Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

MMS Akademi MMS Gyllene Regler för mätning och rapportering av tv-tittande. Översikt hela kedjan.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "MMS Akademi MMS Gyllene Regler för mätning och rapportering av tv-tittande. Översikt hela kedjan."— Presentationens avskrift:

1 MMS Akademi MMS Gyllene Regler för mätning och rapportering av tv-tittande. Översikt hela kedjan

2 Varför MMS Gyllene Regler  Skapar jämförbarhet mellan olika alternativ  Jämförbarheten kan avse visst tillfälle eller över tiden  Skapar ordning och reda för köpare och säljare  Möjliggör utvärderingar av innehållet  Är till oerhört stor nytta för hela mänskligheten

3 Vad kännetecknar en god medievaluta?  Den är accepterad och använd av en hel bransch  Medvetenhet finns om att resultat fås från en modell av en verklighet  Enighet råder om att mätresultaten gäller i alla lägen  Valutan utvecklas och anpassas

4 Pirjo om panelen … … och vad som kommer från panelen och vad som händer med det.

5 Tittarpass  Vempanelare  VadTV4  När  HurLive  VarHemmet-kök pass per dag

6 Tittarefakta tex för panelare Ålder31 -Könkvinna -Urbaniseringsgradstorstad 3-34 år -Familjesituation20+ i hushåll med barn 0-6 -Dagens vikt5432,3 InköpsansvarigHushållsinkomstIndividinkomst SVT-regionICA-regionTV4-region TV3-regionHushållsstorlekUtbildning BoendeformAntal barn i hhTittarkomsumtion ArbetstidSysselsättningPC i hemmet Internet i hemmetInspelningsbar HDDistributör FritidshusEtniskt ursprungMottagningssätt Antal tv-apparater st per dag

7 MMS tv-valuta kännetecken  Just nu TV-tittande i hemmet  Närvarande i rummet  Individer  Vikt - representationstal  Inkluderar gäster  Ett och endast ett universum  Tv-dygn 02:00 – 25:59  15 sekunder  Rapportering på minutnivå  Kampen om minuten

8 Exempel på definitioner  En spot ärver sin startminuts värden  Ett reklamblock består av sammanhängande äkta spottar  Ett reklamblocks första minut är första spottens startminut och blockets sista minut är sista spottens startminut  Kampen om minuten vinns av längsta annars senaste passet  Räckvidder 1, 3, 5, 15 minuter  Konsolidering sker direkt efter första dygnet  Totalt tv-tittande är allt utom vissa (namngivna) källor  Närvaro i rum med TV betyder tittande  Publicering ska ske i jämna 5-tusental eller med tiondels procent  Månad och år består av ett exakt antal veckor  Mån-tors är vardagar, fre-sön helgdagar

9 MMS tv-valuta mått  Tittartidsorienterade  Räckviddsorienterade  Dagliga; enskilda eller snitt  Över tiden; räckvidd och frekvens

10 Tittartidsorienterade mått  Rating (genomsnittlig publikstorlek) i tusental och %  Tittartid i minuter  Share (tittartidsandel) i %

11 Vad är rating? Exemplet med dödsdansen Tänk er en teaterföreställning, tex Dödsdansen av Strindberg. Dörrarna stängs, publiken räknas, föreställningen börjar. Varje minut avbryts föreställningen, dörrarna öppnas, folk går ut och in. Dörrarna stängs och publiken räknas Siffran noteras och förställningen fortsätter ytterligare en minut. Efter föreställningens slut summeras de noterade publikstorlekarna och divideras med antalet noteringar. Vi har fått rating i absoluta tal, tex 315.

12 Andra tittartidsmått Genomsnittlig tittartid per möjlig tittare och tillfälle uttryckt i minuter. Genomsnittlig tittartid per dag och tittare under 2006 är 154 minuter. Share eller tittartidsandel uttryck i procent. Hur stor del av det faktiska tittandet en viss period som tillfaller en viss kanal. TV6 hade 5,5 % av tittandet förra veckan.

