Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

”Bilder huggna i sten av människor vi aldrig träffat, eller aldrig någonsin kommer att träffa. Hur ska vi tolka deras figurer, religiösa motiv…? Svårt,

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "”Bilder huggna i sten av människor vi aldrig träffat, eller aldrig någonsin kommer att träffa. Hur ska vi tolka deras figurer, religiösa motiv…? Svårt,"— Presentationens avskrift:

1

2 ”Bilder huggna i sten av människor vi aldrig träffat, eller aldrig någonsin kommer att träffa. Hur ska vi tolka deras figurer, religiösa motiv…? Svårt, men så roligt att man inte vill sluta.” Ett världsarvsprojekt om hällristningarna i Tanum - ett Internetbaserat läromedel gjort av elever för elever. Världens bilder

3 Tanums världsarv - Unescos motivering: ”Tanums hällristningsområde är ett enastående exempel på bronsålders- konst av högsta kvalitet. Motivens variationsrikedom är ett unikt vittnesbörd om livet under europeisk bronsålder. Samspelet mellan den kontinuerliga bosättningen och markanvändningen, såsom den avspeglas i hällristningarna, gravfälten och landskapet gör Tanumsområdet till ett enastående exempel på kontinuerlig mänsklig bosättning under år.”

4 Världens bilder är ett läromedel på Internet som handlar om hällristningarna i Tanum och bronsåldern. Det görs av elever från årskurs 6 till årskurs 9 i Tanum. Projektet är ett samarbete mellan skolorna och Vitlycke hällristningsmuseum.

5 Utgångspunkten för läromedelsprojektet Världens bilder är vår tro på unga människors förmåga att förmedla kunskap och information till andra. Hällristningarna i Tanum är våra elevers förhistoria som vi vill att de ska lära känna. Samtidigt är hällristningarna i Tanum en angelägenhet för flera.

6 Tillsammans med vår arkeolog Lasse Bengtsson har vi besökt ett stort antal hällristningslokaler, gravfält och andra fornminnen. Vi har även varit med vid utgrävningar tillsammans med arkeologistuderande vid Göteborgs Universitet.

7 Under vårt första år har tiden lagts på att vi själva ska lära så mycket som möjligt om bronsåldern, bygga upp ett arkiv av bilder och starta arbetet med hemsidan. Tre timmar i veckan samlas vi och arbetar med texter, bilder och besvarar frågor på hemsidan. Till hjälp har vi lärare och ibland arkeologer. Projektet har nu pågått under ungefär ett år.

8 Det centrala i läromedlet är vår hemsida. Från startsidan når man förutom fakta om häll- ristningar t ex: •Vem? •Hur? •När? •Varför? •Var? •Frågor!

9 Tanums olika hällristningslokaler beskrivs utförligt. Här är t ex en översikt som visar var i kommunen de olika lokalerna är belägna.

10 Tanums olika hällristningslokaler beskrivs utförligt. Denna sida handlar om Aspeberget och visar en del av dess bilder.

11 De olika kategorierna av bilder beskrivs på olika sidor. Vi har sidor för: •skålgropar •händer •fotsulor •människor •skepp •vagnar •djur •vapen •cirklar •träd •årder

12 Det roligaste och viktigaste för hemsidans utveckling är besökarnas frågor som kommer in till vår frågesida. Vi bevakar frågesidan regel- bundet och be- svarar frågorna allteftersom de kommer in. Får vi problem med någon fråga kan vi vända oss till våra arkeologer som hjälper oss.

13 Under tio dagar reste elevgruppen åk 7-9 tillsammans med lärare och arkeologer ner i Europa för att besöka andra världsarv. Resans mål var hällristningsområdet i norra Italien, Val Camonica. Vi var i: Bergen-Belsen,Hochdorf, Val Camonica, Bolzano (is- mannen), Prag och slutligen Berlin.

14 Projektet lanserades i en skola i Breno.

15 I Val Camonica gjorde vi flera exkursioner med våra italienska värdar.

16 Väl hemma igen fortsätter vi vårt arbete med att utveckla vårt läromedel: Världens bilder

17 Besök oss på

18 Idé, foto och produktion: Elever och lärare  Världens bilder 1999


Ladda ner ppt "”Bilder huggna i sten av människor vi aldrig träffat, eller aldrig någonsin kommer att träffa. Hur ska vi tolka deras figurer, religiösa motiv…? Svårt,"

Liknande presentationer


Google-annonser