Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

SLÖINGESKOLAN 19 oktober 2010. •KoF och BUF satsar vardera 110 000 kr/år (till bland annat personaltimmar, litteratur, fortbildning) Kontinuerliga möten.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "SLÖINGESKOLAN 19 oktober 2010. •KoF och BUF satsar vardera 110 000 kr/år (till bland annat personaltimmar, litteratur, fortbildning) Kontinuerliga möten."— Presentationens avskrift:

1 SLÖINGESKOLAN 19 oktober 2010

2 •KoF och BUF satsar vardera kr/år (till bland annat personaltimmar, litteratur, fortbildning) Kontinuerliga möten med Ingrid och Helena •3 års projekttid, , där verksamheten stegvis utvidgats till 12 skolor •Två huvudansvariga (Cinna & Lotta) – flera som är delaktiga Skolbiblioteksprojektet

3 •Planeringsmöte med varje skola vid terminsstart •Varje skola får en unik arbetsplan •Bokpratspool •Bokprat, boksamtal, berättande, tävlingar •Pedagogisk litteratur, DAISY-spelare, MP3-spelare •Föräldramöten, boktips för pedagoger, gemensam fortbildning, nyhetsbrev •Hemsida som nås via bibliotekets •Ständig kommunikation – öppna för alla möjliga förslag •Kontinuerlig utvärdering Vad vi gör i projektet

4 Lägesrapport •Svenska barn har kontinuerligt försämrat sin läsförmåga sedan •De får sämre tillgång till böcker i hemmet och besöker också bibliotek mer sällan. •Stora klyftor mellan barn till föräldrar med längre respektive kortare utbildning. Källa: Skolverkets rapport om PIRLS 2006

5 Lite siffror… •Sjuåringen har ett ordförråd på cirka ord. •En läsande sjuttonåring har ett ordförråd på cirka ord. •En sjuttonåring som inte läser har ett ordförråd på ”bara” ord. Källa: Boken om läslust

6 Hur väcker man läslust? •Läs högt för barnen från tidig ålder. •Lägg ner tid på att hitta rätt böcker. •Se till att miljön hemma inbjuder till läsning.

7 Högläsningens betydelse •Barn som inte får ta del av högläsning förväntar sig inte att text skall vara begriplig. •Barnet får höra det skrivna språket som ju skiljer sig från talspråk. •Man får gemensamma upplevelser att prata om.

8 Ett exempel: •Det är svårt, även för en läskunnig människa, att läsa ett ord man aldrig hört. Maqaaladaasi oo ay u fasaxanyihiin dhammaan dadka oo dhan uusan qofna ku doodikarin in ay yihiin kuwiisa

9 Hur går man vidare? •Att knäcka läskoden är bara en liten, liten del av läsinlärningen som pågår hela livet •Att läsa är en krävande process •Öva, öva, öva… Ju mer man läser desto bättre förstår man text •Högläsning är absolut bästa knepet för ökad språkmedvetenhet – barn i alla åldrar vill ha tillgång till de vuxna i sin närhet •Prata om innehåll (precis som vi ofta gör om TV-program och filmer)

10 Om det inte går på räls •Läsning utan lust blir plågsamt – undvik ytterligare ett måste. •Försök komma ur det genom att prata med skolan, biblioteket, andra vuxna - varje barn är unikt! •Håll inte på för mycket. •Fråga efter lästips. Bl.a. ur Boken om läslust

11 Lästips - högläsning

12 Lästips - bilderböcker

13 Lästips – läsa själv, 6-7 år

14 Lästips – läsa själv 8-9 år

15 Lästips – läsa själv 9-12 år

16 Lästips - ljudböcker •För resan •Läsa med öronen och ögonen samtidigt •Perfekt som avkoppling

17 Lästips - faktaböcker •Behöver inte läsas från pärm till pärm •Skapar nyfikenhet •Lära på roligt sätt


Ladda ner ppt "SLÖINGESKOLAN 19 oktober 2010. •KoF och BUF satsar vardera 110 000 kr/år (till bland annat personaltimmar, litteratur, fortbildning) Kontinuerliga möten."

Liknande presentationer


Google-annonser