Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

2010-11-11 v41 2010 Malmö stad Del 1: Festivalbesökare Attityder – aug 2010.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "2010-11-11 v41 2010 Malmö stad Del 1: Festivalbesökare Attityder – aug 2010."— Presentationens avskrift:

1 v Malmö stad Del 1: Festivalbesökare Attityder – aug 2010

2 v Bakgrund och syfte Malmö stad arrangerar årligen Malmöfestivalen. Frågeställningar Undersökningen innehåller frågor inom följande områden: •Uppfattning om Malmöfestivalen som arrangemang •Malmöfestivalens olika arrangemangsplatser och dess innehåll •Besökarnas trygghetskänsla •Festivalens miljöarbete Undersökningen innehåller frågor inom följande områden: •Uppfattning om Malmöfestivalen som arrangemang •Malmöfestivalens olika arrangemangsplatser och dess innehåll •Besökarnas trygghetskänsla •Festivalens miljöarbete

3 v Metod Detta är del 1 av 2 i en undersökning av Malmöfestivalen. Den behandlar festivalbesökarna och skall beskriva vilka de är, hur de uppfattar festivalen och deras attityd till festivalen. På festivalen som pågår under åtta dagar görs årligen drygt en miljon besök. Därmed är festivalen en mycket påtaglig del av Malmö stad och dessutom tar den en del skattepengar i anspråk. Att göra rätt saker och att göra sakerna på rätt sätt under festivalen kräver ett gott beslutsunderlag. Denna undersökning är en viktig pusselbit i detta underlag. Sju centrala festivalplatser har valts ut sedan har 50 besökare intervjuats på varje plats under festivalen. Intervjuerna skall vara gjorda med slumpmässigt valda personer, både malmöbor och tillresta besökare har intervjuats. Personer som besöker festivalen flera dagar och stannar länge har därmed större sannolikhet att bli intervjuade. Urvalet blir därmed en spegling av besökarna. Del 2 i undersökningen görs med personer år som är bosatta i Malmö. I den delen intervjuas personer oavsett om de besökt festivalen eller inte. Detta är del 1 av 2 i en undersökning av Malmöfestivalen. Den behandlar festivalbesökarna och skall beskriva vilka de är, hur de uppfattar festivalen och deras attityd till festivalen. På festivalen som pågår under åtta dagar görs årligen drygt en miljon besök. Därmed är festivalen en mycket påtaglig del av Malmö stad och dessutom tar den en del skattepengar i anspråk. Att göra rätt saker och att göra sakerna på rätt sätt under festivalen kräver ett gott beslutsunderlag. Denna undersökning är en viktig pusselbit i detta underlag. Sju centrala festivalplatser har valts ut sedan har 50 besökare intervjuats på varje plats under festivalen. Intervjuerna skall vara gjorda med slumpmässigt valda personer, både malmöbor och tillresta besökare har intervjuats. Personer som besöker festivalen flera dagar och stannar länge har därmed större sannolikhet att bli intervjuade. Urvalet blir därmed en spegling av besökarna. Del 2 i undersökningen görs med personer år som är bosatta i Malmö. I den delen intervjuas personer oavsett om de besökt festivalen eller inte.

4 v Metod Målgrupp: Besökare på Malmöfestivalen i åldern år. Intervju: Intervjuer med 349 besökare. Intervjuplatser: Posthusplatsen50 Hamngatan50 Stortorget, parkeringen50 Hedmanska Gården50 Palladium49 Gustav Adolfs torg50 Raoul Wallenbergs park Intervjuperiod: Vecka 33-34, Målgrupp: Besökare på Malmöfestivalen i åldern år. Intervju: Intervjuer med 349 besökare. Intervjuplatser: Posthusplatsen50 Hamngatan50 Stortorget, parkeringen50 Hedmanska Gården50 Palladium49 Gustav Adolfs torg50 Raoul Wallenbergs park Intervjuperiod: Vecka 33-34, Undersökningen är gjord av: DETECTOR Market Research & Consulting Korsgatan 10, Göteborg 031 – Undersökningen är gjord av: DETECTOR Market Research & Consulting Korsgatan 10, Göteborg 031 –

5 v Demografi

6 v Demografi 15% 23% 24% 19% 49% 51% Malmö 9% 4% 3% 2% 7% 9% 7% 8% 5% 7% Malmö

7 v Festivalen attraherar kvinnor i högre grad än män. 57% av besökarna är kvinnor medan motsvarande siffra för Malmö stad är 51%. Åldersmässigt speglar besökarnas fördelning Malmö upp till 50 år. Gruppen år är något överrepresenterad på festivalen, me- dan de över 65 år är klart underrepresente- rad på festivalen. Medelåldern på besökarna är 43 år, efter kl 19 stiger den något, till 45 år. Åldersmässigt skiljer det sig inte mellan vardag och helg. Däremot skiljer det sig mellan platserna. Posthusplatsen och Hedmanska har äldst publik, ca 48 år. Lägst medelålder finner vi på Palladium och Gustav Adolfs torg. Där är den strax under 40 år. Nästan två tredjedelar av besöken görs av malmöbor. Avseende från vilken stadsdel besökarna kommer så är Centrum, föga förvånande, klart överrepresenterad. Underrepresenterade är Rosengård och Limhamn-Bunkeflo. Nästan en fjärdedel kommer övriga Skåne, företrädesvis från kranskommunerna. Åtta Demografi procent kommer från övriga Sverige och sex procent från annat land, i allt väsentligt från Köpenhamnsregionen.

