Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Att vara konsument En butik får höja priset hur mycket de vill. Sant falskteller?

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Att vara konsument En butik får höja priset hur mycket de vill. Sant falskteller?"— Presentationens avskrift:

1

2 Att vara konsument

3 En butik får höja priset hur mycket de vill. Sant falskteller?

4 Du har inte rätt att reklamera ett par jeans som du har köpt på rea. Sant falskt eller?

5 Du har alltid rätt till öppet köp på varor som du har köpt i en butik. Sant falskt eller?

6

7 Vad är egentligen ett avtal? Photo credit: Robert S. Donovan / Foter / Creative Co mmons Attribution 2.0 Generic (CC BY 2.0) Photo credit: KanalSL / Foter / Creative Commons Attribution-NonCommercial 2.0 Generic (CC BY-NC 2.0) Photo credit: Some Pretty Things Photography / Foter / Creative Commons Attrib ution-NonCommercial-NoDerivs 2.0 Generic (CC BY-NC-ND 2.0) Photo credit: Hans Olofsson / Foter / Creative Commons Attribution- NonCommercial-NoDerivs 2.0 Generic (CC BY-NC-ND 2.0)

8 Öppet köp

9 Vem har rätt? Susanne köpte ett par hörlurar för 795 kr. Vid köpet blev hon lovad tio dagars öppet köp. När Susanne kommit hem ångrade hon sig och gick till affären för att få tillbaka sina pengar. I butiken nekades hon detta eftersom hon hade slängt bort kartongen de låg i. Susanne yrkade att få tillbaka det hon betalat för hörlurarna. Säljaren bestred kravet.

10 Garanti

11 Produktförsäkringar

12 Få koll på dina rättigheter! Konsumentköplagen Konsumenttjänstlagen Distansavtalslagen

13 Vad är ”fel”?

14 Reklamera Reklamationsrätt 3 år Starkast skydd 6 månader Svagare skydd 2 år och 6 månader I tid 2 mån

15 Fel på varan – vad kan man göra då? Få prisavdrag Häva köpet Få skadestånd Få varan reparerad eller få en ny vara

16 Vem har rätt? Amir köpte reservdelar till sin bil. Delarna visade sig vara trasiga. Han lämnade tillbaka delarna och fick tillbaka vad han hade betalat. Amir ville även ha ersättning för den resa han fått göra när han lämnade tillbaka de felaktiga delarna. Säljaren gick dock inte med på det. Amir yrkade ersättning för resekostnader med bil i samband med återlämnandet (16 kr per körd mil). Säljaren bestred yrkandet med hänvisning till sina försäljnings- villkor. Av dessa framgår att företaget aldrig ersätter resekostnader eller andra följdkostnader orsakade av fel på en vara.

17 Vad är ”fel”? När någon utför ett arbete åt dig Kan reklameras om: –Inte är fackmässigt utförd –Bryter mot avtalet Pris? Omsorg och information

18 Vem har rätt? Lotta besökte en kväll en nattklubb. Hon betalade en entréavgift och lämnade in sin jacka i garderoben för förvaringen. Hon fick en numrerad bricka. När hon skulle hämta ut sin jacka var den borta. Lotta yrkade på att få ersättning med 2 000 kr för jackan. Hon hade då gjort ett avdrag för ålder och bruk. Nattklubben bestred kravet. Man tog inget ansvar för förvaringen. Man hade också satt upp en skylt där det framgick att man inte ansvarade för inhängda jackor, väskor och dylikt.

19 Näthandel

20 Distansavtalslagen Internet Telefon Postorder TV-shop Torghandel Gatuförsäljning E-post Hembesök Homeparty

21 Näthandel

22 Bluff och båg!

23 Hjälp?


Ladda ner ppt "Att vara konsument En butik får höja priset hur mycket de vill. Sant falskteller?"

Liknande presentationer


Google-annonser