© Agneta Hellström Strategi – barn Lektion 5. Samhällets stöd 2015-03-261.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Advertisements

Barn och elever i behov av särskilt stöd
Den nya skollagen Arbetet med den nya lagen har pågått sedan 1999
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
E-post: Rosenlund Tideliusgatan 12, 6 tr Box Stockholm Tel: E-post:
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
Våra farhågor 1.Adressen blir också fortsättningsvis ett misch-masch där uppdraget riktas till den professionella organisationen medan ansvaret för brister.
Hej och välkomna!.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Skollagen - innehåll Inledande bestämmelser, kapitel 1
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Regelbunden tillsyn i Älvdalens kommun
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Patientlagen och information till patienter och närstående
Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Skärpta krav i SKOLLAGEN fr o m ht-11 Skollagen kap 6 Skyldighet att anmäla, utreda och vidta åtgärder mot kränkande behandling.
GYMNASIESÄRSKOLAN i skollagen
Vägledning Vägledning. 1. Bakgrund 2. Praktisk vägledning 3. Respektive parts ansvar Vägledningens delar.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Barnets rättigheter i nya patientlagen
Nämndplan 2015.
Tillsyn och insyn i fristående verksamhet Omfattning i Kristianstad december fristående förskolor,777 barn 2fristående fritidshem407 barn 2fristående.
1 Genevadsskolan Antal svar elever: 45 - svarsfrekvens 96% Antal svar vårdnadshavare: 5 - svarsfrekvens 11% April 2015 Laholms kommun Skolundersökning.
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
Barn och elever i behov av stöd Barn- och utbildningsnämnden
Introduktion till FREDA Eslöv 28 januari 2014 Om utredning enligt socialtjänstlagen.
Följ upp barnrättsarbetet med hjälp av ett antal implementerings- och tillämpningsnycklar.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
VAD ÄR DET?.  Socialtjänsten skall se till att alla människor har en ekonomisk och social trygghet.  Socialtjänsten skall se till att alla kan ta del.
Västra Götalandsregionen ska bidra till att personer med funktionsnedsättning kan delta i samhällslivet, få möjlighet att påverka sin livssituation och.
Landstingets ledningskontor IFB-projektet Intensiv familjebehandling.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Utbildning för nyanlända elever Höstterminen 2015.
(För-)Skola 2011 Annika Zetterström Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier Uppsala universitet
Barns behov eller Vem tolkar barns behov?. I behov av särskilt stöd I skollagen: I utbildningen ska hänsyn tas till barns och elevers olika behov. Barn.
Regelbunden tillsyn i Timrå kommun Återföring. Innehållet Inledning Genomgång av beslut Systematiskt kvalitetsarbete Vad händer sedan? SPSM.
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
”Nu ska ni få visa vad ni lärt er. För att det ska bli rättvist får alla samma uppgift att lösa – klättra upp i trädet!”
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Specialpedagogiska skolmyndigheten
Välkomna VISION ”Ett samhälle där människor känner trygghet om livet tar en ny vändning” Vi presenterar oss.
BARN I FARA ANMÄLNINGAR
Socialnämnden ska erbjuda stöd för att underlätta för de personer som vårdar en närstående som är långvarigt sjuk eller äldre eller som stödjer en närstående.
Socialnämnden ska erbjuda stöd för att underlätta för de personer som vårdar en närstående som är långvarigt sjuk eller äldre eller som stödjer en närstående.
Bedömning och betygsättning
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Elever - Vårdnadshavare/Föräldrar
Elevers frånvaro CB+AL Vilka är vi varför är vi här idag.
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Elever - Vårdnadshavare/Föräldrar
Inkludering och skolans uppdrag
Ny Remissrutin till BUP
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Specialpedagogiska skolmyndigheten
Dagens innehåll Vad är tilläggsbelopp? Omfattande behov
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Nyheter i skollagen från och med 1. 7
Längre eller upprepad frånvaro
Huvudmannabeslut Skolinspektion 2016
Nyheter i skollagen från och med
Information från Försäkringskassan
Specialpedagogisk samordnare, Örebro Kommun Malin Nilsson
Presentationens avskrift:

© Agneta Hellström Strategi – barn Lektion 5. Samhällets stöd

© Agneta Hellström Strategi – barn Översikt av lektionen 1. Förskolan och skolan 2. Fritiden 3. Ekonomiskt och socialt stöd 4. Specialiststöd från hälso- och sjukvården 5. Sammanfattning

© Agneta Hellström Strategi – barn 1. Förskolan och skolan

© Agneta Hellström Strategi – barn Vad förväntas barn klara i skolan? Koncentrera sig längre stunder Fokusera på det väsentliga Sitta still och lyssna Arbeta självständigt Aktivt söka kunskap Själv organisera sitt arbete Komma ihåg vad man lärt sig Följa regler och instruktioner Passa tider

© Agneta Hellström Strategi – barn Förhållanden som försvårar för barn med ADHD Stökiga och röriga miljöer Ostrukturerade situationer Uppgifter som är enahanda och tråkiga Långa instruktioner För höga krav Tjat och förebråelser

© Agneta Hellström Strategi – barn Förskolans respektive skolans ansvar Att skapa en förskole-/skolsituation där barnet lär sig, utvecklas och kan fungera socialt utifrån sina förutsättningar Erbjuda de stödinsatser och anpassningar som behövs för att barnet ska kunna göra det Att samarbeta med föräldrarna

© Agneta Hellström Strategi – barn Föräldrars ansvar Att bidra med sin kunskap om barnets behov Att ansvara för barnets familjesituation och uppväxtförhållanden Bra att ha ett system för regelbunden kommunikation

© Agneta Hellström Strategi – barn Barnets behov Förståelse för behov av stöd Hjälp motivation att lära Hjälp hitta sina starka sidor Anpassad kravnivå Hitta vägar förbi svårigheter Mycket individuellt stöd

© Agneta Hellström Strategi – barn Pedagogik för barn med ADHD Uppmuntran och beröm Avgränsade och tydliga arbetsuppgifter Instruktioner i flera steg Riktade, korta och entydiga uppmaningar Tät, påtaglig direkt återkoppling Hjälp att komma igång och avsluta Extra tid att fullfölja uppgifter Konkret, handfast styrning Anpassade läxor och hemuppgifter

© Agneta Hellström Strategi – barn Stödinsatser och anpassningar som kan vara aktuella Information och utbildning till skolpersonal Handledning Insatser från elevhälsan Resursperson Liten grupp eller särskild undervisningsgrupp Pedagogiska hjälpmedel, t.ex. ljudböcker

© Agneta Hellström Strategi – barn Skollagen Förskola Förskoleklass Grundskola Fritidshem Gymnasieskola (Även särskola, specialskola, vuxenutbildning)

© Agneta Hellström Strategi – barn Utbildningens syfte Främja alla barns och elevers utveckling och lärande samt en livslång lust att lära Hänsyn ska tas till barns och elevers olika behov Stöd och stimulans för optimal utveckling Uppväga skillnader i förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen (Skollagen 1 kap.4 §)

© Agneta Hellström Strategi – barn Utvecklingssamtal och individuell utvecklingsplan Förskola och förskoleklass: Utvecklingssamtal minst en gång om året Grundskola:Utvecklingssamtal minst en gång i terminen. Läraren ska ge omdömen om elevens kunskaps- utveckling och sociala utveckling och vid behov sammanfatta vilka insatser som behövs för att eleven ska nå målen, i en skriftlig individuell utvecklingsplan Om ett åtgärdsprogram utarbetas behöver insatserna inte sammanfattas i utvecklingsplanen (Skollagen 8 kap. 11§, 9 kap. 11§, 10 kap. 12,13 §§, ändrad )