8 v •Mycket folk. (23) •Folkfest. (20) •Det händer något för alla. (17) •Trevligt. (16) •Varierat utbud. (15) •Stan lever. (11) •God stämning. (8) •Trevligt att det händer något. (5) •Festligt. (4) •Tradition. (4) •Roligt att träffa folk. (3) •Fest. (2) •Alla kommer ut. •Festligt, bra även för ickesvenskar. •För familjen. •Integrerar. •Gratis och samlar folk till city. •Massa folk ute. •Hela Malmö möts upp. •Gratis. (8) •Kultur. (8) •Bra. (7) •Roligt. (7) •Bra tillfälle att pröva nya saker. (6) •Mysigt. (5) •Bra med barnaktiviteter. (4) •Man kan strosa runt. (4) •Olika saker att se och göra. (3) •Bra utbud av kultur. (2) Vad tycker du om Malmöfestivalen? •Avslappnat. •Borde vara mindre och pågå längre. •Bowdown uppträdde. •Bra kvalité, •Bra lillsemester, •Bra upplagt. •Bra, men få saker som intresserar mig. •Brukar vara kul. •En av de bästa festivalerna. •Events för Malmö. •Fantastisk. •Funkar bra. •Förbättras för varje år. •Häftigt. •Hängiven entusiast till Malmöfestivalen. •Kul att se nya band. •Härligt med dans. •Höjdpunkt på året. •Inga drakbåtar. •Intressant. •Jag får ställa ut min skulptur. •Jag älskar festivalen. •Jättetrevligt med alla kulturevenemang. •Konst. •Kul med kändisar. •Livlig tillställning. •Lovligt. •Bra PR för Malmö. •Malmö känns som en storstad. •Malmö visar upp ett annorlunda ansikte. •Allt möjligt att göra •Man känner igen sig. •Mitt i stan. •Kulturfest. •Mycket artister. •Mycket att titta på, •Mycket bättre utrymme i år gentemot tidigare år. •Mycket folk har roligt. •Mycket framträdande. •Mycket olika saker. •Mycket positivt •Mycket. •Mysigt i lunden. •Okej maskiner. •Olika artister •Utbud. •Olika kulturer. •Omväxlande. •Positivt att det händer något. •Positivt. •Rankar kul/roliga artister. •Riktigt bra. •Roligt att komma till Malmö. •Ser bra ut. •Ser fram emot det varje år. •Skapar umgänge. •Skramlig. •Sommarfestival. •Stor plats att röra sig.

9 v •Stort. •Trevlig avslutning på sommaren. •Trevligt inslag. •Trevlig tillställning. •Underbar tradition. •Uppträdanden. •Utdragen. •Välorganiserat. •Återkommande. •Öppen konst på gatan gör byn mer levande. •Maten. (11) •Mycket mat. (7) •Matfest. (3) •Kräftskivan. (2) •Älgkebab. •Kul med god mat •Kul med maten, Öresund cooking. •Musiken. (15) •Bra musikutbud. (9) •Bra musik. (7) •Dansfest. •Musikfest med god kvalité. •Livemusiken. •Blandat med folk och musik •Jättekul med alla konserter. •Mycket konserter för barn. •Musikfest för alla. Vad tycker du om Malmöfestivalen? •Blir sämre. (9) •Samma varje år. (7) •Blir mindre. (5) •Rörigt. (5) •Tråkigt. (3) •Trångt. (3) •Störigt/stökigt. (3) •Festivalområdet är utdraget. (3) •För långt evenemang. (2) •Alldeles för kompakt. •Färre artister. •För lite rockabilly. •Bara för unga. •Högtid för tjuvar. •För få mattält. •Kass. •Lite uttjatat. •Matos. •Tycker inte om matos och trängsel. •Mycket rörigt •Saknade de större artisterna och de lokala banden. •Saknar schackspel och fyrverkeriet. •Saknar själva känslan av folkfest som det vart tidigare år. •Saknar bättre utbud. •Var är alla stånden. •Marknaden blir sämre för varje år. •Stressande •Överlevt sig själv.

10 v När besökarna får ge sitt första spontana om- döme om festivalen så svarar de allra flesta något positivt. Det är bara cirka 50 av 350 som säger något som låter negativt. Väldigt många nämner folkfest, mycket folk, man träffar folk eller liknande. Nästan lika många gör positiva uttalanden om utbud och variation. Ungefär fyrtio personer nämner direkt musik. Endast tjugofem tar spontant upp ämnet mat. Vad tycker du om Malmöfestivalen?

11 v Som helhet, hur är din inställning till Malmöfestivalen? Medel:

12 v •Bara kebab. •De har flyttat om scenerna. •Det känns konstlat. •För mycket våld under festandet. •Kommersen. •Kompakt och dåligt utbud. •Kostar mycket skattepengar. •Musiken, folklivet. •Mycket folk. •Platserna är ändrade. •Prova mat, marknadsstånden. Varför Ganska/Mycket negativ?

13 v Ett medelbetyg på 4,1 måste sägas vara ett gott betyg för något som har så stor variation. ”Det finns något för alla” innebär samtidigt att man inte gillar allt som finns i utbudet. I huvudsak kan man ändå bedöma att det är ju bredden och folkfesten som är grunden för att besökarna är övervägande positiva. Skalan är inte den som Detector normalt använder men vår bedömning är att gränsen för när något är godkänt går vid 3,8, möjligen 3,9. Under den nivån skulle festivalen antagligen börja tappa publik. Som helhet, hur är din inställning till Malmöfestivalen?

