Intensivperiod i svenska -förskoleklass v.4 – v.9 2016.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Varför sätta olika mål ? Mål förbättrar prestationen Mål förbättrar träningens kvalitet Mål minskar risken för uttråkning Mål ökar den inre motivationen.
Advertisements

Konstruktiv bildkritik Källor: fotosidan.se Facebookgruppen Street Photography- Sweden Elevarbeten Kärrtorps gymnasium Tack till fotograferna som givit.
Muntligt redovisning LUBNA HASHIM. Skolan och elever  Lockeruds skolan i Mariestad  Årskurs 5  Lektioner i Sv, Eng,So och Matematik  Grej of the day.
HALLAND Bilda en kommuniktionsgrupp. HALLAND Varför kommunikation? Rätt kommunikation är framgångsreceptet. Kommunikation kräver tid och eftertanke för.
Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
Förbättringsområde Ökad tillgänglighet för personer med behov av att ta sitt blodtryck.
Föräldraråd Nyvång Hälsa Det innefattar både ett fysiskt välbefinnande så som psykiskt och socialt.
Vår verksamhet Har verksamhet i skolans gym Har aktiviteter med bollsporter Är en del av Jönköpings skolidrottsförbund Anordnar idrottsrelaterade utbildningar.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Några viktiga regler angående SKILJETECKEN. Rubriken ● Slutar aldrig med en punkt ● Kan sluta med ! eller ?
STUDIETEKNIK Hur lär man sig?. H ÄLSA - Försök att få så bra sömn som möjligt - Ät ordentligt, mindre socker - Träna och promenera - Försök att få en.
Träningsplanering Vinnare i långa loppet. Varför träningsplanera? Effektivisera sin träning Få vardagen att fungera Rätt träning vid rätt tidpunkt.
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
Barn och ungdomars utveckling
V36, 2016 Veckobrev för förskoleklasserna
Studie- och yrkesvägledare Finns på skolan: Måndag – Fredag
Hållbar kommunikation - systematisk dokumentation av kommunikativa behov och förutsättningar i pedagogisk miljö Sonia Tota, leg.logoped Grundsärskolans.
Fritidshemsnätverk 27/9 Skohuset
De sju intelligenserna
Heby skola 7-9 Björn Johansson, förstelärare
Ett tillfälle att ta fram skolgemensamma scaffoldings
V.41: Veckobrev för förskoleklasserna
Olika sätt att tänka om människor, samhället och världen…
Hur viktigt är det här för dig på en skala 0-10?
XX kommun Kommunikationsplan.
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
(antal enkäter = 229, antal svar = 196)
Vad kan du som förälder göra? Om någon annan inte har det bra
Gymnasiearbete 100 p.
Utvecklande, lärorikt och nytänkande
Del 4:1 Samhällets ansvar Svensk lagstiftning
Förbättra den kognitiva tillgängligheten
Formativt lärande.
Välkomna på Snäckans föräldramöte
LIVET Skruva upp volumen och klicka för att komma igång.
Mitt utvecklingssamtal HT 2016
Iris Rosengren Larsson
Etik- planering.
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Några viktiga regler angående
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Din lön och din utveckling
Välkomna till förskoleklassens
Ledtråd: ett vasst vårtecken!
Typiska kännetecken för instruktioner
Hur kan vi följa psykisk hälsa bland barn och unga i Jönköpings län?
#Närvaroeffekten - Varje elevs rätt till utbildning.
Barnkonventionen.
Övning Tid: Ca 40 minuter Reklamkurragömma.
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Kan du begreppen? Para ihop rätt begrepp med rätt beskrivning. Algoritm Precis Program Är ett annat ord för exakt, tydlig eller noggrant. Är klara och.
Mensutmaningen.se MENS a.
Inspirationslådor Workshop i digitalisering förskola och skola.
Alla kan läsa och hör sen!
Vad är målet? Hur kommer vi dit? På vilket sätt?
Verksamhetsplaneringsdag
Ta hand om dig själv.
Gymnasiearbete 100 p.
Djuren möter ungdomskulturen
Tipspromenad.
Supportstuga: Medarbetarkopplingar
Presentation för föräldrar
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Struktur i modellen, 5 steg
Vad tänker du om alkohol och andra droger?
Presentationens avskrift:

Intensivperiod i svenska -förskoleklass v.4 – v

Syfte med åtgärdstrappan, Umeå kommun: ”För att förbättra elevers kunskapsresultat är det viktigt att göra rätt från början och att använda metoder som man vet ger goda resultat. Det är rektor som ansvarar för att eleverna når så långt som möjligt i sin kunskapsutveckling. Förmågan att läsa med flyt och god förståelse är central för att lyckas i skolan.” Åtgärdstrappan: Tester anpassade efter ålder för alla elever i grundskolan, F-9, i svenska och matematik. Utvalda tester genomförs vid samma tidpunkt för alla elever i kommunen, ex. ”LäsEttan” för åk 2 v.21.

För förskoleklass v. 2: UMESOL: Kartläggning av fonologisk medvetenhet, ljud-och bokstavskännedom Här upptäcktes att några elever behövde jobba lite extra under en intensivperiod! 5 elever 2 extrapass/ vecka (förutom det som görs dagligen inom förskoleklassens ram) under 6-veckor

Genomförande: Passen ska kännas roliga! Det ska vara positivt att få lära sig något extra! Struktur med hög förutsägbarhet. Varje pass har liknande upplägg. Eleverna ska veta vad vi gör och varför. Vi valde att lägga passen från kl och ca.20 min, tisdagar och torsdagar. Det innebar att eleverna i språkgruppen fick gå in lite tidigare från uteleken, för att sedan vara med sina kompisar igen i övergången till fritids kl Intensivperioden genomfördes av skolans specialpedagog.

Det finns många böcker om alfabetet, bokstavsresor och bokstavsrim! Böckerna anpassades efter elevernas intressen och kunskapsnivå.

Vi inledde ett pass med en filmsnutt ur ”Livet i bokstavslandet”. 4 minuter: ”Varför ska vi lära oss bokstäver?”

Alla bokstäver är inte svåra! Eleverna själva fick bestämma hur de låg till och delade upp bokstavskorten i 2 högar: träna mer - kan Efter hand ökade kan-högen drastiskt! De fick följa sin egen kunskapsutveckling.

Vi tog hjälp av en Ipad när vi lyssnade efter begynnelseljud i orden. På Ipad kan de också klicka för att få bilderna och bokstäverna upplästa för sig. S______ F______ L______

Bokstavsljuden börjar sitta… När vi vet hur bokstäverna låter- kan vi bilda ord! Här nedan: korta ord med versaler (stora bokstäver) Ipad och mera Bornholmslek!

Bra avslut på ett språkpass: bokstavsbingo!

Intensivperioden avslutades med att samma test (UMESOL, Kartläggning av fonologisk medvetenhet, ljud-och bokstavskännedom) genomfördes med eleverna, för att se om perioden gett eleverna mer kunskap! Berghemsskolan Malin Ekesryd Nordström specialpedagog vt … och vi lyckades !