Resultat och användningsmöjligheter år 2015 Webbinarium Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet
Studieklimatundersökningen? Studieklimatundersökningen (SKU) är egentligen tre enkäter som skickas ut till alla närvaroanmälda studerande enligt studietid Första årets studerande Tredje årets studerande Femte årets studerande/Engelskspråkiga masterstudenter Avsikten med undersökningen Kännedom om hur studerandena uppfattar sin studietid Direkt stöd för utvecklingen av verksamheten Göra studerandena medvetna om olika syften med studierna Påminnelse om akademins stödfunktioner Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 2
Rollen för studieklimatundersökningen Studieklimatundersökningen är en del av ÅA:s studentresponssystem Studerandena har en rättighet att ge respons om sin studietid ÅA beaktar responsen bl.a. då regelverk och anvisningar förnyas Resultat publiceras främst på ÅA-nivå men för vissa frågor även på institutionsnivå, resurser har inte funnits för större ämnesnivåanalyser Resultatrapporten för SKU publiceras på hösten På basis av studenternas svar presenteras 1-2 åtgärdsförslag Avsikten är att utbildningslinjerna ska uppmärksamma dessa ämnesområden vid planeringen inför nästa läsår Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 3
Efter att ha tagit del av denna presentation förväntas deltagare kunna Använda materialet från SKU för att utveckla sitt eget arbete Skapa nya och varierande undervisnings- och examinationsformer Komma ihåg att granska arbetsbelastningen i kurser i relation till antalet studiepoäng Skriva tydligare information och klarspråk Se till att kurser utvärderas och berätta om resultatet Ta med studerandena i planering av kurser Fundera på vilka stödtjänster som erbjuds inom akademin i relation till studerandes behov under olika delar av studierna Få utökad förståelse för dagens studerande och deras värderingar och agerande Lärandemål idag Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 4
Studieklimatundersökningens upplägg Inledning (kap. 1 i rapporten) Bakgrundsinformation (kap. 2) Studieplanering och studierådgivning (kap. 3) Mina studiefärdigheter och studieförmåga (kap. 4) Studiernas struktur och innehåll (kap. 5) Studiemiljö (kap. 6) Mitt eget kunnande (kap. 7) Framtiden (kap. 8) Separat sektion per enkät Första året: Introduktionen till studierna och ÅA (kap. 9.1 och 9.2) Tredje/femte året: Arbetet med avhandlingen (kap. 9.3) Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 5
Inledning (kap. 1) och bakgrundsinformation (kap. 2): Svarsfrekvensen Första året199 av 725 (27 %)181 av 760 (24 %)177/756 (23 %)198/756 (26 %) Tredje året163 av 540 (30 %)166 av 538 (31%)129/506 (26 %)137/503 (27 %) Femte året121 av 435 (28 %)123 av 439 (28 %)119/449 (27 %)113/432 (26 %) Totalt483 av 1700 (28 %)470 av 1737 (27 %)425/1719 (25 %)448/1691 (27 %) Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet6
Svar per fakultet Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 7
Deltagande i aktiviteter Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 8
Studieplanering och studierådgivning (kap. 3) Många anser att det är möjligt att avlägga 60sp/år, men andelen minskar betydligt från första till femte året De flesta har vänt sig till egenläraren vid frågor Första årets studerande har också i många fall vänt sig till studenttutorn och femte årets studerande har kontaktat studierådgivaren och/eller studiesekreteraren Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 9
60sp/år Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 10
60sp/år fakultetsvis Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 11
Planering av studierna Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 12
Studieplanering: Åtgärdsförslag Alla utbildningar har en rekommenderad studiegång Möjliggör 60 sp/läsår Jämn kursfördelning under läsåret Jämn fördelning av undervisningstider Tydligare och aktuell information om stödtjänster Speciellt gällande praktik och karriärplanering Studiemöjligheter vid andra universitet Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 13
Mina studiefärdigheter och min studieförmåga (kap. 4) De flesta anser att de haft tillräckliga förkunskaper för kurserna de gått Andelen ökar per årskurs vilket tyder på att nivåhöjningen är lämplig Många har upplevt osund stresskänsla av olika orsaker och också oönskad ensamhet Hälsoskäl är den största orsaken till långsammare studietakt Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 14