14 v •Musiken. (86) •Konserter. (18) •Artisterna. (13) •Musikutbudet. (7) •Uppträdanden. (6) •Dansen. (4) •Dansband. (3) •Bluestältet. (2) •Bra artister. (2) •Bra musik. (2) •Jazzmusik. (2) •Musiktälten. (2) •NRJ in the park. (2) •Swing/jazztältet. (2) •Dansbanan är i Raoul Wallenbergsparken. •Chopinkonsert. •Alternativa artister. •Många band. •Maten. (57) •Mattälten. (9) •Matutbudet. (5) •Kräftskivan. (3) •Maglarpsbullar. (2) •Kebab. (2) •Öl. (2) •Fika. •Gemenskapen på kräftskivan. •Matprovning. •Minidonutsen. Vad gillar du mest med Malmöfestivalen? •Skräpmat. •Texasburgarna. •Trevligt att äta. •Gratis. (23) •Allt är gratis. (2) •Allt är tillgängligt för alla. •Kortare sträckor mellan områdena. •Bra att den är uppdelad på olika platser. •Allt har blivit mer koncentrerat. •Man kan strosa runt. •Inte så trångt i år. •Utspritt. •Helheten. (11) •Folklivet. (9) •Liv i stan. (8) •Mycket folk. (7) •Stämningen. (7) •Folket. (4) •Titta på folk. (4) •Allt. (2) •Folkligt. (2) •Träffar folk. (2) •Samlingen av folk. •Folk är glada och positiva. •Alla släpper sina hämningar. •Kontakterna. •Mysig atmosfär. •Vimlet. •Kommer mycket folk utifrån både från Sverige och utlandet. •Blandning av människor. •Kulturutbudet. (8) •Stort utbud. (8) •Kulturen. (6) •Blandningen. (5) •Konsten. (4) •Mycket att se. (4) •Mångfalden. (3) •60-talstältet. (2) •Karuseller. (2) •Stånden. (2) •Film. •Foto. •Författare. •Möjlighet att se kulturaktiviteter. •Det är kulturellt. •Mycket underhållning. •Arrangemangen. •Finns aktiviteter att välja på. •Prova nya saker. •Lätt att hålla sig sysselsatt. •Man hittar alltid nått. •Marknadsdelen. •Mixen av allt. •Försäljning. •Hantverk. •Kaggestånd.

15 v •Barnaktiviteter. (9) •Mest för barn. •Gustav Adolfs torg. •Posthusplatsen, •Shoppen – Palladium. •Stora scenen. •Stortorget. •Tivoli. •Scenerna. •De stora scenerna. •Ungdomscentret. •Chilenskt. •De bryter den vanliga lunchen. •De oväntade uppträdandena. •Kul att vara i Malmö. •Nya saker. •Ordscenen och dess program, •Performance. •The true story of Bengt Erik Olssons last concert. •Spännande •Udda. •Wrestling. Vad gillar du mest med Malmöfestivalen?

16 v Når besökarna ges tillfälle att spontant säga vad de tycker mest om med festivalen näm- ner nästan hälften musiken. Ungefär var fjärde säger något som har med mat att göra och var tionde tar upp tillgäng- ligheten och att det är gratis för besökarna. Drygt var sjätte person kommenterar folklivet och helheten medan var femte tar upp utbu- det utan att direkt prata om musiken. Återigen verkar det som att det är bland- ningen, variationen som gör festivalen. Vad gillar du mest med Malmöfestivalen?

17 v •Trängsel. (40) •Trångt. (11) •Mycket folk. (10) •Svårt att parkera. (5) •Långa köer. (3) •Skräp. (19) •Matoset. (3) •Cigarettrök. •Maten. (10) •Höga matpriser. (5) •Dåligt veganutbud. (2) •För mycket kebabmatstånd. •För mycket mat. •Dålig mat. •Dålig variation på mat. •Ingen chokladprovning. •Marmeladstånden. •Dyrt och sjabbigt. •För lite matstånd. •Äcklig mat. •Mycket skräpmat. •Dåligt med sittplatser vid mattälten. •Saknar smakprovning. •Barnaktiviteter. •Barndiscot. •Bättre med barnaktiviteterna i år än vad det var förra året. Vad gillar du minst med Malmöfestivalen? •Bråk och stök. (12) •Högt ljud. (11) •Fyllan. (7) •Ungdomar. (5) •Konstigt folk. (4) •Rörigt. (3) •Barn (8-10 år) som är ute. •Barnen som utan tillsyn klättrar i konstverken. •Pantletarna. •Risken för snatteristölder. •Väderkänsligt. (5) •Avspärrningar. (2) •Dåliga kommunikationer. (2) •Borde vara gratis tåg hit. •Svårt att hitta då de flyttar. •Logistiken. •Placeringen av festivalen. •Den har flyttat från parken till stan. •Få dansbanor. (4) •Lite rock (3) •Lite musik. (2) •För lite modern musik, •Jazz. •Scenerna ligger för nära varandra så musiken krockar. •Konserter •Musiktältet •Tivolit. (4) •Få stora artister. (2) •Saknar drakbåtstävlingen. (2) •Kulturdelen har minskat. •För lite karuseller. •Tivolina borde vara för sig. •Saknar sänk en brandman. •Utspritt. (4) •Kostnaden för kommunen. (3) •Samma stuk varje år. (3) •Dålig variation på hantverk.(2) •Föreningarna har inte råd att vara med. (2) •Lite väl intensivt på vissa platser. •Man utnyttjar inte parken. •Det minskar området. •För litet numera. •För länge. •Stort. •För stort. •För lite försäljningsstånd. (3) •Krimskramsstånden. (4) •Kommersen. (3) •Knallestånden. (2) •För mycket försäljning. •Dåliga försäljare. •Allt skräp som säljs. •Meningslösa stånd.