© Agneta Hellström Strategi – barn Rätt till stöd i förskolan Barn som av fysiska, psykiska eller andra skäl behöver särskilt stöd i sin utveckling ska ges det stöd som deras speciella behov kräver Förskolechefen ska se till att barnet vid behov får särskilt stöd Barnets vårdnadshavare ska ges möjlighet att delta i utformningen av det särskilda stöd (Skollagen 8 kap. 9§)

© Agneta Hellström Strategi – barn Rätt till stöd i förskoleklass, grundskola och fritidshem En elev som har funktionsnedsättning som gör det svårt att uppfylla kunskapskraven har rätt till stöd I första hand i form av extra anpassningar inom den ordinarie undervisningen Om inte det är tillräckligt ska rektor se till att behovet av särskilt stöd utreds skyndsamt (Skollagen 3 kap. 1-12§§)

© Agneta Hellström Strategi – barn Åtgärdsprogram För de elever som ska ges särskilt stöd ska det utarbetas ett åtgärdsprogram. Av åtgärdsprogrammet ska det framgå: Vilket behov av särskilt stöd eleven har Hur det ska tillgodoses När åtgärderna ska följas upp och utvärderas Vem som är ansvarig för uppföljning och utvärdering (Skollagen 3 kap. 9 §, ändrad )

© Agneta Hellström Strategi – barn Särskilt stöd  På det sätt och i den omfattning som behövs för att uppnå de kunskapsmål som minst ska uppnås  Kan ges enskilt eller  I annan undervisningsgrupp än den ordinarie  Anpassad studiegång (Skollagen 3 kap §§)

© Agneta Hellström Strategi – barn Bedömning av rätten till stöd Individuell bedömning görs av förskolechef/rektor i samråd med föräldrar och skolpersonal Får inte göras beroende av om barnet har en diagnos eller inte Får inte heller avslås med hänvisning till bristande resurser

© Agneta Hellström Strategi – barn Åtgärder mot kränkande behandling Personal som får kännedom om att ett barn eller en elev anser sig ha blivit utsatt för kränkande behandling … är skyldig att anmäla detta till huvudmannen Huvudmannen är skyldig att skyndsamt utreda och vidta åtgärder (Skollagen 6 kap. 9,10 §§)

© Agneta Hellström Strategi – barn Om man inte är nöjd Tala i första hand till förskolechef eller rektor Var tydlig med önskemål och synpunkter Vid behov vänd dig till ansvarig förvaltningschef eller nämnd Om du inte blir nöjd, anmäl till Skolinspektionen Vissa beslut kan också överklagas till Skolväsendets överklagandenämnd (Skollagen 28 kap.12,16 §§)

© Agneta Hellström Strategi – barn Mer information om stöd i förskola och skola Broschyren Rätt till stöd i förskola och skola för barn och elever med funktionsnedsättningar (se pärmen) Skolinspektionen Skolverket Skolverkets överklagandenämnd

© Agneta Hellström Strategi – barn 2. Fritiden

© Agneta Hellström Strategi – barn Fritidshem Plats ska erbjudas i fritidshem för barn som av fysiska, psykiska eller andra skäl behöver det Barn som behöver särskilt stöd kan ha rätt att gå kvar på fritidshem efter att de fyllt tio år (Skollagen 14 kap. 6,7 §§)

© Agneta Hellström Strategi – barn Fritidsaktiviteter Tydliga mål, klar struktur, direkt feedback Spänning och påtagliga resultat Individuellt stöd av vuxen Kompetenta och engagerade ledare

© Agneta Hellström Strategi – barn Vad kan din kommun erbjuda?  Kontakta kommunen och fråga vilket utbud av fritidsaktiviteter som finns för barn med ADHD/vilket stöd man kan erbjuda i ordinarie utbud

