Samlad kunskap inom teknik, miljö och arkitektur..

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Utdrag ur grundkurs Vägmarkering
Cykelplanering – en fråga om makt Till Koglin FM i Kulturgeografi och doktorand i Trafik och väg.
Allmän information Projektet initierades av Trafiksäkerhetsenheten men drivs nu av ”Sektion utformning av vägar och gator” (Ssau) på Vägverket i Borlänge.
Lär dig trafikreglerna
Säkerhet i trafiken.
Parkeringspolicy för Göteborgs Stad antagen av KF
Exempel utifrån ett antal målområden
Centrala innehåll och kunskapskrav
Slides från Astando Digitalisering GC-nät.
Storyline Storyline är en pedagogisk metod och ett pedagogiskt förhållningssätt som ursprungligen utvecklades i Skottland 1965 fick Skottland en ny läroplan.
Tillgänglighet i Gävle Tillgänglighetsarbetet på Tekniska kontoret
Referensgruppsmöte – regeringsuppdrag utvärdering nya hastighetsgränser.
1 Trafiksäkerhetsrevisionen – en hjälp till självhjälp Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan.
Strategi för ökad och säker cykling Delredovisning 1 april
Cykel i Göteborg Jonas Åker. Vårt Mål •Biltrafiken ska minska till förmån för resande med kollektivtrafik och cykel.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Parkeringspolicy Helsingborgs Stad.
Trafiksäkerhetsarbete Gotlands Kommun Kommunens visioner och mål Prioriterade områden Trafiknätsanalyser Vad har kommunen gjort ? Vad vill kommunen göra.
SATSA II Regional cykelstrategi. Vi arbetar tillsammans för att öka cyklandet i Stockholms län. Vi vill skapa snabba och effektiva stråk för cykelpendling.
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Användningsforum – Dagordning Möte # – Inledning, Ordförande Peter Krantz – 10.30Bakgrund och relation till övriga it-politiska.
Cykelställ.
Metodikk i gateplanlegging august 2007 Erfaringer fra Sverige Einar Lillebye/ Mathias Wärnhjelm.
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Nätverksträffen i Sundsvall 2008
Ökad och säker cykling Kent Johansson Cyklingsutredningen Tylösandsseminariet 2012 Slutbetänkande oktober 2012.
1 Aktuellt från SKL  Personalfrågor  Tema vatten  Transportpolitik och infrastruktur  Gatu- och trafikfrågor  Skrifter på G  Kalendarium
Aktiviteter och upplevelser
Hastighetsnivåer i en attraktiv stad!
Rätt fart i Falun! - analys av hastighetsgränser.
Marknadsföring och försäljning
Nya hastighetsgränser I tätort – uppföljning Referensgruppsmöte Nya hastighetsgränser i tätort – uppföljning Beställare:
Vägverket och Banverket förbereder åtgärdsplaneringen i gemensamt projekt Ett transportslagsövergripande synsätt ger de mest effektiva lösningarna Transportsystemen.
Lars-Erik Lundin Trafikplanerare cykel
Trafiksäkerhet, bussar, gupp och arbetsmiljö i Malmö
Välkomna Bakgrund Vad ska vi förhålla oss till?  Attraktiv stadsmiljö  Affärs- /Näringslivsverksamhet  Trafiksäkerhet  Cyklister  Gående.
Moped klass 2.
L E D A R S K P International Aluminium Casting Sweden AB s produktionssystem Ständiga förbättringar 1 Prioritering Säkerhet/Miljö Kvalitet Leverans Ekonomi.
Stockholm – en ledande cykelstad Budgetsatsningar 2016 Daniel Helldén, trafikborgarråd (MP) På väg mot.
Trafiksäkerhet Nollvisionen Olyckor Illustrationerna är hämtade ur NTF:s bok Rätt och vett i trafiken, illustratör Sara Mazetti-Nissen, FormForm.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
STADSUTVECKLINGSPROJEKTET LIDINGÖ CENTRUM ETT VARIERAT SMÅSTADSCENTRUM FÖR ALLA STADSUTVECKLINGSPROJEKTET LIDINGÖ CENTRUM ETT VARIERAT SMÅSTADSCENTRUM.
Parkeringsstrategi Stockholm Januari Vilka är Sveriges MotorCyklister ? En intresseorganisation för alla som kör motorcykel på väg medlemmar.
Näringslivslunch 16 december. Varmt välkomna  Tillståndsguiden  Parkeringsplan  Ny bygglovschef.
Vad krävs av en kommunal planläggare? Rådplägningsdag för byggda miljöer Vasa,
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Cykel Illustrationerna är bl.a. hämtade ur NTF:s bok Rätt och vett i trafiken, illustratör Sara Mazetti-Nissen, FormForm och ur Trafikverkets Tillsammans.
Fastighetsägarens ansvar Snö och is Per Forsling
Förbifart Brunflo Samrådshandling på remiss fram till den 29 april 2016 – förlängd remisstid till juni 2016 Tre alternativa sträckningar förbi Brunflo.
Cykel, trafikregler och utformningsfrågor Per Öhgren Niclas Nilsson 1.
BAKGRUND Längre cykelresor…. BAKGRUND Längre cykelresor…
Coaching.
Gemensam APT Förskolorna i Svedala
Umeå 2016.
Hur bygger man in trygghet och säkerhet i livsmiljön?
Miljönytt från LTH Ny bok September 2008: ”Trafiken i den hållbara staden”, Hydén red., Studentlitteratur. Finns på bikus.com, AdLibris.se Lunds.
Heby kommuns kvalitetspolicy
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Cyklisters hastigheter – kartläggning, mätningar, observationer
Fullt utbyggt cykelnät år 2030 Målområden: Bra utbud av cykelvägar   Från 5 till 20 procent år 2030 Fullt utbyggt cykelnät år 2030 Målområden:  
Bakgrund FUD-uppdrag om motsättningar mellan prognosstyrd respektive målstyrd planering. Finansierat av Trafikverket Genomfört av Trivector Traffic och.
Nya trafikregler 1 sept Lars A.
Antal omkomna Ökat fokus på oskyddade trafikanter! trafikanter
BRT - Bus Rapid Transit & stadsmiljöavtal
Analys av trafiksäkerhetsläget 2012
Utan vägren eller cykel- eller gångbana
Förhållningssätten.
Mobilitet i Umeå - med fokus på kollektivtrafik
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
Presentationens avskrift:

