Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Barns medieanvändande som grund för fritidshemmets undervisning Sociala medier och lärande Ämnesdidaktisk konferens in fritidspedagogik, 2012- 02-10 Sylvi.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Barns medieanvändande som grund för fritidshemmets undervisning Sociala medier och lärande Ämnesdidaktisk konferens in fritidspedagogik, 2012- 02-10 Sylvi."— Presentationens avskrift:

1 Barns medieanvändande som grund för fritidshemmets undervisning Sociala medier och lärande Ämnesdidaktisk konferens in fritidspedagogik, Sylvi Vigmo, Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

2

3

4 Möjligheter… INNEHÅLL: BARNET SOM MOTTAGARE KONTAKT: BARNET SOM DELTAGARE AKTIVITETER: BARNET SOM AKTÖR UNDERVISNING, LITERACY, LÄRANDE LÄROMEDELDELAT INTRESSE MED ANDRA LÄRANDE, SJÄLV ELLER I GRUPP DELTAGANDE OCH SAMHÄLLSENGAGE MANG GLOBAL INFORMATION UTBYTE - INTRESSEGRUPPER KONKRETA FORMER FÖR SAMHÄLLSENGAGE MANG SKAPANDE, UTTRYCKA SIG MÅNGFALD – RESURSER UPPMANING/INSPI RATION TILL SKAPANDE, DELTAGANDE SKAPANDE AV INNEHÅLL IDENTITET, SOCIALA NÄTVERK RÅD (T EX HÄLSA, SEX ETC SOCIALT NÄTVERKANDE, DELA MED ANDRA FORMULERA SIG, UTVECKLA SIN IDENTITET Livingstone & Haddon, 2010

5 Risker… INNEHÅLL: BARNET SOM MOTTAGARE KONTAKT: BARNET SOM DELTAGARE AKTIVITETER: BARNET SOM AKTÖR KOMMERSIELLAREKLAM, SPAM, SPONSRING ”TRACKING”/STÖLD AV PERSONDATA SPEL, OLAGLIG NEDLADDNING, ”HACKING” AGGRESSIVAVÅLDSSKILDRINGAR, HATFYLLT INNEHÅLL MOBBAD, TRAKASSERAD, ”STALKED” MOBBA ELLER TRAKASSERA ANDRA SEXUELLAPORNOGRAFISKT/S EXUELLT INNEHÅLL MÖTE MED OKÄNDA ONLINE ”FÖRFÖRELSE” (GROOMING) SKAPA/LÄGGA UT PORNOGRAFISKT INNEHÅLL VÄRDERINGSMÄSS GA RASISM, DISKRIMINERANDE INFORMATION/RÅD /DROGER SJÄLVSKADA, OÖNSKAD ÖVERTALNING RÅDGIVNING, T EX SJÄLVMORD, SJÄLVSVÄLT

6 SOCIALA MEDIER? VARFÖR? Webb 1.0 – Webb 2.0 utveckling av teknikens infrastruktur ökad tillgänglighet: Internet & bredband utveckling av användarvänlighet Navigera Samarbeta Kommunicera NYA ARENOR!

7 Dela skapa och byta Manipulera, redigera, kombinera Kommunikation – dialog nya arenor Spel och virtuella världar (second life) Sociala nätverk (medlem) Bloggande (en slags journal/dagbok Wikis & andra ytor för samarbete (skapa, editera, länka) Prenumerera – håll dig uppdaterad & informerad Twittra (eng. kvittra), mikroblogg, 140 tecken

8 KOMPETENSER Experimentera, leka, problemlösning Identitet/er Simulering Skapa meningsfulla sammanhang, remix ”Multitasking”, byte av fokus Gå bortom sin kapacitet Kollektivt kunskapande – gemensamt mål

9 VÄRDERA, kritiskt granska NAVIGERA i informationsrika miljöer NÄTVERKA – syntetisera, sprida, kommunicera FÖRHANDLA - möta andra/s perspektiv VISUALISERA, tolka, skapa, uttrycka idéer

10 Nya arenor… 2 miljoner svenskar per månad 1,2 miljoner svenskar i mobilen/dag 50% ungdomar får sin profil kapad (facerape), Källa: Kairos Future 2011

11 SOCIALA MEDIER – VARJE DAG 35% i åldrar 9-79 en vanlig dag (Nordicom, 2011) 91% av svenska journalister i sitt arbete (GU, 2011) 60% arbetande i kommuner, landsting och regioner (SKL 2010) 50% ungdomar har en profil på ett socialt nätverk (EU Kids online)

12 Bottom-up Meningsfull interaktion Meningsfullt deltagande Vem bidrar? Mindre intressant Ok att inte bidra Annat mål Skapar spänning Vem äger? Vem är författare? Bedömning Resultat Free-riding & fusk? ORGANISERAD UTBILDNING

13 Teknikens infrastruktur utvecklades Ökad tillgänglighet Internet & bredband Användargränssnitt – mer utvecklat mer användarvänligt navigera samarbeta kommunicera VARFÖR WEBB 2.0?

14

15 EU Kids Online

16

17

18

19 UNESCOs summering – informations- och media literacy 5 grundläggande kompetenser ”the five Cs” Comprehension Critical thinking Creativity Cross-cultural awareness Citizenship Focus ”on learners’ capabilities as critical receivers and producers of information in all media”. (p7) ”Teacher Training Curricula For Media and Information Literacy”, Report of the International Expert Group Meeting UNESCO House, Paris, Drafted by Penny Moore.

20

21

22 SKOLA FORMELLT ORGANISERAT PRIVAT – INDIVIDUELLT FYSISKT

23

24 Hybrida digitala miljöer Gränslöst

25

26

27

28 DILEMMAN… UTMANINGAR…

29 “Vi behöver tänka om – tänka nytt om vad som är meningsfullt när det gäller att läsa och att skriva.” Kress, G. (2003). Literacy in the Media Age. Routledge. London

30 Tänka om – tänka nytt? Stora förväntningar (igen?) Individens möjligheter (här och nu, precis som JAG vill ha det ”informellt lärande” Utmanar existerande strukturer Kunskapsbyggande - kollektivt

31 21st Century Skills and Competences for New Millennium Learners in OECD Countries


Ladda ner ppt "Barns medieanvändande som grund för fritidshemmets undervisning Sociala medier och lärande Ämnesdidaktisk konferens in fritidspedagogik, 2012- 02-10 Sylvi."

Liknande presentationer


Google-annonser