Intensivperiod i svenska -förskoleklass v.4 – v
Syfte med åtgärdstrappan, Umeå kommun: ”För att förbättra elevers kunskapsresultat är det viktigt att göra rätt från början och att använda metoder som man vet ger goda resultat. Det är rektor som ansvarar för att eleverna når så långt som möjligt i sin kunskapsutveckling. Förmågan att läsa med flyt och god förståelse är central för att lyckas i skolan.” Åtgärdstrappan: Tester anpassade efter ålder för alla elever i grundskolan, F-9, i svenska och matematik. Utvalda tester genomförs vid samma tidpunkt för alla elever i kommunen, ex. ”LäsEttan” för åk 2 v.21.
För förskoleklass v. 2: UMESOL: Kartläggning av fonologisk medvetenhet, ljud-och bokstavskännedom Här upptäcktes att några elever behövde jobba lite extra under en intensivperiod! 5 elever 2 extrapass/ vecka (förutom det som görs dagligen inom förskoleklassens ram) under 6-veckor
Genomförande: Passen ska kännas roliga! Det ska vara positivt att få lära sig något extra! Struktur med hög förutsägbarhet. Varje pass har liknande upplägg. Eleverna ska veta vad vi gör och varför. Vi valde att lägga passen från kl och ca.20 min, tisdagar och torsdagar. Det innebar att eleverna i språkgruppen fick gå in lite tidigare från uteleken, för att sedan vara med sina kompisar igen i övergången till fritids kl Intensivperioden genomfördes av skolans specialpedagog.
Det finns många böcker om alfabetet, bokstavsresor och bokstavsrim! Böckerna anpassades efter elevernas intressen och kunskapsnivå.
Vi inledde ett pass med en filmsnutt ur ”Livet i bokstavslandet”. 4 minuter: ”Varför ska vi lära oss bokstäver?”
Alla bokstäver är inte svåra! Eleverna själva fick bestämma hur de låg till och delade upp bokstavskorten i 2 högar: träna mer - kan Efter hand ökade kan-högen drastiskt! De fick följa sin egen kunskapsutveckling.
Vi tog hjälp av en Ipad när vi lyssnade efter begynnelseljud i orden. På Ipad kan de också klicka för att få bilderna och bokstäverna upplästa för sig. S______ F______ L______
Bokstavsljuden börjar sitta… När vi vet hur bokstäverna låter- kan vi bilda ord! Här nedan: korta ord med versaler (stora bokstäver) Ipad och mera Bornholmslek!
Bra avslut på ett språkpass: bokstavsbingo!
Intensivperioden avslutades med att samma test (UMESOL, Kartläggning av fonologisk medvetenhet, ljud-och bokstavskännedom) genomfördes med eleverna, för att se om perioden gett eleverna mer kunskap! Berghemsskolan Malin Ekesryd Nordström specialpedagog vt … och vi lyckades !