Katarina Starberg WSP Stockholm Slamhantering i framtiden VAS-rådet 14 februari 2008.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Sopsuganläggningar i Järfälla kommun nutid, framtid och utvecklingsplaner Ida Nordin, avfallsingenjör Det fick Bygg- och miljöförvaltningens.
Advertisements

En sektorsövergripande biogasstrategi
Köp från eget bolag Upphandlingsstödsdagen 8 november 2013.
Östersund 17 september 2013.
Upphandling av välfärdstjänster – valet av modell
Att finna rätt lokaler för vattenbruk! Jens Andersson Regionförbundet Jämtlands län.
Ägande, drift och dess effekter för det lokala föreningslivet Josef Fahlén Pedagogiska institutionen Umeå Universitet Vem ska äga och driva idrottsanläggningen?
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Biogaskonferens Karlshamn Kommunal samverkan om biogasproduktion ur ett juridisk perspektiv Mathias Sylwan.
Insatsvaror, el, värme, etc.
Etiska Rådet – On Tour – Underprissättning.
Med ambition att bidra till en svensk fordonsflotta oberoende av fossila bränslen 8 maj, 2012.
1 Vägvalet och dess konsekvenser: offentligt, ideellt eller privat.
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
[Byt ut Avfall Sverige mot egna organisationen alternativt svensk avfallshantering där så är lämpligt.]
Oslo Fjärrvärme i konkurrens TPA-utredningens förslag Ulrika Jardfelt VD Svensk Fjärrvärme.
KOMMUNALAVA-PLANER Kjell Jonsson Anna Myhr.
E.ONs syn på prisförändringsprövning Hearing om förslag på åtgärder för utvecklade fjärrvärme- marknader till nytta för kunder och restvärmeleverantörer.
Redovisning Regionförbundet i Kalmar län
Kalmar län Landareal km2 (3%) Skogsmark 64,5%
Att upphandla utvärdering
Definition av avfall & när avfall upphör att vara avfall
Lokala miljö- och samhällsnyttor med biogas Västervik
Det lyser i grannens stuga – eller? analys av biologisk behandling i Sydost Avfallsplaner med stora ambitioner Miljömål med större ambitioner Alla är små….litet.
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund Gödselbaserad Biogas i Kalmar län Ingela Nilsson Nachtweij.
IT-UPPHANDLING Föredrag vid SFMI:s konferens den 4 november 2014
Välkomna till en dag om eArkiv
Konkurrensutsättning – vilka möjligheter finns det?
 Värnamo kommun Gummifabriken – Dåtid möter framtid Vägvalsdiskussion ang. ägarformer mars 2010 Anders Ottensten
Tekniska verken i Linköping
& Läget på vägarna Mobila tjänster -en ny kanal. Mobila tjänster -Området växer – många aktörer -Förhållningssätt – egen regi eller inte -Endast ny kanal,
Nya föreskrifter och allmänna råd
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
Organisera vattentjänsterna för framtiden. Vattentjänstorganisationernas utmaningar Klimatförändringen ställer nya krav på dricksvattenproduktion och.
Hur långt åker man på en koskit?
MÖDRAHÄLSOVÅRD HÄLSOVAL SKÅNE.
1 Satsning på biogas i Kalmar län - vad behöver ske för att få igång produktionen? Oskarshamn Ola Rosén, Grontmij.
Uthållig kommun i Kalmar län Möjligheterna att producera biogas från kommunalt avfall Emmaboda Stefan Svenaeus Regionförbundet i Kalmar.
Byggprocesen –lagar sdfgd. Byggprocesen –lagar sdfgd.
Läkarundersökning inför placering av barn och unga
Framtida va-organisation i Stockholmsregionen Vattentankar från EKO-VASK-Gruppen Vattentankar från EKO-VASK-Gruppen Strukturidén utgår från en relativt.
Regler för upphandling Med offentlig upphandling avses de åtgärder som vidtas av en upphandlande myndighet för att tilldela ett kontrakt eller ingå ett.
Införande och erfarenheter av valfrihetssystem. Västerås – en del av Stockholm - Mälardalen regionen invånare (2008) – 6:e största kommunen Tre.
Halmstads Energi och Miljö AB, HEM VÄLKOMNA till Samråd enligt 6 kap 4 § miljöbalken. Ändringstillstånd, optisk sorteringsanläggning för avfall samt avpaketeringsanläggning,
Carl-Olof Zetterman Ökad biogasproduktion.
Miljöarbete Skarpnäcks förskolor 2012 Pilotprojekt: giftfri inredning 2013 Nämndmål: 2. giftfria varor och byggnader 5. miljöeffektiv avfallshantering,
Gustav Lidén och Jon Nyhlén, Mittuniversitetet Kommunalt flyktingmottagande - bosättning och integration.
Avloppsvattenrening i Stockholms län år 2030 – en översiktlig studie av hinder samt möjliga vägar framåt VAS- kommittén (VASK) Avloppsgruppen.
Offentlig marknad En bra affär för alla. Offentlig marknad Politiken Lagstiftning och tillämpning Marknaden 400 miljarder kr per år.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
©Tekniska förvaltningen, Gotlands kommun, Tekniska förvaltningens utredning om avfallshanteringen på Gotland efter 2005 Vad ska vi göra.
Regional Vattenförsörjningsplan i Stockholms län – förstudie med fokus på reservvattenförsörjning Krister Törneke 12 februari 2015.
Slammet som resurs – Käppalas arbete för att sluta Kretsloppet Cecilia Bertholds.
Exploateringsavtal och LOU Är det någon som vet vad som gäller?
Konkurrensverkets upphandlingstillsyn 2016
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
Dagens program Presentation av projektet och checklista
Hur säkerställs kvalitén i ett system där många olika utförare levererar tjänster? Det ska finnas en koppling mellan det som står i förfrågningsunderlag.
Masshantering Avfallsbegreppet Massor i infrastrukturärenden
Hantering av brännbart avfall
Regional vattenförsörjningsplan för Stockholms län
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Standardisering i energibranschen Förutsätter ett innovativt företag att grundläggande standardisering är på plats då omvärlden digitaliseras med ökat.
Tillsammans. För en hållbar livsmiljö.
Förgröningen och upphandlingen
Övervakningskommittén
Utredning styrmedel biogas
Svenskt Näringsliv om elnätsreglering
Vi förenklar era affärer - Det här är UpphandlingsCenter
ÄR VAS-rådets rapporter aktuella? En titt på rapport nr 1-9
Presentationens avskrift:

