Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

MED MÅLEN I FOKUS Ett utvecklingsarbete på Fårdala enhets förskolor Gunghästen, Pusslet och Diamanten.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "MED MÅLEN I FOKUS Ett utvecklingsarbete på Fårdala enhets förskolor Gunghästen, Pusslet och Diamanten."— Presentationens avskrift:

1 MED MÅLEN I FOKUS Ett utvecklingsarbete på Fårdala enhets förskolor Gunghästen, Pusslet och Diamanten.

2 MÅL VI HAFT I FOKUS:  Naturvetenskap  Matematik  Dokumentation

3 Naturvetenskap Hans Persson, lektor på Stockholms universitet har genom sin inspirerande föreläsning ”Naturvetenskap I förskolan” och boken “Russinhissen” givit oss inspiration till en fortsatt utveckling av naturvetenskap I förskolan. Litteratur vi använt oss av:  “Russinhissen”, av Hans Persson.  “NO-tips och idéer I förskola och förskoleklass” av Lisbeth Brogren och Sune Jonasson.

4 HÄR KOMMER ETT AXPLOCK AV PEDAGOGERNAS UTFORSKANDEN OCH EXPERIMENTERANDEN INOM NATURVETENSKAP I VERKSAMHETEN.

5 LUFT Vad är det i bubblorna? Finns luft? Hur kan russinen åka hiss?

6 Hur får jag min raket att flyga? En jättebubbla! Vad blåser man egentligen in i bubblan?

7 MAGNETISM Hur går det till egentligen? Varför fastnar magneterna i varandra?

8 SORTERING Man kan sortera saker på olika sätt…färg, form, mönster, egenskaper mm…

9 NATURUPPLEVELSER Vad händer när man sår ett frö? Vad är ett frö? Vad blir det när löven bryts ner?

10 Att se utvecklingen från larv till puppa och puppa till fjäril är fantastiskt…

11 VATTEN Hur känns vatten?Flyter eller sjunker det?

12 Is-ägg Det blir som regnbågens färger… Flyter eller sjunker is-ägget? Vad är is-ägget gjort av?

13 KEMISKA REAKTIONER Drakägg Vad händer när vatten, salt och karamellfärg dunstar? Det blir saltkristaller. Mjölk, karamellfärg och en tops med diskmedel….Vilka färger?….Varför blev det så?

14 ”Fattig mans lavalampa”. ”Vulkan”

15 Kan man göra egen snö?Hur löser sig en sockerbit i varmt och kallt vatten?

16 LJUS

17 Matematik  Matematikföreläsning av Lena Thelander, universitetsadjunkt på Stockholms universitet. Litteratur och material som vi använt oss av:  ”Femma, sexa, det kommer en häxa” av Else H. Devold. (Praktisk matematik i förskolan)  ”Ett och två-stå på tå”, (matematik för de yngsta i förskolan.)  ”Matte på burk” av Annika Thisner. Vi har här även använt oss av det konkreta materialet.

18 Här är ett axplock av hur vi pedagoger använt oss av matematiken i vår verksamhet.

19 TALUPPFATTNING Man kan räkna och jämföra material från naturen…. Hur många prickar?

20 PROBLEMLÖSNING Hur bygger jag för att kulan ska rulla ner?Det är en bilkö! En lång bilkö! Kan den bli längre?

21 Hur bygger jag den här grävmaskinen i lera? …så här blev det. Det är olika former av tekniker och problem som ska lösas för att det ska bli en grävmaskin.

22 Schack är ett strategispel. Det är mycket man ska kunna och tänka på. Hur bygger man ett torn?

23 GEOMETRI Vad kan man bygga av polydron? En rymdfärja…

24 LÄNGD Man kan mäta och jämföra olika saker. T ex Hur lång är jag? Vilken pinne är längst? Vilken pinne är kortast?

25 MÖNSTER

26 KLASSIFICERING

27 VIKT Vad väger mest? Vad är lätt eller tungt? Hur gör jag för att det ska väga lika mycket?

28 Matteburkar Vilken matteburk ska jag välja? I 5:ans burk låg det 5 olika kulor. Hur kan man fundera kring dem?

29 VÅR LITTERATUR:

30 Utvecklingen fortsätter….  Förskolorna kommer nu att fortsätta det påbörjade arbetet genom olika nätverksgrupper inom matematik och naturvetenskap där man genom dokumentationer synliggör barnets läranden både för oss pedagoger, barnen själva och vårdnadshavare.


Ladda ner ppt "MED MÅLEN I FOKUS Ett utvecklingsarbete på Fårdala enhets förskolor Gunghästen, Pusslet och Diamanten."

Liknande presentationer


Google-annonser