Resultat och användningsmöjligheter år 2015 Webbinarium 26.10.2015 Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Redovisning av uppdrag ang
Genomströmning i Sveriges ingenjörsutbildningar - studentperspektivet Skill Emma Eriksson & Lena Miranda.
Studieklimatundersökningen 2012 Resultatanalys Analysen gjord av Monica Nerdrum, Camilla Lundström och Ole Karlsson Åbo Akademi | Domkyrkotorget.
1 Egenlärarträff vid TkF Dagens material kommer in på
1 Studieklimatundersökningen 2010 Chock eller förväntat resultat? Pimp my undervisning Ole Karlsson.
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics www
Webbinarium: Hur använda SKU? Monica Nerdrum Utbildningsservice.
Aktuellt inom forskarskolan vid Åbo Akademi Monica Nerdrum, lärcentret Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 1.
En metod som ger jobb IPS ökar aktivitetsförmågan hos psykiskt sjuka. Det visar sig genom att fler får jobb, de har längre anställningstid och fler arbetade.
Lärandemål Program Dialogerna 1& Presentation av dialog Lunch dialog dialog.
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Systematisk kursutvärdering och uppföljningsformer Workshop Bättre lärande! Toppenheternas avslutningsfestival Alexandra Elsing, Yasmin Nyqvist,
Mår studerandena bra eller dåligt? Resultat från studieklimatenkäten 2010 Ole Karlsson
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Spridning och användande Liv & hälsa ung Enkätundersökning rektorer och gymnasiechefer 2010 Svarsfrekvens 71%.
EXAMENSSTADGAN [ES] Utveckling och studentrespons Monica Nerdrum.
Studieförmåga och gemenskap Daniela Sund Styrelseordförande
Individuellt stöd till studenter med funktionshinder
1 Lärcentrets stöd för studerande och stöd för studierådgivningen STUDS-mötet Tove Forslund
Studieuppläggning - informationssystem Heidi Karlsson Studierådgivare Rum 207, Gripen (2 vån) Tfn Mottagning enligt.
Pimp my undervisning Daniela Sund. Varför ordnar vi Pimp my undervisning 2.0? I fjol framkom många konkreta förslag och idéer Problem uppdagades.
Studieklimatundersökningen 2015 Presentation av resultaten.
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
”God lärandemiljö” – innehåll och användningsmöjligheter
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Gruppdiskussion De svenskspråkiga mognadsproven – bedömning och arrangemang vid olika högskolor Ordförande: Kerstin Stolt (Arcada) Sekreterare: Åsa Mickwitz.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Stockholm stad Förskoleundersökning 2013 Skarpnäck stadsdel.
Utvärderingsmatris för en kunskapsbaserad bedömning Två utvärderingsmatriser har tagits fram i samarbete med SIQ, Nationella rådet för strokevård och ett.
Välkomna till uppföljning och utvärdering 28 november 2016
Positiva fakta om lärarutbildningen
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Vilka åtgärder för att stärka arbetslivsrelevansen i utbildningarna ger rapporten ”ett år efter examen” anledning till för fakulteterna? Fakulteternas.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Hur kan ett Trackitperspektiv bidra till kvalitetsarbetet?
Bedömning för lärande Erfarenheter från arbetet med respons
Examensarbete för högskoleingenjörsexamen i maskinteknik (MSGC17) 22
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Från forskning till undervisning - är det så lätt som du tror?
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Automatiserade kursvärderingar och analysmallar
Studentcentrerad examination av laborativt arbete i kemi
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Studentundersökningen 2017
Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo
Sveriges Trafikskolors Riksförbund
Lärcentrets stöd för nätkursutveckling
Förstudie Friluftslivets år 2020
Ulrika Persson-Fischier,
Webbutbildning : Kurstillfällesbyten Katja Taavo, Karin Schelen
Lönesamtal och bedömningsområden
Lönesamtal och bedömningsområden
Nytt system för kursutvärdering vid Åbo Akademi
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Förbättra klubbkvalitet
Egenlärar- och tutorträff för EK-utbildningen i Åbo
Kunskapsguiden Ny webbutbildning om läkemedelsbehandling av äldre
Studieverkstaden Akademiskt skrivande Presentationsteknik Studieteknik
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Arbetssättet i Skara under projekttiden
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Resultat och användningsmöjligheter år 2015 Webbinarium Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet

Studieklimatundersökningen?  Studieklimatundersökningen (SKU) är egentligen tre enkäter som skickas ut till alla närvaroanmälda studerande enligt studietid  Första årets studerande  Tredje årets studerande  Femte årets studerande/Engelskspråkiga masterstudenter  Avsikten med undersökningen  Kännedom om hur studerandena uppfattar sin studietid  Direkt stöd för utvecklingen av verksamheten  Göra studerandena medvetna om olika syften med studierna  Påminnelse om akademins stödfunktioner Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 2

Rollen för studieklimatundersökningen  Studieklimatundersökningen är en del av ÅA:s studentresponssystem  Studerandena har en rättighet att ge respons om sin studietid  ÅA beaktar responsen bl.a. då regelverk och anvisningar förnyas  Resultat publiceras främst på ÅA-nivå men för vissa frågor även på institutionsnivå, resurser har inte funnits för större ämnesnivåanalyser  Resultatrapporten för SKU publiceras på hösten  På basis av studenternas svar presenteras 1-2 åtgärdsförslag  Avsikten är att utbildningslinjerna ska uppmärksamma dessa ämnesområden vid planeringen inför nästa läsår Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 3

 Efter att ha tagit del av denna presentation förväntas deltagare kunna  Använda materialet från SKU för att utveckla sitt eget arbete  Skapa nya och varierande undervisnings- och examinationsformer  Komma ihåg att granska arbetsbelastningen i kurser i relation till antalet studiepoäng  Skriva tydligare information och klarspråk  Se till att kurser utvärderas och berätta om resultatet  Ta med studerandena i planering av kurser  Fundera på vilka stödtjänster som erbjuds inom akademin i relation till studerandes behov under olika delar av studierna  Få utökad förståelse för dagens studerande och deras värderingar och agerande Lärandemål idag Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 4

Studieklimatundersökningens upplägg  Inledning (kap. 1 i rapporten)  Bakgrundsinformation (kap. 2)  Studieplanering och studierådgivning (kap. 3)  Mina studiefärdigheter och studieförmåga (kap. 4)  Studiernas struktur och innehåll (kap. 5)  Studiemiljö (kap. 6)  Mitt eget kunnande (kap. 7)  Framtiden (kap. 8)  Separat sektion per enkät  Första året: Introduktionen till studierna och ÅA (kap. 9.1 och 9.2)  Tredje/femte året: Arbetet med avhandlingen (kap. 9.3) Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 5

Inledning (kap. 1) och bakgrundsinformation (kap. 2): Svarsfrekvensen Första året199 av 725 (27 %)181 av 760 (24 %)177/756 (23 %)198/756 (26 %) Tredje året163 av 540 (30 %)166 av 538 (31%)129/506 (26 %)137/503 (27 %) Femte året121 av 435 (28 %)123 av 439 (28 %)119/449 (27 %)113/432 (26 %) Totalt483 av 1700 (28 %)470 av 1737 (27 %)425/1719 (25 %)448/1691 (27 %) Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet6

Svar per fakultet Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 7

Deltagande i aktiviteter Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 8

Studieplanering och studierådgivning (kap. 3)  Många anser att det är möjligt att avlägga 60sp/år, men andelen minskar betydligt från första till femte året  De flesta har vänt sig till egenläraren vid frågor  Första årets studerande har också i många fall vänt sig till studenttutorn och femte årets studerande har kontaktat studierådgivaren och/eller studiesekreteraren Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 9

60sp/år Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 10

60sp/år fakultetsvis Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 11

Planering av studierna Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 12

Studieplanering: Åtgärdsförslag  Alla utbildningar har en rekommenderad studiegång  Möjliggör 60 sp/läsår  Jämn kursfördelning under läsåret  Jämn fördelning av undervisningstider  Tydligare och aktuell information om stödtjänster  Speciellt gällande praktik och karriärplanering  Studiemöjligheter vid andra universitet Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 13

