Ö PPEN FRÅGESTUND 18 NOVEMBER 2015. 2 Dagens agenda Information från Ladok3-projektet Information från Förvaltningen Kravönskemål GUI-arbetet Övriga frågor.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
UPPFÖLJNING I KOMMUNERNA 10 MARS Agenda Syfte Process och målgrupp Rapportering Summering.
Advertisements

N YA L ADOK P RODUKTPLAN OCH VERSIONER Kompetensutvecklingsdagarna 24 november, Konstfack Anette Eriksson och Sophia Hansson Ridman.
Ö PPEN FRÅGESTUND 16 SEPTEMBER L3SUPPORT-434: Beskrivning av utbildning för sökandewebben Jag hittar ingen möjlighet i innevarande MIT-miljö att.
ASI och Ubåt - ett ramverk för att följa upp och utvärdera insatser i missbruksvård.
F ORSKARNIVÅN I NYA L ADOK NUAK Annette Larsson Matz-Ola Cajdert.
Patientdatalagen –Anpassad behörighet –Spårbarhet –Spärr För att användare ska kunna tilldelas korrekta och ändamålsenliga behörigheter krävs att vårdgivaren.
1 Utbildningsdatabaser, NyA och nya Ladok » »Anders Mobjörk, UHR »Erik Wallenberg, Ladokkonsortiet.
Utförd av: Per Svensson Organisationsnamn: Göteborgs Stad NEKK-projektet Undersökningen utfördes från till Antal svar: 5 Antal inbjudna.
TPI workshop. Team Pro Inventory Inledning Syfte Att få en tydligare bild av och diskutera hur väl teamet/arbetsgruppen samarbetar och interagerar. Mål.
L ADOK 3- PROJEKTET Version SystemöversiktSystembeskrivning Ladok3-funktionalitet månader före ursprunglig plan. Syftar till tidig.
Styrelsemöte Ladok Karin Åström, Objektägare » »Wallingatan 2.
Färdiga e-tjänster för att effektivisera er hantering kring ENSAMKOMMANDE BARN Under 2015 kom ensamkommande barn och unga till Sverige för att söka.
F ORSKARNIVÅN I NYA L ADOK M ALMÖ H ÖGSKOLA Gunnar Råhlén Ladokkonsortiet Jan Winkle Malmö Högskola.
MIT-miljöer och utbildningsmijöer -Staffan Ekstedt
Färdiga e-tjänster för att effektivisera er hantering kring Bygga och Bo Att bygga ett nytt hus eller bygga till det hus du redan har, är något som för.
Resultat Förbereda.
Support, Servrar och annan teknik
Öppen frågestund Den 1 mars 2017.
Då är det bra om du känner till att vård- och omsorgsförvaltningen
Öppen frågestund Den 31 augusti 2016.
Aktuellt i gamla/nuvarande Ladok
Lathund Ladoksupport.
Demo av version C av nya Ladok
Hantera kurstillfälle
Aktuellt COSMIC R8.1 Nummer 17 vecka
Etik- planering.
Från databas till Excel
Nätverk för lärare på fritidshem
Lathund-Ladok-95-Studiedeltagande
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Lathund: Programplanering Version för senaste uppdatering: 97
Registrera hjärtstartare i Sveriges Hjärtstartarregister
Supportstuga inför terminsstart
Vässa SAM med hjälp av IA-systemet
Ny vision VARFÖR HAR VI EN VISION?
Program 16,30 – 16,45 Inledning Göran J och Per S
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Arbetsmiljö FSG januari 2019.
Projekt implementera Kvalitetssäkring/utveckling
Supportstuga: Terminsstart och -slut
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
PERSONUPPGIFTER I JIRA
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Bostadstillägg Pensionsmyndigheten har av regeringen fått uppdraget att öka kunskapen om bostadstillägg och verka för att mörkertalet inom bostadstillägg.
Förbättringsmodellen – en struktur för systematiskt förbättringsarbete
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Lathund-Ladok Hantera mallar för intyg
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Framtidens vårdinformationsmiljö Webbutbildning
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
LSG Uppföljningsrapport
Dokumentera rätt i vården
Revisionsredogörelsen 2017
Catherine Zetterqvist Produktägare-Ladok3
för dig som attesterar resultat
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
för dig som attesterar resultat
för dig som rapporterar resultat
Lathund för dig som administrerar resultatrapportering
Supportstuga: Medarbetarkopplingar
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Medarbetarrättighet -
Innehåll Förväntat deltagande på individuellt tillfälle 1-2
Kursadministration- Aktivitetstillfälle
Kontinuitetshantering
Ny betavy: hantera resultat för enskild student
Presentationens avskrift:

Ö PPEN FRÅGESTUND 18 NOVEMBER 2015

2 Dagens agenda Information från Ladok3-projektet Information från Förvaltningen Kravönskemål GUI-arbetet Övriga frågor Nästa träff

Ladok3-projektet - Johan Sjödin

4 Leverans Uppföljning Innehåller allt som är utvecklat t.o.m. sommaren 2015 Leveransen syftar till att kunna verifiera konverterat data. I andra hand kan leveransen användas till att jämföra rapporter med nuvarande Ladok. Olikheter och brister beskrivs i leveransen. Endast utdata Uppdateras via informationskonvertering en gång per vecka.

