Strukturellt perspektiv UPPGIFT: Tänk ned i leden: globalt-regionalt-lokalt-individuellt Vad är viktigt att ta upp i undervisningen? Varför är utvecklingsfrågor.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Tillväxt, tillväxt, tillväxt…
Advertisements

Marxism ”Historien om alla hittillsvarande samhällen är en historia om klasskamp.” Det kommunistiska manifestet Ekonomi, materialism. Människan.
Fattiga och rika i världen Samhälle i dag, SOL 4000
Geografi Henrik Carlsson.
Samhällskunskap B Moment: Samhällets ekonomi Oskar Walther
Samhällsekonomi 2.
Sambanden mellan hälsa, ekonomisk utveckling och planering
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Ekonomiska System Alla länder har ett ekonomiskt system:
Nationalitet, etnicitet, klass & kön
Riksbankschef Stefan Ingves 15 mars 2012 Finansiell stabilitet ur ett konsument- perspektiv Finansutskottet.
Hur bör samhället organiseras
Industriella revolutionen
och hur den påverkar och påverkas av din privatekonomi
Ekonomiska System Alla länder har ett ekonomiskt system:
Hälsa i ett globalt perspektiv.
Hälsa i ett globalt perspektiv. Varje land har sin egen hälsopolitik och varje land måste vara aktiva internationellt och ha en egen hälsopolitik som hanterar.
EU;s sammanhållningspolitik Ny strategi Europa 2020 ersätter Lissabonstrategin Tillväxt o sysselsättningsstrategi Fokus på smart, hållbar och inkluderande.
Samhällsekonomi Del 1.
Samhällets ekonomi.
Bilder för lokal utbildning
Hållbart!. …måste vi ta ansvar för det viktigaste vi har. För att skapa en bättre vardag för de många människorna…
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
BEFOLKNING Johannes Olsson, Annan, Övriga skolor –
Industriella revolutionen
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Tema: Hållbar utveckling
Hälsofrämjande besöksnäring för ett hållbart samhälle Johan Hallberg, 21 mars 2012.
BNP  Bruttonationalprodukt  Samlade värdet av alla varor och tjänster som produceras i ett land under ett år BNI  Bruttonationalinkomst  Värdet av.
Östermalsmsskolans föräldramöte
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Ekonomiska System Alla länder har ett ekonomiskt system:
Peru: ”det nya landet” med stora affärsmöjligheter.
BNP (BruttoNationalProdukt):
Geografi – Produktion, handel och transporter
BNP i fasta priser.
De fattiga och de rika.
Den industriella revolutionen
Geografi Kan jorden föda oss?. Kamp om hunger Jordbruket Fiske Vattenbrist – vattensnåla metoder 70% - av sötvattnet förbrukas inom jordbruken 3 ton vatten.
I-länder I-land =industriland U-land=utvecklingsland.
KONSUMTIONSSAMHÄLLET. V AD ÄR KONSUMTIONSSAMHÄLLET ? Vi handlar mer än vi behöver för att överleva – ökad konsumtion av mat, kläder, saker mm Massproduktion.
Vad är fattigdom? Fattigdom kan mätas på många sätt. UNICEF anser att barn kan räknas som fattiga när de går miste om sina grundläggande rättigheter till.
 Offentlig sektor – all verksamhet som drivs av stat, landsting och kommun. Främst tjänster inom offentlig sektor ex lärare, sjukvårdspersonal, poliser.
”Från Kust till fjäll skapas en hållbar attraktiv region” Regional utvecklingsstrategi för Västerbottens län
Kort ekonomisk historia. Vad krävs för att en vara ska tillverkas?
Samhällsekonomi Ekonomiska system. Vad är ekonomi? Ordet ekonomi kommer från grekiska ordet för hushållning. Ekonomi handlar om hur vi bäst använder de.
Förändringar i samhällsekonomin. Den offentliga ekonomin Offentliga sektorn ansvarar för de gemensamma uppgifterna i samhället. Ge exempel! För att klara.
1:a advent 2006 Vision Gotland 2025 Tre minuter om Gotlands framtid.
Miljösamtal Ljungskile folkhögskola Stefan Edman.
Tolka kartor och diagram Befolkning. Plattektonik Jorden för ca 250 miljoner år sedan. (Pangaea)
Av: Sanna Andersson Vet du att.. I SVERIGE SLÄNGS DET ÖVER TON, FULLT ÄTBAR MAT I SKOLORNA VARJE ÅR DETTA MOTSVARAR VAD 2000 ELEFANTER VÄGER TILSAMMANS.
Pengar Byteshandel De första mynten Papperssedlar – Sverige först 1661
Hur kan man mäta välstånd?
Post-industriellt samhälle, serviceländer, rika länder, nord, väst
Fattiga länder, underutvecklade länder, låginkomstländer
Skolmat Namn på föreläsare.
FN.s globala mål
Ekonomisk tillväxt Produktion och levnadsstandard
Afghanistan. Afghanistan Afghanistan Till ytan ca 50% större än Sverige 27 miljoner invånare officiellt, 31 miljoner enligt FN, dvs all statistik.
De globala målen för hållbar utveckling
Geografi Henrik Carlsson.
Geografi / samhällskunskap
Barnkonventionen.
Ekonomisk tillväxt Mäta ekonomin Konjunktur Arbetslöshet
Hållbar utveckling.
Produktion, handel och transport
Afghanistan. Afghanistan Afghanistan Till ytan ca 50% större än Sverige 27 miljoner invånare officiellt, ca 31 miljoner enligt FN, dvs all statistik.
Naturkatastrofer Geografi är den vetenskap som beskriver hur jordytan ser ut, förklarar varför den ser ut som den gör och sätter detta i relation till.
Presentationens avskrift:

Strukturellt perspektiv UPPGIFT: Tänk ned i leden: globalt-regionalt-lokalt-individuellt Vad är viktigt att ta upp i undervisningen? Varför är utvecklingsfrågor relevant för er?

Graden till vilken naturresurser och mänskliga resurser i ett område används på ett produktivt sätt Kan också betyda ekonomisk tillväxt, modernisering, förbättrade nivåer av materiell produktion och konsumtion

I-länder: Utvecklade U-länder: Underutvecklade Haren möjlighet eller önskan att ur ett strikt ekonomiskt perspektiv öka kapital, arbetskraft eller teknik till resursbasen för att öka det materiella välbefinnandet eller att låta befolkningen växa utan att minska sin livskvalitet. Uppfanns efter andra världskriget av ”Västvärlden”. Strukturerade världen. Medvetet sätt att utöva inflytande över postkoloniala samhällen. I-länder: Utvecklade U-länder: Underutvecklade Haren möjlighet eller önskan att ur ett strikt ekonomiskt perspektiv öka kapital, arbetskraft eller teknik till resursbasen för att öka det materiella välbefinnandet eller att låta befolkningen växa utan att minska sin livskvalitet. Uppfanns efter andra världskriget av ”Västvärlden”. Strukturerade världen. Medvetet sätt att utöva inflytande över postkoloniala samhällen.

Första världen – industrialiserade marknadsekonomier Andra världen – kommunistiska ekonomier Tredje världen – underutvecklade länder Fjärde världen – de minst utvecklade av de underutvecklade

Minst utvecklade: LDC (least developed countries)

NIC – Newly Industrialized Countries Emerging Economies (BRICS) Middle Income Countries

CENTRUMPERIFERI Varor Resurser Beskriver underordning och beroende Ju mer underordnat ett land är, desto mer beroende

Utveckling mäts oftast inom nationer Meningsfull också lokalt och regionalt Få länder är helt och hållet högt eller lågt utvecklade Urbant – Ruralt (stad-land)