Mina studiefärdigheter och min studieförmåga (kap. 4)  De flesta anser att de haft tillräckliga förkunskaper för kurserna de gått  Andelen ökar per årskurs vilket tyder på att nivåhöjningen är lämplig  Många har upplevt osund stresskänsla av olika orsaker och också oönskad ensamhet  Hälsoskäl är den största orsaken till långsammare studietakt Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 14

Studiernas framskridande Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 15

Osund stresskänsla Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 16

Långsammare studietakt Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 17

Studiefärdigheter och studieförmåga: Åtgärdsförslag  Tydligare information till studerande om krav och examinationsformer  Studieteknik och vad som förväntas av studerande för första årets studerande  Studiemotivationshöjande åtgärder  Stöd för psykiskt och fysiskt välmående Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 18

Studiernas struktur och innehåll (kap. 5)  Studerandena anser att kurserna uppfyller sina lärandemål  Nivån på kurserna anses vara lämplig  Studerandena uppskattar kontaktundervisning  Kursutvärderingen kunde användas i större utsträckning  lärarna kunde presentera tidigare kursutvärderingar och berätta vad de förändrat  Arbetsbördan anses vara lämplig  Studerandena önskar möjlighet till sommarstudier Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 19

Utbildningens kvalitet Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 20

Uppfyller kurserna sina lärandemål? Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 21

Bedöm kursutvärderingen Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 22

Har du fått följande information? Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 23

Praktiska studiearrangemang Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 24

Bedöm studiernas belastning Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 25

Kommentarer till studiernas struktur och innehåll  ”Det är svårt att säga något om studiernas belastning eftersom det varierar helt och hållet från kurs till kurs. Vissa är alldeles för överväldigande och tidskrävande och andra kan man bara flyta igenom.”  ”Läskurser har inte utvärderats enligt vad jag kommer ihåg. Läskurser gör att det är lätt att studera i egen takt, men uppmuntrar inte till diskussion, argumentation, reflektion och utvecklar inte alls sociala färdigheter som förmåga att jobba i grupp.” Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 26

Studiernas struktur och innehåll: Åtgärdsförslag  Variation i kursutbud och innehåll  Minskat antal överlappningar  Kursutvärderingarnas utfall meddelas systematiskt till studenterna  Lärandemål och förändringar i kurser på basis av kursutvärderingar meddelas studenterna i början av kursen  Undervisning som uppmuntrar till diskussion  Kursers arbetsbelastning för studerande beräknas Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 27

Studiemiljö (kap. 6)  Studerande anser att det råder god studiemiljö vid Akademin  Få har blivit diskriminerade, men de som blivit det upplever att det inte fått tillräckliga följder då de anmält det  Många anser att de inte kan bedöma ifall det förekommer mobbning vid ämnet Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 28

Atmosfären vid utbildningen Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 29

Orättvis bedömning, kränkande behandling, mobbning Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 30

Kommentarer till studiemiljön  ”Personer som har missat deadline har lika stor chans att få ett bra vitsord som personer som lämnade in en uppgift före en deadline.”  ”Sammansvetsade studiegrupper - låter ingen "ny" komma in i gänget”  ”Jag anser att vissa professorer inte har samma krav på alla studerande. T.ex. får vissa studerande missa mycket mer än egentligen tillåtet.”  ”Könsdiskriminering av speciellt äldre lärare förekommer, och det är kränkande.” Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 31

Studiemiljö: Åtgärdsförslag  Behandla studenterna respektfullt, jämlikt och kollegialt  Både studerande och personal  Skapa ett bra diskussionsklimat på kurserna  Involvera studenterna i utvecklingen av kurser, utbildningen och arbetsmiljön  Kommunicera lärandemål, instruktioner och bedömningskriterier på ett tydligt sätt Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 32