Ladok-förvaltningen

6 Uppföljningsleveransen Leverans från projektet 12/11 Test ska starta Ny produktionssättningsplan kommuniceras inom kort, trolig start på utrullningen februari 2016 Troligen inga rättningsleveranser Konvertering till Uppföljningsleveransen testas mot MIT-IK miljön till dess att förvaltningens testmiljö finns på plats

7 Resultatleveransen Produktionssatt på 16 lärosäten hittills. Utrullning fortsätter enligt plan. Liten skala, de flesta testkör bara och rullar ut långsamt. Skarpa resultat har lagts in. Problem med att examinator inte kommer med bromsar vissa lärosäten. Problem med webbläsaren Safari. ADFS – problem för vissa lärosäten IP-nummerbegränsningen borttagen

8 Övrigt Status IK-körning – 15 st har gått igenom som mest, rekord! 2 nya REST-utbildningar planeras

Kravönskemål - Daniel Erlandsson

10 L3SUPPORT-1909: Attestant behöver se vem som klarmarkerat studenten När attestanten ska godkänna ett klarmarkerat resultat borde det stå vem som lagt in/klarmarkerat resultatet. Det kan vara så att man lagt in allmän behörighet till alla institutionens lärare att lägga in resultat, men attesteraren måste då kunna se vem som lagt in resultatet, för att avgöra att det inte har begåtts fel.

11 L3SUPPORT-1909: Attestant behöver se vem som klarmarkerat studenten Ladok3-projektet tycker att detta är ett bra förbättringsförslag Hanteras i LTRE-17489, ses som ett Bör-krav

12 L3SUPPORT-2009: Dokumentation per version är ett problem för vår planering lokalt Enligt dagens öppna frågestund ska funktionaliteten i t.ex. studieplanen mm dokumenteras endast per version (A-I), dvs. vi på lärosätena får ett pussel med en bit åt gången, men utan facit om vad bilden ska komma att föreställa. Detta gör att det är väldigt svårt för oss att planera för vår verksamhet. Vi behöver få en bild av hur arbetet med studieadministration kan förändras i framtiden, vilka vägval vi kan/måste göra för att anpassa våra integrationer mot Ladok osv. Jag förstår att man från projektets sida vill vara försiktig med att inte lova för mycket, men man borde kunna beskriva nu när projektet pågått snart fem år vad man tänker bygga. Om man inte vet vad man vill åstadkomma i slutändan kan det vara riskabelt att utgå i byggandet från det enkla (version A) och sedan bygga på lite i taget. Grunden man lägger bli kanske alltför enkel och kan inte bära den komplexa funktionaliteten som visar sig nödvändig i slutändan? Sammanfattningsvis: Vi behöver dokumentation/beskrivning redan nu av den tänkta helheten vid slutleveransen (med rester - dvs. planerade förbättringar i förvaltningsfasen).

13 L3SUPPORT-2009: Dokumentation per version är ett problem för vår planering lokalt Dokumentationen som publiceras då en version är klar omfattar allt som är utvecklat hittills – men kvalitetssäkrat till och med aktuell version. Under december kommer vi att publicera ytterligare information om innehållet i respektive version i produktplanen. 8 december – dragning för LPL för att gå igenom innehållet i produktplanen i mer detalj.

14 L3SUPPORT-671: Möjlighet att jämföra versioner av utbildningar När en ny version av en utbildning skapas finns det behov av att på ett enkelt sätt kunna jämföra de olika versionerna (spåra vilka ändringar som gjorts). Exempel: En användare vill vid arbetet på en ny version av en kurs(plan) ta fram de ändringar, tillägg och strykningar som hittills gjort jämfört med den närmast tidigare versionen. Användaren trycker på en knapp och de ställen i texten som ändrats markeras. När användaren för muspekaren över markeringen visas uppgiften, texten etc. i den tidigare versionen.

15 L3SUPPORT-671: Möjlighet att jämföra versioner av utbildningar Ladok3-projektet anser att funktionalitet för att jämföra versioner av utbildningar ligger utanför omfattningsbeslutet för nya Ladok. Prioritet: ”Ej i projektet”

16 L3SUPPORT-1833: Kursers koppling till program I Ladok2 så kan kurser vara kopplade till program genom tabellen PROGKURS. Hur görs det i Ladok3?