18 v •Ett stort jippo. •Dåligt utrustad med ramper för rullstolar. •För få toaletter. •Hemsidan är otydlig. •Sortera programmet efter plats. •Svårt att hitta program. •Allt som står framme. •Inte samma stämning som förr. •Inget att göra. •Konstigt. •Krävande •Tullen. •Alla som klagar på festivalen. Vad gillar du minst med Malmöfestivalen?

19 v När besökarna ges tillfälle att spontant säga vad de tycker minst om med festivalen är kommentarerna mycket spridda. Det finns inget som kan direkt utpekas som bristen med festivalen. Var åttonde pratar om motsatsen till, eller följden av folkfest och mycket folk, nämligen bråk, stök och rörigt. Dessutom är det om- kring var femte som tar upp ämnet trängsel och köer. Väldigt många tar på olika sätt upp någon liten del av utbudet som inte passar dem och en procent pekar på kostnaden för kommunen. Vad gillar du minst med Malmöfestivalen?

20 v Helhetsintryck av festivalen Medel: (3,4)

21 v I år är det en mycket stor förbättring av hel- hetsintrycket, från 3,4 i medel till 3,8. En så stor ökning kommer inte av en slump utan är ett resultat av klara förbättring av arrangemanget. Endast en liten del, 7%, ger uttryck för direkt missnöje. Dock är det en stor majoritet som svarar ganska bra. Helhetsintryck av festivalen

22 v Arrangemang & organisation Medel: (3,6)

23 v Komfort & faciliteter (bajamajor/toa, städning mm) Medel: (3,5)

24 v Den känslomässiga upplevelsen Medel: (3,6)

25 v Stämning och atomsfär på festivalområdet Medel: (3,9)

26 v Festivalens program, dvs innehåll Medel: (3,6)

27 v Festivalens gestaltning, utseende och visuella uttryck Medel: (3,4)

28 v Festivalens miljöarbete och miljöprofil Medel: (3,6)

29 v Sammanfattning festivaldelar (3,6) (3,4) (3,6) (3,9) (3,6) (3,5) (3,6) (3,4)

30 v På samtliga punkter höjs betyget. Ökningar- na är från 0,2 till 0,4. Mest ökar betyget avseende miljö, komfort & faciliteter samt helhetsintrycket. Genomgående är betygen på en godkänd eller väl godkänd nivå bortsett från gestalt- ning, utseende och visuella intryck, som får betyget 3,6. Högsta betyget går till stämning och atmosfär som får 4,1, tätt följt av miljöarbete och miljö- profil. Sammanfattning festivaldelar

31 v Vad i Malmöfestivalens utbud gjorde att du besökte Malmöfestivalen i år? Svaren stämmer väl överens med vad res- pondenterna svarade spontant på vad de gillar mest med festivalen. Musiken toppar följt av mixen/variationen, dvs festen och folklivet. Därefter kommer maten.

32 v Musik •Jazz. (19) •Rock. (18) •Pop. (15) •Blues. (8) •Dansband. (8) •Band of horses. (7) •Blandningen. (6) •Rix FM festival. (6) •60-talsmusik. (5) •Blandat. (5) •Lars Winnerbäck. (5) •Hip hop. (4) •Klassiskt. (4) •NRJ in the park. (4) •Salem al fakir. (4) •Annorlunda musik. (3) •Elektronisk. (3) •Maskinen. (3) •Reggae. (3) •Allt. (2) •Efterklang. (2) •Familjen. (2) •Lisa Nilsson. (2) •Rock. (2) •Adept. •Ale Möller. •Amanda Jensen. •Anna Bergendahl. •Artisterna. Vad i utbudet gjorde att du besökte Malmöfestivalen? •Balkanband. •Bredden. •Chopin. •Cordes. •Dead by april. •Elvis. •Gaby and the guns. •Helt off. •Hårdrock. •Indiepop. •Indierock. •Instrumentalt. •Jan Lundgren. •Jim. •Kapten Röd. •Körevenemang. •Lite olika band. •Metall. •Moto Boy. •Musiktält. •Nina Ramsby. •Opera. •Oskar Linnros. •Perikles. •Posthusplatsen. •Punk. •Sebastian Seebah. •Sing & songwriter. •Små artister. •Stora band. •Stortorget. •Swing. •Sånt jag aldrig ens har sett. •Timbuktu. •Trubadurer. •Utländskt. •Visor. •Zpazanza. Musiktälten •Bluestältet. (4) •60-talet. (3) •Jazztältet. (3) •Swingtältet. (3) •Sådant jag aldrig ens har sett.

