Marknadsundersökning Besökande Tyskar sommaren 2015 Swedish Gotland.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Årsbokslut för svensk turism 2012 Satellitkontoberäkningar med turismens effekter på ekonomi, export och.
Advertisements

Haparanda kommun Medborgarenkät Vår 2012
Syfte och upplägg Syftet med undersökningen är att få information om svenskarnas kunskap och inställning till samarbete mellan våra grannländer utifrån.
FÖRENINGEN Svenskt Flyg Konferens Arlanda 15 november 2011 Regionala flygplatsers betydelse för tillväxt.
Semesterekonomi 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom
Handeln och besöksnäringen går hand i hand Visit Västernorrland Turismforum 6 oktober 2011 Yvonne Ingman, vice vd.
© RESURS AB TEM ® 2003 Ekonomiska och sysselsättningsmässiga effekter av turismen i Vaggeryds kommun.
Markör Marknad och Kommunikation AB
Mistat.se Kira Berg .se  1,5 miljoner svenskar står utanför internet. Hjälp oss minska klyftan med fram till  Upprop,
Kundundersökning mars 2010
Skolundersökning 2014 Föräldrar förskola
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät - gjort sedan förra mötet Referensgruppsmöte 16 november 2009.
Årsbokslut för svensk turism 2013
Montessori Elefanten Sigtuna kommun Skolundersökning 2013 Föräldrar förskola Antal svar för aktuell förskola: 15 st. Svarsfrekvens: 94 procent Antal svar.
Undersökning Projektnr: XXXX Danisco Sugar AB – SE © 2008 Zapera.com 1 07-XX-XX Kännedomen om GI är betydligt högre i Sverige än i de övriga.
Kundundersökning juli 2010 Operatör: Destination Gotland Trafikslag: Färja Sträcka: Visby - Oskarshamn.
Student Ekonomi Erik Nygårds Hang-Jin Lee Vina Balaghi Projektarbete 2 732G22 Grunder i statistisk metodik Ht-08.
Undersökning om ålänningars alkohol- och narkotikabruk samt spelvanor år 2011.
Ekoturism ett mer miljöanpassat resande eller.. ? Per Jiborn Svenska Ekoturimsföreningen.
Skolundersökning 2014 Föräldrar förskola
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Destination Gotland Trafikslag: Färja Sträcka: Visby - Oskarshamn.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Sundsvall - Trondheim.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Linköping - Kalmar.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: SJ AB Trafikslag: Nattåg Sträcka: Stockholm - Luleå.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Luleå - Kiruna.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Dalatrafik-KR Trafik AB Trafikslag: Buss Sträcka: Mora - Gällivare.
Kundundersökning juli 2010 Operatör: Destination Gotland Trafikslag: Färja Sträcka: Visby - Nynäshamn.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Årsbokslut för svensk turism 2014 Satellitkontoberäkningar med turismens effekter på ekonomi, export och.
Haparanda stad Invånarenkät 2015 Haparanda stad – Invånarenkät
Kultur- och fritidsvaneundersökning Kultur- och fritidsvaneundersökning Norrtälje kommun 2016 Uppdragsgivare: Kultur- och fritidskontoret, Norrtälje.
Sida 1 Svenskarnas semesterplaner 2008 Pengar - Resor - Miljö Baserat på en undersökning från Synovate för Nordea Anna Bäcklund Privatekonom Juni 2008.
Sida 1 Så ser svensken på fritidshus 2007 Synovate Temo för Nordea Anna Bäcklund
Kronoberg som husbilsdestination. ”Husbilsdestination Sverige” Ett SCR-initierat projekt med mål att göra Sverige till Europas bästa husbilsdestination.
Genomförd av CMA Research AB Kultur- och fritidsvaneundersökning Maj 2016 Ekerö kommun.
Sida 1 Så planerar svensken sin semester 2006 Synovate Temo för Nordea SVERIGE Ingela Gabrielsson
Statistisk hypotesprövning. Test av hypoteser Ofta när man gör undersökningar så vill man ha svar på olika frågor (s.k. hypoteser). T.ex. Stämmer en spelares.
Statistisk inferensteori. Inledning Den statistiska inferensteorin handlar i huvudsak om att dra slutsatser från ett slumpmässigt urval (sannolikhetsurval)
Inkvarteringsstatistik augusti 2009
Riksidrottsförbundet
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Solna stad Skolundersökning 2015
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Sammanställning och analys av medieinslag om skyddad natur
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Stadsledningskontoret Medborgarundersökning Andel nöjda 2012
Arbetsmarknadsläget för sjuksköterskor
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2017
Skyddsfaktorer Riskfaktorer Livsvillkor Levnadsvanor Hälsa Ekonomiska konsekvenser Vårdkontakter Jämställdhet Jämlikhet Skyddsfaktorer Riskfaktorer.
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Destination Gotland
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Next Jet AB Trafikslag: Flyg
Kundundersökning mars 2016 Operatör: KR Trafik AB Trafikslag: Buss
Hur skapar vi export och import data
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Öppna jämförelser – Grundskola 2018
Elevhälsan – en kartläggning av aktiviteter
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
Presentationens avskrift:

