Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Mikael Alexandersson GÖTEBORGS UNIVERSITET ATT SE VAD SOM SKER.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Mikael Alexandersson GÖTEBORGS UNIVERSITET ATT SE VAD SOM SKER."— Presentationens avskrift:

1

2

3 Mikael Alexandersson GÖTEBORGS UNIVERSITET ATT SE VAD SOM SKER

4 YRKESFÄLT UTBILDNING PROFESSIONSUTBILDNINGARNAS DILEMMA

5 YRKESFÄLT UTBILDNING PROFESSIONSUTBILDNINGARNAS DILEMMA FORSKNING

6 YRKESFÄLT UTBILDNING PROFESSIONSUTBILDNINGARNAS DILEMMA FORSKNING 1

7 YRKESFÄLT UTBILDNING PROFESSIONSUTBILDNINGARNAS DILEMMA FORSKNING 2 1

8 YRKESFÄLT UTBILDNING PROFESSIONSUTBILDNINGARNAS DILEMMA FORSKNING 2 1 3

9 UTBILDNING – FÖR VAD?

10 För att utveckla gemensamma värden För vidare studier och framtida arbete För att kunna få ett meningsfullt liv UTBILDNING – FÖR VAD?

11 1880 1930 1950 1980 2000 2020 LÄRARUPPDRAGET

12 1880 1930 1950 1980 2000 2020 ETABLERING Stark stat LÄRARUPPDRAGET

13 1880 1930 1950 1980 2000 2020 ETABLERING Stark stat PROFESSIONALISERING Lärarinflytande LÄRARUPPDRAGET

14 1880 1930 1950 1980 2000 2020 ETABLERING Stark stat PROFESSIONALISERING Lärarinflytande REFORMERING Stark stat LÄRARUPPDRAGET

15 1880 1930 1950 1980 2000 2020 ETABLERING Stark stat PROFESSIONALISERING Lärarinflytande DEMOKRATISERING Lärarinflytande REFORMERING Stark stat LÄRARUPPDRAGET

16 1880 1930 1950 1980 2000 2020 ETABLERING Stark stat PROFESSIONALISERING Lärarinflytande DEMOKRATISERING Lärarinflytande STANDARDISERING Stark stat REFORMERING Stark stat LÄRARUPPDRAGET

17 1880 1930 1950 1980 2000 2020 ETABLERING Stark stat PROFESSIONALISERING Lärarinflytande DEMOKRATISERING Lärarinflytande STANDARDISERING Stark stat REFORMERING Stark stat  Competition  Ranking/positioning  Accountability  Audit society  Teach to standards  Trust in numbers LÄRARUPPDRAGET

18 1880 1930 1950 1980 2000 2020 ETABLERING Stark stat PROFESSIONALISERING Lärarinflytande DEMOKRATISERING Lärarinflytande STANDARDISERING Stark stat GLOKALISERING? Lärarinflytande? REFORMERING Stark stat  Competition  Ranking/positioning  Accountability  Audit society  Teach to standards  Trust in numbers LÄRARUPPDRAGET

19 1880 1930 1950 1980 2000 2020 ETABLERING Stark stat PROFESSIONALISERING Lärarinflytande DEMOKRATISERING Lärarinflytande STANDARDISERING Stark stat GLOKALISERING? Lärarinflytande? REFORMERING Stark stat  Competition  Ranking/positioning  Accountability  Audit society  Teach to standards  Trust in numbers LÄRARUPPDRAGET AKADEMISERING FORSKNINGSAKNYTNING AKADEMISERING FORSKNINGSAKNYTNING