© Agneta Hellström Strategi – barn 3. Ekonomiskt och socialt stöd

© Agneta Hellström Strategi – barn Vårdbidrag Förälder som vårdar sjukt barn eller barn med funktionsnedsättning i hemmet Särskild tillsyn minst 6 månader eller merkostnader p.g.a. funktionsnedsättning Betalas ut till juni det år barnet blir 19 år Helt, tre fjärdedels, halvt, fjärdedels Merkostnadsdelen skattefri

© Agneta Hellström Strategi – barn Att söka vårdbidrag Kontakta lokala försäkringskassan och be att få ansökningsblankett (finns även på webben) Fyll i ansökan och bifoga läkarintyg som styrker funktionsnedsättningen Handläggare utreder – personlig kontakt Försäkringskassans beslut kan överklagas i förvaltningsrätt

© Agneta Hellström Strategi – barn Tillfällig föräldrapenning för vård av barn Tillfällig föräldrapenning för vård av barn (VAB) kan utgå när man: Besöker BUP, Barnsjukvård, habilitering m.fl. Deltar i föräldrakurs om barnets funktionsnedsättning om den anordnas av sjukvårdshuvudmannen

© Agneta Hellström Strategi – barn Mer information – vårdbidrag och tillfällig föräldrapenning 

© Agneta Hellström Strategi – barn Bistånd och stöd från socialtjänsten – exempel Stöd i föräldraskapet (t.ex. föräldragrupp, samtalsstöd, familjerådgivning) Praktiskt stöd i vardagen (t.ex. avlösarservice, boendestöd) Kontaktfamilj, stödfamilj Ferievistelse (kollo)

© Agneta Hellström Strategi – barn Att ansöka om bistånd enligt socialtjänstlagen Kontakta biståndshandläggaren i din kommun eller stadsdel Gör en skriftlig ansökan till kommunen Individuell prövning Om avslag – begär skriftligt beslut med motivering och besvärshänvisning Överklaga till förvaltningsrätt (via kommunen)

© Agneta Hellström Strategi – barn Mer information – bistånd och stöd enligt socialtjänstlagen Kontakta din kommun

© Agneta Hellström Strategi – barn 4. Specialiststöd från hälso- och sjukvården

© Agneta Hellström Strategi – barn Stöd i anslutning till diagnos Psykoedukation Information i anslutning till utredningen - till föräldrar, barnet själv, skolpersonal Grundläggande föräldrautbildning Utbildning till övriga familjemedlemmar Informationsmaterial Intyg för exempelvis vårdbidrag Läkemedelsbehandling

© Agneta Hellström Strategi – barn Fortsatt stöd och behandling Fördjupad föräldrautbildning (föräldraträning) Kognitivt stöd och hjälpmedel Psykologiskt stöd, färdighetsträning Behandling av tillkommande svårigheter Uppföljning av läkemedelsbehandling Fast vårdkontakt

© Agneta Hellström Strategi – barn Vilka kan ge specialiststödet? BUP Barn- och ungdomspsykiatrin Barn- och ungdomsmedicinska mottagningar (i vissa landsting) Barn- och ungdomshabilitering (i vissa fall)

© Agneta Hellström Strategi – barn Mer information om stöd till barn och vuxna med ADHD Stöd till barn, ungdomar och vuxna med adhd – ett kunskapsstöd Socialstyrelsen 2014 Nationell kunskapsöversikt och rekommendation om upptäckt, utredning, stöd och behandling vid ADHD

© Agneta Hellström Strategi – barn Synpunkter och klagomål på vården Patientnämnden (finns i de flesta landsting) Inspektionen för vård och omsorg IVO

© Agneta Hellström Strategi – barn 5. Sammanfattning

© Agneta Hellström Strategi – barn Sammanfattning Skaffa dig kunskap om rättigheter Sök lokal information om vad som finns Framför dina önskemål och krav tydligt och bestämt till rätt instans Klaga om du är missnöjd