Studiernas framskridande Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 15
Osund stresskänsla Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 16
Långsammare studietakt Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 17
Studiefärdigheter och studieförmåga: Åtgärdsförslag Tydligare information till studerande om krav och examinationsformer Studieteknik och vad som förväntas av studerande för första årets studerande Studiemotivationshöjande åtgärder Stöd för psykiskt och fysiskt välmående Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 18
Studiernas struktur och innehåll (kap. 5) Studerandena anser att kurserna uppfyller sina lärandemål Nivån på kurserna anses vara lämplig Studerandena uppskattar kontaktundervisning Kursutvärderingen kunde användas i större utsträckning lärarna kunde presentera tidigare kursutvärderingar och berätta vad de förändrat Arbetsbördan anses vara lämplig Studerandena önskar möjlighet till sommarstudier Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 19
Utbildningens kvalitet Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 20
Uppfyller kurserna sina lärandemål? Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 21
Bedöm kursutvärderingen Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 22
Har du fått följande information? Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 23
Praktiska studiearrangemang Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 24
Bedöm studiernas belastning Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 25
Kommentarer till studiernas struktur och innehåll ”Det är svårt att säga något om studiernas belastning eftersom det varierar helt och hållet från kurs till kurs. Vissa är alldeles för överväldigande och tidskrävande och andra kan man bara flyta igenom.” ”Läskurser har inte utvärderats enligt vad jag kommer ihåg. Läskurser gör att det är lätt att studera i egen takt, men uppmuntrar inte till diskussion, argumentation, reflektion och utvecklar inte alls sociala färdigheter som förmåga att jobba i grupp.” Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 26
Studiernas struktur och innehåll: Åtgärdsförslag Variation i kursutbud och innehåll Minskat antal överlappningar Kursutvärderingarnas utfall meddelas systematiskt till studenterna Lärandemål och förändringar i kurser på basis av kursutvärderingar meddelas studenterna i början av kursen Undervisning som uppmuntrar till diskussion Kursers arbetsbelastning för studerande beräknas Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 27
Studiemiljö (kap. 6) Studerande anser att det råder god studiemiljö vid Akademin Få har blivit diskriminerade, men de som blivit det upplever att det inte fått tillräckliga följder då de anmält det Många anser att de inte kan bedöma ifall det förekommer mobbning vid ämnet Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 28
Atmosfären vid utbildningen Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 29
Orättvis bedömning, kränkande behandling, mobbning Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 30
Kommentarer till studiemiljön ”Personer som har missat deadline har lika stor chans att få ett bra vitsord som personer som lämnade in en uppgift före en deadline.” ”Sammansvetsade studiegrupper - låter ingen "ny" komma in i gänget” ”Jag anser att vissa professorer inte har samma krav på alla studerande. T.ex. får vissa studerande missa mycket mer än egentligen tillåtet.” ”Könsdiskriminering av speciellt äldre lärare förekommer, och det är kränkande.” Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 31
Studiemiljö: Åtgärdsförslag Behandla studenterna respektfullt, jämlikt och kollegialt Både studerande och personal Skapa ett bra diskussionsklimat på kurserna Involvera studenterna i utvecklingen av kurser, utbildningen och arbetsmiljön Kommunicera lärandemål, instruktioner och bedömningskriterier på ett tydligt sätt Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 32
Mitt eget kunnande (kap. 7) Studerandena upplever att de utvecklas på många olika plan under studierna De uppger att de får många nyttiga färdigheter Både vad gäller tankesätt, egenskaper, kommunikation och så vidare Det finns dock utrymme för förbättring på vissa fronter Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 33
Utvecklade kunskaper Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 34
Utvecklade förmågor Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 35
