Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Träningslära. Lektion 1 Träningens grundprinciper Fysiska grundegenskaper Kravprofil Kapacitetsprofil.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Träningslära. Lektion 1 Träningens grundprinciper Fysiska grundegenskaper Kravprofil Kapacitetsprofil."— Presentationens avskrift:

1 Träningslära

2 Lektion 1 Träningens grundprinciper Fysiska grundegenskaper Kravprofil Kapacitetsprofil

3 Fysiska grundegenskaper Styrka Snabbhet Rörlighet Koordination Uthållighet Fysisk Kvalitet StyrkaSnabbhetRörlighet Koordination Uthållighet

4 Kravprofil Fysiska kvaliteter Psykiska egenskaper Tekniska färdigheter Koordinationsförmåga Taktiska färdigheter Sociala egenskaper

5 Kravprofil Vad ska finnas med och hur ser den ut för: Fotboll Innebandy Tennis

6 Kravprofil Hur ser den ut för ishockey? STYEXPLSPDUTHRÖRCORE STYEXPLSPDUTHRÖRCORE Böjvänddr10mcoopFMSBrutal Bänkbroadshuttle30m intPlankan Dips3steg30m markpro agi

7 Kapacitetsprofil Var står du? Jämför profil med nästa nivå/världselit Hitta svagheter Tränar du fel?

8 Kapacitetsprofil

9

10 Lektion 2 Anatomi Skelett Leder Muskelns uppbyggnad Nervsystemet Rörelsekontroll Fysiologi Cirkulationsystemet Andningsapparaten Energigivande processer ATP/ADP Anaerob energiproduktion Aerob energiproduktion Idrottens rörelser

11 Anatomi: Skelettet Drygt 200 ben Leder och fogar Stomme och hävstänger Rörben, Platta och Korta och oregelbundna Ryggrad

12 Anatomi: Muskelns uppbyggnad Uppbyggnad Tre typer I, II, IIx Bindväv Sacromerer Aktin & Myosin

13 Anatomi: Nervsystemet Centrala nervsystemet (CNS) Perifera nervsystemet (PNS) Viljestyrda nervsystemet Autonoma nervsystemet

14 Anatomi: Rörelsekontroll Koncentriskt Excentriskt Isometriskt Viljemässig/”retad” kraft Synergist & Antagonist

15 Fysiologi: Cirkulationssystemet Härta, blodet, blodkärl Transportsystem Man: ca 5l, Kvinna: ca 4l Artärer: från hjärtat Kapillärer: näringsutbyte Vener: till hjärtat Vilopuls: slag/min

16 Fysiologi: Andningsapparaten Bronker & Alveoler Gasutbyte Hemoglobin (röda blodkroppar) 21% syre in, 16% syre ut

17 Energigivande processer Anaerob alaktacid Anaerob laktacid Aerob

18 Lektion 3 Styrka Komplexitet beroende på idrott Muskeltillväxt och styrkeökning Styrketräningsbegrepp Progression Snabbhet Linjära idrotter Öppna idrotter Träningsmodeller Spänst Rörlighet Stretch Koordination Generell koordination (bla agility) Teknik Uthållighet Aerob Anaerob laktacid Anaerob alaktacid Maximal syreupptagning och uthållighet Träningsmodeller Träning av fysiska grundegenskaper

19 Specifitet Träna på rätt saker Variation Kroppen lär sig fort Progression Ha en plan Individualisering Anpassa efter just dig Överföring Överföring till sporten

20 Styrka Komplexitet beroende på idrott Muskeltillväxt och styrkeökning Styrketräningsbegrepp Progression

21 Styrka Komplexitet Hastighet Leder Vinkelhastighet Stängd/öppen idrott Muskeltillväxt och Styrkeökning Testosteron & tillväxthormon Mekanisk stress eller ”nervsystemet”

22 Styrka Styrketräningsbegrepp 1RM ”Maxa” Set och Rep Belastning Träningsvolym Intensitet Progression Teknik/Uthållighet >15 reps Hypotrofi reps Styrka 4-8 reps Explosivitet 1-5 reps Snabbhet 3-12 reps

23 Snabbhet Linjära idrotter Öppna idrotter Träningsmodeller Spänst

24 Snabbhet Linjära idrotter Sprint 100m Cykling Skridsko Simning Kanot Rodd Reaktion Acceleration Maxhastighet Snabbhetsuthållighet Öppna idrotter Racket och bollsporter Reaktionsidrotter Komplicerad träning

25 Snabbhet Träningsmodeller Genomföras som teknikträning med max hastighet Vila 1:10 ”Maxarbete” Styrka är grunden för snabbhet Accelerationssnabbhet och explosiv styrketräning Spänst Absolut Excentrisk Reaktion Koordination Balans Set och reps Intensitet

26 Lektion 4 Styrka Komplexitet beroende på idrott Muskeltillväxt och styrkeökning Styrketräningsbegrepp Progression Snabbhet Linjära idrotter Öppna idrotter Träningsmodeller Spänst Rörlighet Stretch Koordination Generell koordination (bla agility) Teknik Uthållighet Aerob Anaerob laktacid Anaerob alaktacid Maximal syreupptagning och uthållighet Träningsmodeller Träning av fysiska grundegenskaper

27 Rörlighet Stretch Statiskt/dynamiskt Passivt/Aktivt 15-60sek Ju längre du stretchar desto större rörlighet RörlighetStatisk Passiv – Aktiv rörlighet En - Två - Flera leder Dynamisk Passiv – Aktiv rörlighet En - Två - Flera leder

28 Koordination Orientering Balans Rytm Reaktion Öga-Kropp Anpassning

29 Koordination Generell koordination Agility Allsidighet Nervvägar Tidig specialisering ger mindre rörelsebank Teknik Inlärning 5 faser: Tillvänjning Grovkoordination Finkoordination Automatisering Anpassning Din stil: egen teknik Kroppsmedvetenhet och feedback

30 Uthållighet Aerob Anaerob alaktacid Anaerob laktacid Maximal syreupptagning och uthållighet Träningsmodeller

31 Uthållighet Aerob träning Central effekt Stora muskler Anaerob alaktacid träning Kort och explosiv Helst teknikträning eller snarlik Hög intensitet Arbetstid 1-5 sekunder Intervaller

32 Uthållighet Anaerob laktacid träning Arbetstid upp till 30 sek Högintensivt Intervaller Färskvara Syreupptagning och uthållighet Syreupptagning <10min, central effekt Uthållighet >10min, specifikt

33 Uthållighet Träningsmodeller Kontinuerligt arbete: uthållighet Intervaller: syreupptagning Maxpuls >70% av maxpuls

34


Ladda ner ppt "Träningslära. Lektion 1 Träningens grundprinciper Fysiska grundegenskaper Kravprofil Kapacitetsprofil."

Liknande presentationer


Google-annonser