17 L3SUPPORT-1833: Kursers koppling till program Hanteras i en programtillfällesstruktur (version B):

18 L3SUPPORT-1833: Kursers koppling till program En programtillfällesstruktur är nåbar via REST: REST-dokumentation ”Utbildningsinformation” ”/utbildningsinformation/struktur ”/Utbildningsinformationsstruktur” Dokumentationen finns t.ex. på:

19 L3SUPPORT-2018: Effektiva verifieringsverktyg och metoder är ett måste efter migrering av data I ett tidigare ärende, L3SUPPORT numera stängd, har jag redan tagit upp behovet och fått kommentaren "det finns med all säkerhet anledning av komma tillbaka till dessa frågor. Det är ett komplext systembyte som står framför oss.” Vi har åter diskuterat problem med verifiering och konsekvenser av bristfällig verifiering av data vid övergången, och är mycket bekymrade. Stickprov och kontroll av enstaka uppgifter duger inte. Ladok3-projektet har tidigare informerat att vi på lärosätena ska ha 6 månader på oss efter varje leverans att testa integrationer, testa data mm. Håller detta fortfarande? Vid själva övergången kan vi ju inte stänga för hur många dagar som helst så verifiering måste kunna ske effektivt med hjälp av vettiga, gemensamma metoder och verktyg. Vi ska ju kunna lita på varandras data med.

20 L3SUPPORT-2018: Effektiva verifieringsverktyg och metoder är ett måste efter migrering av data Projektet har inte ändrat ståndpunkt angående att inte utveckla något verifieringsverktyg. Det grundar sig bland annat på: Konverteringen innebär att den Informationskonverteraren (IK:n) läser ut information från tabeller i dagens Ladok, därefter anropas motsvarande tjänster i nya Ladok på samma sätt som om en användare lägger in uppgifterna manuellt i nya Ladok. Det betyder att alla kontroller med avseende på korrekthet, konsistens, etc. utförs. Tjänsterna i Ladok3 tillåter inte avvikelser, utan rapporterar fel till IK:n som måste hanteras med registervård i dagens Ladok.

21 L3SUPPORT-2018: Effektiva verifieringsverktyg och metoder är ett måste efter migrering av data Hur säkert är ett verifieringsverktyg? Ett informationsverifieringsverktyg ska göra delvis samma jobb som IK:n fast omvänt, dvs hämta uppgifter från nya Ladok och läsa ut motsvarande uppgifter från dagens Ladok, samt jämföra uppgifterna med varandra Teoretiskt skulle en felaktig hantering i IK:n kunna neutraliseras av en motsvarande felaktig hantering i verifieraren Andra felaktigheter i verifieraren skulle kunna indikera felaktigheter på korrekta uppgifter Att implementera en slags Informationsverifierare är ett minst lika omfattande arbete som att utveckla en Informationskonverterare Stickprov Eftersom eventuella felaktigheter i IK:n kommer att orsaka systematiska fel (samma programkod körs alla uppgifter av en viss kategori) bör stickprovskontroller vara fullt tillräckliga, eftersom dessa fel i så fall kommer att förekomma på alla data av den kategorin

GUI-arbetet - Anders Stenebo

23 Höstens användartester DatumVilkaVar och 13 Kursadministratörer (ca 25 st)Uppsala emExamenshandläggare (5 st)Göteborg (Flera lärosäten) fmKursadministratörer (ca 10 st)Göteborg (Flera lärosäten) fmExamenshandläggare (3 st)Örebro emKursadministratörer (9 st)Örebro Kursadministratörer (11 st)Stockholm (KTH)

Testuppgifter Kursadministratörer Studiedeltagande (Registrera, avbrott, deltagarlista) Resultat (Rapportera många, rapportera en student) Hitta i hjälpen Hitta uppgifter i utbildningsutbud Ta fram en genomströmningsrapport Examenshandläggare Skapa och tilldela ärenden Utfärda kursbevis Skapa grund för kursbevis

Kursadministratörer Uppsala KTH och GBG

Examenshandläggare Göteborg Örebro

Förbättrings/Problemområden Kursadministratörer Hjälpen Ladokintern antagning Utbildningsutbud Genomströmningsrapport för kurstillfälle Examenshandläggare Vissa delar inom utfärda kursbevis Skapa grund för bevisinformation

Kommande användartester Kursadministratörer Komplexare uppgifter Testa på ”ovana” användare Flera individuella tester Version B och C: jan till mars Examenshandläggare Fortsätta med att justera handläggningen Förtydliga skapa grund för bevisinformation Fler individuella testar Version C: feb – mars

29 Utvärdering resultatleveransen Användarworkshops Örebro och KTH (flera behövs) för att utvärdera resultatleveransen utifrån ett användarperspektiv (januari)

Övriga frågor

31 Nästa träff Vi ses sista gången för i år den 16 december