Norlandia Care Group – Preschools – Norlandia Förskolor, skolor Verksamhetsplan Förskolan Solkatten 2016.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Advertisements

Tusenfotingen Hur gör vi för att nå de riktlinjer och mål som finns för förskolan?
9/21/2016 Föräldraenkäten 2015 Förskola Skyttebo.
Pedagogisk verksamhetsidé Sege parks förskola, läsåret
Oskrivna och skrivna regler i Kallhälls scoutkår Hälsodeklaration, personuppgifter och kontaktuppgifter Kåren har som policy att ta in en ny hälsodeklaration.
Föräldraenkäten 2015 Förskola Jonasbo. 9/24/2016 Vet ejI hög grad I tillräckligt hög grad I inte tillräckligt hög grad I låg gradMedelSvar ditt barn får.
9/24/2016 Föräldraenkäten 2015 Förskola Bergabo. 9/24/ Vilken avdelning går ditt barn på? Bergabo 1.Bullerbyn17 (23%) 2.Junibacken22 (30%) 3.Katthult10.
9/24/2016 Föräldraenkäten 2015 Förskola Norrebo. 9/24/ Vilken avdelning går ditt barn på? Norrebo 1.Bullerbyn13 (16%) 2.Junibacken18 (22%) 3.Madicken8.
”Förskoleklassen en klass för sig” Förskoleklassen är en bro mellan förskola / skola och elevernas fortsatta lärande. Förskoleklassen omfattas av läroplanens.
Detta är miljömåltider
Föräldramöte ängahuset 12 okt
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Föräldraenkät 2017 Förskola
En hållbar organisation
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
Föräldraenkät 2017 Förskola
Föräldraenkät 2017 Förskola
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Föräldraenkäten 2015 Förskola Kunskapshuset
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Föräldraenkät 2017 Förskola
Föräldraenkäten 2015 Förskola Åkerbo
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Föräldraenkäten 2015 Förskola Billinge
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Föräldraenkät 2017 Förskola
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Föräldraenkäten 2015 Förskola Toftabo
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Skogsgläntan (n=31).
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Vilken avdelning går ditt barn på?
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Vilken avdelning går ditt barn på?
Hammarens förskola.
Varifrån kommer alla sopor – och vad händer sedan?
Miljöinsatser vid retur-automaten
Likabehandlingsplan och plan mot kränkande behandling
- Att vara personlig och beröra
Inspirationslådor Workshop i digitalisering förskola och skola.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Tips för det praktiska ledarskapet
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Föräldrar Förskola Förskolan Solägget 14 svar, 78%
KRETSLOPP FÖR ÅTERVINNINGSPROCESSER
Presentationens avskrift:

Norlandia Care Group – Preschools – Norlandia Förskolor, skolor Verksamhetsplan Förskolan Solkatten 2016

FÖRSKOLA- MÅL MÅLAKTIVITETANSVARKLART Kvalitetsmål 1: 90% Kundnöjdhet Förskolans mål: 90% Kundnöjdhet* Informativa månadsbrev. * Använda oss av för att skicka ut viktig information samt månadsbrev * Ha en levande/uppdaterad hemsida. Föräldrarmöte på en tidigare tid då vi också erbjuder barnvakt så att fler föräldrar har möjlighet att delta. * Utvecklingssamtal 1gång/läsår * Uppföljningssamtal för nya barn * Föräldraforum 2 gånger / termin Drop in fika 2 gånger / vt 1gång /ht Aktiviteter tillsammans med barn/föräldrar (midsommar, sommaravslutning samt lucia) *Vi ska bemöta våra barn/föräldrar på ett respektfullt och professionellt sätt enligt vår värdegrund CARE * Vi arbetar efter våra etiska riktlinjer Alla dessa punkter ansvarar samtliga pedagoger på förskolan för. Feb/ april Kvalitetsmål 2: Medarbetarnöjdhet 3,55/4 Förskolans mål: 3,85/4 *All personal ska svara på vår medarbetar enkät * Morgonmöten/ Enhetsplaneringar /personalmöten. * Använda CARE –orden I vardagliga möten med kollegor för att skapa ett bra och varmt arbetsklimat. *Personal aktivitet utanför arbetstid för att skapa glädje/gemenskap *Kompetensutveckling för personal *All personal ska känna till och arbeta efter våra etiska riktlinjer All personal Förskolechef Sep-16 Under Läsåret 2016

FÖRSKOLA- MÅL MÅLAKTIVITETANSVARIGKLART Kvalitetsmål 3: 94% Frisknärvaro Förskolans mål: 94% Frisknärvaro *Vi arbetar för att alla ska känna glädje, gemenskap och trygghet. * Vi arbetar för att alla ska känna sig behövda och omtyckta. När någon varit frånvarande säger vi att vi har saknat dig och är glada att du är tillbaka! Vi håller kontakten med den som är frånvarande t.ex via sms eller telefon. Vi ska utnyttja friskvårdsbidraget efter eget intresse av de aktiviteter som man kan välja på. Att all personal tar ansvar för sin handhygien samt följer våra hygienrutiner. Att ha mycket utevistelse i vår verksamhet. All personal All personal + chef All personal Läsåret 2016 Kvalitetsmål 4: Källsortera avfall Förskolans mål: Källsortera avfall Miljömål: Alla våra enheter ska källsortera avfall – Reducera elförbrukningen med 5% jämfört med 2015 Vi sorterar matavfall varje dag. Vi har en miljöstation inne på förskolan där barnen är delaktiga när det gäller att sortera papper, kartong samt plast. Vi ska även göra barnen delaktiga I hållbar utveckling genom att lära oss tillsammans om återvinning och naturens kretslopp. Barnen ska gå med till miljöstationen och sortera de olika materialen i containrarna. Vi har även en miljöstation för sortering av metall och glas. Återanvända olika förbrukningsmaterial i vår verksamhet vid t.ex skapande 1gång/månad åker vi till Sörab med våra grovsopor. Vi använder energisnåla lampor, släcker lampor i tomma rum, sätter inte på torkskåpen i onödan eller för länge, stänger av datorer vid dagens slut, har inte fönster på glänt, ser till att alla ytterdörrar är stängda vintertid. All personal Vår vaktmästare Läsåret 2016

FÖRSKOLA- FOKUSOMRÅDEN FOKUSOMRÅDENAKTIVITETERANSVARKLART Förskolans fokusområde: SPRÅK Vi lägger stor vikt på att stimulera alla barns språkutveckling och uppmuntra deras nyfikenhet för språket. Vi vill ge barnen ett rikare språk för att de ska kunna sätta ord på sina känslor, uttrycka sina behov samt kommunicera med varandra. Detta gör vi genom att vi: Arbetar med Stegen- för tidigt lärande I förskolan Arbetar med Babblarna/Färg och form * Använder oss av bilder/tecken I våra rutinsituationer som t.ex vid maten, samling av och påklädning m.m Vi har bildscheman för att visa hur dagen kommer att se ut samt vid aktivitetsbyten detta gör vi för att förstärka förståelsen och språket. Läser för barnen varje dag i smågrupper. Vi läser böcker, flanosagor och har sagopåsar med konkret material. Sjunger med barnen, då använder vi oss av bilder, tecken samt har konkret material I våra sångpåsar Använder oss av rim och ramsor. Har drama/teater Skapar med olika material, färger och former Alla pedagoger på förskolan under hela läsåret 2016