Grundläggande epidemiologi Susanna Calling, läk, med dr

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Seminarieboken Kapitel 4 – Metodmedvetenhet
Advertisements

Statistiska undersökningar
Hej hypotestest!. Bakgrund  Signifikansanalys  Signifikansprövning  Signifikanstest  Hypotesprövning  Hypotestest Kärt barn har många namn Inblandade:
Den vetenskapliga artikeln
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Läkarprogrammet – Termin 5, Ht 2013
Varför behövs forskning inom allmänmedicin?
Nils Johansson Version
Olika mått på grad av fetma - Spelar det någon roll hur vi mäter?
Läkarprogrammet – Termin 5, Ht 2013
Behandling Tillfrisknande ? Tid EXPONERINGUTFALL.
Evidensbaserad medicin
Fall-kontroll-studier, mobiltelefoner och öron: försiktighet anbefalles Jan Lanke Seminarium 21 september Det medicinska problemet 2. Fall-kontroll-studier,
Läkemedelsepidemiologi
Områdeseffekter på våldsbrottslighet, missbruk och psykiatrisk sjuklighet: orsakssamband eller selektion? Amir Sariaslan Doktorand i epidemiologi Institutionen.
Workshop i statistik för medicinska bibliotekarier!
Tillämpad statistik Naprapathögskolan
Vibeke Horstmann, Inst för hälsa, vård, samhälle, Centre for Ageing and Supportive Environments Jämförelse av två behandlingar.
Grundläggande Biostatistik
Epidemiologi Grundläggande forskningsmetodik för ST-läkare
Experimentell utvärdering Språkteknologisk forskning och utveckling (HT 2006)
Barn och unga med diabetes, skolans delaktighet för att de ska må bra under skoldagen men också på lång sikt. Tomas Andersson Barnläkare diabetesmott Drotting.
2. Randomiserade experiment
Vilka sjukdomar lider finländarna av?
Epidemiologi och Biostatistik
Läkarprogrammet – Termin 5, Vt 2013
En mycket vanlig frågeställning gäller om två storheter har ett samband eller inte, många gånger är det helt klart: y x För en mätserie som denna är det.
Fysikexperiment 5p Föreläsning Korrelationer Ett effektivt sätt att beskriva sambandet mellan två variabler (ett observationspar) är i.
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Klinisk forskningsmetodik
The Lancet 1996, 347: Få RCT inom kirurgin Kirurgers inställning Kontroller svåra Svårt att standardisera kirurgisk teknik Svårt med patientacceptans.
Att välja metod Från Henrik Boström Vad används metoden till?
Hur bra är modellen som vi har anpassat?
Normalfördelningen och centrala gränsvärdessatsen
Läkarprogrammet – Termin 5, VT 2015
Läkarprogrammet – Termin 5, VT 2015
Marknadsundersökning Kap 9
Forskningsmetodik lektion
SPSS baserad biostatistik
Kvantitativ metod + Att skriva rapport Matts Dahlkwist, 2012.
Kvantitativ metod. 2 Vad är statistik? En massa siffror Beskrivning av staten Metodlära.
Arbetsmarknadspolitiska insatser för kvinnor och män Hur effektiva är programinsatser utifrån ett könsperspektiv? - Några aspekter Jonas Månsson Linnéuniversitetet.
1 Experimentella studier Litteratur: Dahmström: Kap 2 Research Metod: Kap 9.
Statistik för AT-läkare Robert Hahn, Södertälje sjukhus.
Statistisk hypotesprövning. Test av hypoteser Ofta när man gör undersökningar så vill man ha svar på olika frågor (s.k. hypoteser). T.ex. Stämmer en spelares.
Epidemiologi och Biostatistik Karin Leander Institutet för Miljömedicin (IMM) Enheten för Kardiovaskulär Epidemiologi Karolinska Institutet HT 2015
Föreläsning 8 (Kajsa Fröjd) Logistisk regression Kap Man har en binär responsvariabel som är relaterad till en/flera kvantitativa och/ eller.
Hur undersöker man sjukdomar? s ● Sjukdomsregister ● Epidemiologiska undersökningar ● Riskanalys.
Betingade sannolikheter. 2 Antag att vi kastar en tärning och noterar antalet prickar som kommer upp. Låt A vara händelsen ”udda antal prickar”, dvs.
Epidemiologi och Biostatistik Karin Leander Institutet för Miljömedicin (IMM) Enheten för Kardiovaskulär Epidemiologi Karolinska Institutet VT 2016
Kvantitativa forskningsmetoder Sociologi A VT 2015 Ilkka Henrik Mäkinen (momentansvarig)
INFERENS & SAMBAND. population Population Stickprov, urval INFERENS = Dra slutsatser om hela populationen utifrån ett stickprov Data, observationer.
”Cognitive ability, alcohol use and alcohol-related harm” Sara Sjölund MD, PhD Dept. of Public Health Sciences, Karolinska Institutet Presentation av avhandling.
1 UNDERSÖKNINGSMETODIK Ett gemensamt syfte för alla undersökningar är att få ökad kunskap om ett visst problemområde Statistiska undersökningar kan vara.
Samband & Inferens Hypotetisk –deduktiv metod Samband mellan nominal/ordinal-variabler –Chi2-test Samband mellan kvot-varibaler –Korrelationskoefficient.
Enkel Linjär Regression. 1 Introduktion Vi undersöker relationer mellan variabler via en matematisk ekvation. Motivet för att använda denna teknik är:
STATISTISK METODIK 1. INLEDNING / VAD ÄR STATISTIK? 2. UNDERSÖKNINGSMETODIK 3. DESKRIPTION 4. SAMBAND.
UPPSATSPLAN HUR GÖR MAN EN SÅDAN?. UPPSATSPLAN Nytt steg i processen, PM godkänt PM är början på planen Handledartilldelning Samarbete med handledare.
Forskningsmetodik för ST-läkare
Komplexa registerstudier, strategier när flera datakällor kopplas
Källkritik 101.
Epidemiologi och Biostatistik
Left hand side is the P (Plan) Right hand side is DSA (Do Study Act)
Förbättringsarbete- tillgänglighet på Hälsans vårdcentral 1 år 2016
Introduktionsblocket SSA Ht-17 Forskningsansatser och studiedesign
Relation mellan variabler – samvariation, korrelation, regression
Epidemiologi -grundläggande begrepp
Specialistutbildning i psykiatri VT2017 Bengt Svensson
Grundläggande begrepp
Studiedesign för ST-läkare
Presentationens avskrift:

