Sveriges Kommuner och Landsting. En skola för alla?  1842 infördes allmän folkskola och 1882 skolplikt – men inte för alla barn.  1889 fick döva barn.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Framgångsfaktorer för tillgänglighet
Tillgänglighet till webben – en del i den nationella handlingsplanen 29 oktober 2002 Sören Hansson Tillgänglighetscentret vid Handikappombudsmannen.
Folkhälsa och funktionshinderspolitiken - hälsa på lika villkor
Uppdrag från regeringen •Handisam har fått i uppdrag att ta fram ett frivilligt uppföljningssystem för funktionshinderspolitiken för kommuner och landsting.
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
J U S T I T I E D E P A R T E M E N T E T Insatser för att värna och fördjupa den svenska demokratin.
En strategi för genomförande av funktionshinderspolitiken
Arbetsförmedlingens uppdrag för personer med funktionsnedsättning
Regionalt nätverk för arbetskonsulenter
Kommunalrådskansliet KAPITEL Stöd till och stärkt samverkan med det civila samhällets aktörer •Vision ” I Örebro finns ett levande vitalt civilt samhälle.
Socialdepartementet Strategi för funktionshinderpolitiken Nationell konferens 16 mars 2011 Ulrik Lindgren Politisk sakkunnig för Maria Larsson.
Miljömålsberedningen Miljömålen i förändring – exemplet långsiktigt hållbar markanvändning Rolf Annerberg Miljömålsberedningens ordförande.
Den nationella ungdomspolitiken
Handisam –Myndigheten för handikappolitisk samordning
Strategi för ökad och säker cykling Delredovisning 1 april
Regeringen och Sveriges Kommuner och Landsting har kommit överens om samordnade och långsiktiga insatser som ska stödja en evidensbaserad praktik i socialtjänsten.
Våra farhågor 1.Adressen blir också fortsättningsvis ett misch-masch där uppdraget riktas till den professionella organisationen medan ansvaret för brister.
Grunden i den nya strategin grunden för uppföljning och rapportering ett ramverk, verktyg och vägledning Konventionen och den nationella handikappolitiken.
Kan vi mäta den handikappolitiska utvecklingen?
Tillgänglighet BEHOVSDRIVNA UTVECKLINGSPROCESSER HANS VON AXELSON.
Tillgänglighetspolicy – hur hänger allt ihop?
Jämställdhetspolitiken Tillväxtverket 26 september
Funktionshinderspolitiken
Att få rätt saker att hända
Om funktionshindersrörelsens rätt att vara delaktig i beslutsfattandet… …för att skapa förutsättningar för människor med funktionsnedsättning att delta.
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Jämställdhetspolitiken
Bilder för lokal utbildning
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
Förbättra villkoren för det civila samhället – ideella föreningar, stiftelser, trossamfund, nätverk och andra aktörer – som en central del i demokratin.
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Socialdepartementet Fokus för dagen Vårdvalsreformens innebörd Kriterier för användning av stimulansmedel – 360 miljoner kronor 2012 – 2014 Vårdvalsinformation.
Tillgänglighet på Skolverket Förordning (2001:526) om de statliga myndigheternas ansvar för genomförande av funktionshinderspolitiken 1 § Myndigheter.
Systemanalys för Sydsveriges infrastruktur
Samarbete i teamet och ett rehabiliterande synsätt i myndighetsutövningen IngaLill Karlström, Östersunds kommun. E-post:
Ordförande från Regionstyrelsen (utses av RS) Vice ordförande från organisationerna (förslag av representantgruppen, Tillgänglighetsrådet fastställer)
Socialdepartementet. Bred delaktighet, samarbete och samråd.
Delaktighetsdagen 2015 Myndigheten för delaktighet.
Jämställd vård och behandling Åsa Frodlund Statens institutionsstyrelse – JiM-träff.
Jämställdhet i kommuner och landsting SKL:s stöd till jämställdhetsintegrering.
Gestaltad livsmiljö - en ny politik för arkitektur, form och design Gestaltad livsmiljö – en ny politik för arkitektur, form och design SOU 2015:88 Överlämnande.
Den kommunala energi- och klimatrådgivningens (EKR) utvecklingsresa.
Ekonomiska styrningen Styrningen långsiktig och strategisk Flexiblare – skilda förutsättningar Årliga återrapporteringskrav – mindre omfattning.
Tre nya län 2019 Studieförbunden 10 oktober 2016.
Att beakta barnets rättigheter och perspektiv i styrning och ledning är det möjligt?
Möjlighet till Egen Kraft!
Samordnad utveckling för god och nära vård
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Material och metodstöd När projekt LOS avslutas kommer MSB:s linjeverksamhet att fortsätta.
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Uppdrag om Nationell digital plattform
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Digital plattform Delaktig kommunikation
Miljömålen Emilia Högquist, Miljömålsenheten
Avdelningen för vård och omsorg
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Miljömålen består av tre slags mål
Varför en satsning på psykisk hälsa?
Nätverksträff för deltagare i NKR
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Introduktion till processen för balanserad styrning
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
Miljömålen består av tre slags mål
Ny Nära Vård Södra Dalarna
Länsstyrelsens roll i funktionshinderpolitiken
Samordnad utveckling för god och nära vård
Om översynen av stadens råd för funktionshindersfrågor
Miljömålen Emilia Högquist, Miljömålsenheten
Presentationens avskrift:

Sveriges Kommuner och Landsting

En skola för alla?  1842 infördes allmän folkskola och 1882 skolplikt – men inte för alla barn.  1889 fick döva barn skolplikt.  1896 fick blinda barn skolplikt.  1944 fick barn med utvecklingsstörning som ansågs bildbara skolplikt.  1962 fick barn med nedsatt rörelseförmåga skolplikt.  1968 fick barn med utvecklingsstörning skolplikt. (86 år senare)

Rösträtt för alla?  År 1918 infördes allmän och lika rösträtt i kommunala val för män  1921 Allmän rösträtt - men inte för bland andra personer med psykisk sjukdom/funktionsnedsättning  1937 rösträtt för fängelseinterner  1945 fick personer som var omhändertagna av fattigvården rösträtt.  1968 fick utlandsboende svenska medborgare rösta.  1989 avskaffades omyndighetsförklaringen och alla medborgare över 18 år fick rätt att rösta. (68 år senare)

Ett folkhem - för alla? ”Människor med handikapp har i alltför liten grad fått del i Sveriges välståndsutveckling” Regeringens proposition 1992/93:159 Stöd och service till vissa funktionshindrade, s. 42

Personer med funktionsnedsättning diskrimineras och exkluderas – konsekvent och regelmässigt… …därför behövs en funktionshinderspolitik.

En strategi för genomförande av funktionshinderspolitiken Bygger på konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning Syftet att presentera politikens inriktning med konkreta mål Insatserna ska vara konkreta, mätbara och därmed uppföljningsbara

Nationella mål för funkpolitiken 1.Samhällsgemenskap med mångfald som grund 2.Samhällets ska utformas så att människor med funktionsnedsättning i alla åldrar blir fullt delaktiga i samhällslivet 3.Jämlikhet i levnadsvillkor för flickor och pojkar, kvinnor och män med funktionsnedsättning

10 politikområden Arbetsmarknad Utbildning SocialpolitikFolkhälsa Ökad fysisk tillgänglighetTransport It-politikKultur, medier, idrott RättsväsendetKonsumentpolitiken

En strategi för genomförande av funktionshinderspolitiken De nationella målen 10 prioriterade politikområden tex arbetsmarknadspolitik 22 strategiska myndigheter tex Arbetsförmedlingen har i sin instruktion getts ett särskilt sektorsansvar 16 inriktningsmål ex. att sysselsättningsgraden ska öka 76 delmål exv. översyn av de arbetsmarknadspolitiska insatserna

Vilket resultat har vi uppnått? ”Det går för långsamt!” MFD ”Fisken ruttnar från huvudet” Handisam

Uppdraget till MFD …att ta fram förslag på hur funktionshinders- politiken kan bli mer effektiv och systematisk. Struktur för genomförande, uppföljning och inriktning. Förslagen ska fästa avseende vid jämställdhets- och barnrättsperspektivet. De ska vara samhällsekonomiskt och kostnadsmässigt effektiva och rymmas inom befintliga ekonomiska ramar. Redovisas senast den 30 juni 2016.

En ny funktionshinderspolitisk strategi behöver enligt SKL  att staten och dess myndigheter i strategin och i uppföljningen fullt ut måste erkänna den grundlagsskyddande kommunala självstyrelsen.  att funktionshinderspolitiken tar avstamp i en samsyn kring vilka de största utmaningarna är.  att funktionshinderspolitiken (re-)politiseras.  att funktionshinderspolitiska strategin stödjer välfärdssystemets förmåga till processtänkande.

En ny funktionshinderspolitisk strategi behöver  att staten i styrning och uppföljningen måste erkänna den grundlagsskyddande kommunala självstyrelsen. MFD:s kommunuppföljning ställer exv. frågan, Har kommunen under delat ut medel utöver ordinarie bidragsgivning till idrottsföreningar för att öka tillgängligheten och delaktigheten för personer med funktionsnedsättning? Har kommunen under delat ut medel utöver ordinarie bidragsgivning till kulturföreningar, inklusive studieförbund för att öka tillgängligheten och delaktigheten för personer med funktionsnedsättning? Är samtliga rengöringsmedel som används i kommunhuset är parfymfria?

En ny funktionshinderspolitisk strategi behöver  att funktionshinderspolitiken (re-)politiseras.

En ny funktionshinderspolitisk strategi behöver  att funktionshinderspolitiska strategin stödjer välfärdssystemets förmåga till processtänkande.

Vad vill S-dep med ny funkpol?

Vad vill MFD med ny funkpol? Rensa upp i nivåer och mål. Målbild på kort och lång sikt. Prioritering i aktiviteter, men politikområdet ska hållas brett. Förstärkt MR-perspektiv med fokus på implementering och HUR-frågor. MFD kommer att skriva fram MFD:s roll

Stärka den politiska förankringen… …genom att ta fram ett underlag till nytt övergripande mål som ska tas som prop. ev. i samband med budgetprop., och sedan arbeta med en separat regeringsskrivelse…