MÅLSÄTTNING - Att sätta mål för det du ska göra. VARFÖR SKA VI SÄTTA MÅL? Vet du inte vart du ska kan du inte planera vägen dit… För att nå ett bra resultat.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Utifrån entreprenöriellt lärande
Tränings och Tävlingslära
SÄTTA MÅL.
Närvaro!!.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Skriftliga omdömen och betygssättning i praktiken
Centrala innehåll och kunskapskrav
Idrott och hälsa År 6 VT 2014 Linda Johansson.
Mental träning Mål & Motivation
Arbetsområde 1. Innehåll Exempel E C A Idrott/ Lek/ Motion
Kunskapskrav betyg E Geografi åk 6
”-Med kunskap och engagemang mot dina mål !” IGU – Idrottslig utbildning för Gymnasiet, Uppsala Välkomna! Välkomna!
Bild 1 Välkomna! Lärarhandledning: 1.
IUP Individuell UtvecklingsPlan
Genombrottsmetoden.
Genombrottsmetoden.
Varför behöver DU träna?
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
NIU åk 1 Välkomna!Idrottspsykologi. Dagens innehåll: 1. Introduktion i ämnet Idrottspsykologi 2. Karriärsutveckling och övergångar 3. Verktyg/Praktisk.
Träningslära 9:or ht 11.
Dans – eller rörelse till musik
Hälsopedagogik Kapitel 4
Motivation, Målsättningar & Gruppdynamik
IDROTTSPSYKOLOGI Träningslära 1.
Aktiviteter och upplevelser
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Arbete i Idrott och hälsa för årskurs 9 HT 2014
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Idrottspsykologi.
ERGONOMI Föreläsning 1 för ÅR
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Tips - vad ska du tänka på när du svarar på läsfrågorna?
Konditon Upplevelsen av ett motionspass påverkas vilken intensitet träningen har. Man kan dela upp konditionsträning i två delar: Högintensiv träning och.
Betygskriterier Idrott & Hälsa
Förändring – hot eller möjlighet?
Målvaktsdag SSK Johan Långström. Dagordning Träningsteori Aktivera målvakten Utrustning Tankesätt Mål och motivation Praktiskt teknikpass.
Motion och träning Idrott och hälsa 1.
Hälsa, motion och träning
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
I DROTT OCH HÄLSA F ÖREBYGGA SKADOR. S YFTE Genom undervisningen ska eleven ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att: förebygga risker vid fysisk.
Individuell Spelarutveckling. Mål och resultat Långsiktiga mål Att utvärdera sig själv Ta fram vad som är prioriterat i närtid o Kortsiktiga mål = utvecklingsmål.
Vårrullar Recept till lektion 3 Receptet fotograferat från Hem- och konsumentkunskap ÅK 6-9 Förlag Interskol.
Elev Här är några av de bilder jag pratade kring första tillfället ni hade HKK-ämnet nu i åk.8.
Målsättning – nå sitt mål!?. SMART målsättning…..  SMART - varje bokstav motsvarar en av beståndsdelarna i att skapa användbara mål - ett populärt verktyg.
Köttbullar sås och potatis Recept till lektion 2 Receptet fotograferat från Hem- och konsumentkunskap ÅK 6-9 Förlag Interskol.
TRÄNINGSLÄRA Våra kroppar är anpassade för ett liv i rörelse. Vad händer med våran kropp när vi rör oss för lite?
Dagens lektion? Mängd, metod, planera. Mat måltider och hälsa Jämförelser av recept och beräkning av mängder vid matlagning. Skapande av egna recept. Bakning.
Pizza Recept till lektion 5. Pizza kemiskt jäsmedel = bakpulver kan du nämna 2 till?
Musikpassuppgift.
Lektionsplanering Hanna Sepp.
Utvärdering PT Mälarhöjdens skola vt2017.
Att sätta mål Enligt SMART-kriterierna bör ett mål vara: specifikt
GOIF A och U lag 2010/2011.
Målformulering att sätta upp mål
Förändringsprocessen
2016 ”Laget där alla vill spela”
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Självbedömning Idrott och Hälsa ÅK 6
LPP – Rörelse Simning och livräddning åk 7
LPP – rörelse Lekar och spel
Tränings- upplägg grunder
Målformulering att sätta upp mål
Vad är motivation? Vad är motivation? Drivkraften att förändra ett beteende.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Förbättra klubbkvalitet
Tips för bättre kommunikation
Presentationens avskrift:

MÅLSÄTTNING - Att sätta mål för det du ska göra

VARFÖR SKA VI SÄTTA MÅL? Vet du inte vart du ska kan du inte planera vägen dit… För att nå ett bra resultat. För att utmana dig själv. För att motivera dig själv.

