Ögonreflexer, ackommodation och ackommodationsstörningar i det växande ögat Bertil Sterner Optiker, Med Dr
Ögonreflexer Kornealreflexen Pupillreflexen Ackommodation Fysiologisk nystagmus Vestibulookulära reflexen Saccader Följerörelser
Ljusreflexen
Ackommodation
Ackommodativa stimuli Suddighet i bild Kromatisk abberation Bildstorlek Ögonens konvergens Proximalitet av föremålet Spatiell frekvens
Ackommodativa aspekter Amplitud Tonisk ackommodation Ackommodativ eftersläpning Konvergensackommodation Ackommodativ facilitet Relativ ackommodation
Negativ relativ ackommodation (NRA) Positiv relativ ackommodation (PRA)
Symptom Astenopi Huvudvärk Texten flyter Svårt att växla mellan långt och nära håll Ljuskänslighet Dubbelseende
Asthenopia Accommodative insufficiency Accommodative infacility Accommodative fatigue Accommodative paresis Accommodative spasm Uncorrected hypermetropia Aniseikonia Uncorrected astigmatism Neurological reasons Hysteria Heterophoria Ocular inflammation, pain in the eye, dry eye Improper illumination Retinal/eye disease Uncorrected presbyopia Dyslexia Concentration difficulties Musculus rectus medialis dysfunction Latent nystagmus
Diagnosgrupper Downs syndrom Cerebral pares Juvenil maculadegeneration Amblyopi Congenital nystagmus
Syfte Att studera hur väl ackommodationen fungerar bland friska barn och att identifiera och karaktärisera subjektiva symptom relaterat till ackommodationen.
Hofstetter (1950) Minimum amplitud = 15 - 0,25 · ålder Förväntad amplitud = 18,5 - 0,3 · ålder Maximum amplitud = 25 - 0,4 · ålder
R.A.F.-ruler
Deskription amplitud Hö (p-u)
Deskription amplitud Vä (p-u)
Deskription amplitud Bino (p-u)
Frågor och symptom Huvudvärk: “Får du huvudvärk när du läser eller studerar?” Astenopi: “Blir du trött i ögonen när du läser eller studerar?” Texten flyter “Verkar texten flyta omkring, hoppa eller sudda ihop sig när du läser eller studerar?” Facilitetsproblem: “Har du svårt att växla mellan att se i boken, se på tavlan och tillbaka till boken igen?”
Symptombild Hö
Symptombild Vä
Symptombild Bino
Symptombild Hö
Symptombild Vä
Symptombild Bino
Sammanfattning I Den ackommodativa amplituden för barn mellan 6 och 10 år stämmer inte med de förväntade åldersvärdena och det kan inte förutsättas att ackommodationen är hög i dessa åldrar. Subjektiva symptom med tydlig koppling till ackommodationen uppkommer hos barn efter 7,5 års ålder.
Syfte Att utvärdera en metod för ackommodativ facilitetsträning och studera effekten av träning på den relativa ackommodationen och subjektiva symptom vid närarbete.
Subjects 51 barn ålder 9-13 år. Subjektiva symptom vid närarbete. Nedsatt NRA och PRA och/eller långsam facilitet.
Medelvärde på relativa ackommodationen (± SD) före träning, för kontrollgruppen samt diagnostiskt kriterie för ackommodativ infacilitet.
Flip lens
Resultat NRA
Resultat PRA
Resultat NRA efter Sham-behandling
Resultat PRA efter Sham-behandling
Sammanfattning II Resultaten indikerar på att ackommodativ facilitetsträning är en effektiv metod mot subjektiva symptom och visar också på en reell effekt på den relativa ackommodationen hos barn med nedsatt relativ ackommodation.
Behandling och träning Flip-lens, 3 min, 3 ggr/dag. Regelbundna återbesök. Läsglasögon H/V sf +1,00 D. Kombination Flip-lens och läsgln +1,00 D.
Sammanfattning III För att minska risken att drabbas av onödiga närseendeproblem beroende på nedsatt ackommodationsfunktion är det viktigt att identifiera ackommodationsstörningar så tidigt som möjligt. Det ökar möjligheterna att förbättra förmågan att fokusera på nära håll och därmed eliminera eventuella symtom som annars kan hindra barnet i skolarbetet.