13 Räckviddsorienterade mått Vi talar nu om antal eller andel unika personer Reach (räckvidd) uttrycks i tusental eller %

14 Vad är räckvidd? Tänk er Stockholms central. Hur många olika personer vistas i stora centralhallen en viss dag? Vi placerar ut statistiker vid varje utgång. Dessa frågar alla som lämnar hallen: 1) Har ni varit inne i hallen minst tre sammanhängande minuter? Om svaret är “ja” så ställ fråga 2 2) Har ni tidigare idag blivit frågad om samma sak? Om svaret är “ja” så ställ fråga 3 3) Vad svarade ni då? Med hjälp av dessa uppgifter kan vi besvara vår ursprungliga fråga!

15 Räckvidd för en enstaka sändning av något slag MMS standard för program, dag, dagdel, vecka är:  Sett något allsminst 1 min  Sett programminst 3 sammanhängande min  Sett dag eller del av dagminst 5 sammanhängande min  Veckoräckviddminst 15 sammanhängande min Det finns även en %-metod, tex sett minst 10 %, inte nödvändigtvis sammanhängande

16 Räckvidd över tiden; reklamkampanj  Följa en uppsättning panelindivider över tiden  Mittendagen eller närmast senaste  Beräkning av antal träff per panelindivid  Reach 1 minut  Sedan redovisning tex procentuellt kumulativt  Genomsnittlig frekvens 3,1415  NBD-korrigering kompenserar och förvirrar

17 Räckvidd över tiden; veckoräckvidd kanal  Följa en uppsättning panelindivider över tiden  Serien utgörs av veckans sju hela dagar  Torsdagen blir paneldag  Beräkning av antal träff per panelindivid och veckodag  Reach 15 minut  Sedan redovisning tex procentuellt kumulativt 1+  NBD-korrigering kompenserar och förvirrar

18 Räckvidd över tiden; dubbelt upp, ff  Period 10 jämna veckor  Gemensam paneldag blir mittdagen för dessa 10 veckor  Frekvenskörningar på två nivåer  Beräkning av antal sedda veckor per panelindivid  Reach 15 minut  Sedan redovisning tex procentuellt kumulativt 1+  Sett någon vecka av de 10 i perioden  Räckvidden presenteras framväxande vecka för vecka  Kallas för sammantaget läge i HotTime detalj  Kallas även ff, frekvens på frekvens

19 Beräkningsregler i detalj Exempel klippt och klistrat från mms.se/tekniska beskrivningar  Sum of weights of the possible panel-viewers  The value of the target-module and panel in question is computed by summing the weights in the ORPI-RP-file. Guests are to be excluded.  Rating  Each viewing in the ORPI-RV-file is compared to the slot being measured and each actual target-module and panel accumulators A are updated by a formula: (number of matching minutes * weight of panel-member).  When all viewing is processed relative ratings Rr are calculated in the following manner:  Rr = (A / (length of the object of measuring in minutes) ) / (sum of weights of possible panel-viewers for current module and panel). Then absolute values Ra are calculated as  Ra = Rr * (universe-size of current module and panel).  Average viewing-time  Each viewing in the ORPI-RV-file is compared to the slot being measured and each actual target-module and panel accumulators A are updated by a formula: (number of matching minutes * weight of panel-member).  When all viewing is processed average viewing-time T is calculated in the following manner:  T = (A / (sum of weights of possible panel-viewers for current module and panel).  Share  Each viewing in the ORPI-RV-file is compared to the slot in a specific channel being measured and each actual target-module and panel accumulators A are updated by a formula: (number of matching minutes * weight of panel-member). At the same time the total viewing in all channels (82-video and 75-games not included) are accumulated into At.  When all the viewing is processed the share-values Sr are calculated in the following manner:  Sr = (A * 100 / At).

