Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Intervention under graviditeten för att förebygga stress och depression o dess effekt på barnet.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Intervention under graviditeten för att förebygga stress och depression o dess effekt på barnet."— Presentationens avskrift:

1 Intervention under graviditeten för att förebygga stress och depression o dess effekt på barnet

2 . Att minska stress hos modern under graviditeten har en klart förebyggande effekt för postpartum depression Vilket vi vet påverkar relationen o anknytningen

3 • Studier av behandling har fokuserat mest på medicin Nästan inga evidensbaserade studier av psykologisk och beteendefokuserad intervention under graviditeten o som följer upp barnet och som har visat preventiv effekt på barnet

4 I terapistudier av depression och ångest har graviditet ofta varit ett uteslutnings kriterium. ITP har givits modifierad för antenataldepression CBT och stödjande terapier o psykodynamiska interventioner har beskrivits i små studier i postpartum perioden med gott resultat. Litteraturen visar ofta otraditionella terapiformer

5 Interventioner som inkluderar o påverkar kroppen har beskrivits positiva • Stress ger ett kraftigt kroppsligt påslag/sätts i beredskap: hyperventilering ger mer syre, blodet går till musklerna istället för till huden, musklerna spänns, hjärtklappning, svettning

6 • Avspänning /Guided imagery /Yoga • Massage terapi/ Akupunktur/ Mindfulness • Viktigt att få veta om dessa påverkar barnet o till vilken grad det ändrar den mekanism som antas koppla prenatalstress till påverkan på barnet. • Viktigt att området utvecklas o att man kan finna metoder som hjälper modern o på samma gång troligtvis påverkar barnet

7 Sensitiv omsorg under första året • kvaliteten av tidig omsorg kan modulera eller eliminerar effekten av den prenatala stressens inverkan på barnet • Trygg anknytning minskar negativ effekt • Ge interventioner till den gravida för att skydda barnet under graviditeten men även fortsatt behandling under första året med fokus på att stärka kvaliteten av anknytningen och mor-barn interaktionen

8 affektteori • Ångest/rädsla slår ut positiva affekter o är negativt för anknytningen / stänger • Nyfikenhet är en affekt som kan bryta igenom rädslan • En användbar strategi är därför att stimulera nyfikenhet på barnet o därmed öka emotionellt engagemang i barnet

9 Relation till väntade barnet Tankar om sig själv som förälder Tankar om sin partner som far/mor EngagemangLyhördhetSamhörighet Födelse

10 Viktigt i graviditeten att öka /öppna för känslomässig tillgänglighet hos modern eftersom positiva affekter är centrala för uppbyggnad av relationen och för regleringen av barnet

11 Faktorer i prenatal anknytning • Önskan om att få kunskap om barnet • Glädje över att samspela med barnet både i verkligheten och i fantasin • normal oro över att mista barnet eller att barnet är skadat • Önskan om att skydda barnet • Behovet att skydda B överskuggar egna behov

12 Fokus för arbete med att utveckla en relation till det väntade barnet 1. Medvetandegöra/verkliggöra/identifiera 2. Lära känna/bygga en rel./kommunicera 3. Fantasier och föreställningar om barnet 4. Barnets plats i familjen 5. Förberedelser för barnets ankomst 6. Skydd för barnet

13 Medvetandegöra verkliggöra identifiera • Stimulera nyfikenhet på barnet • Rikta uppmärksamhet inåt • Hälsa på barnet • Bemärk dess närvaro o ev. rörelser • Referera till barnet • Tala om barnet • Fråga om barnet • Berätta om barnets aktuella utveckling

14 Lära känna/kommunicera/ bygga relation • Identifiera dygnsrytm fosterrörelser • När, hur, styrka, intensitet, tempo i vilka sit. • Tolkningar rörelser o känslor som väcks • Vad påverkar barnet ljus ljud rörelser mat • Hur påverkas barnet av det mor gör/känner • Speciella egenskaper hos barnet • Kön, benämning, namn • Kommunicerar, sjunger, småpratar

15 Fantasier och tankar om barnet • Tankar om B, när hur var. • Vad väcker B för känslor • Oro. Vad väcker • Drömmar om B • Ultraljudsbilden • Hur ser barnet ut, vem är det lik, kön • Personlighet, egenskaper, temperament

16 Barnet i familjen • Vad är det för familj barnet flyttar in i. • Hur förhåller sig din partner till barnet i magen • Har han kontakt med barnet, engagemang? • Talar ni om/ känner på/ tittar på barnet. • Berättar du för din partner om vad barnet gör • Syskons reaktioner och förhållningssätt till barnet • Mor och farföräldrars engagemang • Vänners stöd och intresse

17 Förberedelser för barnets ankomst • Tankar om förlossning/förberedelser • Vem ska vara med/ vem ska ni ringa/hälsa på • Första tiden hemma • Planering av samarbete • Amning/ hur länge • Var ska barnet sova • Vad är förberett av saker/ kläder/ huset/ och andra bo-byggar aktiviteter

18 Skydd för barnet • Har du ändrat något i ditt sätt att leva • Mat och dryck • Rökning och alkohol • Arbetstempo/ stress • Motion • Eget stämningsläge • Påverkar något av detta barnet

19 Varför upprätta en relation till det väntade barnet Öppnar känslomässig tillgänglighet Påbörjar föräldraskapet Påbörjar en relation till barnet Utgör att skydd för barnet Har betydelse för förlossningen Minskar senare skuldkänslor för barnet Minskar risken för pp- depression Utgör en kraftkälla inför andra påfrestningar Skapar mening

20 Emotionell immunisering Förmåga att bygga inre psykisk coping inför en kommande svårighet eller belastning minskar stress förvirring och senare upplevelse av depression eller trauma

21


Ladda ner ppt "Intervention under graviditeten för att förebygga stress och depression o dess effekt på barnet."

Liknande presentationer


Google-annonser