Läs s. 147-156 Uppgifterna på s. 157 /Låt stå!. Läs inte sidan 58!

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Sätt kryss vid ett av följande alternativ:
Advertisements

”Jag är vinden som blåser”
BARNETS ANDLIGA UTVECKLING Anna Ekvall & Magnus Sternegård
Samtala om böcker.
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Barn och bibliotek Britta Olsson Samordnare/bibliotekarie
Välkommen till föräldramöte åk 4-6
Välkommen Jag heter Bettan Källgren och arbetar här på Stodeneskolan som lärare i special-pedagogik. Jag har utbildat mig ”extra” i bl a Läsmetodik, alltså.
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
Pronomen.
Centrum för lättläst
Läsfrämjande inom studieförbunden Kultur i Väst
SSQ12-B Instruktioner Namn Datum Ålder
Att skriva sig till läsning
Att skriva sig till läsning
Att läsa och studera.
Vi är den lilla skolan mitt i city med nära till allt!
HÖRA LÄSA MÅL KURS C SKRIVA PRATA.
Ta Dig tid….
Ålder Namn Datum SSQ12 SSQ12 Instruktioner Jag använder en hörapparat (vänster öra) Jag använder en hörapparat (höger öra) Jag använder två hörapparater.
Bedömning efter sex veckors drogfrihet. Förbättring i kognitiv funktion.
Anne-Marie Körling Till utlandsskolor Ht gråsugga.
Elevhälsovården Rikskonferens 14 sept 2009
SVENSKA.
Vi undersöker kraft och rörelse
En stund att dela ditt barns vardag
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Självbild, självkänsla & Självförtroende
Dokumentation av PRAO med hjälp av digitalt berättande
Av: Ninni Byrestam. Eleverna (faddrarna) i klass 3A fick ett uppdrag… Välj en bok som du tror att ditt fadderbarn tycker om. Öva på att läsa boken med.
Skriva noveller.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Mörbylånga kommun Styrkort 2015 Torslunda Fritidshem Idéernas Paradis.
Retorik- Konsten att tala
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
DEMOKRATI Skriv ner dina tankar kring begreppet Demokrati. Vad betyder det för dig? Vad tänker du när du hör ordet? Går det att föreställa sig hur det.
Skapande skola Kyrkskolan. Pengarna som tilldelats Kyrkskolan har använts till författarbesök. År 1-3 har haft besök av Helena Bross vid två.
Ta Dig tid… Ta Dig tid att älska… Det är den eviga ungdomens hemlighet
Exempel på skriftligt omdöme
Fröken My. My Sara Ann Fagerstedt (Nordström) Lilla My föddes den 18 februari 1980 Halvirländska 2 barn (11 och 7) Bor i Spånga i villa Älskar att virka.
Andlig Klarsyn En måttstock för den Kristna församlingen.
Samtidigt som många hem i världen har förstörts, som här i staden Homs i Syrien…
Biografi Född 1967 alltså 46 år idag Svensk författare Fokuserar mest på att skriva ungdomsböcker, men även barnböcker och dikter.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
När jag var liten fanns det BÖCKER hemma hos oss Mamma LÄSTE HÖGT och jag LÄSTE SJÄLV Vi PRATADE om böckerna vi båda hade läst.
INTERVJUTEKNIK. Vad är en intervju [Norstedts Ord för Ord] samtal, utfrågning, (ibl. nära) enkät intervju' [Norstedts svenska ordbok] subst. intervjun.
Föräldramöte 8/9. Personal Idrott: Mats Hemkunskap: Eva Textilslöjd: Annika Musik: Joa Resurs: Catrin Matematik: Gunilla Träslöjd: Filip.
Läskalas och jubileumsyra! av Katinka Borg, Regionbibliotek Region Jönköping Det är mörkt klockan sju i november. Oavsett om det är morgon eller kväll.
Personlig försäljning Kap. 2
De sju rörelserna Ur Biskop Martin Modéus herdabrev Levande tillsammans med Kristus – om en kyrka i rörelse.
När jag var liten fanns det BÖCKER hemma hos oss Mamma LÄSTE HÖGT och jag LÄSTE SJÄLV Vi PRATADE om böckerna vi båda hade läst.
QR-koder ”Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation,
För att: Sammanfatta Skriva objektivt Skriva med hjälp av källor
Barnkonventionen i förskolan
Dikt och poesi.
Kunskapskraven i svenska: Du ska kunna skriva olika slags texter……
Konsten att läsa skönlitteratur
TRYGGA RELATIONER I KLASSEN
INTERVJUTEKNIK.
Föräldramöte Tomtebogård
Brokyrkan Sundsvall & Street Aid
Normaliseringsprocessen
Hur gör vi när vi läser?.
Måndag den 22 januari 2018.
Måndag den 5 februari 2018.
För att: Sammanfatta Skriva objektivt Skriva med hjälp av källor
Några ord från författaren När jag fick frågan om jag kunde tänka mig att skriva en till lättläst bok bestämde jag mig för att skriva en lättsam och rolig.
Ta Dig tid….
Dag Justin Vilket intryck får du av En? Justin? Rhiannon?
Tips för bättre kommunikation
Presentationens avskrift:

Läs s Uppgifterna på s. 157 /Låt stå!

Läs inte sidan 58!

-Vad är ett under?

Ögla Bubbla Skimrande

Ulf Stark, Sommar i stora skogen, 2014 ”Då växer det fram den underbaraste bubbla, som gör sig fri från strået och flyger upp mot himlen, skimrande i regnbågens alla färger.”

Niklas Rådström; Slas, 2011 ”om något som är värt att älska, men som samtidigt är så skört och flyktigt att varje kärleksbevis riskerar att stryka ut det. Vad litteraturen och konsten handlar om är att med oerhört försiktig hand försöka hålla det vid liv. ”

Läsa för gemenskap!

Som högläsare blir man själv påverkad och berörd

När boken är i centrum lär vi känna varandra genom att samtala om boken.

Läs för! Läs med! Läs själv!

Vi läser för Vi läser med Vi läser själva

Öka dialogen kring läsningen

Berätta om din läsning idag? Berätta om något du lyssna till? Kan du läsa? Ges det möjlighet för dig att läsa?

Ett barn som inte kan läsa är inte ett problem utan ett uppdrag!

Förhållande till boken Peka Känna Visa Lukta Stampa Läsa Lyssna Bläddra

Känna struphuvudet Känna hjärtat Känna rösten Känna värmen Känna ljudet Känna närvaron Höra rösten

Den mänskliga rösten!

”Jag är en … Jag lyssnar på böcker. Det är väl inte att läsa? ”

Hackspetten på axeln! ”Du läser inte som du ska. Du läser inte det du ska!” Körling, Ovan trädtopparna!, 2016

Ellen Key ”förse barnet med byggämnen för dess personlighet och sedan låta det bygga själv” Ellen Key, Barnets århundrade, 1912, s. 36

Där barn är ska böckerna finnas! Där inget annat anges - ord och bild Anne-Marie Körling c 2016

Att hålla för nuet och relationen

Vilka rörelser finns det i berättelsen?

Vilka dofter finns det i berättelsen?

Katarina Gospic, disputerat inom kognitiv neurovetenskap … ”I skolan önskade hon uppslagsböcker när klassen skulle läsa, men fick till svar att de skulle läsa skönlitterärt. Hon försökte låna en kartbok för att hon ville lära sig alla huvudstäder, men inte heller det var okej.”

Bokstaven, ordet, berättelsen, boken, upplevelsen, gemenskapen, rösten, läsmiljön, generositeten och att få kunna läsa!