Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

RUFS-information TRN 27 oktober 2016 RUFS-information TRN 27 oktober 2016.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "RUFS-information TRN 27 oktober 2016 RUFS-information TRN 27 oktober 2016."— Presentationens avskrift:

1 RUFS-information TRN 27 oktober 2016 RUFS-information TRN 27 oktober 2016

2 Remissvar under samråd om RUFS 2050 Samrådsförslag RUFS 2050 skickades ut till 596 remissaktörer Remissvar totalt: 181 svar inom samrådstiden (201 totalt) Kommuner i Sth län : Alla 26 kommuner (inkl gemensamma) Övriga regioner: ca 50 regioner, regionförbund, kommuner, länsstyrelser och landsting Statliga myndigheter:25 + Länsstyrelsen i Sth län Företag och bolag:21 (ffa byggföretag och kommunala bolag) Civilsamhället mm:50-60 (privatpersoner, politiska partier, intresseorganisationer, branschorganisationer) Hitta svaren på www.rufs.sewww.rufs.se

3 Frågorna vi ställde: Mål och delmål Bidrar målen till att regionen får ett tydligt fokus i arbetet framåt? Anger målen rätt ambitionsnivå? Prioriterade åtgärder Är det rätt åtgärder som beskrivs? Hur kan åtgärderna utvecklas till utställningsförslaget? Den rumsliga strukturen Vilken rumslig struktur krävs för en region utan klimatpåverkande utsläpp? Vilken rumslig struktur krävs för en socialt, ekonomiskt och territoriellt sammanhållen region? Vilka är de viktigaste vägvalen för regionen kopplat till den rumsliga strukturen? RUFS 2050 som regionens gemensamma kontrakt Vad krävs för att det som beskrivs i planen ska bli verklighet? Vad krävs för att planen ska fungera som utgångspunkt för ert övergripande arbete och de beslut som ni ska fatta i er organisation? Hur ska er organisation bidra till genomförandet av den kommande planen?

4 Generellt Bra att vision och övergripande mål ligger fast Bra disposition Bra att landsbygdsfrågor finns med Bra med tematiska områden Att skapa täta och varierade stadsmiljöer i goda kollektivtrafiklägen samtidigt som gröna kilar värnas och social sammanhållning ökar lyfts som mkt viktig planeringsprincip för regionen i flera svar! Gör ännu mer kortfattat, lättöverskådligt och illustrativt! Gör ännu mer genomförandeinriktat!

5 Synpunkter Mål och delmål De flesta anser att det är en enklare målstruktur, några tycker den är svåröverskådlig. Positivt med långsiktighet och mätbara mål (Men för många delmål och åtgärder och för låga ambitioner i vissa fall) Positivt med hög ambition om att vara utan klimatpåverkande utsläpp, men behövs en ännu tydligare riktning för hur detta ska kunna genomföras (behöver ändras från 2050 till 2045) Positivt med mål om konsumtion och energianvändning Gärna peka på vem som är ansvarig för delmål och åtgärder Saknas delmål om kultur, social hållbarhet, resiliens och resurseffektivitet, näringslivsfrågor/nyföretagande/innovation, kompetensförsörjning, barnperspektiv, sammankoppling av stadsdelar, brukbar mark/livsmedelsproduktion, hamnar och internationella kopplingar, trygghet, inkludering, folkhälsa, Mälarens framtid/höjda vattennivåer, kulturhistoriska värden, grönytor och blåstruktur Lyft intressekonflikter och aktörer tydligare!

6 Synpunkter: Prioriteringar och åtgärder Relevanta åtgärder men de behöver förtydligas och peka ut ansvar och viktiga aktörer För många åtgärder Lite för mycket fokus på byggande och för lite på god livsmiljö och resurseffektivitet Positivt med fokus på att knyta ihop regionen Saknas åtgärder om att överbrygga stora barriärer, öka teknisk innovationskraft, kulturmiljöfrågor, trygghet och tillgänglighet, stadsmässiga kvaliteter, bostadsvariation för att stärka social sammanhållning, säkerställande av försörjningssystem, mottagande av nyanlända

7 Synpunkter: Rumslig struktur Strategisk infrastrukturinriktning mot 2050 bör redovisas, inte bara till 2030. Ta fram en långsiktig trafikstrategi! Vikten av hög täthet och utveckling i regionen och i synnerhet i de regionala stadskärnorna behöver understrykas, men också utformning av stadsdelar Tillgängligheten mellan Södertälje, Kungens kurva-Skärholmen, Flemingsberg och Haninge behöver förbättras Gröna värden som attraktioner och inte restriktioner bör förtydligas Koppla ihop olika stadsdelar för att minska segregation och öka social och ekonomisk hållbarhet Säkerställ kollektivtrafikresor på tvären i regionen Lyft hamnarnas betydelse och koppla ihop med Gotland Redovisa gods- och logistikstruktur, mark för depåer, tekniska anläggningar etc. bättre Infrastrukturobjekt som lyfts: Ostkustbanan, Huvudstaleden i tunnel, Tvärspårvägens utbyggnad, bättre regional cykelinfrastruktur, Östlig förbindelse, Barkarby-Jakobsberg som regionalt knutpunkt, förstärkt kapacitet på Svealandsbanan, Spårväg Syd, Dubbelspår mot Nynäshamn, Förlängning av Roslagsbanan till Arlanda, Ostlänken, Tvärförbindelse Södertörn mm, Regionpendel mm.

8 Synpunkter: RUFS 2050 som regionalt kontrakt Stöd för en mer genomförandeinriktad utvecklingsplan Bra med begreppet ”kontrakt”! Staten, landstinget och kommunerna måste se RUFS som en överenskommelse om behov av genomförande. Statliga investeringar utanför RUFS (ex Sth-förhandling och Sverigeförhandling) underminerar RUFS trovärdighet. Transportinfrastrukturens roll för den långsiktiga regionala strukturen är avgörande. Liksom för utbildning. Problem att Trafikverket och Länsstyrelsen avläser RUFS kommunsiffror som prognossiffror när det är bedömningar för planeringen Det behövs ett gemensamt ångsiktigt tänk kring kollektivtrafiknära stadsplanering särskilt i de regionala stadskärnorna. Högre användarvänlighet och minskat omfång efterfrågas för att främja att många olika aktörer kan ta till sig RUFS. Positivt med samverkan med östra Mellansverige för att öka Stockholmsregionens mandat. Viktigt med styrsignalerna till offentliga och kommersiella aktörer för mobilisering för att klara utmaningarna! Peka på hur kontraktet ska fullföljas! Flera kommuner som uppmuntrar till fortsatt regionalt arbete genom möten och projekt, för att förverkliga RUFS 2050. Rollen som regional målbild måste säljas in och spridas!

9 Vad görs nu – oktober-december 2016 Samrådsredogörelse tas fram (med sammanställning av remissvaren) Förslag till inriktningsbeslut om utställningsförslag tas fram Arbete med utställningsförslag pågår –Mål och åtgärder förbättras –Förslag till rumslig struktur och plankarta tas fram (och stäms av med kommuner, länsstyrelse, Trafikverket och Trafikförvaltningen) –En regional konsekvensbedömning genomförs –Peer Review genomförs –Makroregional studie genomförs (internationellt perspektiv) –Gods- och logistikstudie genomförs –mm.


Ladda ner ppt "RUFS-information TRN 27 oktober 2016 RUFS-information TRN 27 oktober 2016."

Liknande presentationer


Google-annonser