Katarina Starberg WSP Stockholm Slamhantering i framtiden VAS-rådet 14 februari 2008

Uppdraget ”översiktlig kartläggning av frågor och aspekter av betydelse för VA-aktörernas beslut om framtida slamhantering – mot bakgrund av det ökade intresset för mottagning och behandling av organiskt avfall” Fokus: marknad & juridik

Studiens omfattning Sammanställning av avfallsmängder och avloppsverkens teoretiska tillgängliga RK-kapacitet Regelverk –Lagstiftning, VA och Avfall –Miljömål –LoU, konkurrenslagstiftning (EG-direktiv) Marknadsanalys –aktörer och intressenter –drivkrafter och förutsättningar att agera –tänkbara marknadscenarier VA-verksamheternas begränsningar och möjligheter

Övergripande system Värmeproduktion Biogas Mottagning & förbehandling Matavfall Elproduktion (kraftvärme) Uppgradering till fordonsbränsle Rötning Slam från avloppsreningsverk Rötrest till lantbruk

Fors Käppala Avloppsreningsverk Bromma Henriksdal Lindholmen Blynäs Himmerfjärden Margretelund Nynäshamn Avfallsanläggingar och avloppsreningsverk med rötkammare i Stockholms Län

Exempel på specifika frågor Om VA-verket gör investeringar för att ta emot avfall, hur kan man säkerställa avfallsleveranserna? Vilka är riskerna? Konkurrens om matavfallet => Brist på avfall? Vilka konkurrensfördelar har de olika aktörerna? Vem har rådighet över avfallet?