Samlad kunskap inom teknik, miljö och arkitektur.

Handbok för gång-, cykel- och mopedtrafik Ny handbok för Gång-, cykel- och mopedtrafik

Vem har beställt uppdraget: SKL, Johan Lindberg Vägverket, Mathias Wärnhjelm Målgruppen är kommunala handläggare och andra som arbetar med utformning av gatumiljöer Handbok för gång-, cykel- och mopedtrafik

Vilka utför arbetet? Handbok för gång-, cykel- och mopedtrafik

Vem gör vad? Tyréns - Utgångspunkter, förutsättningar, tillgänglighet, parkering mm VTI – Drift- och underhåll Trivector – GCM principer på stäckningar SWECO – GCM principer i korsningar Handbok för gång-, cykel- och mopedtrafik

Det är en ny hand- bok i utrymmet mellan VGU och TRAST med fokus på GCM frågor. Den ges ut hösten Handbok för gång-, cykel- och mopedtrafik

Arbetet är baserat på känd kunskap men skall peka på ny kunskap eller behov av ny kunskap. Visa principutformning utifrån en helhetssyn med prioritet åt GCM och stadsbyggnadskvaliteter. Ge underlag för medvetna avvägningar mellan olika behov. Handbok för gång-, cykel- och mopedtrafik

Balanserade lösningar – grönt för gång-, cykel- och moped- trafiken men inte rött för bil-, varu-, utrycknings- eller kollektivtrafiken Balanserade lösningar utifrån stadsbyggnadskvaliteter som stadens karaktär, trygghet, säkerhet, tillgänglighet och miljö. Handbok för gång-, cykel- och mopedtrafik

Tydlighet i utformningen, lösningar ska vara lätta att förstå, juridiken enkel att kommunicera. Utgå från GCM-trafikanternas olika förutsättningar, anspråk och behov Främjar bättre trafikant- beteende, underlättar polisövervakning Gynnar GCM-trafikanterna

Handbok för gång-, cykel- och mopedtrafik GC-trafik drivs av muskelkraft Cyklar och mopeder är instabila Cyklar har dålig fjädring GCM-trafikanterna är: - exponerade för väder/vind - oskyddade vid kollision - människor/sociala - små/syns dåligt Det finns stora skillnader mellan men framför allt INOM trafikantslagen

Handbokens innehåll: - Utgångspunkter - Drift- och underhåll - Principlösningar Sträckor Korsningar Tillgänglighet Parkering mm - Krav och kriterier - Referenser Handbok för gång-, cykel- och mopedtrafik

Utgångspunkter: - Möjligheter - Förutsättningar - Mål - Helhetssyn - Kommunala planeringen Handbok för gång-, cykel- och mopedtrafik

Drift- och underhåll: - Planering - Organisation - Metoder och utrustning - Olika beläggningar Hårdgjort Marksten Grus - Trädplanteringar - Vägarbeten Handbok för gång-, cykel- och mopedtrafik

Exempel på balanserade sträckor GC-bana med enkelriktad cykelbana i stadsmiljö Nätkoppling: huvudnät för biltrafik och cykeltrafik, lokalnät för gångtrafik Gångdel i plattor, > 2,2 meter Cykeldel i asfalt, 1,7 meter 0,7 m säkerhetsremsa mellan cykelbana och körbana Remsa av gatsten (ev ränndal) kompletterad med vit linje Cykelbana märks ut med symboler Mopedtrafik klass II tillåts på cykelbana vid liten mopedtrafik Bildkälla: ”Utvärdering av olika utformningar av separering mellan gående och cyklister”, Stockholm stad, Handbok för gång-, cykel- och mopedtrafik

Exempel på balanserade sträckor Cykelfält Nätkoppling: huvudnät för biltrafik och cykeltrafik, lokalnät för gångtrafik Gående på trottoar Cykelfält, 1,5 meter, avgränsad med spärrlinje där det är möjligt 0,75 meter säkerhetsremsa mellan cykelfält utanför parkerade bilar Cykelsymboler och pil var 100:e meter Mopedtrafik klass II tillåts på cykelfält vid liten mopedtrafik Handbok för gång-, cykel- och mopedtrafik

PRINCIPLÖSNINGAR FÖR KORSNINGAR Några exempel….. Handbok för gång-, cykel- och mopedtrafik

Följande korsningstyper illustreras: - Gaturum för samspel (Samrum/Shared Space and speed) - GCM-korsning på sträcka - 3-vägskorsning, huvudnät/lokalnät - 4-vägskorsning, huvudnät/huvudnät, - Signalreglerad korsning, huvudnät/huvudnät, - Cirkulationsplats - Planskildhet Handbok för gång-, cykel- och mopedtrafik

Samlad kunskap inom teknik, miljö och arkitektur.