Grundläggande epidemiologi Susanna Calling, läk, med dr

Agenda –Vad är epidemiologi? –Grundläggande begrepp –Studiedesign –Felkällor –Grupparbete

Vad är epidemiologi?

Epidemiologi ”Läran om hälsans och ohälsans utbredning och dess orsaker i en befolkning”

”The epidemiological black box” Factor ADisease

Varför behövs epidemiologi?

John Snow 1854

Varför behövs epidemiologi?

Epidemiologi ger oss möjlighet att försöka räkna ut vem som…

…drabbas

Agenda –Vad är epidemiologi? –Grundläggande begrepp –Studiedesign –Felkällor –Grupparbete

Viktiga begrepp Prevalens/ incidens Riskfaktor/ riskmarkör Deskriptiv/ analytisk epidemiologi Kausalitet Confounder Validitet/reliabilitet Relativ risk (RR) Odds ratio (OR)

Prevalens Andelen individer i en population som har en given sjukdom eller ett givet tillstånd vid en viss tidpunkt Ex: Prevalensen av åldersdiabetes är 5% bland individer över 50 år.

Incidens Antalet nyinsjuknade i en viss population under en avgränsad tid Ex: Schizofreni 1/ personår, dvs. om personer observeras under 1 år får 1 person schizofreni.

