Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Jonas Lööf Projektledare GreenCharge Kan vi tänka efter före? Demonstrationer, forskning & styrmedel för elfordon till 2030.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Jonas Lööf Projektledare GreenCharge Kan vi tänka efter före? Demonstrationer, forskning & styrmedel för elfordon till 2030."— Presentationens avskrift:

1 Jonas Lööf Projektledare GreenCharge Kan vi tänka efter före? Demonstrationer, forskning & styrmedel för elfordon till 2030

2 Grund: Fordonsbestånd/fordonspark (befintlig metod för kommuner & landsting) Utredning: Inköpspriser, värdeminskning, förmånsvärde, fordonsskatt, service, användning, körsträckor, drivmedel, förbrukning, CO2-utsläpp m.m.  nuläge kostnader, energi & miljö Åtgärds- och besparingsförslag Organisationer och företag Grund: Fordonsbestånd/fordonspark (befintlig metod för kommuner & landsting) Utredning: Inköpspriser, värdeminskning, förmånsvärde, fordonsskatt, service, användning, körsträckor, drivmedel, förbrukning, CO2-utsläpp m.m.  nuläge kostnader, energi & miljö Åtgärds- och besparingsförslag Organisationer och företag Energideklarationer

3 ANTAL FORDON: 4900 PROCENTSATS MILJÖBILAR ANTAL MIL: 1600 mil/år och bilPROCENTSATS MILJÖBILAR, PB = 7,3 milj. Mil = 840 varv runt jorden CO2 UTSLÄPP: ca ton/år KOSTNADER: 300 MSEK = kr/år och bilDRIVMEDEL: 6500 m3 = 40 kr/mil och bil Energideklaration: Resultat 3050 personnbilar 1850 lätta lastbilar 42% Miljöfordon 58% Ej miljöfordon 70 MSEK Drivmedel 230 MSEK Övrigt 61% Miljöfordon 39% Ej miljöfordon 26% Förnybart 74% Ej förnybart

4 Med dagens körsträckor kan elbilar ersätta 78 % av personbilarna 86 % av lätta lastbilarna Energideklaration: Resultat

5 PERSONBIL: avvägd mix miljöfordon bestående av: BESPARINGAR:  25 Mkr (-8%)  82% lägre CO2 per år Energideklaration: Resultat 50% elbil (ca elbilar) 33% elbil 12% etanol 5% biodiesel

6 Kalkyler: Elfordon - redan idag kostnadseffektiva? 1500 mil/år, 3 år Renault Zoe Volkswagen e-up Fossil- driven bil mindre mellanklass Nissan Leaf Fossil- driven bil mellanklass Inköp Bonus Värdeminskning (Restvärde 40%) Värdeminskning efter bonus Kostnad batterier hyra 3 år Drivmedel Skatt och service Totalt Totalt kr per mil 29,630,130,238,137,9

7 Kalkyler - vanliga tjänstebilar, 6000 mil, 36 mån V70 Bi-fuel gas Inköp kr Förmånsvärde2542 kr/mån Skatt0kr (5år) Räckvidd el km CO2 ton 0 km 2,0 ton Kostnad/mil54,7 kr Volvo T4F Etanol Inköp kr Förmånsvärde3292 kr/mån SkattO kr (5år) Räckvidd el km CO2 ton 0 km 5,0 ton Kostnad/mil51,2 kr Volvo D3 diesel Inköp kr Förmånsvärde3650kr/mån Skatt1 428 kr/år Räckvidd el km CO2 ton 0 km 7,8 ton Kostnad/mil52,9 kr

8 Laddhybrider Toyota Prius laddhybrid Inköp kr kr Förmånsvärde1792 kr/mån Skatt0 kr (5år) Räckvidd el CO2 ton 23 km 2,9 ton Kostnad/mil44,2 kr Volvo V60 laddhybrid Inköp kr kr Förmånsvärde3485 kr/mån Skatt0 kr (5år) Räckvidd el CO2 ton 50 km 2,9 ton Kostnad/mil66,3 kr Mitsubishi Outlander PHEV Inköp kr kr Förmånsvärde2075 kr/mån Skatt0 kr (5år) Räckvidd el CO2 ton 54 km 2,6 ton Kostnad/mil53,3 kr

9 Rena batterielbilar: BMW i3 & Nissan Leaf Nissan Leaf batterielbil Inköp kr kr Förmånsvärde1708 kr/mån Skatt0 kr (5år) Räckvidd el km CO2 ton 199 km 0 ton Kostnad/mil37,5 kr BMW i3 batterielbil Inköp kr kr Förmånsvärde1833 kr/mån Skatt0 kr (5år) Räckvidd el km CO2 ton km 0 ton Kostnad/mil39,4 kr Elbil billigaste tjänste- bilen!

10 Möjligheterna är större med elfordon både sett till kostnad och räckvidd än vad majoriteten tror. Viktigt med långsiktighet för att sätta fart på introduk- tionen av elfordon och laddinfrastruktur Förlängning av supermiljöbilspremie/ Bonus-Malus eller liknande är avgörande Uppbyggnad av publik laddinfrastruktur Eldrift i fordon en viktig pusselbit för att målet om en fossilfri fordonflotta ska kunna nås. Energideklarationer: Slutsatser


Ladda ner ppt "Jonas Lööf Projektledare GreenCharge Kan vi tänka efter före? Demonstrationer, forskning & styrmedel för elfordon till 2030."

Liknande presentationer


Google-annonser