Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

REKLAM Varför reklam? Öka försäljningen. Reklamen ska: Ge kunskap om företaget, dess produkter Ge kunskap om företaget, dess produkter Resultera i handling.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "REKLAM Varför reklam? Öka försäljningen. Reklamen ska: Ge kunskap om företaget, dess produkter Ge kunskap om företaget, dess produkter Resultera i handling."— Presentationens avskrift:

1 REKLAM Varför reklam? Öka försäljningen

2 Reklamen ska: Ge kunskap om företaget, dess produkter Ge kunskap om företaget, dess produkter Resultera i handling – KÖP! Resultera i handling – KÖP! Skapa attityd – positiv bild kring företaget Skapa attityd – positiv bild kring företaget

3 3 typer av reklam: Lyfta fram fakta och information och övertyga om att produkten är bäst (bäst i test, räcker länge…) Lyfta fram fakta och information och övertyga om att produkten är bäst (bäst i test, räcker länge…) Framhålla emotionella argument (du blir populär, alltid rätt – ofta mode, godis…) Framhålla emotionella argument (du blir populär, alltid rätt – ofta mode, godis…) Vädjar till plånboken – lågt pris Vädjar till plånboken – lågt pris

4 Viktigt Upprepning! Upprepning! Målgruppsanpassning Målgruppsanpassning Namn, symboler, slogans, logotyper – igenkänning! Namn, symboler, slogans, logotyper – igenkänning!

5 Reklamens påverkan Direkt: vi köper varan Direkt: vi köper varan Indirekt: förmedlar attityder, värderingar, visar ideal, vägen till lycka och framgång Indirekt: förmedlar attityder, värderingar, visar ideal, vägen till lycka och framgång

6 AIDA Attention - uppmärksamhet Attention - uppmärksamhet Interest - intresse Interest - intresse Desire - behov Desire - behov Action - handling Action - handling

7 Reklam består av bilder o foton som visar en fantasivärld Reklam består av bilder o foton som visar en fantasivärld Orden är noga utvalda för att övertyga, locka… Orden är noga utvalda för att övertyga, locka… Målgrupp! Medvetna strategier… Målgrupp! Medvetna strategier…

8 Diskutera: Vilket är ditt favoritmedium? Vilket är ditt favoritmedium? Fundera över all reklam du sett (TV, bio, tidningar, nätet…) Vilka typer av produkter är vanligast i reklamsammanhang? Varför? Fundera över all reklam du sett (TV, bio, tidningar, nätet…) Vilka typer av produkter är vanligast i reklamsammanhang? Varför? Vilken är din favorit-resp. hatreklam? Vilken målgrupp vänder sig dessa reklamer till? Varför gillar/ogillar du dessa? Vilken är din favorit-resp. hatreklam? Vilken målgrupp vänder sig dessa reklamer till? Varför gillar/ogillar du dessa? Vad tilltalar dig i en reklam? Vad tilltalar dig i en reklam? Går du på reklammakarnas tricks..? Vilken är den mest lättlurade målgruppen tror du? Går du på reklammakarnas tricks..? Vilken är den mest lättlurade målgruppen tror du?

9 Exempel Exempel Reklamombudsmannen Reklamombudsmannen

10 Läxa: Följ TV-reklamen en kväll! Finns det reklam som återkommer flera gånger? Finns det reklam som återkommer flera gånger? Hur många? Hur många? Hur långt är inslaget? Hur långt är inslaget? Vilken typ av produkt marknadsförs? Vilken typ av produkt marknadsförs? Vilka är de vanligaste reklamorden? Gör en reklamordlista! Vilka är de vanligaste reklamorden? Gör en reklamordlista!


Ladda ner ppt "REKLAM Varför reklam? Öka försäljningen. Reklamen ska: Ge kunskap om företaget, dess produkter Ge kunskap om företaget, dess produkter Resultera i handling."

Liknande presentationer


Google-annonser