Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Näringslivets Ungdomsprogram: Morgondagens förmågor behövs nu.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Näringslivets Ungdomsprogram: Morgondagens förmågor behövs nu."— Presentationens avskrift:

1 Näringslivets Ungdomsprogram: Morgondagens förmågor behövs nu

2 Varför utför näringslivet ett ungdomsprogram? •Folk blir färre –Näringslivet och specielt industrin i Finland behöver nya kunniga förmågor när stora generationer går i pension –Redan år 2004 gick fler arbetare i pension än antalet nya som kommer in på arbetsmarknaden •Ungdomar är inte intresserade –Industrin som bransch lockar inte ungdomar –Ungdomar uppskattar inte yrkesutbildning och yrkeskunnande

3 Ungdomarnas intresse bör väckas •Det fattas kunskap och erfarenhet –Ungdomar får inte tillräckligt med information om arbetslivet, industriarbete och dess egentliga karaktär –När egna upplevelser saknas, är det falska associationer som styr •De första erfarenheterna har stor betydelse –> lyckad PRAO, sommarjobb eller besök i ett företag motiverar •Vi måste hitta morgondagens förmågor –Ungdomar bör bemötas i deras egen värld –Vi bör berätta saker som är intressanta för ungdomar på rätt sätt

4 Så här görs det! •Företagens dörrar öppnas och ungdomarna erbjuds kunskap och erfarenheter om arbetsmöjligheterna •Man skapar och/eller förbättrar ett förhållande mellan företag, läroverk och ungdomar •Ungdomarnas positiva föreställningar om industrin förstärks, samtidigt minskar fördomarna •De unga uppmuntras att bli bekanta med industrin och att jobba inom industrin

5 Företagen träder fram – Backstage • Backstage är ett sätt för företag att möta ungdomar  Företagen bjuder in de unga backstage, bakom kulisserna, där det är möjligt att se och uppleva arbetslivet inom industrin  Företaget kan presentera sin verksamhet: ”Så här ser jobbet ut hos oss” • När företag och dess framtida arbetare möts  Båda får nya kunskaper och erfarenheter  De unga får sin första inblick i arbetslivet och konkret kunskap om industrins vardag  Ungdomar och företagen blir bekanta med varandra

6 På Backstage möts man öga mot öga • Kontakterna mellan skolor och företag gör det lättare att förstå varandra  Ungdomarna får direkt ta del av arbetarens erfarenheter  Eleven får svar på just de frågor som intresserar honom / henne och får själv göra och uppleva • Budskap från människa till människa  Berätta om erfarenheter från vardagen  Företagen kan bjuda på många historier - vilken är din ?  En levande berättelse är effektiv

7 Backstage – företagen och skolorna tillsammans • Det är möjligt att nå de unga  i samarbete med företag, skolor och läroverk  med rätt budskap som är riktad till ungdomar • En gemensam uppgift för skolorna och företagen  Att bli bekant med arbetslivet, utveckling av PRAO  Att uppmuntra till företagsamhet • TAT- regionala kontaktpersoner, skolcoachar  hjälper till så att skolor och företag hittar varandra  erbjuder färdiga modeller och ”best practice” för samarbete

8 Alla tillsammans • Näringslivets ungdomsprogram utförs i samarbete med  företagen  skolorna och läroinrättningarna  Näringslivets Centralförbund (Elinkeinoelämän Keskusliitto)  branschförbunden inom industrin • Arbetet koordineras av Ekonomiska Informationsbyrån (Taloudellinen Tiedotustoimisto TAT)  regionala kontaktpersoner, ”skol-coachar”

9 Tack! Olli Pietilä Alueyhteyshenkilö Taloudellinen Tiedotustoimisto Lemminkäisenkatu 28, PL 144, Turku p. 050 –


Ladda ner ppt "Näringslivets Ungdomsprogram: Morgondagens förmågor behövs nu."

Liknande presentationer


Google-annonser