Målen ska vara ”SMARTA” S – specifika. Exakta och tydliga M – mätbara. Du ska kunna mäta resultatet A – accepterat. Stå bakom ditt mål, acceptera innebörden av målet R – realistiska. Det ska gå att genomföra målet under tidsperioden du satt T – tidsbestämda. Tydligt start- och slutdatum

TIPS FÖR HUR DU SÄTTER MÅL Sätt mål som verkligen motiverar dig Sätt realistiska mål som är anpassade efter dina förutsättningar Skriv ned dina mål Målen ska säga vad du VILL uppnå (inte vad du vill undvika) Skapa en handlingsplan. Hur ska du uppnå ditt mål Kämpa tills målet är uppnått – ge inte upp! Bestäm vad som är din belöning

Att sätta ett mål är ett avstamp för att vilja göra en förändring. För att lyckas hjälper det att skapa sig en inre bild av hur det ser ut eller känns när målet är uppnått. Du måste själv ta hela ansvaret för att det blir en förändring. Ingen kommer göra jobbet åt dig

Att ha delmål längst vägen mot målet underlättar att hålla motivationen uppe. Du märker också att du får resultat. Glöm inte att fira efter varje delmål!

Exempel: ► Vad vill jag uppnå…: ► Varför…? ► När ska målet var uppnått…? ► Delmål…? ► Hur ska jag göra för att nå målet…?

Er uppgift Genomföra olika fystester under lektionstid Välja ut 2 tester där du vill förbättra ditt resultat Göra egna ”SMARTA” mål Lägga upp en träningsplanering för hur du ska förbättra dina resultat Träna utifrån din träningsplanering under lektionstid under en period Utvärdera dina mål och planering efter halva tiden. Gör ev. förändringar och lägg till ett ”kostprogram”. Fortsätt träna under lektionstid Gör återtester (samma tester en gång till) Utvärdera ditt resultat och dina målsättningar.

Träningsplaneringen Du ska specificera vilka tester och vilka förmågor du vill utveckla (t.ex. kondition, styrka, koordination) Du kommer ha ca 15 minuter på dig varje idrottslektion under en period att träna. Din träningsplanering måste alltså gå att genomföra på den tiden Tänk på att man blir bra på det man tränar så var specifik i dina övningar – hur hjälper den här övningen mig mot mitt uppsatta mål?

Bedömning Din förmåga att sätta upp realistiska mål och planera din träning utifrån dina mål Din förmåga att utvärdera dina mål utifrån aspekterna hälsa, kost och egna upplevelser

Kunskapskrav som bedöms Idrott och hälsa Förmågor:Betyget EDBetyget CBBetyget A planera, praktiskt genomföra och värdera idrott och andra fysiska aktiviteter utifrån olika synsätt på hälsa, rörelse och livsstil, Eleven kan på ett i huvudsak fungerande sätt sätta upp mål för och planera träning och andra fysiska aktiviteter. Eleven kan på ett relativt väl fungerande sätt sätta upp mål för och planera träning och andra fysiska aktiviteter. Eleven kan på ett väl fungerande sätt sätta upp mål för och planera träning och andra fysiska aktiviteter. Eleven kan även utvärdera aktiviteterna genom att sam­tala om egna upplevelser och föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om hur aktiviteterna tillsammans med kost och andra faktorer kan påverka hälsan och den fysiska förmågan Eleven kan även utvärdera aktiviteterna genom att samtala om egna upplevelser och föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om hur aktiviteterna tillsammans med kost och andra faktorer kan påverka hälsan och den fysiska förmågan. Eleven kan även utvärdera aktiviteterna genom att samtala om egna upplevelser och föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om hur aktivi­teterna tillsammans med kost och andra faktorer kan påverka hälsan och den fysiska förmågan.

LYCKA TILL!!