Riskfaktor = exposure = oberoende variabel En faktor som ökar sannolikheten för sjukdom. Oftast orsakssamband (kausalitet). Ex: Hypertoni ökar risken för hjärtinfarkt.

Riskmarkör En faktor vars närvaro ökar sannolikheten för sjukdom. Inte nödvändigtvis orsakssamband. Ex: Låg utbildning är associerat med hjärtinfarkt.

Outcome Utfallsvariabel = outcome = beroende variabel

Två typer av epidemiologi Deskriptiv epidemiologi VEM får en sjukdom/ ett tillstånd? VAR finns den? NÄR inträffar den? Analytisk epidemiologi VARFÖR är sjukligheten hög/låg? (Undersöker samband, exponering – fall)

Kausalitet (som inte kan förklaras av slumpen) 1)Konsekvent association, dvs att den är bevisad i många olika studier. 2)Sambandets styrka (studiedesign). 3)Dos-responssamband 4)Tidssekvens 5)Biologisk rimlighet 6)Experimentellt befästande av sambandet / reversibilitet.

Confounder En faktor som är associerad både med riskfaktorn och outcome. Sambandet mellan riskfaktor och outcome blir stört av confoundern.

Confounding Gula fingrar

Confounding Herpesvirus Cervixcancer HPV-virus Antal partners

Confoundern ska inte vara med i kausalkedjan mellan exposure och outcome Hypertoni HjärtinfarktAteroskleros

Diskutera! 1. Confounders - Vilka confounders bör man ta hänsyn till om man vill studera sambandet mellan hypertoni och hjärtinfarkt? 2. Kausalitet - Vilka samband känner ni till som är kausala respektive inte fullständigt klarlagda?

Hur tillförlitlig är vår data? 1. Validitet –I vilken grad mäter ett test det det ska mäta –Ex. BMI 2. Reliabilitet/ Precision –Hur säkert är det att vi får samma resultat vid upprepade mätningar? –Ex. CRP, blodtryck

Relativ risk och odds ratio Fall Exponerade Icke exponerade Icke fall A C B D

Relativ risk/ risk ratio (RR) Risk = sannolikhet att drabbas jämfört med hela populationen (ex. 1 av 7) Relativ risk = kvoten mellan risk hos de exponerade och risk hos de oexponerade RR= Risk för outcome hos exponerade Risk för outcome hos icke exponerade

Relativ risk/ risk ratio (RR) A/(A+B) C/(C+D) RR=

Relativ risk/ risk ratio (RR) RR = 1 innebär ingen ökad eller minskad risk RR > 1 innebär ökad risk RR < 1 innebär minskad risk (skyddande effekt)

Oddskvot/ Odds ratio (OR) Odds = sannolikhet att något händer mot att något inte händer (ex. odds att något infaller en söndag är 1:6) Odds ratio: Kvoten mellan odds hos exponerade jämfört med odds hos icke exponerade Odds för outcome hos exponerade Odds för outcome hos icke exponerade OR =

Odds ratio (OR) OR A/B C/D =

RR och OR Relativ risk och odds ratio är inte samma sak! OR har vissa matematiska egenskaper som gör att det lämpar sig att räkna ut, via tex logistisk regression Vid sällsynt outcome blir OR och RR ofta ungefär detsamma

Diskutera! Vad betyder: 1)” The odds ratio for infant mortality was 2.98 (CI: ) for low family income compared to high family income” 2) ” The relative risk for myocardial infarction is 4,0 (CI: ) in patients with diabetes mellitus type 2”

Agenda –Vad är epidemiologi? –Grundläggande begrepp –Studiedesign –Felkällor –Grupparbete

Studiedesign Individer Case report Observationsstudier Tvärsnittsstudie (cross-sectional study) Fall-kontrollstudie (case-control study) Kohortstudie Interventionsstudier Randomiserad kontrollstudie (RCT)

Exempel Du har upptäckt ett antal tonåringar med symtom och lab som tyder på diabetes typ 2 Du gör en case report, och fler har upptäckt samma sak. Du vill studera detta mer, men har inte stora resurser. Vilken typ av studie?

