Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Hälsa. HÄLSA KOST MOTION ALKOHOL TOBAK RELATIONER LIVSSTIL STRESS SÖMN.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Hälsa. HÄLSA KOST MOTION ALKOHOL TOBAK RELATIONER LIVSSTIL STRESS SÖMN."— Presentationens avskrift:

1 Hälsa

2 HÄLSA KOST MOTION ALKOHOL TOBAK RELATIONER LIVSSTIL STRESS SÖMN

3 Vad är hälsa? Fysiskt välbefinnande Psykiskt välbefinnande Socialt välbefinnande ”Hälsa är ett tillstånd av fullständigt fysiskt, psykiskt och socialt välbefinnande och inte endast frånvaro av sjukdom och svaghet.” (WHO)

4 Hälsokorset Sjuk Frisk Må dåligt Må bra

5 Pillret för en bättre hälsa Effekter av regelbunden fysisk aktivitet:  Stärkt immunförsvar.  Mindre ryggbesvär.  Starkare skelett.  Minskad risk för fallskador.  Ökad förmåga att bemästra stress/depression.  Ökad muskelstyrka, bättre uthållighet.  Minskad trötthet.  Kraftigt minskad risk för en rad folksjukdomar: Diabetes typ2. Hjärt- kärlsjukdomar/högt blodtryck/dåliga blodfetter. Fetma.

6 Två aspekter av träning För prestation (tävlingsprestation)  Effektivitet  Resultat För allmänt välbefinnande  Mindre betydelse vad ni gör  Viktigast att ni är fysiskt aktiva Vilket sätt tror du är lättast att genomföra i ett livslångt perspektiv?

7 Rekommendationer FA Positiva hälsovinster uppnås om Du är fysiskt aktiv (FA):  Minst 30 minuter/dag på en måttlig ansträngningsgrad. Eller…  Går minst steg/dag.  För att uppnå viktkontroll bör du vara FA minst 60 min/dag på en måttlig ansträngningsgrad. Hur jobbigt är måttlig ansträngningsgrad? Hur omsätter du detta i praktiken?

8 Borgs ansträngningsskala BORGS ANSTRÄNGNINGSSKALA (RPE) MYCKET, MYCKET LÄTT MYCKET LÄTT GANSKA LÄTT NÅGOT ANSTRÄNGANDE ANSTRÄNGANDE MYCKET ANSTRÄNGANDE MYCKET, MYCKET ANSTRÄNGANDE 20 MAXIMAL

9 Rekommendationer FA Du bör också vara fysiskt aktiv minuter 2-3 dagar/vecka på en högre ansträngningsgrad. Exempelvis genom löpning, cykling, simning, bollsporter, dans etc.

10 Rekommendationer FA

11 Vem ska träna?

12 Men… Oavsett om du tränar för prestation eller för ditt allmänna välbefinnande (eller en kombination av båda) så reagerar kroppen på samma sätt! Träningslära


Ladda ner ppt "Hälsa. HÄLSA KOST MOTION ALKOHOL TOBAK RELATIONER LIVSSTIL STRESS SÖMN."

Liknande presentationer


Google-annonser