20 NYA VILLKOR FÖR LÄRARE

21

22

23 Prestation i fokus Instrumentella krav Relation i fokus Kommunikativa krav NYA VILLKOR FÖR LÄRARE

24 Vad sker i det som synes ske?

25 Vad sker i det som synes ske?

26 Vad sker i det som synes ske? Förutsätter ett välutvecklat kunskapssystem!

27 TRE MODELLER FÖR LÄRARYRKETS KUNSKAPSSYSTEM

28 Överföring TRE MODELLER FÖR LÄRARYRKETS KUNSKAPSSYSTEM

29 Överföring Reflektion (reflekterande praktiker, praktisk teori, theory-in-action, handlingsteori handlingskunskap, tyst kunskap, praktisk kunskap) TRE MODELLER FÖR LÄRARYRKETS KUNSKAPSSYSTEM

30 Överföring Reflektion (reflekterande praktiker, praktisk teori, theory-in-action, handlingsteori handlingskunskap, tyst kunskap, praktisk kunskap) Praxisnära forskning TRE MODELLER FÖR LÄRARYRKETS KUNSKAPSSYSTEM

31 PRAXISNÄRA FORSKNING Från forskning om läraryrket till forskning i läraryrket. Genom att utgå från konkreta problem kan den praxisnära forskningen utveckla teoretisk kunskap som stöd för läraryrkets utveckling.

32 ”…en process som genom systematiskt arbete kan frambringa nya kunskaper och ökat vetande”. Nationalencyklopedin FORSKNING

33 LÄRARYRKETFORSKARYRKET OLIKA PRAKTIKER…

34 LÄRARYRKETFORSKARYRKET - Situationsstyrning- Problemstyrning - Närhet; att lösa problem- Distans; problematiserar OLIKA PRAKTIKER…

35 LÄRARYRKETFORSKARYRKET - Situationsstyrning- Problemstyrning - Närhet; att lösa problem- Distans; problematiserar - Talad kultur- Skriftspråklig kultur - Praktiskt yrkeskunnande- Teoretiskt yrkeskunnande OLIKA PRAKTIKER…

36 LÄRARYRKETFORSKARYRKET - Situationsstyrning- Problemstyrning - Närhet; att lösa problem- Distans; problematiserar - Talad kultur- Skriftspråklig kultur - Praktiskt yrkeskunnande- Teoretiskt yrkeskunnande - Kunskapskonsument- Kunskapsproducent OLIKA PRAKTIKER…

37 LÄRARYRKETFORSKARYRKET - Situationsstyrning- Problemstyrning - Närhet; att lösa problem- Distans; problematiserar - Talad kultur- Skriftspråklig kultur - Praktiskt yrkeskunnande- Teoretiskt yrkeskunnande - Kunskapskonsument- Kunskapsproducent Handlingsinriktad Analytisk rationalitet rationalitet OLIKA PRAKTIKER…

38 SKOLAN AKADEMIN UTMANINGEN!!

39 MELLANRUMMET SKOLAN AKADEMIN UTMANINGEN!!

40 MELLANRUMMET SKOLAN AKADEMIN UTMANINGEN!!

41 MELLANRUMMET

42

43 Kunskaper om innehållet i lärandet ”VADET” MELLANRUMMET

44 Kunskaper om innehållet i lärandet hur förmågor kan utvecklas olika sätt att organisera undervisning/lärande kunna bedöma elevers lärande ”HURET” ”VADET” MELLANRUMMET

45 Kunskaper om innehållet i lärandet hur förmågor kan utvecklas olika sätt att organisera undervisning/lärande kunna bedöma elevers lärande förstå och hantera villkoren för verksamheten ”HURET” ”VADET” ”VARFÖRET” MELLANRUMMET

46 Kunskaper om innehållet i lärandet hur förmågor kan utvecklas olika sätt att organisera undervisning/lärande kunna bedöma elevers lärande förstå och hantera villkoren för verksamheten Att själv forma en egen kunskap så att man kan säga: - Vi vet! - Vi vet inte! ”HURET” ”VADET” ”VARFÖRET” MELLANRUMMET

47

48 ATT SE VAD SOM SKER

49

50 TACK


Ladda ner ppt "Mikael Alexandersson GÖTEBORGS UNIVERSITET ATT SE VAD SOM SKER."

Liknande presentationer


Google-annonser