Platsen – tropiska områden drabbade av sjukdomar på människor och djur Kuststräcka Råvaruförekomster, främst fossila bränslen Prissättning på råvaror och exportprodukter Kolonisationen skapade politiska strukturer och infrastruktur anpassad för exploatering för moderlandets räkning Ekonomiskt system, skattepolitik

Klimat – tempererat klimat, bra förutsättningar för jordbruk Tropiskt klimat – sjukdomar, begränsningar jordbruk

BNP (GDP) – Bruttonationalprodukt Värdet av producerade varor och tjänster kopplat till geografi BNI (GDI) – värde kopplat till ägande Köpkraftsparitet (PPP) - jämföra prisnivån på varor och tjänster mellan länder. Ett mått på vad pengar räcker till att köpa. KRITIK: Tar inte hänsyn till skador på miljön Tar inte hänsyn till kvaliteten på produkter Stor informell ekonomi inkluderas inte (remitteringar står för mer än allt internationellt bistånd)

HDI – Human Development Index: Förväntad livslängdNäringsintag Spädbarnsdödlighet 0-1 årBarnadödlighet 0-5 år Tillgång till rent vatten

ENERGI Energi är grunden för ALLT Matproduktion Rening av vatten Elektricitet Hälsa Produktion Konsumtion Transport Internet Kan mätas i: energiförbrukning per person

NÄRING WHO uppskattar att 2 miljarder människor lider av någon form av undernäring Leder till hög spädbarnsdödlighet Leder till andra sjukdomar Kan mätas i: dagsintag kalorier, undernärda per 1000 invånare

HÄLSA Dödliga infektionssjukdomar:HIV/AIDS Cirka 34 miljoner drabbade Tuberkulos är vanligt i HIV/AIDS spår och sprider sig även i resten av befolkningen Parasitsjukdomar Malaria – nya resistenta former utvecklas 219 miljoner drabbade 2010 Kan mätas i: antal läkare per 1000 invånare, spädbarnsdödlighet, mödradödlighet

UTBILDNING Avstånd till skolan Alternativ sysselsättning: arbete med jordbruk, barnarbete Kostnad för skola eller uniform Fler pojkar än flickor går i skolan Kan mätas i: läskunnighet, Antal lärare på 1000 invånare

JÄMSTÄLLDHET Genus – socialt konstruerade distinktioner mellan feminint och maskulint Jägare/Samlare: kvinnor och män hade uppgifter som värderades lika Jordbruk med plog: Mannen tog över arbetet, kvinnans roll underordnades Konsekvenser: Mindre auktoritet i hemmet, mindre kontroll över det egna livet, mindre landägande, lägre löner Bekämpas bland annat med: utbildning, mikrolån

Från statliga organ eller NGO:s. Individuellt – mikrolån (Grameen Bank) Lokalt – projekt genom samarbeten NGO, lokala myndigheter Nationellt – via regeringen

Human Development Report 2012 The Rise of the South

- förmedla kunskaper och skapa förutsättningar för att eleverna ska tillägna sig och utveckla kunskaper. Utbildningen ska främja elevernas utveckling till ansvarskännande människor som aktivt deltar i- och utvecklar yrkes- och samhällslivet.

Tidigare forskning: “Rätta värderingar” skulle skapa handling åt “rätt” håll. Om man vet vad som är rätt så gör man rätt! Det miljövänliga samhället är det goda samhället. Eleverna ska hindra skadlig miljöpåverkan (miljöperspektivet, gymnasieskolan)

Källa: Kajsa Nerdal

Reflektera kritiskt över hur världen fungerar? Hur sorterar vi bäst våra sopor? Måste vi ens ha så mycket sopor? Upptäcker störningar i systemet Klargör egna ställningstaganden och agerar i frågan

Källa: Kajsa Nerdal

INTRODUCTION TO GEOGRAPHY (Fellman, Getis, Getis 11th ed.) KAP 5 s KAP 6 s KAP 12 Människan-naturen Underlag hämtat ur: HUMAN GEOGRAPHY. Landscapes and human Activies (Fellman, Getis, getis, 9 th ed.) KAP 10