Bilaga 2 Äldreomsorgens värdegrund Trygghet Engagemang Hushållning.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Advertisements

VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Viktiga utgångspunkter
Äldreomsorgens demensteam
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Genombrottsprojektet Ger rehab/ Tomelilla kommun
Medicinskt ansvarig sjuksköterska MAS
Kompetensfrågorna en del av kvaliteten
Budgetarbete - enhetschef
Resultat Införandet av rapporter uppskattas och ses som mycket värdefullt av personalen. Personalen känner sig tryggare och bättre informerade. Alla tar.
Vård- och äldreförvaltningen Vår gemensamma värdegrund
Individens rätt till integritet Etisk handbok för samverkan med tredje sektorn inom äldreomsorgen i Kust-Österbottens samkommun för social- och primärhälsovård.
Aldrig skada Patientsäkerhetsarbete Brukarsamverkan
Agneta Törnquist Äldreforskardagen den 21 mars 2012
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
Äldreomsorgen informerar!
Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Lärande i arbetslivet. kombinerar ett individuellt och ett organisatoriskt perspektiv syftar till att utveckla en individuell förmåga att ta kontroll.
Resultat: Vi ser en ökning av antalet tillfällen av utevistelse och promenader. Antalet boende som får erbjudande om utevistelse har ökat, under den tredje.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Vad står vi inför i hälso- och sjukvården? Förändringar på kort och lång sikt.
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
Bra planering skapar trygghet
10/4/2015 Föräldraenkäten 2015 Förskola Änglagård-hajarna.
Resultat: Under de två veckorna med schemalagda promenader har de utförts 10 dagar av 14. Välbefinnandekurvan hos de boende visar på en minskad oro och.
Utförarmöte SÄBO Hälso- och sjukvård Kvalitetsregister Senior alert Svenska palliativa registret BPSD LCP Patientsäkerhetsberättelse Symfoni Legevisitten.
Kort om tidsplanen för verksamheten äldreomsorg Hösten 2015 planering för pilotprojekt. Januari 2016 start pilot vårdboende. Våren 2015 fortsatt planering.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? RESULTAT FRÅN SOCIALSTYRELSENS BRUKARUNDERSÖKNING 2010 SÖDERMALMS STADSDELSFÖRVALTNING.
Välfärdens processer Introduktion socialsekreterare 9 februari 2016.
Sammanställning synpunkter remisskonferens. Övergripande målsättning Starkt stöd för den övergripande målsättningen att bättre anpassa vården för de mest.
Senior Alert. Senior Alert i korta drag Nationellt kvalitetsregister Förebygga ohälsa inom munhälsa, nutrition, fall och trycksår Ett arbetssätt Ett teamverktyg.
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
Undervisningsmaterial inför delegering Allmän del Reviderat den 17 mars 2017 Materialet får användas fritt, men hänvisning ska ske till källan.
Nyhetsbrev 1, januari 2017 Trygg och effektiv vård
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Förändrade stadsdels-förvaltningar 1 juli 2018
LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN
Kortversion.
Föräldraenkäten 2015 Förskola Ekebo
Förbättringsarbete- tillgänglighet på Hälsans vårdcentral 1 år 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Föräldraenkäten 2015 Förskola Trollhassel
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Heby kommuns kvalitetspolicy
Teknikombud inom äldreomsorgen Bakgrund:
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Resultat från brukarundersökning – Äldreboende Mölndal
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Socialnämnden ska erbjuda stöd för att underlätta för de personer som vårdar en närstående som är långvarigt sjuk eller äldre eller som stödjer en.
Omställningen av hälso- och sjukvården
Nya tillstånd och tydligare krav i IVO:s tillsyn från 1 januari 2019
Arbetsledning efter kontorstid i Social resursförvaltning
Undervisningsmaterial inför delegering Allmän del Reviderat den 23 mars 2018 Materialet får användas fritt, men hänvisning ska ske till källan.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
En Relationsbaserad Äldreomsorg
En stad för alla Göteborgarnas livschanser ska utjämnas Budget 2014
Verksamhetsplan 2018 Sektor ÄO/HS LSG
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
Presentationens avskrift:

Bilaga 2 Äldreomsorgens värdegrund Trygghet Engagemang Hushållning

Hässelby Gårds äldreboende Ett äldreboende där det är gott att leva och en fröjd att arbeta Vi åtar oss att ge Dig en god och säker vård, du kommer att bemötas professionellt och så långt det går ges möjlighet till inflytande över din omsorg.

Detta är vad vi vill vara kända för! Detta är vad som ska gälla för oss som arbetar inom äldreomsorgen! Det är därför vi är här i Hässelby Vällingby!