Kommunikativa färdigheter Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 36
Mitt eget kunnande: Åtgärdsförslag Komma överens om vilka allmänfärdigheter som ska uppövas och i vilka kurser Erbjuda mera stöd och undervisning i kommunikation och de båda inhemska språken Speciellt muntlig finska efterlyses Koppla ihop teori och praktik på ett synligare sätt Tydliggöra arbetslivsrelevansen inom olika kurser Gärna praktik i samband med studierna Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 37
Framtiden (kap. 8) De flesta fortsätter med sina studier till hösten Endast en fjärdedel av femte årets studerande blir färdiga och ska söka jobb En stor del tredje årets studerande fortsätter med kandidatavhandling ännu till hösten Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 38
Färdigheter Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 39
Val med nuvarande erfarenhet Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 40
Framtiden: Åtgärdsförslag Öka dialogen med studerandena om biämnesval och arbetsmarknaden Informera mera om möjliga arbetsplatser och brascher Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 41
Introduktionen till ÅA och studierna (kap. 9.1 och 9.2.) Studieorienteringen är nyttig, men upplevs vara för intensiv Kunde tas upp information i den takt den behövs Egenlärarverksamheten och studenttutorverksamheten upplevs väldigt positiva av första årets studerande Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 42
1-3 faktorer bakom valet av ÅA (första årets studerande) Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 43
Studieorientering och infoguider (första årets studerande) Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 44
Träffat studenttutor (första årets studerande) Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 45
Träffat egenlärare (första årets studerande) Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 46
Diskussion med egenlärare (första årets studerande) Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 47
Introduktion till ÅA och studierna: Åtgärdsförslag Större spridning på den informationsmängd som ges första veckan Ta upp saker då de blir aktuella Stöda egenlärarna med material och utbildning i högre grad gällande: Studieteknik Stödtjänster Akademiska termer Säkerställa att egenlärarna har tid för egenlärararbetet i arbetsplanen Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 48
Avhandlingen och handledningen (kap. 9.3.) Det önskas tydligare instruktioner för vad som förväntas av en avhandling Studerandena vill också lära sig mer om att skriva vetenskapligt under studierna Handledningen verkar fungera väl Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 49
Nuläget med kandidatavhandlingen (tredje årets studerande) Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 50
Nuläget med avhandlingen (femte årets studerande) Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 51
Gällande kandidatavhandlingen Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 52
Gällande avhandlingen (pro gradu/diplomarbete) Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 53
Handledning och stöd: Åtgärdsförslag Införa strukturerat seminariearbete åtminstone på kandidatnivån Formulera lärandemål för avhandlingar och avhandlingsprocessen Uppmärksamma och hänvisa studenterna till stödmaterial Systematisk kontakt med biblioteken beträffande informationssökning och referenshantering som en del av seminariearbetet Öva på att skriva vetenskapliga texter Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 54
Samtliga respondenter ställdes frågan: ”Kan ÅA göra något för att underlätta din studiesituation?” Exempel på förslag från studerandena: Erbjud mera hjälp vid planering av studierna Ge feedback på uppgifter och tentamina Ge tydliga instruktioner för uppgifter och vad som förväntas Koordinera perioderna med de andra lärarna för att lätta på arbetsbördan Ordna flera tentamina Ge mera information om vilka möjligheter till stöd och hjälp som finns Vad kan akademin göra? Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 55
Varje år ges en uppmaning till enheterna om vad de särskilt borde ägna uppmärksamhet Sommarstudier Studerandes välmående Uppmaning 2015 Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 56
Studieklimatundersökningens rapporter Kandidatrespons Placeringsstatistik Uppföljning och utvärdering Mera info? Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet 57