Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Media. Vad blir en nyhet?  Geografiskt avstånd  Kulturellt avstånd  Avstånd i tid.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Media. Vad blir en nyhet?  Geografiskt avstånd  Kulturellt avstånd  Avstånd i tid."— Presentationens avskrift:

1 Media

2 Vad blir en nyhet?  Geografiskt avstånd  Kulturellt avstånd  Avstånd i tid

3 Är nyheter objektiva?  Objektivitet:  Saklighet  Allsidighet Är nyhetsrapportering objektiv?

4 Från händelse till nyhet  Nyhetsbyrå  gallring  TT  gallring  Nyhetsredaktion  gallring  läsare  gallring

5 Påverkan  Socialisation genom media - hur påverkas vi av detta?  Opinionsbildning - fungerar det?

6 Opinionbildning  Opinionsledare  Fungerar som mellanled mellan media och människor  Förmedlar kunskap  Förmedlar uppfattningar

7 Grupptryck  Människor är rädda att hamna utanför  Vi socialiseras att tycka som andra, även om vi inte tycker som dem.

8 Attityder och fördomar  Attityd = varaktig inställning utifrån kunskap och känslor  Attityder styr vårt handlande  Attityd utan fakta blir fördomar  Attityder är svåra att förändra

9 Propaganda  Enkelriktad form av kommunikation  Syftar till att påverka åsikter och tankar  Försöker skapa eller förändra attityder och beteenden genom manipulation  Tydlig och rättfram

10 Övertalningsstrategier  Löften  Hot  Blickfång  Slogan  Nyhet  Lyx  Sex  Humor  Naturlighet  Gemenskap  Överföring  Narcissism


Ladda ner ppt "Media. Vad blir en nyhet?  Geografiskt avstånd  Kulturellt avstånd  Avstånd i tid."

Liknande presentationer


Google-annonser