33 v Kultur •Film. (8) •Foto. (4) •Ordscenen. (4) •Wrestling. (4) •Teater. (3) •Författar. (2) •Konst. (2) •Ordtältet. (2) •Palladium. (2) •Allt. •Chopin •Dans. •Debatt. •Design. •Diskussioner. •Form •Föreläsning. •Litteratur. •Mat. •Medeltida musik, •Operaartister. •Performance. •Teater. Ungt •--- Vad i utbudet gjorde att du besökte Malmöfestivalen? Barn •Raul Wallenbergs Park. (16) •Palladium. (4) •Barnteater. (3) •Shower. (2) •Aktiviteter. •Allt. •Barnaktiviteter. •Barndisco. •Barnens dag. •Dans. •Dockföreställning. •Konsert. •Marknad. •Ministjärnorna. Mat •Mattälten. (27) •Marknaden. (6) •Kräftskivan. (5) •Langos. (5) •Matbodarna. (4) •Matställen. (3) •Maglarpsbullar. (2) •Chilensk. •Ekologiskt. •Kebab. •Polskt. •Restaurangtält. •Serveringar. •Skånsk mat. •Texasburgarna. •Älgkebab. •Äta. •Öresund cooking. Konst och design •Hamngatan. (2) •Konst på publika platser. •Skulpturer på Hamngatan. Sport & lek •---

34 v Annat •Tradition. (13) •Umgås. (4) •Skulle ändå ut. (3) •Träffa folk. (3) •Dansband. (2) •Man ska gå en gång. (2) •Stämningen/glädje. (2) •Titta på folk. (2) •Träffa vänner. (2) •Var här på jobb. (2) •Gick förbi. •Gratis. •Hade inget bättre för mig. •Kasedansen. •Kräftskivan. •Ska själv dansa. •Spännande inslag i stadslivet. •Stadsmissionens hörna. •Städare. •Trängseln. •Visa stan för gäster. •Visuella upplevelser. Vad i utbudet gjorde att du besökte Malmöfestivalen?

35 v Har du besökt någon av följande platser? Tre platser ligger klart i topp på besökslistan. Gustav Adolfs torg, Posthusplatsen och Stor- torget. Men alla platser är mer eller mindre välbe- sökta. Man får ha i minnet att 3% av en miljon är faktiskt besök.

36 v Vilket betyg ger du: Posthusplatsen Medel: Bas: Har besökt platsen.

37 v Vilket betyg ger du: Anna Lindhs plats Medel: Bas: Har besökt platsen.

38 v Vilket betyg ger du: Orkanen Medel: Bas: Har besökt platsen.

39 v Vilket betyg ger du: Hamngatan Medel: Bas: Har besökt platsen.

40 v Vilket betyg ger du: Stortorget - stora scenen Medel: Bas: Har besökt platsen.

41 v Vilket betyg ger du: Stortorget - parkeringen Medel: Bas: Har besökt platsen.

42 v Vilket betyg ger du: Lilla Torg Medel: Bas: Har besökt platsen.

43 v Vilket betyg ger du: Hedmanska Gården Medel: Bas: Har besökt platsen.

44 v Vilket betyg ger du: Skomakaregatan Medel: Bas: Har besökt platsen.

45 v Vilket betyg ger du: Södergatan Medel: Bas: Har besökt platsen.

46 v Vilket betyg ger du: Baltzarsgatan Medel: Bas: Har besökt platsen.

47 v Vilket betyg ger du: Palladium Medel: Bas: Har besökt platsen.

48 v Vilket betyg ger du: Hipp/Stadsteatern Medel: Bas: Har besökt platsen.

49 v Vilket betyg ger du: Gustav Adolfs torg Medel: Bas: Har besökt platsen.

50 v Vilket betyg ger du: Raoul Wallenbergs park - Scenen Medel: Bas: Har besökt platsen.

51 v Vilket betyg ger du: Raoul Wallenbergs park - Fontänen Medel: Bas: Har besökt platsen.

52 v Vilket betyg ger du: Raoul Wallenbergs park - Lunden Medel: Bas: Har besökt platsen.

53 v Vilket betyg ger du: Altona parken Medel: Bas: Har besökt platsen.

54 v Vilket betyg ger du: Södertull Medel: Bas: Har besökt platsen.

55 v Vilket betyg ger du: Östra Slottsparken Medel: Bas: Har besökt platsen.

56 v Sammanfattning platser – Vilket betyg ger du: Bas: Har besökt platsen.

57 v Femton av tjugo platser får ett nästan godkänt betyg eller bättre. I klar topp finner vi Palladium och Orkanen. Detta är platser som inte besöks av väldigt många, 15% respektive 3%. Kanske är de mer nischade och ger mer för ”rätt” besökare. De mest besökta platserna Gustav Adolfs torg och Posthusplatsen får knappt godkänt, men Stortorget-stora scenen får goda 4,0. Två ställen får tydliga underbetyg. Det är Södergatan som besöks av 25% och Hipp/ Stadsteatern som har 3% besökare. Sammanfattning platser – Vilket betyg ger du:

58 v Betyg per plats

59 v Betyg per plats

60 v Betyg per plats Överlag fina betyg med undantag för toaletterna och möjligen även sittplatser. Framförallt riktigt bra betyg för helheten och städningen.

61 v Betyg per plats Absolut toppbetyg för städningen. Klart godkänt för stämning/atmosfär, den känslomässiga upplevelsen samt helheten. Väldigt lågt avseende toaletter, serveringar och sittplatser.

62 v Betyg per plats I princip godkänt utom för serveringar, toaletter och sittplatser.

63 v Betyg per plats Överlag fina betyg med undantag för serveringar. Framförallt riktigt bra betyg för sittplatser och ljudupplevelsen.

64 v Betyg per plats Överlag fina betyg med undantag för serveringar. Framförallt riktigt bra betyg för toaletter, städning, stämning/atomsfär och den känslomässiga upplevelsen.