Marknadsundersökning Besökande Tyskar sommaren 2015 Swedish Gotland

Agenda Introduktion Metod och urval Resultat Slutsatser

Introduktion Kartan visar tyskarnas andel av den regionala turismen (baserat på gästnätter) Mindre än två procent av det totala antalet gästnätter på Gotland utgörs i dagsläget av tyskar - SCB

Introduktion Tabellen visar att tyskar står för näst flest gästnätter i Sverige övernattningar Spenderar omkring 650 sek person och dag under sin vistelse i Sverige (SCB)

Introduktion Antal tyska besökare på Gotland Drygt tyska besökare kommer med färjan årligen Siffror från flyget saknas

Introduktion Gotland har en kort turistsäsong med en peak i andra halvan av juli Få besökare kommer efter medeltidsveckan Tyska högsäsongen ligger sent och har sin peak i augusti De tyska besöken ligger i genomsnitt två till tre veckor senare jämfört med övriga besök Statistiken till höger från Destination Gotland – Visar besökare som befinner sig på Gotland vid olika tidpunkter under året. Hög- säsongen märks tydligt. Besökssäsongen på Gotland besökare befinner sig på Gotland runt 20 juli

Metod och Urval

Metod och urval 489 godkända enkätsvar som ingått i analysen 183 har inkommit via personlig kontakt på camping, hotell och vandrarhem 306 har inkommit digitalt via utskick från Destination Gotlands bokningssystem Bedömningen är att svarsfrekvensen i den första gruppen som fått göra undersökningen på plats är hög Den digitala undersökningen har nästan 30 procent svarsfrekvens vilket är exceptionellt högt

Metod och urval Enkäterna har med få undantag fyllts i fullständigt och till synes korrekt Vi kan inte se något större bortfall av en grupp som exempelvis ansett det varit otydligt eller jobbigt att fylla i undersökningen Den huvudsakliga svaghet som finns i urvalet även om den kompenseras till viss del via det digitala utskicket är boendeformen Hotell som är underrepresenterad I och med utskicket via Destination Gotland blir flygets resenärer underrepresenterade

Metod och urval – vad innebär detta? 489 svar ger en god grund för sammanställning/analys av samtliga frågor Vi kan göra analyser utifrån Hotell men vi kan inte vara lika ”säkra” på resultatet som om vi tittar på Camping-segmentet Vandrarhem har för liten volym för att kunna studeras enskilt

Resultat Undersökning

I vilket förbundsland bor du?

Resultat - Besökarnas härkomst Norra Tyskland starkt överrepresenterat Inklusive Berlin och (Bremen) Det är i genomsnitt 2,5 gånger vanligare att en ”nordtysk” reser till Gotland jämfört med ”genomsnittstysken” Förutom dessa stater så syns en liten avtrappning från norr till söder En delstat sticker ut negativt

Nordrhein-Westfahlen (18 miljoner innevånare) Tysklands folkrikaste förbundsstat Reser endast till Gotland i hälften så många fall som genomsnittstysken Resultat - Besökarnas härkomst

Ålder, kön och hur många är ni i resesällskapet? Reser ni med barn under 18 år i resesällskapet?

Resultat - Kön & Ålder

Resultat – Resesällskap % %

Hur lång tid i förväg planerade du resan? Hur många nätter planerar ni att stanna?

