Delregionalt Kollektivtrafikråd Skaraborg 131115.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Advertisements

Här skriver ni in ett namn på ert förbättringsarbete
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Regionala trafikförsörjningsprogram
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
Projekt Skaftö Framtid Kick -Off inför Etapp 1. Skaftö Folkets Hus 9 december 2006.
Nordisk balansavräkning 29 april
Ortsutveckling i Hälleforsnäs
Aktuellt från Västtrafik
Mål Verksamheten Fokusera verksamheten geografiskt och skapa/behålla ett välplanerat utbud
– Anette Blomqvist – Ulrica Larsson – Erik Westerlund – Ledarskapsutveckling över gränserna Case Högsby kommun.
KOMMUNALAVA-PLANER Kjell Jonsson Anna Myhr.
Syftet med en personlig handlingsplan
LTU-modellen för ökad genomströmning Lägesrapport – november 2011
Kollektivtrafiken Maria Linder Förvaltningschef.
Affärsmodell för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel
Regionalt trafikförsörjningsprogram för Västerbottens län
Samarbetsformer med regionen
Kollektivtrafikbarometern 2013
Anropsstyrd trafik-Norrbotten
Dagordning  Välkomna  Regional plan – förutsättningar  Nationell plan – förutsättningar  Påbörjade och bundna objekt  Åtgärdspaket/potter  Fortsatta.
Taktila bilderböcker för fler barn!. Ny lag – nytt uppdrag Nya upphovsrättslagen 2005 gav fler rätt att få anpassad bild Nytt uppdrag för TPB fr o m 2006.
Trafik- och samhälls-planeringsnämnden
1 MÅL & ÅTGÄRDER Detta är ett arbetshäfte där en strategi/handlingsplan skapas för varje specifik arbetsgrupp, kring hur uppsatta mål ska nås samt när.
Tillsammans för världens säkraste vård
Strategi för energieffektivisering Persontransporter.
Stora IT-Dagen 30 november 2005 Håkan Olsson. Skandinaviens största affärsresebyrå Vision: ”Världens bästa affärsresebyrå” VIA Travel VIA Gruppen AS Norge.
Renodlad beställare Ett energieffektivt transportsystem Väl fungerande resor och transporter i storstadsregionerna Effektiva transportkedjor.
Styrelsens presentation Beslut om stöd 2. Möjligheter att framskrida fortare 3. Prioritering av vem som får stöd 4. Vad händer nu.
Vårdförbundets idé om en hälsosam vårdmiljö
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 19 november 2012.
Vägverket och Banverket förbereder åtgärdsplaneringen i gemensamt projekt Ett transportslagsövergripande synsätt ger de mest effektiva lösningarna Transportsystemen.
Kollektivtrafikbarometern 2014
Styrning och nyckeltal
Vägen mot ETT Skaraborgs Sjukhus Redovisning av åtgärdsplaner 12 september 2012 Bemanning och kompetensmix.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Töreboda - Nässjö.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: SJ AB Trafikslag: Nattåg Sträcka: Stockholm - Luleå.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Strömstad.
Trafiksamråd 2012 (Tidtabell med start dec 2011)
Lönekriterier – ett stöd till chefer. Varför lönekriterier?  Att ha tydliga lönekriterier är en förutsättning i samband med lönesättning.  Kriterierna.
Rekommendationer - Hur handlar vi utifrån resultaten? Bibehåll förbättringsidén eller utveckla/avveckla, ny PGSA? Förbättringsområde: Patientförening för.
Möte i det regionala kollektivtrafikrådet Dagordning: Föregående mötesanteckningar Rollfördelning VGR/VT i kommunsamverkan Aktuellt från Västtrafik,
Attraktiv Hemtjänst - Ökat inflytande och självbestämmande för brukarna - Attraktiv arbetsplats för medarbetarna Information till funktionshinderråd.
Verksamhetsutveckling Samverkan mellan beredningsgrupperna, Kollektivtrafiksekretariatet och Västtrafik.
Resultat av fokusgrupper Vad är en bra hjälp för dig i din situation?
Samordningsprogram Hitta och jämför vård 2.0 Mål och aktuell status Oktober 2015.
Skolan som arena för psykisk hälsa Elevhälsoteamen i Enköping och Älvkarleby kommuner 2015 – 2018 BUP Akademiska sjukhuset Attention i Enköping och Tierp-Älvkarleby.
Information från Västtrafik Trafikverkets tågplanering Resandeutveckling Resultatutveckling Prognos Budget 2014 Förenklad försäljning.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Material och metodstöd När projekt LOS avslutas kommer MSB:s linjeverksamhet att fortsätta.
Bättre omhändertagande av patienter med psykisk ohälsa
Navigating uncertainty
Beställningsrutiner för tekniska konsulttjänster via eWork
Förbättringsområde Effektiv mottagning – rätt patient till rätt vårdgivare vid Bankeryds vårdcentral.
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Case- Heltid som norm i Vimmerby kommun
Regionala handlingsplaner
Träff 11 Välkomna!.
Dalatrafik Bengt Benjaminsson.
Banarbets- processen.
Välkommen till handläggarträff!
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015
Begäran om nationellt likvärdig YH-utbildning inom äldreomsorgen
Coachande samtal.
Förbättra klubbkvalitet
Strategi för kollektivtrafik på jämlika villkor
Program 09:00 Inledning Mål och syfte
Jeanette Nordin, programansvarig uppdragsstrateg
Översyn Jour och Beredskap inom Område Allmänmedicin
Presentationens avskrift:

Delregionalt Kollektivtrafikråd Skaraborg

Aktuellt från Västtrafik Dialogmöten Skaraborg Fortsatt arbete med Trafikplan Projekt Utveckla resmöjligheter på Landsbygden Delregionalt Kollektivtrafikråd Skaraborg

Sammanfattning dialogmöten i Skaraborg 13 möten (inkl 1 möte om tåg) På 5 möten deltog kommunpolitiker På 7 möten deltog flera personer från kommunen tex från samhällsplaneringssidan Vad kan vi göra bättre till nästa år? 3

Kommunernas synpunkter på dialogmötena Dagens trafik (utbud och linjenät) är acceptabel, men det finns utvecklingspotential. Trafikplan ska präglas av satsningar, inte neddragningar! Satsa i utpekade stråk och stadstrafik. Påbörja verkställandet av Målbild Tåg Satsningar i pendlingslägen viktigast, men även kvällstrafik och helgtrafik allt viktigare i stråk där många reser för att locka fler resenärer och tillgodose resenärernas behov. 4

Kommunernas synpunkter på dialogmötena Genomför inga snabba förändringar liknande 2013 och Bättre motiveringar av förändringar, baserade på tillförlitlig fakta. Flera kommuner anser att det inte finns mer trafik att effektivisera. Andra ser viss trafik som kan effektiviseras, men frigjorda resurser ska i så fall användas för motsvarande satsningar inom kommunen, inte besparingar. 5

Kommunernas synpunkter på dialogmötena Bättre passning till tåg. Bättre framkomlighet och kapacitet i stadstrafik. 6

Kommunernas synpunkter på dialogmötena Satsa på alternativa trafiklösningar för landsbygden, t.ex. anropsstyrd trafik, Närtrafik och ”Närbuss”. Ska främst användas för ett utökat utbud, inte ersätta idag linjelagd trafik. Vill ha en garanterad ”framme tid” för anslutning till övrig kollektivtrafik. Marknadsför och informera bättre om anropsstyrd trafik och Närtrafik. Eftersträva integrerad linje- och skoltrafik där det är lämpligt. Önskemål om tillköp av fria resor för pensionärer, men hindras av nuvarande biljettsystem. 7

Inför trafikförändringar år Sammanställning av behov och prioriteringar utifrån mål och strategier Dialogmöten med kommuner Input till Kollektivtrafiksekretariatet inför Kollektivtrafiknämndens uppdragningsinriktning till Västtrafik Bruttolista m idéförslag till trafikförändringar tas fram Prioritering utifrån måluppfyllelse Slutlig lista med förslag till trafikförändringar framme 8 okt/nov okt-nov aug-sep nov-dec jan 2014 apr 2014 Steg 2: Trafikplan med konkreta förslag på åtgärder i trafiken till tidtabellsskiftet i december 2014 Redovisning, utfrågning trafikplan (RUT) Återkoppling och fortsatt dialog med kommunerna Steg 1: Övergripande utvecklingsplan för trafiken för att skapa en tydlig bild av vad vi vill uppnå med trafikförändringarna – prioriteringar och behov

Projekt Utveckla resmöjligheter på landsbygden DKR Skaraborg 15 november Camilla Holtet Trafikutvecklingschef

Slutförda delprojekt och aktiviteter Utökat utbud under skollov Uppdatering av Närtrafikkartor Kortare förbeställningstid Hänvisning till Närtrafik i Reseplaneraren Puffar på hemsidan om Närtrafik 10

11

Pågående delprojekt och aktiviteter Närtrafikpiloten Betallösning i små fordon Kollektivtrafikförslag vid bokning Områdesbaserad trafik i reseplaneraren Samla den geografiska informationen 12

Närtrafikpiloten testa ett utvecklat koncept Ett lägsta utbud av Närtrafik 5 tidsintervall/dag, fem vardagar per vecka Möjlighet att åka över kommungräns Garanterad ”frammetid” till resecentrum Sms-biljett 13

Marknadsföring av Närtrafik Uppdrag till Västtrafiks Marknadsavd Förutsättningar i uppdraget Utrullning av marknadsföring av Närtrafikpiloten Rutiner för Närtrafikbroschyrer 14

Uppdraget till Västtrafiks Marknadsavd Uppdatera och utveckla befintliga broschyrer om Närtrafik, samt ge förslag på hur vi bäst når ut Göra en specialversion av Närtrafikbroschyrer för de kommuner som ingår i Närtrafikpiloten 15

Förutsättningar i uppdraget Målgrupp: Alla som bor där inte vanliga kollektivtrafiken går Action: Pröva närtrafiken! Huvudbudskap: Alla får åka med närtrafiken, men många vet inte om det 16

Utrullning av marknadsföring av Närtrafikpiloten Nästa vecka: Utkast av idé och kommunikationskanaler Vecka 48 och 49: Korrektur och produktion av enheter 17

Utrullning av marknadsföring av Närtrafikpiloten Inför start av Närtrafikpiloten: - Pressträff - Publicering av valda enheter/kanaler - Uppladdning av folder - Utskick av direktreklam till hushåll som ingår i piloten 18

Rutiner för Närtrafikbroschyrer Nya broschyrer för Närtrafikpiloten trycks och kan beställas av kommunerna för utplacering på valda ställen. Broschyrerna kommer att finnas på lager för senare beställningar. 19