65 v Betyg per plats Överlag godkänt med undantag för sittplatser och toaletter.

66 v Betyg per plats Överlag fina betyg med undantag för toaletterna och möjligen även sittplatser. Framförallt riktigt bra betyg för helheten och städningen.

67 v Kännetecknar per plats

68 v Kännetecknar per plats

69 v Kännetecknar per plats

70 v Kännetecknar per plats

71 v Kännetecknar per plats

72 v Kännetecknar per plats

73 v Kännetecknar per plats

74 v Posthusplatsen Kännetecknas i första hand av att den är folklig men även av att den är nytänkande, traditionell och bred. Den är inte lekfull och nischad. Hamngatan Är tydligt nytänkande, lekfull och överraskande. Den är inte hållbar och attraktiv. Stortorget-parkeringen I första hand är kännetecknet folklig men även traditionell. Den är inte hållbar och nischad. Hedmanska gården Är i första hand folklig men även nischad och attraktiv. Gården är inte lekfull och bred. Palladium Här finns inte riktigt tydligt kännetecken men värt att nämna är folklig, lekfull och överraskande. Platsen är inte hållbar. Kännetecknar per plats Gustav Adolfs torg Kännetecknas i första hand av att den är folklig och traditionell. Torget är inte överraskande och nischat. Raoul Wallenbergs park Parken är lekfull och folklig men även traditionell. Den är inte överraskande och nytänkande. Folkliga platser är: Gustav Adolfs torg, Stortorget-parkering, Posthusplatsen, Raoul Wallenbergs park och Hedmanska. Hållbara platser är: Ingen av platserna kan anses vara hållbar. Mest nämnd är Gustav Adolfs torg med 12%. Nischade platser är: Hedmanska gården och i någon mån Hamngatan och Palladium. Attraktiva platser är: Hedmanska gården Traditionella plaster är: I första hand Gustav Adolfs torg, men även Stortorget-parkering och Raoul Wallenbergs park. Lekfulla platser är: Definitivt Raoul Wallenbergs park, även Hamngatan och värd att nämna är Palladium. Breda platser är: Ingen av platserna kan anses vara bred. Mest nämnda är Posthusplatsen och Gustav Adolfs torg med 16% respektive 14%. Överraskande platser är: Framförallt Hamngatan men även Palladium. Nytänkande platser är: Framförallt Hamngatan men även Posthusplatsen.

75 v Saknar något på den här platsen

76 v Posthusplatsen •Vindskydd. (2) •Bättre sittplatser. •Marken borde slutta mot scenen. •Toaletter. •Utsmyckningar av platsen. •Utrymme vid uppträdande. •Ölserveringar. Hamngatan •Toaletter. (4) •Servering. (2) •Atmosfären som var förr. •Bluestältet. •Informationsskyltar om installationerna. •Mattält. •Mening, förstår inte. •Sittplatser. •Vattenpåfyllning. •Öl. De saknar Stortorget, parkeringen •Sittplatser. (4) •Barnaktiviteter. •Bord. •Folk. •Ha skånsk mat fler dagar. •Handla kläder till barn. •Någon form av läktare så man ser scenen. •Ser ut som en byggarbetsplats. •Toapapper. •Öltält som drivs av en brottarförening med engelsk musik. Hedmanska Gården •Musik. •Målningar. •Tak. •Toaletter. Palladium •Inbjudande entré till Palladium. (2) •Nyttigare barnfika. (2) •Folkmusik från olika kulturer och länder. •Komik. •Sittplatser. •Stråkkonserter.

77 v Gustav Adolfs torg •Fler stånd. (4) •Mattält.(4) •Bättre artister. (3) •Ölserveringar. (2) •Barnmat. •En större scen. •GI-mat. •Hantverkare. •Helhetskänslan. •Inramningen. •Mer utbud. •Musik. •Musikuppträdanden. •Något som håller kvar folk på Gustav Adolfs torg. •Stekt sill. •Stora musikscenen. •Stämningen. •Toaletter. De saknar Raoul Wallenbergs park •Sittplatser. (2) •Större dansgolv. (2) •Aktiviteter för 1,5-2 år. •Alldeles för trångt. •Barnkaruseller och inga vuxenkaruseller vid barnområdet. •Barnvagnsparkering. •Bättre barnanpassat. •Fler matställen riktade mot barn - lunch. •Försäljning av öronproppar. •Ljussättning mer flashigt som lockar folk. •Lägg karusellen här men flytta tivolit. •Mat. •Raoul Wallenbergs Park - trubadurtältet. •Toaletter.

78 v Samarbete med sponsorer och partners, hur påverkar det festivalen? Medel: Notera att ingen ser negativt på samarbetet med sponsorer och partners.

79 v Hur trygg/säker känner Du dig i samband med Ditt besök på Malmöfestivalen? Trygghet/säkerhet är inget problem för Mal- möfestivalen. Ingen säger sig vara direkt otrygg och endast 2% svarar ”Inte särskilt trygg”. Den siffran skulle säkert återkomma vilken annan dag som helst i fall vi gjorde intervjuer på stan i Malmö.

80 v Medelpoäng trygghet per intervjuplats

81 v Var det någon särskild plats eller platser där du inte kände dig trygg? Bas: Känner sig inte trygg 2% (8) Observera att det är 8 personer som besvarar frågorna.