20 Variabelklasser Vi arbetar med två olika informationsmängder; basundersökning och panel Det finns tre olika klasser av variabler  Klass 1viktadeuniversumtal från bas som bas - fixt  Klass 2friabastal från bas som bas - fixt  Klass 3intressevariabl summa vikter från panel som bas - flyt

21 Variabler klass 1 viktade Ålder/kön28 olika modulerex Kvi Familjesituation år -Vuxen i hh utan barn -Vuxen 45+i hh utan barn -Vuxen 20+i hh med barn 0-6 -Vuxen 20+ i hh med barn 7-19 Urbaniseringsgrad -Storstad Storstad 35+ -Tätort Tätort 35+ -Landsbygd

22 Variabler klass 2 fria InköpsansvarigHushållsinkomstIndividinkomst SVT-regionICA-regionTV4-region TV3-regionHushållsstorlekUtbildning BoendeformAntal barn i hhTittarkomsumtion ArbetstidSysselsättningPC i hemmet Internet i hemmetInspelningsbar HDDistributör FritidshusEtniskt ursprungMottagningssätt Antal tv-apparater

23 Variabler klass 3 typ intresse  Andra kulturer, folkliv, vanor  Dansa (dansband, gammaldans, disco mm)  Fotografera, filma, videofilma  Gå på restaurant, café, pub  Sport/idrott – gå på matcher, tävlingar  Vardagsekonomi, vardagsjuridik  Hälsa, friskvård, sjukdomar  Litteratur, läsa böcker  Musik – dansband, schlager  Måla, teckna  Semestra i Sverige  Sport/idrott – träna, motionera själv  Balett, modern dans  Datorer, informationsteknologi  Friluftsliv, ute i naturen, äventyrsresor  Gå på teater  Jakt och fiske  Lotterier, tippa, trav  Musik – folkmusik, worldmusik  Nöjesvärlden, artister, shower, evenemang  Semestra utomlands  Historia  Kungahuset  Mode, kläder, skönhetsvård  Musik – pop, rock, hiphop, soul  Religion, livsåskådning  Språkfrågor  Bilar, motor  Djur och natur  Gå i kyrkan  Handarbeta, sy kläder  Konst, konstutställningar  Matlagning, prova nya maträtter  Musik – jazz  Ordna fester, träffa vänner  Sjunga, uppträda, körsång  Teknik, vetenskap  Bygga, reparera, snickra  Ekonomi, aktier, affärer  Gå på bio  Heminredning, måla, tapetsera, dekorera  Kulturfrågor, kulturdebatt  Miljöfrågor  Musik – klassisk, seriös, opera  Politik, samhällsfrågor  Spela musikinstrument  Titta på TV  Trädgård, växter, odling  Båtar, segling, navigering, båtliv  Familj, samlevnad, relationer  Gå på museum, besöka historiska platser

24 Det moderna mediehemmet. Vi skiljer nu mellan tv-plattform och annat. Allt flyter ihop i en framtid

25 VadSnitt daglig tittartid minuter MMS agerarBeredskap Möjligheter Kommentar LIVE-TV via tv-plattform159* Hemmet154Mäter Out-of-home: fritidshus, båt, husvagn, bar, hotell, fängelse, sjukhus, arena, omsorg 5*Enkät vid enskilda evenemang PPM 3% av 159 TSV-TV via tv-plattform hemmet5*Klara planerGått live på tv senaste 7 dygnen Video4*1/3 av tot 12 min PVR1* DVD-R<1*Tot 6 min Webb-tv via tv<<1* TSV-TV via tv-plattform out-of- home <<1*PPM3% av 5 min TV via andra plattformar 1* TV i mobilen<<1*Genomfört test Webb-tv via dator1*Ger standardInom hemmet flyttbar mätare Utveckling av MMS valuta * Skattade siffror med hjälp av MMS Peoplemeter, MMS timeshift-undersökning 2007, MMS rörliga bilder 2007 PPMPortable People Meter TSVTime Shifted Viewing

26 Web-TV-Standard! Den första standarden för mätning av webb-tv-tittande. Utarbetad tillsammans med de största webb-tv-kanaler och webb-mätningsbolagen Nästa steg: Topplistor där man skiljer på klipp och program samt genreindelning. Mätningar av webb-tv avgränsas till ett räckviddsmått, mätt i antalet unika tittare (unika webbläsare) som tittat på webb-tv samt besök och visningar under en viss tidperiod.

27 Avslutningsvis


Ladda ner ppt "MMS Akademi MMS Gyllene Regler för mätning och rapportering av tv-tittande. Översikt hela kedjan."

Liknande presentationer


Google-annonser