Mitt eget kunnande (kap. 7)  Studerandena upplever att de utvecklas på många olika plan under studierna  De uppger att de får många nyttiga färdigheter  Både vad gäller tankesätt, egenskaper, kommunikation och så vidare  Det finns dock utrymme för förbättring på vissa fronter Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 33

Utvecklade kunskaper Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 34

Utvecklade förmågor Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 35

Kommunikativa färdigheter Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 36

Mitt eget kunnande: Åtgärdsförslag  Komma överens om vilka allmänfärdigheter som ska uppövas och i vilka kurser  Erbjuda mera stöd och undervisning i kommunikation och de båda inhemska språken  Speciellt muntlig finska efterlyses  Koppla ihop teori och praktik på ett synligare sätt  Tydliggöra arbetslivsrelevansen inom olika kurser  Gärna praktik i samband med studierna Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 37

Framtiden (kap. 8)  De flesta fortsätter med sina studier till hösten  Endast en fjärdedel av femte årets studerande blir färdiga och ska söka jobb  En stor del tredje årets studerande fortsätter med kandidatavhandling ännu till hösten Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 38

Färdigheter Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 39

Val med nuvarande erfarenhet Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 40

Framtiden: Åtgärdsförslag  Öka dialogen med studerandena om biämnesval och arbetsmarknaden  Informera mera om möjliga arbetsplatser och brascher Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 41

Introduktionen till ÅA och studierna (kap. 9.1 och 9.2.)  Studieorienteringen är nyttig, men upplevs vara för intensiv  Kunde tas upp information i den takt den behövs  Egenlärarverksamheten och studenttutorverksamheten upplevs väldigt positiva av första årets studerande Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 42

1-3 faktorer bakom valet av ÅA (första årets studerande) Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 43

Studieorientering och infoguider (första årets studerande) Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 44

Träffat studenttutor (första årets studerande) Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 45

Träffat egenlärare (första årets studerande) Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 46

Diskussion med egenlärare (första årets studerande) Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 47

Introduktion till ÅA och studierna: Åtgärdsförslag  Större spridning på den informationsmängd som ges första veckan  Ta upp saker då de blir aktuella  Stöda egenlärarna med material och utbildning i högre grad gällande:  Studieteknik  Stödtjänster  Akademiska termer  Säkerställa att egenlärarna har tid för egenlärararbetet i arbetsplanen Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 48

Avhandlingen och handledningen (kap. 9.3.)  Det önskas tydligare instruktioner för vad som förväntas av en avhandling  Studerandena vill också lära sig mer om att skriva vetenskapligt under studierna  Handledningen verkar fungera väl Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 49

Nuläget med kandidatavhandlingen (tredje årets studerande) Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 50

Nuläget med avhandlingen (femte årets studerande) Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 51

Gällande kandidatavhandlingen Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 52

Gällande avhandlingen (pro gradu/diplomarbete) Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 53

Handledning och stöd: Åtgärdsförslag  Införa strukturerat seminariearbete åtminstone på kandidatnivån  Formulera lärandemål för avhandlingar och avhandlingsprocessen  Uppmärksamma och hänvisa studenterna till stödmaterial  Systematisk kontakt med biblioteken beträffande informationssökning och referenshantering  som en del av seminariearbetet  Öva på att skriva vetenskapliga texter Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 54

 Samtliga respondenter ställdes frågan:  ”Kan ÅA göra något för att underlätta din studiesituation?”  Exempel på förslag från studerandena:  Erbjud mera hjälp vid planering av studierna  Ge feedback på uppgifter och tentamina  Ge tydliga instruktioner för uppgifter och vad som förväntas  Koordinera perioderna med de andra lärarna för att lätta på arbetsbördan  Ordna flera tentamina  Ge mera information om vilka möjligheter till stöd och hjälp som finns Vad kan akademin göra? Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 55

 Varje år ges en uppmaning till enheterna om vad de särskilt borde ägna uppmärksamhet  Sommarstudier  Studerandes välmående Uppmaning 2015 Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 56

 Studieklimatundersökningens rapporter   Kandidatrespons   Placeringsstatistik   Uppföljning och utvärdering  Mera info? Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 57