Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

FIRST® LEGO® LEAGUE 2015 PRESENTATÖR, DATUM. Sedan projektet startades år 2000 har FIRST Scandinavia haft som mål att ge barn och ungdomar ett roligt.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "FIRST® LEGO® LEAGUE 2015 PRESENTATÖR, DATUM. Sedan projektet startades år 2000 har FIRST Scandinavia haft som mål att ge barn och ungdomar ett roligt."— Presentationens avskrift:

1 FIRST® LEGO® LEAGUE 2015 PRESENTATÖR, DATUM

2 Sedan projektet startades år 2000 har FIRST Scandinavia haft som mål att ge barn och ungdomar ett roligt och utvecklande sätt att lära sig mer inom naturorienterande ämnen, matematik och teknik. Hittills har barn deltagit i våra aktiviteter och fått inspiration och kunskaper, antingen via undervisning i Newton-rum eller genom att delta i FIRST® LEGO® League. Vi är glada att se vårt nätverk växa sig allt större i Sverige, Skandinavien och resten av världen. - Aliquid est possibile - Vem står bakom FLL i Skandinavien? Det är stiftelsen FIRST Scandinavia som står bakom FIRST LEGO League i Skandinavien

3 c FIRST Scandinavia c Stian Rigmor Per-Arild Ingvill Stian André Nina Mariann Ole Morten Kristin

4 Varför FLL? Det här ger erfarenhet med en arbetsmetod som används i vidareutbildning och i arbetslivet! 12 3 Vi på FLL vill bidra så att skolan kan motivera barnen att tycka om vetenskap, teknik och design Goda erfarenheter av teknik och arbete i projekt 4 En undervisningsform som passar bra för anpassat lärande Ökar intresset för vetenskap och teknik Ökar intresset för studier inom vetenskap

5 Vem kan delta? SKOLA – KLASS – FRITIDSKLUBB – KOMPISAR Alla mellan 10 och 16 år!

6 Vem kan delta? Vi vill att FLL ska vara förankrat i skolan. Alla delar i projektet utgår ifrån kunskapsmålen i svenska, norska och danska skolor. Projektet är tvärvetenskapligt med betoning på naturorienterande ämnen, svenska och matematik Det behövs inga förkunskaper för att delta, men lagen kan med fördel bestå av tjejer och killar med olika egenskaper och intressen. 4 Vi vill att FLL-deltagarna ska se att bästa resultat uppnås när man bygger vidare på varandras kunskap. Laget ska ha minst en vuxen handledare och vi rekommenderar 10 personer i laget. Åldersgränsen är 10–16 år.

7 Vem kan delta? Här uppskattas alla!!! Teknikern Programmeraren Forskaren Utredaren Underhållaren Konstnären Teoretikern Projektledaren För att få ett bra resultat i FLL krävs att alla olika typer av människor, med olika kvaliteter, samarbetar!

8 FIRST® LEGO® League i Skandinavia Pilot i Bodø- 13 lag byer- 152 lag byer lag byer- 320 lag byer lag byer- 400 lag byer-550 lag byer lag byer lag byer lag byer lag byer lag byer lag byer lag byer lag byer lag byer? lag?

9 Viktiga datum 1 februari Första anmälningsdag 10 september Uppdrag 2016 offentliggörs kl oktoberSista anmälningsdag Vecka 37/38Lokala lagledarmöten Vecka 44/55Domarmöte 5/12 novemberRegionala turneringar 3 desemberSkandinavisk final i Bodø, Norge

10 FLL:s kärnvärden  Vi jobbar tillsammans som ett lag.  Vi jobbar tillsammans för att hitta lösningar, med vägledning från våra handledare.  Det vi lär oss och upplever och våra erfarenheter är viktigare än att vinna.  Vi delar våra erfarenheter med andra.  Vi är goda konkurrenter.  Vi är vänliga och professionella i allt vi gör.  Vi har roligt!

11 FLL i skalen

12 Arbetsfördelning Ett förslag är att låta eleverna "söka" jobben o Teknikdelen med konstruktion av robot och programmering o Bygga utmaningssats o Forskningsdel o Profilering och marknadsföring o Foto o Projektinlämning

13 Samarbete mellan skola och hem Föräldrarnas roll: o Kunskap inom fackområden och vetenskap o Ansvar för några av grupperna o Arrangera egna FLL-kvällar, miljöarrangemang o Hjälpa till att hålla tidsschema på turneringsdagen o Supporter o Sponsorer?

14 Samarbete mellan skola och hem En resurs för lagen kan vara att ta kontakt med lokala organisationer och skaffa samarbetspartners som kan bidra med kunskap, ekonomiskt eller på andra sätt. Domarna i FLL kommer från näringslivet och utbildningsinstitutioner.

15 Årets uppdrag

16 Projektets uppdelning Marknadsföring och samarbete Teknik

17 Forskning  Göra bakgrundsstudier om årets tema  Definiera ett problem  Finna en innovativ lösning  Förbereda en presentation  Projektinlämning

18 Teknik  Rigga robotbanan (”challengeset”)  Utveckla och bygga en robot  Programmera roboten  Välja strategi för robotbanan  Förbered en teknisk presentation  Projektinlämning

19 Marknadsföring & Samarbete  Marknadsföra projektet  Planera och utforma en monter  Förbereda en marknadsföringspresentation  Projektinlämning

20 Turneringsdagen Presentation av forskning og marknadsuppgiften för domarna

21 Turneringsdagen Tävla med sina robotar på robotbanor

22 Turneringsdagen Teknikpresentation för domarna

23 Turneringsdagen Samarbete i monter

24 FLL Jr. Några turneringar har också med FLL Jr. lag Dessa deltagare är mellan 6 och 9 år och har arbetat med samma tema som FLL lagen

25 FLL Jr. Några turneringar har också med Jr. FLL lag Dessa deltagare är mellan 6 och 9 år och har arbetat med samma tema som FLL lagen Svinga som en apa, flyg som en fladdermus eller hoppa som en groda till FIRST® LEGO® League Jr. Creature Craze-säsongen. Vi välkomnar alla djur, oavsett om de bor i djurparken, på en gård eller hemma. Under 2016 får över FLL Jr.-lag bekanta sig med det fantastiska djurriket. Vad kan vi lära oss om våra vänner med päls, fjädrar och fenor?

26 Skandinavisk final Laget som vinner FLL-prisen i varje turneringsstad får delta. Den skandinaviska finalen äger rum 3 veckor efter de regionala turneringarna.

27 Funkar det?

28

29

30 Tillgängliga resurser På webbplatsen hjernekraft.org finns massor av resurser och hjälpmedel FILMERGALLERI TILL LÄRARENMARKNADSFÖRING TILL ROBOTEN VERKTYGSLÅDA

31 För mer information: hjernekraft.org FIRST LEGO League Skandinavia #hjernekraft

32 Tack för oss


Ladda ner ppt "FIRST® LEGO® LEAGUE 2015 PRESENTATÖR, DATUM. Sedan projektet startades år 2000 har FIRST Scandinavia haft som mål att ge barn och ungdomar ett roligt."

Liknande presentationer


Google-annonser