Nationellt och regionalt miljömål Minst 35 % av matavfallet skall behandlas biologiskt senast 2010 Stockholms Län: totalt ton matavfall ca ton behandlas biologiskt –varav ton rötas Resterande förbränns

Vattentjänstlagen VA-verksamhet = monopol Får ta ut självkostnad av VA-kollektivet för nödvändiga kostnader Får ägna sig åt sidoverksamhet, men denna ska särredovisas

Avfallslagstiftning Kommunen har ett oöverlåtligt ansvar för att tillse att ”hushållsavfall och jämförligt avfall ” borttransporteras och omhändertas –Kommunen har rådighet –Verksamhetsavfall under diskussion Kommunen får –1) konkurrensutsätta hela eller delar av avfallsverksamheten (LoU) –2) ta hand om hela kedjan i egen regi (LoU tillämpas inte) Om avfallsbehandling konkurrensutsätts går ej att styra till vilken behandlingsanläggning matavfallet levereras (=snedvridning av konkurrens).

EG-domstolens ”In-house-undantag” Kommuner kan få tilldela kontrakt direkt till t ex ett kommunalt bolag, om: 1)”den upphandlande enheten utövar kontroll över en fristående enhet som motsvarar den [kontroll] som den utövar över sin egen verksamhet” 2)”denna enhet utför huvuddelen av sin verksamhet för den eller de upphandlande enheter som äger enheten” T ex: Stockholm Vatten & Trafikkontorets avfallsavdelning ägs av Stockholms Stad = in-house?

In-house Om in-house inte kan åberopas: VA-verken kan ej garanteras avfallsleveranser till anläggningen Viss styrning genom upphandlingarna, men ingen garanti Vid brist på avfall: –outnyttjad investering –ev. avtalsbrott med köpare av gasen Risk –Låg risk för VA-verken att försälja biogas från slamrötning –Tecknas avtal med köpare avseende större mängder gas som förutsätter rötning av matavfall => större risk

Aktörer och intressenter Politiker VA-verksamheter Avfallsbolag Energibolag Gasbolag Politisk vilja  konkurrensutsättning  reglerade verksamheter

VA-verken – konkurrensfördelar & begränsningar Viktig aktör (slamrötning) Effektivisering av verksamheten Lång erfarenhet av rötning och biogas Rötkammarkapacitet Ringa erfarenhet av att hantera avfall Kontrollerar inte råvaran Om- och tillbyggnader krävs Samrötning med slam –Kvalitet- och avsättning –Räknas ej in i 35 %-målet Få verk kan reservera en specifik RK för avfall Lokalisering i känsliga lägen –Platsbrist –Lukt

Avfallsbolagen – konkurrensfördelar & begränsningar Kontrollerar i vissa fall råvaran, ofta hela kedjan Erfarenhet av att hantera avfall, vana vid upphandlingar i konkurrens Anpassade anläggningar och ytor, maskinpark –Mindre känsliga områden –Tillstånd Liten erfarenhet av att driva processtekniskt komplicerade anläggningar Brist på vatten –Färskvattenförbrukning –Begränsade möjl rena rejektvatten

Exempel på scenarier Insamling av avfall Rötning i kommunal rötningsanläggning för enbart avfall Köksavfalls- kvarnar KOMMUNAL REGI ÖPPEN MARKNAD Försäljning av biogas Användning av gasen i egen verksamhet Rötning av avfall vid VA-verket Rötning av avfall Insamling av avfall

Slutsatser I dagsläget finns ingen fungerande marknad för avfallsrötning i länet – konkurrerande anläggningar saknas Matavfall kan på sikt komma att fritt konkurrensutsättas i likhet med andra avfall

Slutsatser Om VA-verken avser ägna sig åt avfallsrötning i befintlig verksamhet kommer detta att vara förenat med ett ekonomiskt risktagande på affärsmässiga grunder. Några konkurrensfördelar för VA-verken på grund av monopolställningen finns ej – om inte kommunerna åtar sig ansvaret för avfallsrötningen på ett sätt som medger att EUs in-house undantag är tillämpligt.

Slutsatser Ingen självklarhet att rötning av matavfall skall ske vid VA-verken –Avfallsleveranser kan vara osäkra Konkurrenslagstiftning Kommunens rådighet över hushållsliknande verksamhetsavfall –Konkurrensfördelen med ledig rötkammarkapacitet skall inte överskattas –Samrötning med slam => matavfallet inräknas ej i 35 %-målet –Avfallsbolag kan vara mer lämpade att hantera själva avfallet, har i vissa fall rådighet över detta och har behandlingsytor och tillstånd.