner och bedömningar över tid Stefan Gustafson Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

2-årigt samverkansprojekt
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Det är viktigt att se till elevens hela skoldag, att lärmiljön är utformad så att de som behöver, kan använda alternativa verktyg i det vardagliga arbetet.
Vetenskaplig studie av det alkoholpreventiva
Docent i pedagogiskt arbete, FD
Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
Varför fokus på nyanlända just nu
Beteende Orsaker Orsaker Orsaker.
Lär-verktyg hjälper elever med läs- och skrivsvårigheter
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Att läsa och skriva med hjälp av ”appar” i mobiltelefoner och surfplattor; ett åtgärdsgenombrott Idor Svensson IKEL Idor Svensson.
Vad är ett språk?. Språkstörning/dyslexi – likheter och skillnader, kartläggning och pedagogiska åtgärder/insatser.
speciallärare specialpedagog pedagogisk kartläggning
Utvärderingar av föregående programperioder visar:
Syften med utvärderingar • Kontrollera och ge beslutsunderlag Har man gjort det man skall? Har man följt riktlinjerna? Behövs det kompletterande åtgärder?
- Konsten att ge feed-back
Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet – en potential för skolan – men vad är det och hur kan man göra?
Nationella riktlinjerna för missbruks- och beroendevården
Uppföljning av lärares arbete i klassrummet
Hej och välkomna!.
F-6 och fritidshem/fritidsklubb 2013/14
Barn med långsam start i skolan - hur utvecklas deras läsning fram till åk 6? Den 7:e nordiska kongressen om dyslexipedagogik 2014 Stockholm, augusti 2014.
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
MBSR: Does mindfulness training affect competence based self-esteem and burnout? Masteruppsats Suvi Rajamäki Psykologiska institutionen, Stockholms universitet.
Att upptäcka matematiken med symbolhanterande räknare biennetten 2005 Patrik Erixon.
Evidensbaserat arbete i praktiken – med fokus på kompetens och brukarmedverkan Lars Oscarsson.
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Språkstöd på modersmål för att medvetandegöra sitt eget lärande
Läroplansträff Välkomna!.
Specialpedagogiken i matematiken med inslag av appar
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
SBU-rapport – Dyslexi Barngruppen Martin Jägervall
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
RED10 Research Evaluation for Development 2010 RED10 | Susanne Holmgren och Gustav Bertilsson Uleberg Institutionernas självvärderingar inom.
Stefan Samuelsson Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Lärande utvärdering genom följeforskning
Resultat av klassrumsbesök
VUXENVUXEN DIDAKTIK UTVÄRDERING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Fem viktiga frågor i samband med utvärdering 1. När skall utvärderingen.
Läs- och skrivutredningskurs
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
Tidig upptäckt – Tidiga insatser Umeå 28 april 2015
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Att jobba språkutvecklande
Tidig intensiv lästräning
Lässvårigheter/dyslexi och språkstörning – hur ser överlappningen ut? Dyslexi och komorbiditet Dyslexiföreningen februari 2016 Stockholm Maria Levlin,
Inkludering Lizbeth Engström Phd, universitetslektor Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet.
”The single most important activity for building the knowledge required for eventual success in reading is reading aloud to children.” National Academy.
ASI och Ubåt - ett ramverk för att följa upp och utvärdera insatser i missbruksvård.
Att mäta tillgänglighet Susanna Laurin
ASI och Ubåt - ett ramverk för att följa upp och utvärdera insatser i missbruksvård.
LAVI solution. Utgångspunkter Hur skapar vi förutsättningar att utveckla entreprenöriella förmågor? Läroplanen: Forma eleverna till kritiskt självständigt.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Vad vi gör Vad vi vet Vad vi behöver veta mer om Vad vi kan göra
PERSONCENTRERAD VÅRD DE KRONISKA SJUKDOMARNAS UTMANING
Akademiska värden - inledning till samtal
Bedömning i formativ mening
LINDESKOLANS HANDLINGSPLAN för elever i läs- och skrivsvårigheter.
OCN-metoden. OCN-metoden (Open College Network) är en väl utvecklad metod för kvalitetssäkring och erkännande av kunskaper, färdigheter och kompetenser.
LPP – Rörelse Simning och livräddning åk 8
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Föräldramöte Tomtebogård
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Systemförståelse och systemiskt tänkande
Räkneflytskompetens i åk 1
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

Läspedagogiska interventioner och bedömningar över tid Stefan Gustafson Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet

The simple view of reading Läsning = avkodning x förståelse (Hoover & Gough, 1990) Relationen mellan komponenterna förändras över tid (Elwér, 2014)

Tre typer av lässvårigheter Avkodningsproblem, ej förståelseproblem. Jämför dyslexi. Förståelseproblem, ej avkodningsproblem. Jämför ”poor comprehenders” Både avkodnings- och förståelseproblem (”garden variety poor readers”) (Aaron, 1997; Catts m fl 2003, Elwér, 2014)

Interventionsforskning – vad vet vi? Möjligt träna upp fonologiska förmågor Mera ”transfer” till läsning om ljud länkas till bokstäver Tidiga interventioner mest effektiva Intensiva interventioner mest effektiva Små elevgrupper mest effektiva när det gäller avkodning Läsförståelseträning gärna direkt kopplad till läsförståelse (t ex RT eller QTA) (Ehri m fl, 2001; Melby-Lervåg & Lervåg, 2014; SBU- rapporten om dyslexi, Vetenskapsrådet, 2015)

Interventionsforskning – vad behöver vi lära oss? Hur ta hänsyn till individuella skillnader? Vilka alternativ finns till fonologisk träning? Vilka alternativ finns till strategiträning (RT)? Träning och/eller kompensation? Hur förändra interventioner över tid? Hur överbrygga klyftan mellan forskning och pedagogisk praktik? Hur ta hänsyn till motivation?

