Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Från valfrihet/valtvång till inflytande Ingrid Carlgren, Stockholms universitet •Är det möjligt att återvinna idén om skolan som en samhällsbyggande institution?

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Från valfrihet/valtvång till inflytande Ingrid Carlgren, Stockholms universitet •Är det möjligt att återvinna idén om skolan som en samhällsbyggande institution?"— Presentationens avskrift:

1 Från valfrihet/valtvång till inflytande Ingrid Carlgren, Stockholms universitet •Är det möjligt att återvinna idén om skolan som en samhällsbyggande institution? •Hur kan vi ta oss ur NPM och den diskursiva tvångströjan? •Kan vi ge inflytande en ny betydelse?

2 Ökande segregering och utslagning Sjunkande kunskaps- nivåer Lärarnas sjunkande status Lärarnas arbetsvillkor Skolor ska: Regleras Inspekteras kvalitetssäkras Mer prov Tydligare mål Tidigare uppföljning Höja lärarnas status Legitimationsreformen Lärarutbildningen Differentiering Hierarkisering Friskolereformen o fria skolvalet Marknadsstyrning Okande ojämlikhet Mål- och resultat- styrning Baklängespedagogik Individualisering Pseudolärande Minskad autonomi Yttre kontroll Avsaknad av FoU Lärarnas professionskunskap Läget Åtgärder Problem

3 NPM- maskineriet • New Public Management – hårdvaran – Marknadsmekanismer – Standardisering – Tävling – Resultatkontroll • Styrning av skolan – mjukvaran – Valfrihet – Mål- och resultatstyrning • Tydliga mål • Tidig o systematisk uppföljning – Inspektion o kvalitetssäkring

4 Några artiklar av Ingrid Carlgren på : •Går det att ändra skolpolitiken (7/2 2013) •Lösningarna är problemet (25/ ) •Kommer lärarlegitimationen att höja lärarnas status? (13/9 2012) •Vilken forskning behöver skolan (21 juni, 2012) •Varför tar inte skoldebatten fart? (23/4 2012)

5 Hur kan vi ge inflytande en ny betydelse? • 80-talet: Medverkan och samverkan • 90-talet: valfrihet och insyn • Hur skapa begär efter delaktighet, inflytande o samverkan kring en skola – Där kunskap och bildning inte står i motsättning till demokratifostran. – Där kunskap inte är att uppnå mål utan redskap för att förstå, handla och vara i världen. – Där man inte väljer bort utan samverkar för att utveckla den pedagogik man önskar – Där man ger lärarna autonomi och möjlighet att utveckla kunskaper för att förbättra verksamheten – Som kan utvecklas till den kulturella mötesplats den har bättre möjligheter än någon annan samhällsinstitution att bli.


Ladda ner ppt "Från valfrihet/valtvång till inflytande Ingrid Carlgren, Stockholms universitet •Är det möjligt att återvinna idén om skolan som en samhällsbyggande institution?"

Liknande presentationer


Google-annonser