ROLLER I MEDIEPRODUKTION Vilka är med och skapar en medieproduktion i text och webbtidningar.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
=Framtidsutsikter för yrket
Advertisements

HSS Medias digitala medier
Vilka källor kan du lita på?
Mediatr ä ning V ä xj ö stifts kyrkomusikerf ö renings å rsm ö te 9 mars 2009.
- att överföra budskap, påverka, mm
Media Lagar och regler.
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Lärande med wiki Om att arbeta med lärande genom ett wikiverktyg.
CINERGY – kreativ samverkan och verktyg för regional tillväxt Regionala nämnden 14 september 2011.
Avalon Information Systems Vi är IT-företaget som behärskar framtagning av information och utveckling av konkurrenskraftiga IT-system. - Produktinformation.
Det journalistiska uppdraget
Rapportskrivning – rep.
Eller, kan jag använda 1177.se i mitt dagliga jobb?
MASSMEDIERNA omkring oss
Journalisten - Den tredje stadsmakten Barbro Alving Bob Woodward
Massmedia och reklam.
”Det finns inga säkra läkemedel” Ewa Lundborg Chefredaktör Läkemedelsvärlden.
Projekt ”Inget Extra Liv” Motorförarnas Helnykterhetsförbund Regissör: Fredrik Davidsson Motorförarnas Helnykterhetsförbund ”Inget Extra Liv” En kampanjfilm.
En organisations mediehantering vid förtroendekris
Uppdragsgivare Blomquist Annonsbyrå och Miljöförvalningen DeltagareChristina Hägglund Maria Kovac Anna Verputten Caroline Eklund Pontus Rönnquist Diego.
ATT LÄSA PÅ MIUN: VI HAR MÖJLIGHETERNA - UPPTÄCK DINA!
Nätverket Sökguiden. Vi kommer berätta om : Nätverket Sökguiden Visa hur man: Lägger in texter och lärobjekt Kategoriserar och Redigerar.
”PARALLELL PUBLICERING” ÄR FEL TÄNKT Vad ger framgång? Vilka är problemen? Vilka krav ställs på innehåll? Vilken teknik använder.
”Han klarade inte skolan”
HelGe-biblioteken NIO KOMMUNER – ETT BIBLIOTEK
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
4. Kanaler och forum, hemsidor, press och media Alvesta 11 februari 2010 Jacob Schulze.
Dagens schema: Gå igenom dagens schema
Ekonomiska system Viktiga begrepp
Nyheter & Källkritik.
Massmedia.
Marknadskommunikation och mediaval
Målgruppsfokusering och modernt verktyg vid lansering i februari
Jobs and Society NyföretagarCentrum Hyr syns vi i massmedier? Jörgen Bengtson Massmedier och NyföretagarCentrum Mångfald av medier Ingångar till.
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
Dagens schema:  Gå igenom dagens schema  Snabb genomgång av föregående lektion  Förklara kommande examination (20/3)  Dagens fråga som ska besvaras:
Dagens schema:  Gå igenom dagens schema  Snabb genomgång av föregående lektion  Dagens fråga som ska besvaras: Hur ser lagstiftning och etiska regler.
Massmedia.
Så möter jag media Martin Karlberg, utbildningsvetenskapliga fakulteten.
Vad ser du på bilden? Beskriv bilden i ord! Vilken tid är det i bilden?
Efter filmen… 1) Vilka nya ord lärde du dig i filmen som handlar om reklam? 2) EPA- skriv ner och berätta för en kompis! 3) I filmen pratar man om att.
Massmedia och reklam.
Massmedia.
Tryck- och Yttrandefrihet
I KONTAKT MED MEDIA MÅNGA LÄSER VIA NÄTET ELLER TALTIDNINGAR EN DEL LÄSTER VANLIGA TIDNINGAR INSÄNDARE I TIDNINGEN VANLIGT FRÅN HANDIKAPPRÖRELSEN NOTISER.
Att nå ut i media Sveriges Arkitekter 17/2 #arkfrukost.
Nyhetsartikel Kan handla om vad som helst t.ex. aktuella händelser, kultur, idrott. Svarar på de klassiska nyhetsfrågorna: Vad? När? Vem? Var? Hur? Varför?
Media TidningarTVRadioInternet. Medias uppgifter Att ge information Att ge information Att förklara Att förklara Att granska Att granska Att underhålla.
Uppdrag motverka mäns våld mot kvinnor Introduktion till filmen Vill du välja färg och/eller layout? Klicka på den lilla pilen under knappen ”Ny bild”
Vad gör vi med nyheter? Hur gör vi? Nyhetsvärdering För vem och varför? Är nyheten av externt intresse? Lämplig kanal Medarbetare (nyheter,
Källor Ett samarbete mellan svenska och religionskunskap ht- 15.
Massmedia regleras av två grundlagar 1.Tryckfrihetsförordningen (TF) Alla svenska medborgare har rätt att ge ut tryckta skrifter UTAN myndighetskontroll.
Massmedia. Vad är massmedia? Olika medel för att sprida information, t ex:  Tidningar  Tv/radio  Reklam  Internet.
Grafisk kommunikation
Massmedia.
Att gilla eller inte gilla? Om vår egen roll i sociala medier.
Reklam.
Etiska regler för press, radio och tv
Välkommen till redaktörsutbildning på linkoping.se
Hur gör vi? Nyhetsvärdering För vem och varför?
En lättläst sajt om politik
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Färre nyhetsproducenter - men fler nyheter i nätverkens flöden
Framtidens kommunikation i saff
Reklam eller redaktionellt budskap?
Våra medier.
Praktiskt och tider kring varumärkesbytet
Byt perspektiv – från reklam till journalistik
Din företags-broschyr
Vilka vi är Northwind Traders
Presentationens avskrift:

ROLLER I MEDIEPRODUKTION Vilka är med och skapar en medieproduktion i text och webbtidningar.

Journalistrollen Journalistyrket innehåller ett antal olika yrkesroller. Många journalister arbetar inom en eller flera av de rollerna, medan andra är mindre specialiserade. Journalister på större redaktioner (ofta tidnings- eller etermedieföretag med stor spridning) har ofta mer specialiserade roller. En redaktör på exempelvis en föreningstidning med liten upplaga får av ekonomiska skäl ofta sköta en stor del av rollerna själv. Wikipedia

Redaktör Redaktör – yrkestiteln för en person som bestämmer eller redigerar innehåll i en tidning, tidskrift eller bokverk. Titeln förekommer även i radio eller TV. Ordet har traditionellt också använts som titulering av journalister i största allmänhet.persontidningtidskriftbokverkradioTVjournalister Wikipedia

Chefredaktör Chefredaktör – titeln på huvudredaktören på en tidning, tidskrift eller annan media. Chefredaktören är den person som har den högsta journalistiska funktionen på en tidning. Ibland är denne även ansvarig utgivare. [1] Wikipediahuvudredaktörentidningtidskriftjournalistiskaansvarig utgivare [1]

Inbäddad reporter Inbäddad reporter – en nyhetsjournalist som knutits till militära enheter, vilka är inblandade i väpnade konflikter. Medan begreppet kan tillämpas på många historiska samspel mellan journalister och militärer, kom det först att användas i mediabevakningen av Irakkriget Förenta staternas militärer svarade på påtryckningar från landets nyhetsmedia, som var besvikna över den åtkomstnivå som USA erbjöds under Gulfkriget 1991 och vid Afghanistankriget Wikipediajournalistmilitäraväpnade konflikterIrakkrigetGulfkrigetAfghanistankriget

FOTOGRAF Pressfotograf – en fotograf som arbetar för en redaktion med att producera nyhets- eller andra foton. Wikipedia Pressfotograffotograf Idag används fotografer även som filmare vid reportage, vilka blir till filmer som publiceras i webbupplager i tidningen. Det blir alltmer vanligt att journalisterna själva fotograferar.

REDIGERARE Redigerare – sammanställer nyhets- eller annat Redigerare material för tryck eller sändning. Till sin hjälp har redigeraren idag layoutprogram (tidning)layoutprogram eller redigeringsprogram (etermedium). Wikipedia

WEBBREDAKTÖR Den eller de som ansvarar för webbupplagan av en tidning. De kan webbredigering och använder det material som journalisterna samlat in och gör en för webbtidningsläsaren lättillgänglig produkt. Jan-Ivar

FLER ROLLER PÅ EN TIDNING Ansvarig utgivare Ansvarig utgivare · Bildbyrå Bildbyrå · Journalist · Nyhetschef · Pressfoto · Programl edare · Publicist ·Redigerare · Reporter · Utrike skorrespondentJournalistNyhetschefPressfotoPrograml edarePublicistRedigerareReporterUtrike skorrespondent