82 v Vad var det som gjorde att du inte kände dig trygg under ditt besök? Bas: Känner sig inte trygg 2% (8) Observera att det är 8 personer som besvarar frågorna.

83 v Hur märker du som besökare att Malmöfestivalen arbetar aktivt med miljöfrågor? I stort sett varannan festivalbesökare har inte märkt det aktiva miljöarbetet. Av dem som märkt något är det i stort sett bara det nya källsorteringssystemet och vattenbarerna som omtalas.

84 v •Städare. (25) •Informationsskyltar. (6) •Läst i festivaltidningen. (6) •Rent. (4) •Snyggt. (4) •Artikel i Sydsvenskan. (3) •Malmofestivalen.se. (3) •Ekorekozonen. (3) •Fler toaletter. (2) •Läst i Sydsvenskan. (2) •Raoul Wallenbergs Park. (2) •Sydsvenskans artikel. (2) •Anslag. •Blandning av alla sorters människor i alla åldrar. •Bussreklam. •Eko-odling för barn. •Fick reklam i brevlådan. •Föreläsningar på Gustav Adolfs torg. •Inget vatten på flaska. •Läst någonstans om miljöarbetet. •Mer papperskorgar. •Miljövänliga trycksaker. •Många unga städare. •Odlingsverkstan för barn. •Programmet på hemsidan. •Tält. Annat miljöarbete innebär

85 v Upplever att Malmöfestivalen är till för alla

86 v Upplever att Malmöfestivalen är till för alla I stort kan man väl säga att alla tycker att festivalen är till för alla. Fast lite dippar det i den yngsta och äldsta grupperna.

87 v Nej, därför: •Svårt att ta sig fram med rullstol. (10) •Inget för de äldre. (5) •Inget för barn på området. (3) •Mest för yngre. (3) •Svårt att ta sig fram med barnvagn. (2) •18-årsgräns på många ställen. •Bara för barnfamiljer. •Det kostar mycket. •Allt på hjul blir svårt. •Dåligt utbud av internationell musik. •Dåligt utbud. •För lite för ungdomar, år. •Gör det mer småskaligt. •Saknar kasebanan. Upplever att Malmöfestivalen är till för alla Ja, därför: •Brett utbud. (63) •Utbud för alla åldrar. (55) •Utbud för alla. (30) •Aktiviteter för alla. (24) •Gratis. (24) •Musikutbudet. (26) •Alla typer av människor är här. (15) •Tillgängligt. (12) •Aktiviteter för barn. (9) •Matutbudet. (8) •Mångkulturellt. (7) •Handikappsanpassat. (7) •Alla är välkomna. (6) •Folklig. (5) •Kulturutbudet. (5) •Lite för äldre. (4) •Det är gratis. (3) •Aktiviteter. (2) •Finns allt. (2) •Inte avstängt. (2) •Något för alla smaker och åldrar. (2) •Man hittar alltid något. (2) •Ungdomar. (2) •Aktiviteter olika tider. •Alla kan lyssna på musik. •Alla kan vara ute sent. •Bra anpassat. •Det håller inte på för sent. •Det kommer folk från alla håll. •Enkelhet. •Familjer. •Finns alla smakriktningar. •Från alla orter. •Inga bokningar. •Inget är elitiskt. •Kan fritt välja vad man vill. •Lätt att ta sig fram med t ex barnvagn och rullstol. •Man ser nya saker. •Mycket olika musikarrangemang, •Många åker hit. •Olika mat- och musikupplevelser. •Områden. •Stöter inte bort någon. •Tråkig musik. •Välanpassad för de flesta, men kanske inte för handikappade. •Är mer för mindre. •Öltält.

88 v Läste du festivaltidningen?

89 v Vilka delar läste du i festivaltidningen? Bas: Läste tidningen 52%

90 v Vad är ditt helhetsomdöme om festivaltidningen? Medel: Bas: Läste tidningen 52%

91 v •Programmet. (20) •Formatet. (11) •Lätt att hitta i. (7) •Informativ. (6) •Den kom i brevlådan gratis. (5) •Snygg. (5) •Bra information i programmet. (5) •Kartan. (4) •Överskådligt program. (4) •Dagfördag-program. (4) •Innehållsrik. (3) •Tydligheten. (3) •Allt finns med. (2) •Bra artiklar. (2) •Layouten. (2) •Lättöverskådlig uppdelning. (2) •Tidningen finns. (2) •Artikel om konserver. •Artikel om Band of Horses. •Att de kan visa upp sina tankar och idéer. •Beskrivningar till events. •Blandningen mellan artiklar och intervjuer. •Bra PR för festivalen då man får den hem. •Bra reportage. •Bra uppdelning konst/musik mm. •Bra upplägg. •Bättre än hemsidan. •En intervju. •Full med information. •Fyllig. Vad var det bästa med festivaltidningen? •Hela programmet står i den. •Information om att festivalen har flyttat. •Intervju med artister. •Kartan är praktisk och tydlig. •Klart och lättläst. •Kul med den redaktionella delen, man får nya uppslag. •Längre reportage. •Lätt att förstå då de olika sakerna är uppdelade i musik, kultur osv. •Lättillgängligheten. •Lättläst. •Man får en bra överblick. •Matsidan var bra. •Miljövänligt papper. •Mixen av reportage och program. •mycket information. •Mycket intressanta artiklar. •Orienteringen. •Presentation av artisterna. •Programtiderna. •Redaktionellt innehåll i tidningen. •Schemat. •Tydlig karta och program. •Typsnitt. •Uppdelningen i programmet. •Upplägg. •Utförligt program med miljötänk. •Vad som händer. •Överskådligt.

