Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Färre nyhetsproducenter - men fler nyheter i nätverkens flöden

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Färre nyhetsproducenter - men fler nyheter i nätverkens flöden"— Presentationens avskrift:

1 Färre nyhetsproducenter - men fler nyheter i nätverkens flöden
Gunnar Nygren Karolina Olga Nord Södertörns högskola

2 Tre resultat att ta med:
Färre journalister i nyhetsproduktionen Sju procent färre på två år – 370 nyhetsjournalister färre Mer Stockholmsdominans Nästan hälften av alla nyhetsjournalister finns i Stockholm Nästan hela minskningen finns utanför storstäderna Nätverksproduktion kompenserar Sidproduktion, webbdeskar och IT-utveckling Mer innehåll delas mellan flera titlar Multikompetens och flexibilitet – färre specialister

3 Svenska nyhetsredaktioner 2017:
Enkät till 203 nyhetsredaktioner i hela landet Lokala och regionala mediehus, public service, storstadsmedier och vissa lokala gratismedier (tidningar och lokalsajter) Flera redaktioner producerar för mer än en titel Redaktionschefer svarade aug-okt 2017 Svarsfrekvens 74 % (150 svar) Intervjuer med chefer inom de 12 största mediekoncernerna

4 Tre frågor: Hur förändras de redaktionella resurserna i nyhetsproduktion? Antal redaktionella medarbetare? Hur organiseras nyhetsproduktionen i koncernerna? Arbete i nätverk? Hur utvecklas kompetensen på redaktionerna? Multikompetens och fortbildning?

5 Redaktionella resurser:
Storstadstidningar minskade mycket mellan – nu mer stabila Regionala och lokala dagstidningar minskar redaktionerna med procent Public service ökar något – större andel när de privata drar ner Men bara 1 av 6 nyhetsjournalister finns i public service Stockholmsdominansen ökar 47 procent av alla nyhetsjournalister arbetar i Stockholm

6 Nätverksproduktion: Redaktioner blir noder i koncernernas nätverk – innehållet delas av många Gemensamma funktioner: Sidproduktion, webbdeskar, IT-utveckling Ämnesredaktioner (t ex kultur o sport) och grävgrupper för var tredje redaktion Vad händer med innehållet? Mindre lokalt – mer regionalt och feature? Mindre mångfald i samhällsbevakningen?

7

8 Kompetensen: Färre specialister
Reportrar tar bilder på nästan alla redaktioner Bara 29 % av redaktionerna har särskilda fotografer % anlitar frilansfotografer Fortbildning för två av tre journalister Grävande och foto, sociala medier och digital produktion Upplevd kompetens på redaktionen Bra på de bevakade områdena OK på sociala medier och publicering Dåligt på datajournalistik och teknisk kompetens generellt

9 Redaktionschefernas framtidsspaning:
Färre journalister och mindre resurser till inköp Mer samarbete inom koncerner de flesta Mer resurser till teknikkompetens men också mer till att öka journalistisk kompetens Betalväggar ger mer fokus på innehåll: Herman Nicolic, Hallpressen: ”Redaktionerna jobbar nära med vad som läsarna vill betala för, vilket är en stor förändring i det journalistiska arbetet. Mer fokus på kvalité och djup, för att få ett så högt värde på journalistiken som möjligt.”

10 Fyra trender i medieekologin:
Det regionala och lokala försvagas Regionala medier minskar mest, färre lokalredaktioner Det mest lokala klarar sig bättre – endagarstidningar, nyhetssajter och gratistidningar Mångfalden minskar när fler medier delar innehåll Nätverksproduktion kompenserar minskade resurser Public service relativt sett starkare Men fortfarande arbetar tre av fyra lokaljournalister i kommersiella medieföretag Betalväggar ger ett större fokus på innehåll som publiken vill betala för

11 Mer finns att läsa i årsboken!

12 Siffrorna finns i boken…
Redaktionella medarbetare Antal red. Journ. 2017 Journ 2015 Ökning/ minsk(%) Dagliga Tidningar 16 1597 1696 -6% Tidningar 5-6 d/v 29 1015 1270 -20% Tidningar 3-4 d/v 10 240 286 -16% Tidningar 1-2 d/v 40 211 218 - 4% Nyhetssajter 5 90 55 +64% Gratistidningar 11 199 -9% SVT 15 653 660 -1% Sveriges Radio 18 657 600 +9% Nyhetsbyråer 2 180 205 -12% Totalt 149 4974 5347 -7%


Ladda ner ppt "Färre nyhetsproducenter - men fler nyheter i nätverkens flöden"

Liknande presentationer


Google-annonser