NYHETER Bulletin · Kommuniké · Notis · Nyhet BulletinKommunikéNotisNyhet · Nyhetsbyrå Nyhetsbyrå · Nyhetsprogram Nyhetsprogram · Nyhetsvärdering ·Presskonferens NyhetsvärderingPresskonferens · PressmeddelandePressmeddelande

Varianter av journalistik Bildjournalistik · Gonzojournalistik BildjournalistikGonzojournalistik Grävande journalistik · Kampanj journalistik · Kulturjournalistik ·Reportage Grävande journalistikKampanj journalistikKulturjournalistikReportage · Sensationalism · Skjutjärnsjournalistik · Veten skapsjournalistik SensationalismSkjutjärnsjournalistikVeten skapsjournalistik · WallraffaWallraffa

PRINCIPER FÖR JOURNALISTIK Konsekvensneutralitet · Källskydd (källmaterial – meddelarfrihet) Källskydd (källmaterial – meddelarfrihet) · Pressens yrkesreglerPressens yrkesregler · Pressetik· Pressetik

Begrepp att förklara Desktop publishing · Intervju · Kvällstidningsord · P apageno-effekt · Puff · Redaktion · Lilla Saltsjöbadsavtalet · Tidningsanka · Tredje statsmakten Desktop publishingIntervjuKvällstidningsordP apageno-effektPuffRedaktionLilla SaltsjöbadsavtaletTidningsankaTredje statsmakten

Utbildning och föreningar Journalistutbildning PEN JournalistutbildningPEN Föreningen Grävande JournalisterFöreningen Grävande Journalister · Ishockeyjournalisterna s Kamratförening · Pressens samarbetsnämnd · Pressombudsma nnen · Publicistklubben · Svenska Journalistförbundet(Journalistförbu ndets yrkesetiska nämnd)Ishockeyjournalisterna s KamratföreningPressens samarbetsnämndPressombudsma nnenPublicistklubbenSvenska JournalistförbundetJournalistförbu ndets yrkesetiska nämnd

FILM Vem gör vad i filmteamet? En professionell filmproduktion är inget jobb för en person. Även om det kan vara smidigt och enkelt så kan det vara bra att ha någon i närheten som håller i mikrofonen eller belysningen. Vid en professionell inspelning är ett filmteam på minst tre personer ett minimum, var och en med sin specialiserade uppgift. Men för att allt ska flyta på effektivt krävs det att alla vet vad de ska göra.

REKLAM Art Director: Denna person är den som ansvarar för reklambyråns visuella formgivningen för bild och layout. En Art Director är oftast väldigt duktig på färg och form samt hur man ska anpassa formgivningen för att locka målgruppens köplust. Från : yrkesrollerna-pa-en-reklambyra/

Copywriter Denna person är den som ansvarar för all text i reklambudskapen. Denna person är väldigt duktig på att skriva texter samt att få dem säljande för målgruppen.

Creative director Denna person är den som ansvarar för byråns kreatörer och är ansvarig för allt vad byrån producerar. En Creative Director är oftast väldigt kreativ och en god strateg som vet hur man ska attackera marknaden.

Grafiskformgivare Denna person arbetar med formgivning visuella formgivningen för bild och layout. Det kan röra sig om allt från design av tidningar, magasin, broschyrer, produktblad och logotyper till layout och design av webbsidor.

Originalare Denna person jobbar med AD’n och ser till att ADn’s idéer blir verklighet. Originalaren ansvarar för att skapa tryckoriginalet som skickas till tryckerierna eller tidningarnas annonsavdelningar.

Researcher / PLANNER Denna person är den som ansvarar för alla undersökningar om hur målgruppen tänker och vad de gillar. En planner är oftast en väldigt analytisk person.

Denna person är den som ansvarar för processen inåt, dvs kontakten med tryckeri och andra leverantörer. I arbete ingår att se till att budgetar och tidsramar hålls. En produktionstledare är ofta ordningsam och duktig på administration.

Projektledare Denna person är den som ansvarar för ekonomin i projektet och är den som är kundens kontaktperson. En duktig projektledare är även en god strateg och den som lägger upp hur kunden ska attackera marknaden.