Läsmotivation - Barn är olika Arv och miljö ger unika individer med unika behov ”Lagom” nivå och intressant innehåll är motiverande Motivation är nödvändigt men ej tillräckligt Läsvanor viktiga

DOT/COM-projektet: design (140 elever i åk 2-3 deltog) Fonologiska problem/ Fonologisk träning Fonologiska problem/ Ortografisk träning Ortografiska problem/ Fonologisk träning Ortografiska problem/ Ortografisk träning

Effekter på ordavkodning beroende på typ av träning för elever med stora fonologiska eller ortografiska problem (N=36) 1,47 0,47 0,91 1,00

Effekter på textläsning beroende på typ av träning för elever med stora fonologiska eller ortografiska problem (N=38) 1,31 0,65 0,59 0,74

Slutsatser av DOT/COM Positiva effekter av båda träningsprogrammen Eleverna hade störst nytta av att träna på det de hade svårt för när det gäller ordavkodning (Gustafson, Ferreira, & Rönnberg, 2007)

COMEGA-projektet Interventionsundersökning i samarbete med Linda Fälth och Idor Svensson (Växjö), Tomas Tjus (Göteborg) och Mikael Heimann (Linköping) Syfte: jämföra fonologisk avkodningsträning (COMPHOT) med förståelseträning (Omega-IS) och kombinationen av båda Resultat: Kombinationsträning gav bäst effekt och signifikant bättre än för kontrollgrupperna. (Gustafson, Fälth, Svensson, Tjus & Heiman, 2011).

COMEGA forts. Dessutom långsiktiga positiva effekter och allra mest av kombinerad träning (Fälth m fl., 2013) Dessutom långsiktiga positiva effekter och allra mest av kombinerad träning (Fälth m fl., 2013) Möjliga förklaringar: variation och flexibilitet uppskattades av deltagande elever och lärare (Fälth m fl, 2014)

Hur koppla interventionsforskning om grupper till pedagogik för enskilda elever?

Response To Intervention (RTI) Specialiserad undervisning Riktad undervisning Generell undervisning - Ett pedagogiskt system för att förebygga bl a lässvårigheter - Evidensbaserade interventioner i olika nivåer (tiers) - Om låg respons byter man intervention - Individ- och resultatorienterat

RTI forts Fokus på prevention av lässvårigheter. (Berkeley, 2009; Fuchs, Fuchs, & Stecker, 2010) RTI kan även användas för diagnosticering (debatt pågår).

Fördelar med RTI? Systematiken gör att en elev inte kan försvinna i mängden, någon gång Hårda data väger tyngre än t ex föräldrars påverkan. Alla som presterar under en viss nivå hamnar i samma ”tier” (nivå). Dynamiskt, dvs interventioner ändras över tid Evidensbaserade interventioner förespråkas Formativa bedömningar som kopplas till pedagogiska åtgärder

Problem med RTI? Resurskrävande, bl a vad gäller lärarkompetens Kräver förändringar (men införts i stor skala i USA) Metodproblem, hur mäter man t ex respons? Barth m fl (2008) identifierade 808 olika möjliga sätt att mäta ”R”! Finns det vetenskapligt beprövade interventioner för alla individuella behov och hur ska man tolka ”evidens”? RTI får inte förhindra eller försena insatser (Reynolds & Shaywitz, 2009)

Dynamic assessment En bedömning där syftet är att bedöma lärandepotential i stället för nuvarande nivå Två sätt utföra: Antingen ”miniintervention” med för- och eftermätning eller mäta hur mycket hjälp/scaffolding som behövs för att klara en viss uppgift Kvantitativt/formellt eller kvalitativt/informellt (Grigorenko, 2009) (Grigorenko, 2009)

Jämförelse RTI och dynamic assessment (DA) RTI är storskaligt, DA småskaligt RTI är långsiktigt, DA går snabbare utföra Dynamic assessments kan användas inom RTI för att ge vägledning om pedagogiska åtgärder (Grigorenko, 2009)

Pågående forskning och utmaningar där LegiLexi är ett skolutvecklingsprojekt där elever följs över tid och där formativa bedömningar och metoder med evidens används Bedömningar av lärande och anpassningar görs redan av framgångsrika lärare (se Damber, 2010). Hur få fler lärare att arbeta så och vilka stödstrukturer behövs? Lärares motivation och delaktighet förstås viktigt. Styrning på vilken organisations- och detaljnivå?

Slutsatser Läspedagogik bör anpassas till individers behov och behoven förändras över tid Om en enda metod måste väljas bör denna metod vara bred och inkludera både avkodning och förståelse Vad lärare gör är viktigt och eleven är alltid facit