Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Stefan Waldeck Tio saker jag lärt mig från Yahoo!.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Stefan Waldeck Tio saker jag lärt mig från Yahoo!."— Presentationens avskrift:

1 Stefan Waldeck Tio saker jag lärt mig från Yahoo!

2 1. Straffspark!

3 Internetannonsering Totalt ca 4 miljarder SEK Internetannonsering Totalt ca 5 miljarder SEK - 38 % Display annonsering - 28 % Online Kataloger - 34% Sökmarknadsföring Källa: IRM förväntas: Display annonsering växa med 23% Sökmarknadsföring växa med 44,7% Internetannonsering i Sverige Sök ökar 44,7%! Stefan WaldeckSida 1

4 2. Sökmarknadsföring = evighetsprojekt!

5 Sökmarknadsföring är ett gnetande! Stefan WaldeckSida 2 Fokus Sökords Research Driver Antal Leads Fokus Titel & Beskrivning Driver Kvalitet På Leads Fokus Optimering webbsida Driver Konvertering

6 2. Vad annonsörerna vill veta!

7 Var skall jag annonsera? Är den fråga som jag fått mest och mitt svar: Stefan WaldeckSida 3 SEO/SEM

8 4. Stora nationella skillnader!

9 Marknadsandelar varierar… Google har 62 procents global marknadsandel I Europa och Latin Amerika dominerar företaget stort. I Asien är företaget inte riktigt lika framgångsrikt. Stefan WaldeckSida 4

10 5. Media + Annonsering = sök!

11 All annonsering driver sökvolym Stefan WaldeckSida 5 Frågan är ställd till dem som någon gång blivit mer intresserade när det sett, läst eller hört reklam: Tänk igen på de senaste 12 månaderna, när du sett eller hört någon intressant reklam och velat veta mer; Var har du sökt efter mer information när du sett/hört inslag på TV, radio respektive i tidningen? Källa: Quickwise– Bruttourval 500 – Män/Kvinnor: 15-60år – 67% svarsfrekvens

12 6. Sök bygger varumärke!

13 Sökannonsering bygger varumärke -. Stefan WaldeckSida 6 Redan 2004/2005 visade flera av varandra oberoende undersökningar att sök bygger varumärke. Något som sedan dess debaterats. Min fråga: Tror du att Internetanvändare som besökt ditt företags webbplats via en sökannons, får ökad kännedom och en mer positiv attityd till företaget, dess produkter och varumärken? Om inte - Då kanske det är dags att uppdatera webbsajten?

14 7. Sök är entrén till butiken!

15 46% lift in site engagement 40% lift in overall revenue 17 1 Off line On line $ e-commerce revenue 10% of search advertising revenue spent online 90% of search advertising revenue spent offline to breakdown the $in-store revenue *: Lift vs. Control Group EXPOSED to search advertising UNEXPOSED to online advertising Sökannonsering driver försäljning i butik! Stefan WaldeckSida 7

16 8. Allt snabbare utveckling av annonshanteringsystemen!

17 Enkel och effektiv optimering… Stefan WaldeckSida 8 Förenklad kampanjhantering där marknadsförare kan ange mål som: Cost per Thousand Impressions (CPM) Cost per Click (CPC) Cost per Acquisition (CPA) Return on Advertising Spend (ROAS) Lägsta Position Max Bud Andra möjligheter är: Annonstestning Regional annonsering Kontrollera Share of Voice Ladda upp kampanjer mellan olika söknätverk Gratis analysprogram Kampanjens mål

18 AMP – Yahoos nya annonsplattform Stefan WaldeckSida 9 AMP - ett användargränsnitt för att köpa: Sökannonsering Displayannonser Lokalannonsering Mobil reklam Video reklam AMP - möjligör targeting mot: Geografisk målgrupper Demografiska målgrupper Intresse målgrupper Tidigare beteenden Demographics (Registration) Interests (Tracked) Behaviour (Clickstream) Interests (Registration) Shopping (Research/Transactions) Searches (Keywords) Campaign response (Impressions/Clicks) Geo-Targeting (IP address, registration)

19 9. Sökalgoritmen kanske har begränsningar!?

20 Idag filtrerar människor sökresultaten! Stefan WaldeckSida 10 Relevans Tid Crawlers Directories Link Analysis Social Search

21 Search Assist – Algoritm och människa Stefan WaldeckSida 11

22 Y! Answers – Människa svarar människa Stefan WaldeckSida 12 Finns i 20 länder, 9 Språk, 90 miljoner användare, 235 miljoner svar

23 10. Antalet sök kanaler ökar!

24 Nya sök kanaler – Mobilen ökar i betydelse Stefan WaldeckSida 13 * Source eTForecasts

25 Nya sök kanaler – Nya beteenden Stefan WaldeckSida 14

26 Lokal sökannonsering ökar i betydelse Stefan WaldeckSida 15 The right message to the right person in the right place at the right time.

27 11. Svårt att leva som man lär!

28


Ladda ner ppt "Stefan Waldeck Tio saker jag lärt mig från Yahoo!."

Liknande presentationer


Google-annonser