Resultat – Reseplanering (månader innan avfärd)

Fråga kring boende har inte ställts i enkäten men har besvarats genom att utgå ifrån undersökningsställe samt funnits med i webenkäten. Resultat – Boende

7 respektive 14 dagar vanligaste reslängderna Genomsnittlig restid 9 dagar Resultat – Antal övernattningar

Vanligaste reslängden 3 dagar – Hotell 14 dagar Camping/Stuga Genomsnittlig restid Drygt 5 dagar för Hotell Drygt 14 dagar för Camping Resultat – övernattningar Hotell & Camping

Hur mycket beräknar ni att spendera per person under er vistelse på Gotland

Budget – tyska resenärer Den tyske turisten gör i genomsnitt av med 750 € per person under sitt Gotlandsbesök Motsvarar 7000 sek Camping och hotellresenärer gör båda av med 7000 sek under sitt besök Camping stannar längre men gör av med mindre per dag Hotellresenär konsumerar mer per dag men under färre dagar Beräkningen utgår ifrån medelvärdet i respektive svarsintervall. Exempelvis ges intervallet 250 – 750 värde 500. Mer än 2000 ges värde 2000 även om det sannolikt har ett högre medelvärde. Beräkningen ligger i linje med SCBs siffror för tyska konsumtionen i Sverige som helhet

Värdet av den tyska turismen - 46 miljoner 7500 tyskar kommer till Gotland 80 procent är vuxna 20 procent är barn De vuxna gör i genomsnitt av med 7000 sek under vistelsen på Gotland Barnen antas göra av med 40 procent av detta dvs Värdet av den tyska turismen blir således 46 miljoner Vuxna står för 42 miljoner / Barnen för 4,2 miljoner Fördelningen mellan vuxna och barn liksom totala antalet resenärer kommer ifrån Destination Gotlands data medan budgeten är ett direkt resultat av undersökningen. Tillkommande resenärer med flyg är inte medräknade i detta då data saknas.

Har ni besökt Gotland tidigare? Hur blev ni uppmärksamma på Gotland som resmål?

Resultat – tidigare besök Lite drygt 30 procent uppger att de besökt Gotland tidigare Närmare 70 procent är förstagångsbesökare

Resultat – kännedom om Gotland I topp Vänner Internet Film och TV-serier Tidningar I botten Sociala Medier Turistmässa Resebyrå %

Vad är viktigt för dig med en sommarsemester på Gotland? (Imagefaktorer)

Resultat - Imagefaktorer % % %

% %

Jag är nöjd med min semester på Gotland. Kommer ni rekommendera Gotland som turistmål för vänner och bekanta? Kommer ni besöka Gotland igen?

Resultat – Nöjda med sin vistelse %

Resultat – Planer på återbesök %

Tyskarna rekommenderar Gotland till vänner och bekanta %

Slutsatser

Slutsatser – Betydande värde Den tyska turismen är värdefull och genererar intäkter motsvarande 46 miljoner i dagsläget (troligen mer då flygets passagerare ej finns med) Det motsvarar vad kryssningsresenärer beräknas spendera under sina besök på Gotland 350 sek/besök – Turismens Utredningsinstitut i Göteborg (2008)

Slutsatser - Resväg Resvägen har en stor påverkan på den tyske besökaren Schleswig Holstein och de nordliga staterna är kraftigt överrepresenterade Möjligen kan också Hansan ha en bidragande orsak till detta Kiel – Visby kan klaras på en dags resande medan exempelvis Berlin - Visby kräver två dagar i de fall resan sker med bil

Slutsats – Potential Det finns en potential att öka det tyska resandet till Gotland Låg andel tyska turister jämfört med Småland och Öland De tyskar som besöker Gotland är mycket nöjda De tyska resenärerna förlänger turistsäsongen

Slutsats – Resenär Reser utan barn Reser i par Från Norra Tyskland Kommer i slutet av Sommaren Bor på Camping/Stuga Stannar i genomsnitt 9 dagar Spenderar 7000 sek under besöket Har inte besökt Gotland tidigare Har fått tips av vänner att åka till Gotland Natur / Kultur samt Café och restaurangbesök är i fokus Är nöjd med sitt besök och kommer besöka Gotland igen Kommer rekommendera Gotland som resmål för vänner och bekanta Affärskonsult Gustav Melén AB

Tack Affärskonsult Gustav Melén AB