Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Lantmännen – först ut med klimatdeklarerade livsmedel Gustaf Tynelius 25 september 2008.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Lantmännen – först ut med klimatdeklarerade livsmedel Gustaf Tynelius 25 september 2008."— Presentationens avskrift:

1 Lantmännen – först ut med klimatdeklarerade livsmedel Gustaf Tynelius 25 september 2008

2 Agenda  Lantmännen  Livsmedel och klimatförändringarna  Lantmännen och klimatförändringarna  EPD

3 Jord Förädling Bord Transport Butik / konsument Råvarulager Transport Lantmännen – i hela kedjan från jord till bord – sedan 1880

4 Kända varumärken

5 Lantmännen Lantbruk 24% Lantmännen Anläggnings- och Lantbruksmaskiner 21% Lantmännen Energi 8% Lantmännen Mills 7% Lantmännen Axa 4% Lantmännen Unibake 17% Lantmännen Kronfågel 6% Lantmännen Granngården 6% Lantmännen Invest 5% Svalöf Weibull 2% Nettoomsättning per affärsområde 2007

6 2/5 av försäljningen utomlands % 7% 14% 7% 10% 1% Sverige Norge Danmark Tyskland Övriga Europa Övriga världen

7 De globala klimatförändringarna är en av vår tids största utmaningar

8 16 av de 17 varmaste åren sedan 1850 fram till 2005 har inträffat de senaste 17 åren

9 Koldioxidekvivalenter, CO 2 -ekv, CO 2 e…  Koldioxid (CO 2 )  Metan (CH 4 )  Lustgas (N 2 O) Källa: IPCC (2007)

10 Lantmännens inställning  25 % av utsläppen av växthusgaser kommer från livsmedelskedjan, från jord till bord (FAO)  Lantmännen är en stor aktör i hela kedjan  Som stor aktör har vi ett ansvar att bidra till en lösning  Vi vet inte hur den slutgiltiga lösningen ser ut  Vi söker samarbeten och gemensamma lösningar…  …men vill också agera proaktivt

11

12 Klimatdeklarationen

13 Totala utsläppet av växthusgaser i hela livscykeln från avel till butik kg CO 2 -ekv/kg kycklingkött

14 Volvo V70 Classic vs kyckling  1,7 kg CO 2 -ekv/kg  172 g CO 2 /km  10 km

15

16  0,59 kg CO 2 e/kg matkorn

17

18 Semesterresan  Stockholm-Bangkok 8263 km  81 kg nötkött  940 kg kyckling

19 EPD  Environmental Product Declaration  Beskriver miljöegenskaper hos produkter och tjänster  Ett globalt och accepterat kommunikationssystem, på frammarsch  Produktspecifika regler  Jämförbara, adderbara, kvalitetssäkrade  Information till kunder och allmänhet samt underlagsmaterial vid upphandling och inköp

20 Varför klimatdeklaration?  Möta och uppmuntra konsumentintresse  Underlag för eget förbättringsarbete  Visa att kunskap finns och kan skaffas  Vägleda, inte värdera

21 Klimatmärkning  KRAV och Svenskt sigill  ”Bäst i klassen”, d.v.s. jämför äpplen med äpplen och päron med päron  Uppfylla regler för odling, förpackning, transporter och butik  GWP skall vara 25% lägre än för referensprodukt  Tilläggsmärkning

22 Klimatdeklaration vs klimatmärkning Klimatmärkning + Snabb väg framåt + Möjlighet att enkelt välja rätt inom en produktgrupp, tex: bästa kycklingen - Belyser ej effekterna av valet ”kött eller bönor” - Säger inget om produkten, bara om produktionen Klimatdeklaration + Möjlighet att jämföra både inom och mellan olika produktgrupper, ”kött mot kött” och ”kött mot bönor” + Detaljerad info om produkten + Internationellt accepterat system - Alla produkter måste deklareras för jämförbarhet - Kostsamt att göra livscykelanalyser

23 Frågor?  Läs gärna mer på


Ladda ner ppt "Lantmännen – först ut med klimatdeklarerade livsmedel Gustaf Tynelius 25 september 2008."

Liknande presentationer


Google-annonser