Tvärsnittsstudie (Cross-sectional study) –Studerar del av/ hel population –Mäter prevalens vid en viss tidpunkt –Kan också mäta exponering men vi vet inget om tidsperspektiv

Diskutera! Hur skulle du kunna lägga upp en sådan tvärsnittsstudie?

Exempel Du studerar hur stor andel tonåringar på tex en skola som har diabetes typ 2. Du intervjuar föräldrarna Du har nu 100 fall med diabetes och börjar undra över orsaker. Vilken typ av studie?

Fall-kontroll studie (case-control study) –En sjukdomsgrupp, en kontrollgrupp –Patienten har redan sjukdomen när man mäter riskfaktorn

Fall-kontrollstudie Fördelar: –Snabb metod för att undersöka samband exponering- sjukdom –Bra för sällsynta sjukdomar Nackdelar –Svårt att undersöka sällsynta orsaker –Kausalitet är svårbedömt, exponering kan ha ändrats –Selektion av fall

Exempel Du gör en fall-kontrollstudie med 100 diabetespat och 100 kontrollpat som visar att diabetespatienterna har ett högre kaloriintag och mindre fysisk aktivitet. Du vet dock inget om tidssambandet, och intervju-bias kan ha förekommit. Du har nu fått forskningsanslag Vilken typ av studie?

Kohortstudie Kohort = grupp individer med liknande karakteristika, t ex födda samma år Individerna har inte sjukdomen vid studiens start Longitudinell Prospektiv/ Retrospektiv

Kohortstudie Fördelar –Kausalitet och tidssamband kan studeras –Ingen selektion av fall –Sällsynta exponeringar kan studeras Nackdelar –Dyrt och tidskrävande –Sällsynta sjukdomar svåra att studera

Randomised kontrollstudie (RCT) Behandlingsgrupp och kontrollgrupp definieras slumpmässigt Intervention  man påverkar verkligheten!

RCT Fördelar: –Ger starkt argument för kausalitet Nackdelar: –Experiment - större ansvar mot deltagare/ svårt att få deltagare –Svårt med generaliserbarhet

Agenda –Vad är epidemiologi? –Grundläggande begrepp –Studiedesign –Felkällor –Grupparbete

Felkällor 1.Systematiska fel/ bias 2.Random error/ slump 3.Confounding

Systematiska fel/ bias Selektion –Är studiepopulationen representativ för en ”normalbefolkning”? –Healthy cohort Missklassificering –Är diagnosen riktig? –Korrekt mätmetod? –Självrapportering? –Ändrad exponering?

Systematiska fel/ bias Bortfall/ exklusion Intervju-bias Minnes-bias/ recall bias

Åtgärd systematiska fel –Leta efter bias före och under studien -Ta ställning till bias vid tolkning -Studera/ eliminera bortfall

Felkällor 2. Slump –Hur sannolikt är det att fyndet bara är en slump? Åtgärd: -Studera större grupper -Statistiska test (p-värde, konfidensintervall)

Felkällor 3. Confounding –Faktorer som är associerade både med riskfaktor och outcome –Stör tolkningen av ett resultat till skillnad från systematiska fel som sker under mätning/datainsamling

Åtgärd confounding Matchning (före studien) Stratifiera data (vid analys) Justera i multivariata analyser

Agenda –Vad är epidemiologi? –Grundläggande begrepp –Studiedesign –Felkällor –Grupparbete

Grupparbete Ni vill studera sambandet mellan socioekonomiskt status och depression Frågor: –Vad är hypotesen? –Identifiera variablerna –riskfaktor respektive utfall? –Hur lägger ni upp er studie? –Vilka felkällor bör ni ta hänsyn till?