Fråga bibliotekarien 2007 Nina Granlund Biblioteken.fi
Digital referenstjänst De finska bibliotekens gemensamma digitala referenstjänst Befinner sig i portalen Biblioteken.fi
Digital referenstjänst Frågan skickas via webformulär till Biblioteken.fi, n, barnens kanal, ekarien/ n ekarien/ Svaret skickas till frågeställarens e- postadress
Fråga bibliotekarien Upprättades i denna form 1999: webformulär för frågor, publiceringssystem för svarande, öppet arkiv Publiceringssystemet har förnyats 2002 och 2005 Ändast mindre ändringar i själva tjänsten
Trespråkig Finska, svenska, engelska
Bibliotek som deltar De finska bibliotekens gemensamma digitalreferenstjänst: 39 allmänna bibliotek, 14 specialbibliotek, 1 universitetsbibliotek bibliotek
Bibliotek som deltar Alla landskapsbibliotek ”Svenska bibliotek”: Borgå, Esbo, Helsingfors, Karleby, Kyrkslätt, Mariehamn, Vasa, Åbo (+special- och universitetsbibl.)
Utveckling Nya bibliotek + referenstjänster Chatt-projekt: De svenska bibliotekens egen chatt-tjänst Digi-tv som kanal för Fråga bibliotekarien
Antal svar
Svar på svenska 2006 Svenska svar
Betjäningsprincip Svar inom tre arbetsdagar (lördag, söndag, helgdagar utesluts) Oftast skickas svaret fortare (71% under första dygn)
Referenstjänst Fråga bibliotekarien är en traditionell referenstjänst: Svaret innehåller referenser till material Alla frågor besvaras
Grundtanke Frågan möter en sakkunnig = den som anser sig kunna besvara frågan bra, svarar Specialbibliotekens kunnande bör utnyttjas effektivt
Hemkommun eller bibliotek Frågeställaren anger sin hemkommun i frågeformuläret Frågeställaren kan också välja besvarande bibliotek eller referenstjänst från en lista
Praktik Kommunen/Biblioteket som frågeställaren har valt syns i svarsmodulen Samtidigt när frågan skickas till Fråga bibliotekarien, skickas e-postmeddelande till biblioteket som kunden valt
Praktik Bibliotek som deltar ansvarar för att frågor som skickas från deras kommun(er) eller ämnesområde blir besvarade inom tre arbetsdagar Frågor som skickas från andra kommuner besvaras av alla deltagande bibliotekarier
Praktik Bibliotek som deltar har valt ansvarspersoner Nationell redaktör Redaktionen för Biblioteken.fi
Ansvarar även för arkivet utveckling och teknik
Viktiga värden Snabb betjäning Tillförlitlighet Kvalitet Jämställdhet
Referenstjänst i nätet Mera tid att bearbeta svaret Inget samtal med kunden -> växling möjlig Källmaterial: tryckt material, digitalt material (bl.ann. www-sidor)
Att formulera svar Frågan måste läsas igenom ordentligt och tolkas
Exempel 1 Jag söker namnet på en finsk popartist vars efternamn slutar på -nen och vars förnamn är Juha
Exempel 1 Din fråga är ganska svår att besvara. Det är nämligen så, att ett stort antal efternamn i Finland slutar på -nen och även Juha är ett mycket vanligt förnamn. Några musiker har jag ändå kommit på, nämligen gitarristerna Juha Torvinen (gruppen Eppu Normaali) och Juha Björninen. Eller menar du kanske Juice Leskinen? (forts.)
Exempel 1 Om finsk rockmusik hittar du information i följande Internet-källör Rockdata, och Bändit, […]Dansorkestrar kan du hitta i Tanssipaikkojen esiintyjiä, Det skulle vara till stor hjälp, om du skulle kunna definiera lite din fråga närmare. Är artisten du söker efter en musiker eller kanske någon annan sorts konstnär? Är han ännu aktiv osv.?
Att formulera svar Svaret innehåller referenser till material, men även faktasvar (källmaterial tryckt/digitalt)
Exempel 2 Hur stavas ordet rullator? Rullator eller rollator
Exempel 2 Enligt Svenska Akademiens ordlista över svenska språket (SAOL) kan både rollator och rullator användas i betydelsen "stödanordning på hjul för den som har svårt att gå". Bonniers svenska ordbok (2002) anger för ordet rullator "annan stavning av rollator". Båda stavningarna kan användas.
Att formulera svar Inga färdiga uppsatser Om frågan är sådan att man inte kan besvara den med bibliotekkunskap, hänvisas frågeställaren till sakkunniga
Exempel 3 Efter att Euron infördes anges priserna i Finland oftast som: 3,5€(i stället för 3,50€) eller 0,07€ (i stället för 7 cent). Det är enligt min mening ett mycket otydligt och opraktiskt sätt. Vad är orsakerna till detta och var hittar jag mera information?
Exempel 3 Reglerna för hur prisangivelse i euro skall göras hittas på Europriser skrivs på följande sätt [..]. Kan tyvärr inte spekulera i orsakerna till de avvikelser, som du konstaterat. Kanske skulle du kunna fråga Konsumentverkets telefonrådgivning (vardagar 9-15 telefon 09– ) eller Länsstyrelsernas konsument- och konkurrensavdelningar, /sve/yhteys.html som ger information och råd om prismärkning.
Att formulera svar Upphovsrätt måste betraktas särskilt om man sparar texter med citat i det öppna arkivet Ämnesord anges (arkivets sökning)
Exempel 4 Finns det någon förening, organisation, råd el dyl som tar tillvara på svenskheten i Finland?
Exempel 4 De största och viktigaste finlandssvenska organisationerna är: Svenska kulturfonden och Svenska litteratursällskapet i Finland
Exempel 4 Ämnesord: finlandssvenskhet
Arkiv Öppet arkiv: svaren sparas i öppet arkiv n/arkivet.aspx n/arkivet.aspx Svar (frågor), som innehåller personliga uppgifter sparas i slutet arkiv Svar (frågor), som inte anses ha informationsvärde för andra informationssökare sparas i slutet arkiv
Om digital referenstjänst Biblioteken.fi, Biblioteksbranschen, Digital referenstjänst en/digital_referenstjanst/ en/digital_referenstjanst/ Kirjastot.fi, Kirjastoala, Verkkotietopalvelu opalvelu/ opalvelu/
Kommentarer