Vår verksamhet har fått allvarlig kritik Länsstyrelsen har riktat allvarlig kritik mot stadsdelsnämndens äldreomsorgsverksamhet Kritiken riktas mot myndigheten, biståndshandläggningen Kritiken riktas också mot två enheter inom Hässelby Gårds äldreboende Alla berörs och måste ta detta på allvar

Varför kritiken är allvarlig Det gäller brister i bemötande av anhöriga och äldre Det gäller brister i omvårdnaden, som liksom övriga brister kan upplevas som en brist i bemötande Det gäller brister i kunskap om medicinska tillstånd Det gäller de äldres kost- och matsituation Det gäller kontinuitet i hälso- och sjukvårdsinsatserna, både ssk och läkare Det gäller lokalernas standard Det gäller dokumentation Det gäller brist på engagemang från oss Det gäller att personer med demenshandikapp bor tillsammans med dem som inte är dementa, i för stora enheter Det gäller stort som smått, d.v.s. helheten Länsstyrelsen kommer att vara tydliga i den kritik som riktas mot verksamheten.

Vad kan vi göra när vi får allvarlig kritik? Försvara oss! Förklara oss! Förändra oss! Alla tre sätten innebär mycket extra ansträngning. Ett av dessa sätt innebär också att ta ANSVAR.

Vilka/vem har ansvar? Stadsdelsnämndens politiker, ordförande Berit Kruse, har ansvar att leda nämndens arbete, ansvar inför stadens politiker, medborgarna/skattebetalarna och de anställda Stadsdelsförvaltningens ledning, stadsdelsdirektören Anders Meuller, har ansvar inför politikerna, dem som behöver verksamheterna, verksamheterna och de anställda Avdelningschef Lennart Keberg, har ansvar inför politikerna, inför förvaltningsledningen, för dem som behöver äldreomsorg, verksamheterna och de anställda Sektionschef Marja Niemi, har ansvar inför politikerna, för dem som behöver äldreomsorg och medarbetarna inom sektionen. Enhetschef Marie Sjölund, har ansvar inför avdelningschefen, övriga chefer inom äldreomsorgen, för att hålla i projektet Hässelgården, för ledningen av Hässelby Gårds äldreboende, inför boende och anhöriga och medarbetarna. Biträdande enhetschef Sari Boman, har ansvar inför enhetschefen, inför övriga chefer inom Hässelby Gård, för boende och anhöriga och medarbetarna främst inom enheten. Medarbetarna, har ansvar inför biträdande enhetschefen, inför övriga chefer och medarbetare inom Hässelby Gård, för boende och anhöriga och medarbetarna främst inom enheten.

Har alla lika mycket och omfattande ansvar? Nej, men alla har ett eget ansvar. Vad innebär det för mig? Att alltid göra det som ska göras och att alltid bidra till att det som måste och behöver göras blir gjort.

Hur kommer ledningen ta sitt ansvar? Göra en åtgärdsplan som beskriver vad som är problemet vad som ska gälla istället hur det ska åtgärdas av vem/vilka, d.v.s. göra klart ansvar när det ska vara klart hur det ska det ska kontrolleras att det fortsätter att vara som vi bestämt

Alla kommer att vara delaktiga! När allvarlig kritik riktas mot en verksamhet så berörs alla. Vi kan alla lära oss något om oss själva. Nuvarande läge är en anledning till att känna oro. De förändringar som måste genomföras ska leda till kritiken att upphör. Äldreomsorgens värdegrund och Hässelby Gårds kvalitetsgaranti ska gälla.

Arbete kommer att påbörjas nu. Mycket har gjorts tidigare. Vi ska bygga vidare på det som fungerar. Alla medarbetare måste anstränga sig ytterligare för att nå framgång i detta arbete. Information och samverkan kommer att ske med de fackliga organisationerna. När det gäller bemötandefrågor har vi inte lång tid att hitta rätt i ett sätt som alla kan känna sig lugna och nöjda med. När det gäller andra åtgärder som kräver utbildningsinsatser, de boendes och anhörigas delaktighet, lokalfrågor o.s.v. kan det ta något längre tid. Vi kommer att ha nära kontakt med länsstyrelsen. Stadsdelsnämnden kommer att informeras fortlöpande.

Handlingsplan - utvecklingsområden Påtalat av länsstyrelsenÅtgärder Personer med demens bor tillsammans med dem som ej har detta handikapp på enheter med över 20 boende. All personal har inte tillräcklig kunskap för att kunna ge god omvårdnad till personer med demenshandikapp.