92 v •Sortera efter festplats. (7) •Feltryck. (4) •Kartan var otydlig. (3) •Rörigt. (3) •Borde finnas på engelska. (2) •Liten text. (2) •Politiskt inriktad. (2) •Saknar programmet i fickformat. (2) •Senare pressläggning. (2) •Bättre än den stora. •Svårt att se. •Få fler att använda samma tidning för miljöns skull. •För flummig information om banden som inte säger någonting. •För mycket annonser blir rörigt. •För små notiser om en del program. •Genre på artisterna. •Gul text på vit botten. •Innehållsförteckning. •Intressanta artiklar. •Kartan var insatt i tidningen. •Knappt något matprogram. •Kulturella läsningen. •Kändes tråkig. •Lite dålig uppdaterad. •Lite tips. •Mer färg. •Mer reportage om aktiviteterna. •Mindre format. Vad var mindre bra med festivaltidningen, något man skulle kunna förbättra? •Minska upplagan. •Pretentiös. •Programöversikten var svår att överblicka. •Saker stod och satt på fel plats och under konstiga rubriker. •Saknade information om var knallarna är. •Saknar korta notiser om olika events. •Slätstruken. •Större karta mer detaljerat. •Större text. •Svårt att hitta i programmet. •Svårt att kategorisera. •Svårt hitta artister. •Sämre layout. •Tog tid innan man hittade förbi artiklarna. •Trist och för mycket reportage. •Tråkiga artister. •Tråkigt upptryckt. •Tydligare vad de olika delarna innehåller. •Tydligare. •Uppdelningen på konst och musik. •Var lite för ungdomlig och nyskapande.

93 v Festivaltidningen har lästs av 52%. Det får anses vara en god siffra med tanke på att 37% av besökarna kommer från annan ort än Malmö. Alla delarna i tidningen blir lästa även om programdelen har störst läsekrets. Betyget för tidningen är också väl godkänt. Det bästa med tidningen är programmet, att den är informativ och lätt att hitta i. Eventuellt kan man sortera programmet efter plats och göra kartan tydligare. De råder dock ingen stor enighet i den kritiken. Sammanfattning festivaltidningen

94 v Vad tyckte Du om Malmöfestivalens hemsida som helhet? Medel: Bas: besökt hemsidan 32% Nästan godkänt betyg för hemsidan av den tredjedel av festivalbesökarna som även besökt hemsidan.

95 v •Rörigt. (4) •Svårt att hitta. (4) •Den engelska och tyska översättningen är för liten. •Dåligt uppdaterad. •Fick ingen överblick. •Kortfattad. •Organisera aktiviteterna i bokstavsordning och efter genre. •Skriv gärna när programmen slutar. •Svårt att navigera. •Översikt dag för dag. Hemsidan dålig därför:

96 v Hur många dagar sammanlagt besöker du Malmöfestivalen i år? Medel: 3,6

97 v Hur många dagar sammanlagt besöker du Malmöfestivalen i år? (medel)

98 v Var sjunde säger sig besöka festivalen varje dag och lika stor är gruppen som bara besöker den en enda dag. De allra flesta besöker den 2-4 dagar. (61%) Den yngsta gruppen, de under 25, besöker i särklass flest dagar, 4,7. Värt att notera är att männen besöker festi- valen i snitt 4 dagar mot 3,4 för kvinnorna. Detta står i kontrast mot att kvinnorna totalt sett är överrepresenterade bland besökarna. 57% av besöken görs av kvinnor och 43% av män. Detta innebär att fördelningen kvinnor- män antagligen är 61% - 39%. Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att det är fyra platser som attraherar kvinnor i extra hög grad, Hedmanska, Hamngatan, Stor- torget-parkeringen och Palladium. På övriga platser är det mera jämställt. Hur många dagar sammanlagt besöker du Malmöfestivalen i år?

99 v Hur troligt är det att du besöker Malmöfestivalen nästa år? Återbesökssannolikhet: 77%

100 v Återbesökssannolikhet

101 v Återbesökssannolikheten är genomgående hög. Det är rimligt att tro att tre av fyra åter- kommer nästa år. Det är bara personer från annat land som av- viker tydligt från detta. Fast något lägre är återbesökssannolikheten i den äldsta gruppen. Återbesökssannolikhet

102 v Malmöfestivalen ökar Malmös attraktionskraft som besöksdestination Medel: 3,1 Det råder en stor enighet om att festivalen är bra för Malmös attraktionskraft, 84% svarar ”I ganska grad” eller ”I hög grad”. Mönstret går igen i alla undergrupper fast inte lika stark bland dem som kommer från annat land. (Se nästa sida.)

103 v Malmöfestivalen ökar Malmös attraktionskraft som besöksdestination

104 v Relevansanalys Viktighet  Nöjdhet  Med viktighet avses här vad som är viktigt för att besökarna skall var nöjda. Det är atmosfä- ren och stäm- ningen som bär upp festivalen, högt betyg det är relativt viktigt. Allra viktigast att arbeta med är den känslomäs- siga upplevelsen och arrange- manget samt or- ganisationen. Även gestaltning, visuellt uttryck och program/ innehåll lönar sig att arbeta med.


Ladda ner ppt "2010-11-11 v41 2010 Malmö stad Del 1: Festivalbesökare Attityder – aug 2010."

Liknande presentationer


Google-annonser