Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

 kommunikation kommer av latinets communicatio  Med information menas tankar, budskap, fakta, känslor, åsikter, värderingar, osv.  kommunikation kommer.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: " kommunikation kommer av latinets communicatio  Med information menas tankar, budskap, fakta, känslor, åsikter, värderingar, osv.  kommunikation kommer."— Presentationens avskrift:

1  kommunikation kommer av latinets communicatio  Med information menas tankar, budskap, fakta, känslor, åsikter, värderingar, osv.  kommunikation kommer av latinets communicatio  Med information menas tankar, budskap, fakta, känslor, åsikter, värderingar, osv.

2 Kommunikationsteori  Claude Shannon  Warren Weaver

3

4

5 Kommunikation  Kommunikationsmedel Använder vi för att förflytta oss själva från en plats till en annan.  Kommunikationssätten: Använde vi för att föra över information mellan varandra.  Kommunikationsmedel Använder vi för att förflytta oss själva från en plats till en annan.  Kommunikationssätten: Använde vi för att föra över information mellan varandra.

6 Personkommunikation  kallas ibland också för personkommunikation. Exempel på sådan är då du pratar i mobilen, skickar e-post, chattar eller skriver ett sms.

7 Masskommunikation  innebär att en person eller ett företag skickar ut information till många människor samtidigt.

8 TEST!

9 Envägskommunikation  Avsändaren (ibland bara kallad sändaren) skickar iväg information till en mottagare. Informationen innehåller ofta ett budskap. Detta är grunden i masskommunikation.  Under envägskommunikation vet inte avsändaren om mottagaren: * Är upptagen eller inte lyssnar. * Inte förstår informationen och därmed inte förstår budskapet. * Förstår budskapet men struntar i det.  Avsändaren (ibland bara kallad sändaren) skickar iväg information till en mottagare. Informationen innehåller ofta ett budskap. Detta är grunden i masskommunikation.  Under envägskommunikation vet inte avsändaren om mottagaren: * Är upptagen eller inte lyssnar. * Inte förstår informationen och därmed inte förstår budskapet. * Förstår budskapet men struntar i det.

10 Masskommunikation  Här skickar avsändaren ut ett budskap till många mottagare. Det kan vara ett nyhetsbrev via e-post, en tidning eller annons i en tidning, olika sorters reklam, osv.

11 Feedback  För att avsändaren skall veta om det finns någon mottagare och om budskapet gått fram behöver han eller hon få respons från mottagaren. Sådan kallas ofta för feedback.

12 Kanaler  Informationen från avsändaren överförs inte bara via olika medier, som mobiltelefoner, tidningar eller TV. Man använder också olika kanaler.  En kanal är t.ex rösten, en annan meddelanden i textform för våra ögon. Kanalerna motsvarar alltså våra sinnen. Vi kan därför komplettera vårt schema enligt följande:  Informationen från avsändaren överförs inte bara via olika medier, som mobiltelefoner, tidningar eller TV. Man använder också olika kanaler.  En kanal är t.ex rösten, en annan meddelanden i textform för våra ögon. Kanalerna motsvarar alltså våra sinnen. Vi kan därför komplettera vårt schema enligt följande:

13 Signaler och brus  När vi kommunicerar försöker vi använda oss av signaler, som mottagaren kan uppfatta. Meddelandet som överförs via en kanal, t.ex rösten, kommer dock att utsättas för brus.  Bruset är sådant som gör meddelandet (signalen) mindre tydlig.


Ladda ner ppt " kommunikation kommer av latinets communicatio  Med information menas tankar, budskap, fakta, känslor, åsikter, värderingar, osv.  kommunikation kommer."

Liknande presentationer


Google-annonser